Gå til innhold

Tester ved jobbsøking - hvor mye teller de egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt på en jobb jeg har veldig lyst på. Fikk tilbake en e-post med forespøsresl om å fylle ut flere evnetester som skal brukes videre i rekrutteringsprosessen. 

Det ble gitt en frist på en uke til å fullføre disse testene. Jeg ble uheldigvis ganske syk i denne perioden (influensa), så jeg har utsatt disse testene i håp om at jeg skal bli bedre. 

Jeg har ikke blitt noe særlig bedre og i går, som var siste frist, gjennomførte jeg testene. Og jeg dreit meg fullstendig ut 😔 det var rett og slett ikke enkelt å fokusere 100% med feber.

Er fortvilet nå da jeg har veldig lyst på denne jobben. Jeg synes ellers at jeg skrev en bra søknad og passer veldig godt til stillingen (oppfyller de fleste krav). Dette er en spesialist-stilling som krever spesiell type utdannelse og erfaring. 

Hva er deres erfaring med slike testene? Hvor mye vekt legges det på resultatene? Jeg fikk nemlig beskjed at teste skal brukes til å plukke ut kandidatene til jobbintervju. 

Jeg fikk også en e-post på fredag morgen fra rekrutteringsansvarlig med påminnelse og spørsmål om jeg fortsatt er interessert i jobben. Jeg fullførte da testene og svarte på e-posten hvor jeg bekreftet min interesse, og beklaget for sent svar grunnet sykdom. Jeg føler derimot at det høres ut som en dårlig unnskyldning. Føler meg nå som en idiot som har ødelagt sin sjanse.

Jeg er normalt oppegående og greide å fullføre en krevende master med bra karakterer, men er ganske sikker på at testresultatene vil nå fortelle noe annet... 

Jeg vet at det ikke er noe annet enn å vente på svar og håpe på at de ikke ser kun på testresultatene, eller at det er få andre aktuelle kandidater. 

Anonymkode: 56ebe...bc8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De teller vanligvis ikke spesielt mye. 

Testprodusenter selv sier at tester bør vektlegges 10-15 %.

Det er vel mer hvis man får noen urovekkende utslag at det blir utslagsgivende. 

Anonymkode: 54ab4...664

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...