Gå til innhold

Student i USA, klarer ikke overleve på studielån

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk studielån fra Lånekassen og reiste for å studere i USA i fjor høst. Med litt sparinger og et veldig trangt budsjett klarte jeg å overleve på kun dette, siden man har veldig begrensede muligheter for å jobbe som internasjonal student i USA (studiet er dessuten veldig krevende). 

Jeg har gradvis innsett at jeg ikke kommer til å klare meg på studielånet. Før jeg flyttet fikk jeg et brev fra skolen som estimerte et minimumsbeløp jeg trengte for å studere her. Utbetalingen fra Lånekassen var tilsvarende dette. Dermed tenkte jeg at med forsiktig bruk av penger ville det gå bra. 

I tillegg til at beløpet neppe var realistisk til å begynne med, har jeg også hatt mange uforutsette utgifter. Per dags dato vil antakelig neste utbetaling komme i juni, og jeg har ikke nok penger til å betale husleie for april og mai. Jeg har en liten buffer så jeg har mat å overleve på, men sitter med ca 14 000 kr for lite til å dekke det andre. 

Jeg har slitt veldig psykisk med å takle alt presset på skolen og samtidig stadig bekymre meg over økonomien. Jeg tenker ofte på å bare reise hjem, selv om det tok mye hardt arbeid for å komme hit. 

Spørsmålet mitt er, hva kan jeg gjøre? Jeg har brukt så mye penger og innsats for å komme inn på skolen og har gode karakterer, det virker så meningsløst å bare droppe ut og reise hjem... Jeg var kanskje naiv som trodde at jeg kunne klare meg på studielån slik at jeg kun kan fokusere på skolen. Men det går ikke. Pga. visum får jeg kun lov til å jobbe på skolen, der det ikke finnes noen muligheter. Jobber jeg svart risikerer jeg bl.a. å miste visumet. 

Jeg har kredittkort for nødstilfeller, slik at jeg kan dekke utgiftene frem til neste utbetaling fra Lånekassen, men neste betaling er jo ikke nok til både skolepenger og betale tilbake gjelden... 

Jeg skulle gjerne brukt sommerferien på å jobbe og tjene opp penger, men hvis jeg reiser hjem så vil jeg jo bruke opp de pengene på flybilletter og husleie og mat i Norge... (jeg har jo heller ingen garanti på å faktisk finne en jobb). 

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 76f34...8d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du få et privatlån av noen, med greie betingelser? Hvisen slektning eller nær venn av meg (som ellers var fornuftig og ansvarlig) hadde havnet i en sånn knipe kunne jeg nok stilt opp. Har du noen du kan spørre om midlertidig hjelp?

Anonymkode: 2d97f...b8e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det greieste ville vel vært å spurt familie/venner om et lån? 14 000 er ikke mye penger i dag, og særlig ikke hvis det er flere som sammen om å låne deg.

Anonymkode: e0ef8...81a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge skal du studere i USA? Det er ganske viktig for å se om tiltakene du må sette inn skal vare på kort eller lang sikt. 

Anonymkode: 7bb2e...8f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv ei datter som studerer i utlandet. Hun er i samme situasjon som deg, det de ikke kan jobbe for å ikke konkurrere om livsgrunnlaget til de som bor der.

Hun hadde også spart opp endel, men så fort at det ikke holdt. Jeg disponerer hennes kontoer og så også at pengene ikke strekker til. Derfor må jeg bidra og overfører fast hver mnd. Sender også pakker innimellom med tørrmat, boksemat, tannbørste, tannkrem, tamponger, bind osv. Nå før påske sender jeg også noe påskegodteri som jeg vet hun liker.

Er det mulig for deg og få hjelp av foreldrene dine? 

Anonymkode: d24e5...444

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen familie, og ingen venner jeg kunne spurt om å låne fra. De eneste vennene jeg har er andre internasjonale studenter her som har det like tøft som meg økonomisk. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor lenge skal du studere i USA? Det er ganske viktig for å se om tiltakene du må sette inn skal vare på kort eller lang sikt. 

Anonymkode: 7bb2e...8f6

Målet mitt da jeg kom hit var å studere ut våren 2022, men minimum fullføre graden jeg har begynt på, juni 2020. Så det ville vært litt over et år til. Akkurat nå tenker jeg først og fremst på å komme meg gjennom dette semesteret (eksamener nå i juni). 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen familie, og ingen venner jeg kunne spurt om å låne fra. De eneste vennene jeg har er andre internasjonale studenter her som har det like tøft som meg økonomisk. 

Har du ingen familie?

Hvis du har familie så ville jeg trodd at de var interessert i om du klarer deg ang mat og bo. Jeg er ihvertfall veldig opptatt av at datteren min har et sted og bo og mat. Klart det koster meg som er lavtlønnede fra før, men da kjøpes det inn på andre ting da det bare er snakk om frem til sommeren. 

• Liker 3
Gjest Minilid
Skrevet

Vanskelig situasjon. De gangene jeg studerte i utlandet jobbet jeg intenst om sommeren for å legge meg opp penger. Bodde da hos venner og familie. Har du virkelig ingen du kan bo hos? Eller som kan hjelpe deg med sommerjobb? 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ingen familie?

Hvis du har familie så ville jeg trodd at de var interessert i om du klarer deg ang mat og bo. Jeg er ihvertfall veldig opptatt av at datteren min har et sted og bo og mat. Klart det koster meg som er lavtlønnede fra før, men da kjøpes det inn på andre ting da det bare er snakk om frem til sommeren. 

Datteren din er heldig, men ikke alle er så heldige. Jeg har ingen familie, og må se på andre muligheter når ting blir vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Minilid said:

Vanskelig situasjon. De gangene jeg studerte i utlandet jobbet jeg intenst om sommeren for å legge meg opp penger. Bodde da hos venner og familie. Har du virkelig ingen du kan bo hos? Eller som kan hjelpe deg med sommerjobb? 

Jeg sparte opp en del før jeg reiste, men de sparingene gikk fort. Mener du noen å bo hos i Norge, hvis jeg reiser hjem? I Norge har jeg ingen. Så jeg ser for meg at hvis jeg reiser dit for å jobbe i sommer, går jeg fort i minus hvis jeg skal betale husleie og alt det andre mens jeg leter etter jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor studerer du nøyaktig? Hvis ikke universitetet er ekstremt bra rangert ville jeg faktisk vurdert å begynne i Norge og heller få godkjent fagene du har tatt i USA. Du skriver du har gode karakterer og hvis du hadde det fra videregående også kan du jo begynne på NTNU f.eks? Må si det er trist at studenter holdes nede mens Norge pøser ut milliarder på håpløse tiltak i utlandet. Jeg er også student i utlandet, men i Europa (hatt utveksling flere ganger) og får dermed også stipend fra EU som hjelper på nå som kronen er så svak. I USA er man jo overlatt til seg selv og nå også med tidenes høyeste dollarkurs (iallefall nærme?). 

Anonymkode: 5dee4...62f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor studerer du nøyaktig? Hvis ikke universitetet er ekstremt bra rangert ville jeg faktisk vurdert å begynne i Norge og heller få godkjent fagene du har tatt i USA. Du skriver du har gode karakterer og hvis du hadde det fra videregående også kan du jo begynne på NTNU f.eks? Må si det er trist at studenter holdes nede mens Norge pøser ut milliarder på håpløse tiltak i utlandet. Jeg er også student i utlandet, men i Europa (hatt utveksling flere ganger) og får dermed også stipend fra EU som hjelper på nå som kronen er så svak. I USA er man jo overlatt til seg selv og nå også med tidenes høyeste dollarkurs (iallefall nærme?). 

Anonymkode: 5dee4...62f

Stipend fra EU, hva er det?

Skrevet

Prøv å finne en måte å redusere boutgifter. Hvordan bor du nå? Flytte sammen med noen for en stund?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren din er heldig, men ikke alle er så heldige. Jeg har ingen familie, og må se på andre muligheter når ting blir vanskelig. 

Beklager 🙁 Ja, jeg vet at hun er heldig.

Det er ille at nordmenn skal slite med og gjennomføre studier i utlandet pga økonomien. Norge vil gjerne ha kompetansen de kommer hjem med, men det skal ikke koste noe. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor bodde du og hvem finansierte kostnandene dine da du gikk på videregående?

Anonymkode: 7fe71...dbc

• Liker 2
Gjest Minilid
Skrevet

Da må du nesten ta valget om å enten bli i USA, få deg sommerjobb på campus og redusere utgifter betraktelig over de neste årene- eller så må du bare dra tilbake til Norge og studere her hvor du kan jobbe ved siden av. 

Regner med at du har sjekket ut evt. legater du kan få som utenlandsstudent? Har ikke oversikt om det finnes noen du kan søke på, men sjekk ut legatsiden.no. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har selv ei datter som studerer i utlandet. Hun er i samme situasjon som deg, det de ikke kan jobbe for å ikke konkurrere om livsgrunnlaget til de som bor der.

Hun hadde også spart opp endel, men så fort at det ikke holdt. Jeg disponerer hennes kontoer og så også at pengene ikke strekker til. Derfor må jeg bidra og overfører fast hver mnd. Sender også pakker innimellom med tørrmat, boksemat, tannbørste, tannkrem, tamponger, bind osv. Nå før påske sender jeg også noe påskegodteri som jeg vet hun liker.

Er det mulig for deg og få hjelp av foreldrene dine? 

Jeg skjønner at det er koselig å få litt påskegodt fra Norge, men å sende tørrmat/tannkrem/tamponger osv. i posten høres jo helt snodig ut. Det koster jo mye med porto fra Norge. Er det ikke bedre å bare sende de pengene direkte til datteren din? Om datteren din er over 18 så synes jeg også det er litt merkelig at du disponerer kontoene hennes?

Anonymkode: 7fe9e...8e4

• Liker 15
Skrevet

Vanskelig situasjon. Hadde det vært ei god venninne av meg hadde jeg lånt henne de pengene. Noen gode venner du kan spørre..? Ingen strøjobber det er verdt risken å ta? Barnevakt, vasking eller noe lignende?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager 🙁 Ja, jeg vet at hun er heldig.

Det er ille at nordmenn skal slite med og gjennomføre studier i utlandet pga økonomien. Norge vil gjerne ha kompetansen de kommer hjem med, men det skal ikke koste noe. 

Nå har jeg selv studert litt i utlandet, men jeg må likevel si at det i de aller fleste tilfellene er ganske meningsløst å studere i utlandet. Det er ganske få studieretninger som gir noe særlig bedre kompetanse enn det man kan få i Norge. Litt ekstra kulturkompetanse og noen få mer kompliserte engelske ord er ikke verdt det. Så jeg skjønner godt at Norge ikke ser noen grunn til å betale noe mer enn det de gjør i dag. Om man kommer inn på noen av de beste universitetene gir uansett Lånekassen mer lån.

Anonymkode: 7fe9e...8e4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...