Gå til innhold

Umulig å bake sunnere (men gode) boller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fant Grete Roedes oppskrift på 12 havreboller. Det står at det skal være 162 kcal i hver, noe som er bra for boller å være?

Bakte dem i dag, og det eneste jeg endret var at jeg slang oppi et egg og måtte bruke 1 dl ekstra med hvetemel fordi deigen var så klissete og umulig å jobbe med.
Det ble veldig godt, og etter å ha smakt måtte jeg gå gjennom oppskriften og regne på det.

1 egg = 85 kcal

2 1/2 dl lettmelk = 108 kcal

50 g melange = 360 ckal

25 g gjær = 25 kcal

6 dl hvetemel = 1310 (!)

2 1/2 dl havregryn = 300 kcal

1/2 dl sukker = 180 kcal

1 dl sukrin Gold

1 ts kardemomme

= 197 kcal per bolle

Det ble supergodt, så jeg anbefaler oppskriften: https://www.roede.com/oppskrifter/havreboller-1

Men dette ble jo ikke stort mer kalorifattig enn bollene på butikken? Noe annet lurt jeg kan gjøre for å tyne oppskriften for kalorier uten at det går for mye utover smak?

Noen som har erfaring med kesam som smørerstatning? Blir det skikkelig kjipt?

Anonymkode: 80cfa...9ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen oppskrift å dele dessverre, men bakte engang boller fra et ukeblad hvor mye av fettet var byttet ut med raspet eple. De ble utrolig saftige og gode! :) attpåtil holdt de seg myke lengre enn boller vanligvis gjør. Men hvordan det slår ut kalorimessig skal jeg ikke uttale meg om.

Et annet tips - fiberhusk. Det er oppmalt skall av et frø, blir en geleaktig masse om røres i vann. Det svelle og holder på masse væske. Og funker utmerket i bakst. Da strør jeg bare litt rett i bakebollen. Det gir en smidig deig, som kan være nokså våt uten å klisse. Baksten blir saftig :)

Anonymkode: d4b0e...a83

• Liker 1
Skrevet

Hvis du lager mindre boller, så blir det færre kalorier pr. bolle 🤪

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men hvorfor bruker man dl. istedenfor gram? Utrolig tungvint og upresist. Tror hvetemel er regna feil. 

Endret av Purt Gull
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Purt Gull skrev:

Men hvorfor bruker man dl. istedenfor gram? Utrolig tungvint og upresist. Tror hvetemel er regna feil. 

Enig i at det lett blir upresist. Tror du det er for mye?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det lett blir upresist. Tror du det er for mye?

Jeg fikk opp at 1 dl skulle være ca 60 g. Tror kanskje du har regna for mye, ja. Men alltid vanskelig når man regner volum om til vekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd utallige oppskrifter på sunnere bakevarer fordi jeg synes det er gøy å teste.

Jeg har ikke til dags dato prøvd noe som var like godt eller bedre enn «originalen». Jeg ser ikke poenget med å spise ei bolle med 5 kalorier mindre - da spiser jeg heller ei vanlig bolle eller dropper det helt.

Om poenget er å spare kalorier eller lære seg en ny livsstil så handler det ofte om å kunne begrense seg/droppe ting.

Anonymkode: b96ea...9d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er jo at det er sunnere fordi det er havregryn i dette - bollene er da mer mettende, og man spiser kanskje en i stedet for to. 

Havregryn, grovmel, og annet, er ofte mer kaloririkt en hvetemel. Du vil se det samme om du sammenligner loff og grovbrød. 

Selv spiser jeg helst originalen om jeg skal ta en bolle/sjokolader/chips/juice med mer. Men begrenser heller mengden. 

Anonymkode: c8352...941

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo at det er sunnere fordi det er havregryn i dette - bollene er da mer mettende, og man spiser kanskje en i stedet for to. 

Havregryn, grovmel, og annet, er ofte mer kaloririkt en hvetemel. Du vil se det samme om du sammenligner loff og grovbrød. 

Selv spiser jeg helst originalen om jeg skal ta en bolle/sjokolader/chips/juice med mer. Men begrenser heller mengden. 

Anonymkode: c8352...941

Ja, sunt har ingenting med antall kalorier å gjøre.

Anonymkode: 671e7...a65

AnonymBruker
Skrevet
På 16.3.2019 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Fant Grete Roedes oppskrift på 12 havreboller. Det står at det skal være 162 kcal i hver, noe som er bra for boller å være?

Bakte dem i dag, og det eneste jeg endret var at jeg slang oppi et egg og måtte bruke 1 dl ekstra med hvetemel fordi deigen var så klissete og umulig å jobbe med.
Det ble veldig godt, og etter å ha smakt måtte jeg gå gjennom oppskriften og regne på det.

1 egg = 85 kcal

2 1/2 dl lettmelk = 108 kcal

50 g melange = 360 ckal

25 g gjær = 25 kcal

6 dl hvetemel = 1310 (!)

2 1/2 dl havregryn = 300 kcal

1/2 dl sukker = 180 kcal

1 dl sukrin Gold

1 ts kardemomme

= 197 kcal per bolle

Det ble supergodt, så jeg anbefaler oppskriften: https://www.roede.com/oppskrifter/havreboller-1

Men dette ble jo ikke stort mer kalorifattig enn bollene på butikken? Noe annet lurt jeg kan gjøre for å tyne oppskriften for kalorier uten at det går for mye utover smak?

Noen som har erfaring med kesam som smørerstatning? Blir det skikkelig kjipt?

Egg og melk kan glatt droppes. Jeg lager boller med vann og olje,og det er uten tvil de beste bollene. Blir store og luftige.

Anonymkode: 921f8...39b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...