Bonito Skrevet 16. mars 2019 #1 Skrevet 16. mars 2019 Hei. Har en nydelig Leonberger-frøken på snart 11 mnd i hus som har blitt skeptisk til mannlige dommere på utstilling. Hun hadde en litt dårlig opplevelse med en mannlig dommerelev for ca 1 mnd siden, og jeg merket det i dag. Hun trakk seg unna når dommeren i dag skulle undersøke hodet. Han var heldigvis av det tålmodige slaget, så ble ikke bygd på mer negativt i dag. Hun har også hatt ørebetennelse etter den dårlige opplevelsen, så har blitt mye rensing og medisinering av ett øre. Regner med det også kan ha noe å si. I tillegg er hun akkurat ferdig med 1 løpetid nå. Kjentfolk, uansett om hun bare har møtt de 1 gang er ikke ett problem uansett kjønn, heller ikke damer generellt. Fremmede menn er hun litt mer forsiktig med, men ikke så mye som i dag. Må snuse litt ekstra men hun kan fint hilse og bli tatt på når det er unnagjort. Så settinga har nok også litt å si. Utenom der har hun ikke hatt negative opplevelser med menn. Nå er det utstillingspause i ettpar mnd, og jeg vil gjerne bruke den tiden på å jobbe for gjøre henne helt trygg på menn igjen. Om nødvendig blir pausa lengre. Iom hun er så ung så håper jeg virkelig det er mulig å få til. Har dere noen gode råd?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #2 Skrevet 16. mars 2019 Gå på utstillingstrening og tren på at hunden blir sjekket av menn, på en måte som er positiv for hunden. Anonymkode: f0b31...965 3
Bonito Skrevet 16. mars 2019 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå på utstillingstrening og tren på at hunden blir sjekket av menn, på en måte som er positiv for hunden. Anonymkode: f0b31...965 Takk for svar. 😊 Har ingen menn på trening/kurs dessverre. Men har tenkt å benytte meg av venner/bekjente som hun er trygg på, utstyrt med godbiter. Ukjente menn tenkte jeg å la henne hilse på om hu vil, la personen gi henne godbiter og klappe men foreløpig gi beskjed om at hodeklapping ( som omtrent alle folk gjør først) ikke er greit nå. Trur du det er en grei vei å gå? 😊
Bonito Skrevet 17. mars 2019 Forfatter #5 Skrevet 17. mars 2019 2 minutter siden, Missk89 skrev: Hva gjorde dommeren mot henne? Han var veldig brå, noe som i utgangspunktet gikk greit. "Dessverre" var hu hoppende lykkelig og stod ikke stille, noe jeg jo kan skjønne ikke er optimalt, men hei.... hu var bare 9 mnd da. Han tok skikkelig tak i henne, på hver side av hodet, og gav henne (for) klar beskjed. 😕
Tabris Skrevet 17. mars 2019 #6 Skrevet 17. mars 2019 Jeg ville gått gradvis frem med menn hun ikke kjenner. Så gradvis at hun ikke begynner å trekke seg unna. Gjør hun det, så er situasjonen for vanskelig for henne. La en mann gå mot henne noen skritt før han stopper. Si "bra" og gi godbit. Gjør det til hun ikke lenger bryr seg om at han går mot henne, men bare ser på deg. Så går han helt bort til henne. Si "bra" og gi godbit. Gjenta til hun ikke lenger bryr seg om at han står helt inntil henne osv.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #7 Skrevet 17. mars 2019 11 hours ago, Bonito said: Takk for svar. 😊 Har ingen menn på trening/kurs dessverre. Men har tenkt å benytte meg av venner/bekjente som hun er trygg på, utstyrt med godbiter. Ukjente menn tenkte jeg å la henne hilse på om hu vil, la personen gi henne godbiter og klappe men foreløpig gi beskjed om at hodeklapping ( som omtrent alle folk gjør først) ikke er greit nå. Trur du det er en grei vei å gå? 😊 Det hjelper ikke såå mye å trene med menn hun er trygg på, heller satse på gode opplevelser med folk hun ikke kjenner. Her må du bare avtale med folk hva de skal gjøre i forveien så du er sikker på at det blir en bra opplevelse for hunden. Heller ikke la hunden velge om hun vil hilse på ukjente- la de hilse og gi godbit, det vil hunden like uansett. Anonymkode: f0b31...965 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #8 Skrevet 17. mars 2019 Just now, AnonymBruker said: Heller ikke la hunden velge om hun vil hilse på ukjente- la de hilse og gi godbit, det vil hunden like uansett. Anonymkode: f0b31...965 Da mener jeg i treningssituasjon mot å bli trygg på ukjente, ikke på generelt grunnlag. Anonymkode: f0b31...965
Tabris Skrevet 17. mars 2019 #9 Skrevet 17. mars 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Heller ikke la hunden velge om hun vil hilse på ukjente- la de hilse og gi godbit, det vil hunden like uansett. Anonymkode: f0b31...965 Dette kommer helt an på hvor redd hunden er. Hvis den bare er bittelitt skeptisk, men at det fort går over, så kan dette være greit. Men har du en hund som er veldig redd så kan denne fremgangsmåten bare gjøre dem enda reddere. På veldig redde hunder bør man ikke lokke med godbit, fordi hunden kan strekke seg lenger enn den egentig tør for å få godbiten. Man bør heller ikke rope, lokke, sette seg ned osv. Kun overse og la hunden oppsøke i eget tempo. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #10 Skrevet 17. mars 2019 Jeg tenker du bør gjøre en kombinasjon av rådene her. Dra masse på utstillingstrening, og bruk kvinnelige "dommere". Når hunden er trygg på situasjonen på den faste treningsplassen kan du begynne å bruke de mennene hun kjenner som "dommere", så tar du det ett skritt videre og drar på utstillingstrening andre plasser, igjen tilbake til scratch med kvinnelige "dommere" og introduser gradvis mannlige "dommere" hun kjenner. Når du ser at hun er helt trygg i disse situasjonene, så kan du begynne å gradvis introdusere ukjente menn, først på kjent treningsplass, deretter på ukjente plasser. Husk å bruk god tid på dette, kanskje du bør vente så lenge som ett år eller to før du faktisk stiller henne... Anonymkode: b0fc0...cbc 1
Bonito Skrevet 19. mars 2019 Forfatter #11 Skrevet 19. mars 2019 På 17.3.2019 den 11.57, Tabris skrev: Jeg ville gått gradvis frem med menn hun ikke kjenner. Så gradvis at hun ikke begynner å trekke seg unna. Gjør hun det, så er situasjonen for vanskelig for henne. La en mann gå mot henne noen skritt før han stopper. Si "bra" og gi godbit. Gjør det til hun ikke lenger bryr seg om at han går mot henne, men bare ser på deg. Så går han helt bort til henne. Si "bra" og gi godbit. Gjenta til hun ikke lenger bryr seg om at han står helt inntil henne osv. Takk for svar. 😊 Ingen problem med menn som går mot henne eller er nær, det var det heller ikke på utstillingen. Det er når de skal klappe/undersøke hodet hun viker unna. Stryke over kroppen går bra. Antar det er pga kombinasjonen ufin dommer og ørebetennelse etterpå stakar. 😑 Har avtalt trening med en ukjent (for henne) til helga. Tenkte utstyre han med godbit, la hu snuse og gjøre seg litt kjent, at han gir hu godbit(er) for så å ta på hodet hennes om hu virker komfortabel nok. Høres det greit ut syntes du?
Bonito Skrevet 19. mars 2019 Forfatter #12 Skrevet 19. mars 2019 På 17.3.2019 den 15.28, AnonymBruker skrev: Jeg tenker du bør gjøre en kombinasjon av rådene her. Dra masse på utstillingstrening, og bruk kvinnelige "dommere". Når hunden er trygg på situasjonen på den faste treningsplassen kan du begynne å bruke de mennene hun kjenner som "dommere", så tar du det ett skritt videre og drar på utstillingstrening andre plasser, igjen tilbake til scratch med kvinnelige "dommere" og introduser gradvis mannlige "dommere" hun kjenner. Når du ser at hun er helt trygg i disse situasjonene, så kan du begynne å gradvis introdusere ukjente menn, først på kjent treningsplass, deretter på ukjente plasser. Husk å bruk god tid på dette, kanskje du bør vente så lenge som ett år eller to før du faktisk stiller henne... Anonymkode: b0fc0...cbc Kommer til å sile ut de utstillingene det er kvinnlige dommere ja. Og om noen av de prøver å gå over min strek der den er nå, så får vi heller diske og gå ut av ringen. Det skal være ålreit for henne også, og en situasjon hun takler, ellers er det ikke morro for meg heller. 😊
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 3 timer siden, Bonito skrev: Kommer til å sile ut de utstillingene det er kvinnlige dommere ja. Og om noen av de prøver å gå over min strek der den er nå, så får vi heller diske og gå ut av ringen. Det skal være ålreit for henne også, og en situasjon hun takler, ellers er det ikke morro for meg heller. 😊 Da leser du rådet mitt feil! IKKE dra på utstilling enda, hun er ikke klar! Først må hun bli kjent med situasjonen på kjente plasser og kjente folk, før du kan sette henne inn i en ekte ring! De fleste hundeklubber har utstillingstreninger, (ofte kalt "handling"), dra dit først, og gjør som jeg sa. Altså; få hunden trygg på siyuasjonen med kjente damer, før du gradvis introduserer ukjente damer, og kjente menn... etter det går greit kan du begynne med ukjente menn... Deretter begynne å dra på ukjente plasser og trene på samme måten... Går du for fort fram å presser henne kan du fort ende opp med en hund som utagerer i frykt (fryktaggresjon) og det vil du IKKE ha, tro meg! Anonymkode: b0fc0...cbc 1
Tabris Skrevet 20. mars 2019 #14 Skrevet 20. mars 2019 12 hours ago, Bonito said: Takk for svar. 😊 Ingen problem med menn som går mot henne eller er nær, det var det heller ikke på utstillingen. Det er når de skal klappe/undersøke hodet hun viker unna. Stryke over kroppen går bra. Antar det er pga kombinasjonen ufin dommer og ørebetennelse etterpå stakar. 😑 Har avtalt trening med en ukjent (for henne) til helga. Tenkte utstyre han med godbit, la hu snuse og gjøre seg litt kjent, at han gir hu godbit(er) for så å ta på hodet hennes om hu virker komfortabel nok. Høres det greit ut syntes du? Jeg ville heller latt godbiten komme fra deg. Mannen strekker ut hånden for å ta på hunden - du sier "bra" - mannen fjerner hånden - du gir godbit. Gjentas til hunden ikke lenger bryr seg om at mannen strekker ut hånden, men bare har fokus på deg. Da er du klar for neste steg, at han f.eks såvidt tar på hunden, du sier "bra", mannen trekker til seg hånden med en gang, du belønner med godbit. Den minste tegn til at hunden blir ukomfortabel, gå tilbake i treningen. 3
Bonito Skrevet 21. mars 2019 Forfatter #15 Skrevet 21. mars 2019 På 20.3.2019 den 2.06, AnonymBruker skrev: Da leser du rådet mitt feil! IKKE dra på utstilling enda, hun er ikke klar! Først må hun bli kjent med situasjonen på kjente plasser og kjente folk, før du kan sette henne inn i en ekte ring! De fleste hundeklubber har utstillingstreninger, (ofte kalt "handling"), dra dit først, og gjør som jeg sa. Altså; få hunden trygg på siyuasjonen med kjente damer, før du gradvis introduserer ukjente damer, og kjente menn... etter det går greit kan du begynne med ukjente menn... Deretter begynne å dra på ukjente plasser og trene på samme måten... Går du for fort fram å presser henne kan du fort ende opp med en hund som utagerer i frykt (fryktaggresjon) og det vil du IKKE ha, tro meg! Anonymkode: b0fc0...cbc Du leser visst innleggene mine feil også, inkludert overskriften. Hun ER trygg i ringen med kvinnlige dommere. Hadde hun ikke vært det hadde jeg heller aldri satt henne i den situasjonen.
Bonito Skrevet 21. mars 2019 Forfatter #16 Skrevet 21. mars 2019 På 20.3.2019 den 11.53, Tabris skrev: Jeg ville heller latt godbiten komme fra deg. Mannen strekker ut hånden for å ta på hunden - du sier "bra" - mannen fjerner hånden - du gir godbit. Gjentas til hunden ikke lenger bryr seg om at mannen strekker ut hånden, men bare har fokus på deg. Da er du klar for neste steg, at han f.eks såvidt tar på hunden, du sier "bra", mannen trekker til seg hånden med en gang, du belønner med godbit. Den minste tegn til at hunden blir ukomfortabel, gå tilbake i treningen. Da prøver vi på det med den ukjente. 😊 Når det kommer til menn hun har møtt en gang eller kjenner bryr hun seg jo ikke. Men det skader vel ikke å belønne henne når de koser med ører, snute etc? Da viker hun jo ikke, og er bare lykkelig og glad. Men tenker at dess flere superpositive opplevelser dess bedre?
Tabris Skrevet 21. mars 2019 #17 Skrevet 21. mars 2019 2 hours ago, Bonito said: Da prøver vi på det med den ukjente. 😊 Når det kommer til menn hun har møtt en gang eller kjenner bryr hun seg jo ikke. Men det skader vel ikke å belønne henne når de koser med ører, snute etc? Da viker hun jo ikke, og er bare lykkelig og glad. Men tenker at dess flere superpositive opplevelser dess bedre? Du tenker belønne når de hun kjenner tar på henne? Du kan gjøre det, selvsagt, men vet ikke hvor mye effekt det har. Da må de i så fall gå lenger enn hva de fremmede gjør. Dvs ta på henne over hele kroppen, åpne munnen og se på tennene osv. Ikke kose, men være dommer. 1
Bonito Skrevet 21. mars 2019 Forfatter #18 Skrevet 21. mars 2019 (endret) 8 minutter siden, Tabris skrev: Du tenker belønne når de hun kjenner tar på henne? Du kan gjøre det, selvsagt, men vet ikke hvor mye effekt det har. Da må de i så fall gå lenger enn hva de fremmede gjør. Dvs ta på henne over hele kroppen, åpne munnen og se på tennene osv. Ikke kose, men være dommer. Litt klønete forklart det jeg skrev der ser jeg. Men ja, det var det jeg tenkte på, at de er "dommere" 😊 Endret 21. mars 2019 av Bonito
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå