Gå til innhold

Rett på fri for å følge barn til kontroll?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Minste skal til ettårskontroll, og jeg sliter med å få fri til å følge ham der. Snakket med helsestasjonen om å bytte dag, men det var visst vanskelig mtp at det er både helsesøster og lege som skal undersøke ham. Kunne evt bytte til to forskjellige dager, men da blir det bare et større problem. 

Uansett, har søkt om avspasering den dagen, og får det ikke godkjent pga kompetansemangel på jobb. Søkte ca 2 uker før oppsatt time. Har så nevnt at jeg kan ta permisjon uten lønn hvis det er bedre, uten hell. Skal det virkelig være så vanskelig? Avtalen er i barnehagens kjernetid, så jeg kan ikke levere barnet i barnehage og kun ta fri de timene kontrollen tar heller. Har vi ikke rett på fri på et vis? Pappaen er bortreist, og det er helt uaktuelt at noen andre enn oss skal følge ham. 

Anonymkode: 975c6...783

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekket personalhåndboken vår, men der står det bare om rett på fri for å følge til spesialisthelsetjeneste. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minste skal til ettårskontroll, og jeg sliter med å få fri til å følge ham der. Snakket med helsestasjonen om å bytte dag, men det var visst vanskelig mtp at det er både helsesøster og lege som skal undersøke ham. Kunne evt bytte til to forskjellige dager, men da blir det bare et større problem. 

Uansett, har søkt om avspasering den dagen, og får det ikke godkjent pga kompetansemangel på jobb. Søkte ca 2 uker før oppsatt time. Har så nevnt at jeg kan ta permisjon uten lønn hvis det er bedre, uten hell. Skal det virkelig være så vanskelig? Avtalen er i barnehagens kjernetid, så jeg kan ikke levere barnet i barnehage og kun ta fri de timene kontrollen tar heller. Har vi ikke rett på fri på et vis? Pappaen er bortreist, og det er helt uaktuelt at noen andre enn oss skal følge ham. 

En hel dag borte fra jobb for en avtale på helsestasjonen for ett barn? At barnehagen normalt vil at barna skal være tilstede i kjernetiden er greit, men et helsestasjonsbesøk må da være mulig å få barnehagen til å vise litt smidighet i forhold til?

Du får ta ut en feriedag, om du må være borte hele dagen, søke omsorgspermisjon for den tiden det tar å dra på helsestasjonen og eventuelt ta barnet med på jobb. Og, har ikke barnet en pappa, besteforeldre, tanter og onkler? En løsning må du uansett finne. 

Hva står i personalhåndboken om barns lege og helseundersøkelser? Barnet kan jo liksom ikke dra til helsestasjonen alene...

Anonymkode: a024d...80e

• Liker 8
Skrevet

Det er opp til deg å finne en løsning. Om du ikke får fri p.g.a kompetansemangel så vil jo det gjelde uansett årsak til fraværet. Og nei, du har ikke rett på fri.

Skrevet

Snakk med barnehagen om du kan hente barnet for en times tid rundt timen på helsestasjonen akkurat den dagen! Og levere igjen etterpå. 

Jobber i bhg, og det er seriøst i 99% av tilfellene null problem å få til sånne ting! 

En hel dag fri skjønner jeg at du ikke får! 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid hentet og levert barna i bhg selv om timen er i kjernetid. Hvis det ikke går må du bytte time. Evnt droppe kontrollen. Den er frivillig. 

Anonymkode: 61b96...71f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Flytt kontrollen til et tidspunkt pappen ikke er bortreist?

Men uansett, barnehagen kan da ikke nekte deg fravær i kjernetiden for å gp på hrlsekontroll? Be sjefen om å avspasere de nødvendige timene bare. Kan du ev. jobbe de inn samme uke med barnevakt?

Anonymkode: eea67...661

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sjekket personalhåndboken vår, men der står det bare om rett på fri for å følge til spesialisthelsetjeneste. 

Du får bestille kontroll hos privat barnelege istedet for på helsestasjonen da 😄

Skrevet

Barnehagen har da ikke noe med å gi pliktig oppmøte for barna i kjernetiden? Det er en tjeneste du betaler for. Dummeste jeg har hørt. Litt smidighet ift dagsplan for bhg gjør man jo, men hvis det er en vanlig dag hvor de er tilstede i bhg, så kan du jo hente rett før og levere rett etter timeavtalen.

Dette må du få klarlagt med bhg, det kommer mange flere timeavtaler til helsestasjon, tannlege, evt annen oppfølging om barnet trenger det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart du har rett på fri til å følge barnet ditt? Det kan jo ikke gå alene så det sier seg selv.

Og barnehagen kan ikke nekte deg å hente eller levere når du vil, men om dei er borte fra barnehagens område har du selvsagt et ansvar for å levere barnet der resten av gruppa er.

Anonymkode: 5ba28...d21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Klart du har rett på fri til å følge barnet ditt? Det kan jo ikke gå alene så det sier seg selv.

Og barnehagen kan ikke nekte deg å hente eller levere når du vil, men om dei er borte fra barnehagens område har du selvsagt et ansvar for å levere barnet der resten av gruppa er.

Anonymkode: 5ba28...d21

Nei du har ikke rett på fri på dette grunnlaget. Hvis leder avviser søknad om fri må man finne en annen løsning med 1 års kontrollen. Enten må den flyttes, enten må noen andre følge barnet eller må hi bestille time hos en vanlig lege og ta kontrollen der.

Anonymkode: a9661...ba2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om rett på fri, men du trenger altså ikke å ta barnet ut av bhg hele bhgtiden selv om timen er midt på dagen. Jobber i bhg, og om en har en legetime eller lignende i kjærnetiden henter du barnet der det er, også leverer på avtalt sted med personalet. Null problem. Ofte at barn blir henta og kommer tilbake for slike ting. 

Anonymkode: 4628e...598

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får utsette timen til far kommer igjen. Ettårskontroll må ikke skje på dagen, og er heller ikke så kritisk at sjefen må gi deg fri når du ikke har krav på det og det setter arbeidsplassen i knipe. 

Anonymkode: 5c2ad...821

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk tariffavtalen, hvis dere har en.  Det kan hende at det står spesifisert der.

Vi hadde rett på fri, uten lønn, for å følge barn til rutinekontroll hos lege og tannlege.

Anonymkode: 1af50...b0e

Skrevet

Kan ikke skjønne at du ikke har krav på fri for dette, da man som forelder skal kunne følge barna til helsekontroller. Og de vil jo for de fleste være i foreldres arbeidstid. Men man trenger jo ikke legge det til den dagen det virkelig ikke passer for jobb. Om en annen dag er bedre, ville jeg bedt om å bytte dag. Og det er ikke normalt at barnet har fri en hel dag fordi bhg har kjernetid, så rigide er ingen barnehager. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan du ikke ha barnet i barnehage og bare ta tideb kontrollen tar fri? 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får bestille kontroll hos privat barnelege istedet for på helsestasjonen da 😄

Man kan ta den hos fastlegen gratis (lege er gratis for barn under 16 år).

Synes barnehagen høres veldig sær ut som ikke godtar fravær pga. en kontroll på helsestasjonen? Eller er det bare du som antar at du må ta fri hele dagen?

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å få flytta lunsjtiden i arbeidstiden den ene dagen så du kan få litt muligheter til å Ta med barnet til kontrollen? Greit nok at det er vanskelig for arbeidsplassen din, men at noe så viktig som barnets "behov" ikke engang er grunn nok for å finne vikar, og at barnehagen skal være så vanskelig... Makan...:(

Anonymkode: a3fa5...b37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår selvsagt at det er opp til meg å finne en løsning, det er jo det jeg prøver på. Barnehagen har planer om tur denne dagen, derfor kan jeg ikke levere i kjernetiden. Mulig jeg kan ha barnet der om morgenen til kjernetiden/turen starter, men med 30min reisevei jobb-barnehage, pluss reisevei bhg-helsestasjon blir det litt rotete for både meg og arbeidsgiver. Jobber dessuten et sted hvor noen må fylle min rolle mens jeg er vekke, og da er det lettere å få inn én på ekstravakt en hel dag enn bare tre timer. Kompetansemangel har vi på alle vakter, så det er ikke en ny situasjon bare den dagen. Som nevnt så har jeg allerede forsøkt å bytte dag for kontrollen, men da blir det bare splittet opp i to dager, og hele poenget forsvinner. Jeg er ikke vanskelig arbeidstaker med vilje altså, får jeg ikke fri så får jeg ikke fri, og da dropper vi kontrollen. Men det er dumt at barnet må gå glipp av en kontroll vi egentlig har bruk for, fordi arbeidsgiver er kjip og ikke kan gi ulønnet fri fordi de ikke orker å få inn en vikar. Jeg lurte vel mest på om man hadde krav på fri, og ser jo her at vi ikke har det. Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å få flytta lunsjtiden i arbeidstiden den ene dagen så du kan få litt muligheter til å Ta med barnet til kontrollen? Greit nok at det er vanskelig for arbeidsplassen din, men at noe så viktig som barnets "behov" ikke engang er grunn nok for å finne vikar, og at barnehagen skal være så vanskelig... Makan...:(

Anonymkode: a3fa5...b37

Vi har betalt lunsj, og som regel ikke tid til å spise uansett, så det har ikke noe å si. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...