AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #1 Skrevet 16. mars 2019 Litt dramatisk overskrift, men faktisk ganske reell. Jeg har en kronisk sykdom og har tidligere fått tilrettelegging på jobben for dette, men så gikk de konkurs for et år siden, og når ny eier overtok fikk jeg valget mellom å bli ansatt der og miste tilrettelegging eller ikke bli ansatt videre. Jeg bestemte meg for å prøve, men da jeg var hos spesialister på sykdommen min nå for ikke så lenge siden, fikk jeg beskjed om at dersom jeg fortsatte slik kom jeg til å ende opp i grava om ikke så lenge. De så en markant negativ utvikling av målinger etter jeg mistet tilrettelegging. Derfor sier det seg selv at jeg ikke kan fortsette å jobbe der. Jeg prøver selvfølgelig å søke nye jobber, men pga sykdommen er det mye som ikke passer. Jeg kan feks ikke jobbe skift. Det jeg dermed lurer på er om det finnes noe hjelp å få i en slik prosess? Jeg har jobbet fast ansatt i det firmaet, kom rett fra vgs og har vært der i 20 år, så jeg vet veldig lite om rettigheter. Skulle gjerne gått og sagt opp jobben min på mandag, men da må jeg vel gå uten inntekt i 6 uker før jeg får dagpenger, og det er ikke akkurat en drømmesituasjon. Men hva kan jeg gjøre? Sykemelding? Jeg vil jo antageligvis komme meg bare jeg får en annen type jobb, så jeg synes ikke det blir helt riktig med sykemelding heller.. Anonymkode: 321b8...50a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #2 Skrevet 16. mars 2019 Jobben er da pliktig til å tilrettelegge for deg? Anonymkode: 93e71...276 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #3 Skrevet 16. mars 2019 Hva er det slags tilrettelegging det er snakk om? Anonymkode: 5b5f0...fe5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #4 Skrevet 16. mars 2019 Anbefaler at du ringer Arbeidslivstelefonen på mandag og forhører deg om rettigheter. Tlf 225 66 700 https://mentalhelse.no/fa-hjelp/arbeidslivstelefonen Eksempel på temaer: Frykt for oppsigelse Omstilling på arbeidsplassen Samarbeidsproblemer på jobb Arbeidsmiljøutfordringer Mobbing, trakassering Konflikter Oppfølging og tilrettelegging i forbindelse med sykmelding Rettigheter i arbeidslivet Anonymkode: 37e3f...376 3
Absol Skrevet 16. mars 2019 #5 Skrevet 16. mars 2019 Fagforening!!!! Snakk med tillitsvalgte, bedriftshelsetjeneste, verneombud osv. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #6 Skrevet 16. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobben er da pliktig til å tilrettelegge for deg? Anonymkode: 93e71...276 Bare til et visst nivå. Er man 100 % arbeidsfør, skal man også utføre 100 % arbeidsoppgaver som naturlig ligger til stillingen. Anonymkode: 97c2b...3f1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #7 Skrevet 16. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobben er da pliktig til å tilrettelegge for deg? Anonymkode: 93e71...276 Er de det? Vi mistet både ia-avtalen og tariffen når vi ble kjøpt opp. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det slags tilrettelegging det er snakk om? Anonymkode: 5b5f0...fe5 Arbeidstid, kan som sagt ikke jobbe skift. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler at du ringer Arbeidslivstelefonen på mandag og forhører deg om rettigheter. Tlf 225 66 700 https://mentalhelse.no/fa-hjelp/arbeidslivstelefonen Eksempel på temaer: Frykt for oppsigelse Omstilling på arbeidsplassen Samarbeidsproblemer på jobb Arbeidsmiljøutfordringer Mobbing, trakassering Konflikter Oppfølging og tilrettelegging i forbindelse med sykmelding Rettigheter i arbeidslivet Anonymkode: 37e3f...376 Takk for tips! 2 minutter siden, Absol skrev: Fagforening!!!! Snakk med tillitsvalgte, bedriftshelsetjeneste, verneombud osv. De svikta oss i konkursen og alt av klubb raknet. Tillitsvalgte sluttet osv. Verneombud er ikke på plass enda. Bedriftshelsetjeneste har vi ikke. Var med på å bygge en klubb på jobben for 15 år siden, men den raknet nå i forbindelse med konkursen. Skulle jeg fortsatt skulle jeg jobbet med å bygge den opp igjen, men må bør jeg sette helsa først. Anonymkode: 321b8...50a
Absol Skrevet 16. mars 2019 #8 Skrevet 16. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er de det? Vi mistet både ia-avtalen og tariffen når vi ble kjøpt opp. Arbeidstid, kan som sagt ikke jobbe skift. Takk for tips! De svikta oss i konkursen og alt av klubb raknet. Tillitsvalgte sluttet osv. Verneombud er ikke på plass enda. Bedriftshelsetjeneste har vi ikke. Var med på å bygge en klubb på jobben for 15 år siden, men den raknet nå i forbindelse med konkursen. Skulle jeg fortsatt skulle jeg jobbet med å bygge den opp igjen, men må bør jeg sette helsa først. Anonymkode: 321b8...50a Så ta kontakt direkte med fagforeningen din. De vil kunne gi deg veldig mye bedre råd enn en gjeng med fremmede på kg som ikke vet noe om din sykdom eller arbeidsplass. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #9 Skrevet 16. mars 2019 8 minutter siden, Absol skrev: Så ta kontakt direkte med fagforeningen din. De vil kunne gi deg veldig mye bedre råd enn en gjeng med fremmede på kg som ikke vet noe om din sykdom eller arbeidsplass. De svikta oss som sagt i forrige runde, med masseutmelding som resultat. Selv om fagforening er fint og flott når alt er som det skal, er det dessverre ikke alle steder det fungerer like bra. Men jeg håpte fremmede på KG hadde litt erfaring med om man har noen rettigheter i en slik situasjon. Om det f.eks en løype i NAVjungelen som kunne passe for meg, jeg vet som sagt veldig lite om slikt. Anonymkode: 321b8...50a 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #10 Skrevet 16. mars 2019 I praksis har man ingen rettigheter i dagens arbeidsliv, På papiret, ja, men AML og avtalene med fagforeningene er ikke verdt papiret det er skrevet på da det i praksis er den sterkestes rett som gjelder. Om man skal ta en konflikt eller ikke, så bør man svare på noen spørsmål for sin egen del, om man kan takle hevnaksjoner, utfrysning og trakassering. Og ikke minst om man er mentalt i stand til å forsvare seg, trakassere tilbake og i verste fall svare med vold om man blir angrepet først selv. Kan man svare ja på dette, så er man i stand til å sloss, kan man ikke bør man heller bytte jobb. Anonymkode: 52dac...b28 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #11 Skrevet 16. mars 2019 Er du i et yrke hvor det er vanlig å jobbe skift, kan du ikke kreve å ikke jobbe skift. Det går uforholdsmessig ut over dine kollegaer, som da må jobbe flere helger/kvelder for deg. Det er ikke fair. Anonymkode: 97c2b...3f1
_popcorn_ Skrevet 17. mars 2019 #12 Skrevet 17. mars 2019 Selv om fagforeningen sviktet i konkurs-situasjonen så vil dem kunne gi råd angående tilrettelegging.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #13 Skrevet 17. mars 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: I praksis har man ingen rettigheter i dagens arbeidsliv, På papiret, ja, men AML og avtalene med fagforeningene er ikke verdt papiret det er skrevet på da det i praksis er den sterkestes rett som gjelder. Det er riktig! Ser det på egen arbeidsplass. Vi har vært utsatt for et stort arbeidspress over lengre tid og flere medarbeidere sliter på grunn av dette. De som ikke takler det blir bedt om å slutte/og/eller utfryst. Dette selv om bedriften kaller seg IA-bedrift. Anonymkode: 79f81...4f8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #14 Skrevet 17. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er riktig! Ser det på egen arbeidsplass. Vi har vært utsatt for et stort arbeidspress over lengre tid og flere medarbeidere sliter på grunn av dette. De som ikke takler det blir bedt om å slutte/og/eller utfryst. Dette selv om bedriften kaller seg IA-bedrift. Anonymkode: 79f81...4f8 Kan også legge til at bedriften har hatt flere alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven, og likevel er det den enkelte medarbeider som blir sittende med ansvar for senskader/ettervirkning av forholdene. Bedriften ansvarliggjøres ikke. I vår fagforening har vi ikke streiket på ti år, eller det vil si vi streiket for noen år siden etter arbeidstid så det hadde egentlig ikke konsekvenser for noen andre enn oss selv og vår familie. Jeg vet ikke hva vi betaler den dyre fagforeningskontigenten for. Anonymkode: 79f81...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå