Gå til innhold

Oppskrifter på spennende, smaksrike veganske retter uten "rare" ingredienser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi har bestemt oss for å endre kostholdet vårt. Vi skal ikke bli veganere eller vegetarianere (ihvertfall ikke foreløpig), men vi vil være mye mer bevisst på hva vi spiser. 

Etter en kjapp gjennomgang av hva vi normalt spiser, fant vi ut at vi allerede spiser vegetarmat minst 2 ganger i uka. Så det skal vi fortsette med. 

Planen er: 

1 fiskemiddag i uka, men kun med fersk fisk fra fiskebutikk eller selvfisket. Altså ingen frossenfisk, oppdrettsfisk eller annen fisk som vi ikke vet hvordan er fanget og behandlet. 

1 kjøttmiddag i uka, men kun kjøtt fra jegere (viltkjøtt) eller fra bønder som vi kjenner. Altså utgår all "supermarked"-kjøtt, alt kjøtt der vi ikke vet om hvordan dyrene er behandlet før og underveis til slakting. 

2 vegetar middager pr. uke. (Det er superlett, fordi vi allerede spiser overraskende mye vegetar).  

1 valgfri middag (der kan vi velge vegansk, vegetarisk, kjøtt (se over) eller fisk (se over). 

2 veganske middager pr. uke. 

Og det er de 2 veganske vi sliter litt med. Har søkt litt på nettet, og finner endel oppskrifter. Men vi synes mange inneholder ingredienser som er til tider vanskelig å få tak i, og dermed litt "sære". Et eksempel: Næringsgjær (som jeg har forstått skal erstatte ost? eller er dette feil?) 

Så vi er ute etter oppskrifter på smaksrike veganske retter som inneholder ingredienser som man får kjøpt "overalt". Vi liker mye smak, elsker hvitløk og chili, grønnsaker, bønner. Vi er heller ikke redde for å bruke god tid på matlagingen. Altså er vi ikke så opptatt av halv-fabrikata veganretter som skal ligne på kjøtt. Disse er det jo mange av på supermarkedene allerede. Vi har prøvd noe, men ble ikke imponert. Kanskje fordi rettene skal ligne på ikke-vegan, og man da automatisk sammenligner med "ekte vare"? 

Vi kan nok kalles "gourmeter". Elsker god mat og god vin. Og bruke lang tid på kjøkkenet. Og lang tid ved spisebordet. 

Håper på gode oppskrifter fra veganere! 

Hilsen fra to matvrak som vil prøve å forbedre kostholdet sitt. 

Anonymkode: 3bbb7...820

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Pad Thai

- 400 gr tofu

- 2 paprika

- 150 gr gulrot

- 100 gr vårløk

- 2 fedd hvitløk

Saus:

- 60 gr soyasaus (smak til)

- 55 gr brunt sukker

- 50 gr tomatpuré

- 1 ss sesamolje

- 1,5 ss riseddik

- 1 ts hvitløkskrydder

- 1-2 ts chilliolje

I tillegg trenger du dette:

- 100 gr tørre risnudler

- 50 gr salte peanøtter

- koriander

- Lime

Press ut vannet av tofuen. Kutt den i firkanter og stek den i olje til den er sprø på kantene. Kok nudler.

Lag saus. Bare bland alle ingredienser og smak til.

Stek grønnsaker. Begynn med gulrot og paprika. Så tilsetter du hvitløk og vårløken. Når det er stekt legger du i tofu og nudler før du blander i sausen.

Hakkede peanøtter, koriander og lime serveres vedisden av som tilbehør. 

Funnet alt av ingredienser på meny, men foretrekker de fra innvandrerbutikker. 

Endret av Inwe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Suppe med Puy-linser, byggryn, rotgrønnsaker, tomat, masse hvitløk og god kaldpresset olivenolje på toppen.

- Dhal

- Grønnsakscurryer med kokosmelk

- Tabbouleh, falafel (vanlige eller rødbete), hummus, pitabrød, tahinisaus, libanesisk rødvin ;) 

- Salat av avokado og sitrusstekte gulrøtter (vegansk om man dropper yoghurten - den er uansett best uten etter min smak): https://food52.com/recipes/15021-carrot-avocado-saladhttps://smittenkitchen.com/2016/05/roasted-carrots-with-avocado-and-yogurt/

Anbefaler ellers å handle kjøtt på Bondens marked, eller økologisk fra lokale småskalaprodusenter om du har mulighet til det. Og spør etter linefanget bifangst på fiskebutikken.

Vi spiser omtrent som dere og har gjort det i mange år, dvs bare flere fiskedager. Er ikke så nøye på om grønnsaksmiddagene er vegetariske, veganske eller har en liten ansjosfilet i seg - det er detaljer så lenge poenget er et mer begrenset og bevisst kjøttforbruk. For meg er det viktigere å bruke skikkelige råvarer i stedet for veganske industrielle erstatningsprodukter, som aldri skal inn i mitt hus. :nei:  Spis en grønnsaksrett fordi den er god uten kunstig åndedrett, sier nå jeg, ikke fordi den slumper til å være vegansk. Og prøv i hvert fall ikke å lage bleke vegan-kopier av retter som er bedre med kjøtt, fisk eller meieriprodukter.

Anonymkode: 9eaa0...344

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Suppe med Puy-linser, byggryn, rotgrønnsaker, tomat, masse hvitløk og god kaldpresset olivenolje på toppen.

- Dhal

- Grønnsakscurryer med kokosmelk

- Tabbouleh, falafel (vanlige eller rødbete), hummus, pitabrød, tahinisaus, libanesisk rødvin ;) 

- Salat av avokado og sitrusstekte gulrøtter (vegansk om man dropper yoghurten - den er uansett best uten etter min smak): https://food52.com/recipes/15021-carrot-avocado-saladhttps://smittenkitchen.com/2016/05/roasted-carrots-with-avocado-and-yogurt/

Anbefaler ellers å handle kjøtt på Bondens marked, eller økologisk fra lokale småskalaprodusenter om du har mulighet til det. Og spør etter linefanget bifangst på fiskebutikken.

Vi spiser omtrent som dere og har gjort det i mange år, dvs bare flere fiskedager. Er ikke så nøye på om grønnsaksmiddagene er vegetariske, veganske eller har en liten ansjosfilet i seg - det er detaljer så lenge poenget er et mer begrenset og bevisst kjøttforbruk. For meg er det viktigere å bruke skikkelige råvarer i stedet for veganske industrielle erstatningsprodukter, som aldri skal inn i mitt hus. :nei:  Spis en grønnsaksrett fordi den er god uten kunstig åndedrett, sier nå jeg, ikke fordi den slumper til å være vegansk. Og prøv i hvert fall ikke å lage bleke vegan-kopier av retter som er bedre med kjøtt, fisk eller meieriprodukter.

Anonymkode: 9eaa0...344

Veldig enig. Ser absolutt ikke poenget med å gå full veganer to dager i uken når det spises kjøtt og fisk ellers. Jeg hadde heller spist vegetarisk 4 dager i uka. Ellers synes jeg har en super plan. :) 

Beklager at jeg ikke har noen gode forslag å komme med, men jeg stiller meg 100 % bak linsesuppa noen har linket til tidligere i tråden. Den er også super å fryse ned. 

Anonymkode: 09748...9d1

• Liker 1
Gjest tranedatter
Skrevet

- Linser og bønner på boks er veldig enkelt. Kikerter, store vite bønner, canelloni (eller hva de heter) er gode. Bruker istede for kjøtt i for eksempel tomatsaus. (pasta, tomatsaus og bønner)

- Gryter med masse grønnsaker og bønner, du kan kjøpe vegans melk/fløte i vanlige butikker. (samme med rømme)

- Linsegryte er det letteste, og både barn og voksne bruker like det. Jeg veksler mellom krydderet, om jeg vil ha fransk kryddning eller mer Midtøsten.

- Masse av thaimat er lett å gjøre vegansk, da de bruker kokosmelk istede for fløte.

- Wok

- Ris med tomatbasert saus, masse grønnsaker, krydder og kikerter.

flere tips, også dessert: http://www.veganmisjonen.com/p/arkiv_9685.html

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips og oppskrifter! 

Gleder oss til å prøve 😊

TS

Anonymkode: 3bbb7...820

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for retter som er veganske i utgangspunktet, da blir det færre rare erstatningsingredienser i alle fall. Ting vi spiser mye av som tilfeldigvis er vegansk er for eksempel:

- diverse indisk, f.eks dal eller chana masala med en enkel grønnsaksrett til.

- pannestekt tofu, det vi har av grønnsaker (f.eks gulrøtter, brokkoli, vårløk) med ris eller nudler, og f.eks en peanøttsaus (peanøttsmør, soyasaus, evt sesamolje, litt søtning, litt syre)

- thai curry (kjøp currypaste på glass + kokosmelk) med diverse grønnsaker og tofu. 

Anbefaler også bloggene Green Bonanza og Smitten Kitchen (sistnevnte er ikke en vegetarblogg, men har mange gode vegetariske og veganske oppskrifter i arkivet). 

Anonymkode: 09739...aad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne er enkel og sinnssykt god: http://www.medicalmedium.com/blog/nachos-potatoes

Du kan droppe næringsgjær, faktisk vil jeg råde til det da det er MSG (google det). Putt litt mer av de andre krydderne oppi istedenfor. Tragisk at så mange veganeroppskrifter inneholder det.

Anonymkode: 87626...298

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ofte vanskelig for de som spiser helt veggis å forutse hva man liker når man spiser kjøtt. Smaksløkene endrer seg i takt med hva man spiser, og dersom man er vant til mye hamburgere og pizza, og "trenger" mye fett, sukker eller salt for at noe skal smake, så kan man synes at veggisretter er smaksløse. Men om man er vant til å spise mye grønt og ikke bruker mye salt, ketchup, dressing, fint brød osv, så vil man kanskje lettere like smakene i veggiskostholdet. Har 2 i familien som nekter spise noe veggis, og de er typusk junk foodspsiere som -må- ha det jeg har listet opp eller så smaker det ingenting. De er også ganske overvektige...

Personlig tar jeg en bunke ingridienser jeg har liggende i huset, sprer på krydder og spiser det. Bruker ikke oppskrifter. Har litt diverse nøtter, frosne grønnsaker, grønne og røde linser, frø og kjerner, pasta, havre liggende. Så bruker jeg disse med krydder o lager noe. Kan for eksempel ta røde linser, en frossen grønnsasblanding og krydre alt etter hvilke smaker jeg føler for, grønnsaksbuljong, kanskje kokosmelk også spiser jeg det som suppe. 

Anonymkode: b87bc...76d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne er enkel og sinnssykt god: http://www.medicalmedium.com/blog/nachos-potatoes

Du kan droppe næringsgjær, faktisk vil jeg råde til det da det er MSG (google det). Putt litt mer av de andre krydderne oppi istedenfor. Tragisk at så mange veganeroppskrifter inneholder det.

Anonymkode: 87626...298

Alt med måte. Og med det som med alt annet finnes det forskning som ikke mener det farlig,mens annen forsikring sier det motsatte.Jeg kommer ikke til å slutte med næringsgjær

Anonymkode: 31f6c...60c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...