Sylveon Skrevet 16. mars 2019 #21 Skrevet 16. mars 2019 Sånn du legger frem situasjonen så er det eneste du kan gjøre å flytte til Norge og leve her. 2
Gjest Fjeud Skrevet 16. mars 2019 #22 Skrevet 16. mars 2019 Noen banker i Norge tilbyr «studielån» slik som k-bank hvor du kan låne 100k uten sikkerhet med 12% rente. Om utdanningen er verdt det kan det være en mulighet.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #23 Skrevet 16. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at det er koselig å få litt påskegodt fra Norge, men å sende tørrmat/tannkrem/tamponger osv. i posten høres jo helt snodig ut. Det koster jo mye med porto fra Norge. Er det ikke bedre å bare sende de pengene direkte til datteren din? Om datteren din er over 18 så synes jeg også det er litt merkelig at du disponerer kontoene hennes? Anonymkode: 7fe9e...8e4 Joda, du må gjerne synes dette er merkelig, men er sånn vi har valgt og gjøre det ang å sende pakker. Grunnen til at jeg disponerer hennes kontoer er at da kan jeg se når hun trenger påfyll. Så slipper hun og komme krypende og spørre. Jeg har selv vokst opp med en mor som fikk en til å føle seg virkelig liten om man trengte et lite økonomisk bidrag, og det bestemte jeg meg for at min datter skulle få slippe. Jeg får enda høre hvor mye mitt bryllup kostet dem, og det er ca 30 år siden. Anonymkode: d24e5...444 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #24 Skrevet 16. mars 2019 Om jeg var deg ville jeg opprettet en spleis på Facebook. Kan jo hende det går. Anonymkode: 259b8...14a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #25 Skrevet 16. mars 2019 Hva studerer du da? Kan det finnes deltidsjobber i norge som kan utføres selv om du fysisk befinner deg i usa f.eks? F.eks oversettingsoppgaver om du studerer språk, programmeringsoppgsver om du studerer informatikk, privatundervisning over skype eller lignende? Anonymkode: 55264...963 3
Blueblizz Skrevet 16. mars 2019 #26 Skrevet 16. mars 2019 https://www.legathandboken.no/Utlandet/USA Håper det ordner srg for deg TS. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #27 Skrevet 16. mars 2019 TS - har du ikke en studieveileder på fakultetet ditt som du kan snakke med? Kan godt hende at de klarer å hoste opp en studentjobb til deg (f.eks. research assistant) om du forteller noen på skolen hvordan den økonomiske situasjonen din er. Anonymkode: 7fe9e...8e4 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #28 Skrevet 16. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg disponerer hennes kontoer er at da kan jeg se når hun trenger påfyll. Så slipper hun og komme krypende og spørre. Jeg har selv vokst opp med en mor som fikk en til å føle seg virkelig liten om man trengte et lite økonomisk bidrag.... Jeg tror ingenting ville fått meg til å føle meg mindre enn om min mor skulle disponerte kontoen min etter fylte 18 år... Hørtes veldig snodig ut, spør du meg 😂. Anonymkode: e0ef8...81a 11
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #29 Skrevet 16. mars 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ingenting ville fått meg til å føle meg mindre enn om min mor skulle disponerte kontoen min etter fylte 18 år... Hørtes veldig snodig ut, spør du meg 😂. Anonymkode: e0ef8...81a Ok, deg om det. Andre igjen velger annerledes. Anonymkode: d24e5...444 10
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #30 Skrevet 16. mars 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ingenting ville fått meg til å føle meg mindre enn om min mor skulle disponerte kontoen min etter fylte 18 år... Hørtes veldig snodig ut, spør du meg 😂. Anonymkode: e0ef8...81a Det er ihvertfall bedre enn å ende opp i den fortvilte situasjonen som ts dessverre er i. Anonymkode: d24e5...444 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #31 Skrevet 16. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Målet mitt da jeg kom hit var å studere ut våren 2022, men minimum fullføre graden jeg har begynt på, juni 2020. Så det ville vært litt over et år til. Akkurat nå tenker jeg først og fremst på å komme meg gjennom dette semesteret (eksamener nå i juni). Anonymkode: 76f34...8d6 Juni 2020 bør gå greit. Se på ulike stipend (legater, scholarships, osv), hør med skolen om de vet om noen. Når vennina gikk i utlandet var det et norsk fond som støttet norske studenter som tok den graden hun tok, kanskje en mulighet der. Hør med skolen om de har mer jobb for deg der? Jeg transkriberer intervjuer for en forsker på mitt universitet, og får betalt for det. Kanskje du kan gjøre noe lignende på skolen din? Anonymkode: 94a35...a4d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #32 Skrevet 17. mars 2019 Kan du få en svart jobb? De er mest opptatt av å sjekke søramerikansk utseende folk om immigration kommer på besøk. Hilsen en som jobbet på turistvisum der borte Anonymkode: 72a30...da8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #33 Skrevet 17. mars 2019 Hva med å søke lån i norsk bank. Kjenner flere studenter som har studert i utlandet, som har fått lån i vanlig bank. Og kjenner du ingen i Norge? Tenker på om du kunne fått sommerjobb her, og bodd gratis hos de. Anonymkode: 9cfef...6ae
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #34 Skrevet 17. mars 2019 Da er nok dessverre løsningen å bruke kredittkortet fram til du har fullført inneværende semester, og flytte hjem og søke overføring til en skole i Norge slik at du kan jobbe ved siden av og i ferier. Det er de færreste studenter forunt å klare å forsørge seg på kun studielån, med mindre de har familie som bidrar. Anonymkode: 51934...a40
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #35 Skrevet 17. mars 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å søke lån i norsk bank. Kjenner flere studenter som har studert i utlandet, som har fått lån i vanlig bank. Og kjenner du ingen i Norge? Tenker på om du kunne fått sommerjobb her, og bodd gratis hos de. Anonymkode: 9cfef...6ae Hva slags bank får man lån i? Og til hvilken rente? Anonymkode: 5dee4...62f
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #36 Skrevet 17. mars 2019 20 hours ago, AnonymBruker said: Det er ihvertfall bedre enn å ende opp i den fortvilte situasjonen som ts dessverre er i. Anonymkode: d24e5...444 Det er vel ikke så veldig fortvilt å finne ut at det er nødvendig å dra tilbake til gamlelandet. Anonymkode: 235fc...4e6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #37 Skrevet 17. mars 2019 Kjenner meg veldig igjen. Jeg måtte gå til mamma og pappa da jeg var på utveksling. Ikke sjans til å overleve på lån og stipend i USA. Anonymkode: d9cff...14f 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #38 Skrevet 17. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke så veldig fortvilt å finne ut at det er nødvendig å dra tilbake til gamlelandet. Anonymkode: 235fc...4e6 Det er fortvilet å se at man ikke har penger de siste mnd av studieåret, og ikke ha noen som kan hjelpe. Anonymkode: d24e5...444 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #39 Skrevet 17. mars 2019 Om jeg var i din situasjon ville eg gjort følgende: Først ville jeg sett på om jeg skal legge opp en kort eller lang strategi plan. Skal du gå der 1 semester, 1 år osv. Tenk på det. Så planen du legger opp blir basert på det. 1. Se litt mer på reglene for å se om du fikser deg en deltidsjobb der, eller en lovlig måte du kan tjene penger på. Kan være ting på nett osv. 2. Se om du kan få noe hjelp fra universitet du er i. Undersøk mulighetene. 3. Kutt på unødvendig utgifter og prioriter. 4. Se på nettverket ditt. Familie, venner, noen du har bare møtt. Kan låne deg et beløp/ fikse deg jobb osv. 5. Vurder bo mulighetene! Kan du bo billigere enn det du gjør nå? 6. Kanskje lånekassen kan låne deg litt mer? Undersøk litt der! 6. Vurder om du kan flytte tilbake til Norge og fortsette her. Da må du søke student bolig derfra osv. Evt jobb. 7. Ikke stress og ikke få panikk. Dette ordner seg. Tro meg dette er bare en kort periode, det går over. Det er dette som skiller oss fra andre som får hjelp av foreldrene sine, vi klarer oss uten. Vi lærer mye av dette her. 2 av mine venner var i lignende situasjon, vil si verre faktisk. Idag er hun ene senterleder for 2 store sentere i Oslo alder 28. Han andre er grunder stor wrl kjent bedrift. 30. Dette er bra erfaring man kan ta med seg videre. Anonymkode: 18472...bb6
Vox_populi Skrevet 18. mars 2019 #40 Skrevet 18. mars 2019 På 16.3.2019 den 19.40, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen familie, og ingen venner jeg kunne spurt om å låne fra Og der ble jeg sikker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå