Gå til innhold

HVOR ER DET LURT Å PLASSERE VALPEKULL?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår tispe er drektig med valper og de kan komme hvert øyeblikk. Liten rase altså, om det har noe å si på spørsmålet mitt.

Noen gir oss tips til å ha dem under, i nærheten av varmepumpa mens andre avråder til å ha de med trekk. Men trekken er varm, har det noe å si?

hvor bør vi plassere kassa og hva må vi huske på i en fødsel. Skjønner enda ikke hvordan man skal klippe/knytte av navlestrengen..

Så kom gjerne med tips og navneforslag.

gjerne tips til hva vi kan ha i kassa, og hvor ofte vi bør vaske det. Osv

Takk!:)

Anonymkode: 86551...c8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke under varmepumpa hvertfall. Nyfødte valper er dårlig på å regulere temperatur, og varmepumpe kan føre til at de blir alt for varme. De varmes ved at de ligger i klynge, ha heller varme ting i kassa, slik som pledd som kan kastes etc. Trekkfritt skal det være ja, så ikke rett under et trekkfult gammelt vindu. Men i et rom hvor det ikke er iskaldt, gjerne stue eller et tilknyttet rom hvor det er ro. 

Anonymkode: 0724f...64c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om valpene er rett rundt hjørnet, og du fortsatt ikke vet hva du må huske på under fødsel, hvordan du klipper navlestreng og hvor ofte du bør rengjøre kassen, så burde du ta en tur til veterinær eller snakke med oppdrettere for å få råd fra fagfolk. 

Anonymkode: 535c5...053

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om valpene er rett rundt hjørnet, og du fortsatt ikke vet hva du må huske på under fødsel, hvordan du klipper navlestreng og hvor ofte du bør rengjøre kassen, så burde du ta en tur til veterinær eller snakke med oppdrettere for å få råd fra fagfolk. 

Har hørt mye av mange forskjellige folk, derfor er vi usikkre

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med Vetrinær 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt snakke med kyndige folk! Du ANER jo ikke hva du har begitt deg ut på, og dette kan faktisk ende fatalt. Ring dyrlegen og snakk med h*n ASAP

Anonymkode: 943a7...f39

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sykt opplegg.😢

Anonymkode: 292f2...9cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Navlestrengene fikser som regel tispa selv. Da skal du ikke røre noe. 

Anonymkode: cf4c8...f9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er liten rase, er du obs på faretegn i tilfelle du må ha hastekeisersnitt på hu? Det er større rissiko for små hunder enn for store. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nyfødte valper på soverommet, rett ved siden av min side av sengen ved hodeenden. Der har vi også en varmelampe, uten rødt lys, som kan slåes på ved behov. Jeg har også en recliner rett nedenfor, da jeg sitter 24/7 mer eller mindre de første to ukene etter valpefødsel. 
Du må IKKE ha valpene i nærheten av varmepumpen, pga det beskrevet ovenfor. Du bør også ha en egen liten kasse, rent underlag hele tiden (Jeg bruker senge"bleier", absorberer godt og enkelt å skifte og holde rent. Vetbed teppe under der.) Viktig at det er nok beskyttet fra bakken, og at det ikke trekker kaldt mot valpene, men mor kan slite med varmen så hun må ha muligheten til å legge seg utenfor om hun trenger en liten pause/blir for varm. Det står beskrevet i veilederen fra mattilsynet, https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder - hund side 13. 

Når valpen har kommet ut tar jeg den opp, åpner posen så valpen er fri over nesen og 1-2 min før jeg gir den til moren. Det er for å la navlestrengen pulsere ferdig og at valpen får all blodet fra morkaken først. Gir den så til moren, så får hun ordne resten med den. Ved tilfeller der mor er litt for ivrig, setter jeg en peang inn mot navlestrengen, så hun ikke røsker for mye i den men får fortsatt mulighet å styre selv.  Hvis det kommer for mange for fort, evnt mor er sliten/medtatt viser lite interesse tar jeg navlestrengen. Setter en peang som beskrivet ovenfor, bruker en sløv saks for å klippe over navlestrengen. Gnir heftig og hardt på ryggen til valpen med et håndkle og passer på å holde hodet litt ned så væske kommer ut av nese/munn da. Valpen skriker gjerne litt da, og det vekker instinktet til mor. 
Pass godt på juret til mor, og er det en liten rase så klipp til så du får fulgt med. Det er kaldt ute og hun må luftes i veldig korte små omganger, da jurbetennelse er noe man må passe på. Følg med å kjenne etter at det aldri blir harde klumper. Følg også med på mors blødning, de blør i noen dager etterpå men det skal aldri lukte vondt eller være av mørk/grønn farge, da kan det være noe alvorlig galt. Det er normalt at mor peser og graver litt pga etterier, men ta temperaturen om du blir usikker på noe og ring veterinærer. Rester kan være igjen, dø valp eller blokkert valp. 

Trist at dere har valper rett rundt hjørnet og ikke har tilegnet dere denne kunnskapen eller har en mentor oppi dette. 

Anonymkode: 96f3a...7a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at dere må selvsagt skifte -ofte- på kassen. Mange ganger om dagen.  Både nå, mens mor blør, valpene er nyfødte og veldig utsatt for infeksjoner og senere når det kommer mer tiss og dritt i valpegården. Da må det skiftes og vaskes hele tiden. 

Anonymkode: 96f3a...7a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo akkurat derfor at du bør kontakte veterinær for å få råd. 
På ett forum hvor folk kan være anonyme så kan du risikere at troll svarer deg med direkte skadelige "tips". 

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke en oppdretter som mentor i ryggen? Dette er alfa omega dersom man skal ha valpekull!

Anonymkode: 1f0d1...805

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...