AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #1 Del Skrevet 16. mars 2019 Hei, jeg har hatt epilepsi noen år (generalisert tonisk klonisk anfall). Har begynt på nye medisiner mht at de andre jeg har prøvd ut har hatt dårlig effekt. Nå går jeg på Orfiril long 600mg morgen og kveld + Vimpat 150mg morgen og kveld. Det jeg lurer på, er hva slags bivirkninger dere med epilepsi får av disse medisinene? Og når slår bivirkningene inn? En time etter dere har tatt de? Hele dagen? Eventuelt noe annet? Hvordan fungerer dere om morningen og i jobb Ift bruken av medisinen(e)? Takknemlig for alle tilbakemeldinger ❤️ Anonymkode: 3f464...399 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 16. mars 2019 #2 Del Skrevet 16. mars 2019 Bivirkninger varierer jo fra medisin til medisin. Jeg bruker selv Orfiril long 300 mg morgen og 450 mg kveld. I tillegg bruker jeg Lamictal 75 mg morgen og kveld. Spørsmålet ditt er vel bivirkninger av Orfiril og Vimpat. Jeg kan ikke si noe om Vimpat, men har mitt å si om Orfiril. De første dagene hadde jeg enorme smerter i mage-tarm kanalen, men etter to-tre dager ble det erstattet av en ekstrem sultfølelse. Sultfølelsen kommer og går, men jeg klarer å holde den i sjakk. Når det skjer kompenserer jeg det med å spise små mellom-måltider med f.eks. kjeks, proteinbarer og knaskegulrøtter. Jeg har ikke gått noe opp i vekt (det er jo den verste frykten ved Orfiril), men gått ned rundt 5 kg. Skal sies at jeg i samme periode var i gang med kostholds-endring hos en ekspert, men likevel. Andre bivirkninger jeg har er trøtthet, skjelvinger, avfarging av håret. Usikker på når avfarging av håret oppsto ift hvor lenge jeg har gått på Orfiril, men skjelvingene kom omtrent med en gang. Jeg tenker ikke over det selv, men andre ser det. Jeg merker det mest hvis jeg skriver f.eks. på de "platene" man ofte signerer på når jeg henter medisinen. Ellers tenker jeg ikke over det, bare vet at det skjer ofte. Hvis du er på Facebook så finnes det flere grupper du kan melde deg inn i, om du ikke allerede er med f.eks. "Epilepsiskravlern" og "Epilepsi" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #3 Del Skrevet 16. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har hatt epilepsi noen år (generalisert tonisk klonisk anfall). Har begynt på nye medisiner mht at de andre jeg har prøvd ut har hatt dårlig effekt. Nå går jeg på Orfiril long 600mg morgen og kveld + Vimpat 150mg morgen og kveld. Det jeg lurer på, er hva slags bivirkninger dere med epilepsi får av disse medisinene? Og når slår bivirkningene inn? En time etter dere har tatt de? Hele dagen? Eventuelt noe annet? Hvordan fungerer dere om morningen og i jobb Ift bruken av medisinen(e)? Takknemlig for alle tilbakemeldinger ❤️ Anonymkode: 3f464...399 Bivirkninger er slik at noen får mange bivirkninger mens andre kan være heldige å slippe unna uten noen bivirkninger, mens andre igjen får noe. Hvem som får hva er helt avhengig av person. Når leger skal forsvare medisinbruk så tenker de virkningen må være bedre enn bivirkningene. Ofte er det slik med medisiner at å finne en medisin som fungerer er litt som å finne seg en samboer eller ektefelle, en må lete litt for å finne den som er best egnet. Plager bivirkningene dine deg så mye at de er vanskelig å leve og å fungere med, så snakker du med legen din, igjen. Ofte må du prøve i 3 - 6 måneder for å se om bivirkningene gir seg litt, men holder du ikke ut, så må du jo få en annen medisin å prøve med. Anonymkode: 5a7d3...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå