Gå til innhold

Pris på blandingshund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Nettvenn said:

Litt pussig at du liker blandingshunder (uansett) .Kjøper du en blandingshund aner du ikke hva du får.
Nå er jo ikke det spørsmålet ditt;gjennomsnittspris på blandinger ligger på ca 6000.- Valpefabrikken i Drøbak og lignende steder,tar ca 20-25000.- for blandingshunder.

HA! blandingshunder er på generell basis sunnere! Trodde du en blandingshund består av bare 2 raser?  Det er et STORT problem med oppdrett av syke lidende renrasede. Veterinærer går ut mot kyniske NKL etc.

Kan garantere at mine hund er som har mellom 5-7 raser i seg( altså tatt DNA test ) , sjekket for 160 sykdommer og svakheter,  kommer til å leve til de er 18 år! Og de er store!   Hadde ene som jeg har som har 20 % Grand danois i seg vært ren Grand danois.. HADDE GARANTERT vært forkrøplet og dødd tidlig som 99% av den rasen er.

Det er meget lite erfaring med blandinger i Norge,  mye mer andre steder 

Anonymkode: bd6ee...fdd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sjekket for 160 sykdommer og svakheter,  kommer til å leve til de er 18 år!

:skratte:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Betalte kun omplassering gebyr på 500,-. Hunden var valp (3-4 måneder)

Anonymkode: c7ebb...b5d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nettvenn said:

Ikke si du ikke kjenner til DNA testing?😂

Helt uavhengig av det,    er mulighetene for et lenger og sunnere liv større ved å unngå innalv. Spør 100% veterinærer i feks USA  og kom tilbake du:) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Nettvenn said:

Rett på sak: viste De ikke at man kan sjekke for hundrevis av genetiske mutasjoner og generasjoner 3 + tilbake i tid....? Nå vet du det:)

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uavhengig av det,    er mulighetene for et lenger og sunnere liv større ved å unngå innalv. Spør 100% veterinærer i feks USA  og kom tilbake du:) 

Det jeg lo godt av,er det jeg siterte.(sjekket for 160 sykdommer) Forøvrig har jeg mer enn nok kunnskap om DNA. Du får forsette debatten din på egen hånd,dette blir for useriøst,til at jeg vil bruke min tid på 🙂 
Forøvrig har jeg ikke nevnt sykdommer i mitt innlegg.

Endret av Nettvenn
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt ann på, min hund er første ledds innavl og er perfekt både fysisk og psykisk. (De beste trekkene fra sin far og mor, og uvanlig godt lynne til rasen og være). 

Ville derimot aldri parret han med nær slekt. Er ikke sikkert andre ledds innavl ville gått like bra. 

Hunden er blanding btw

Anonymkode: c7ebb...b5d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Rett på sak: viste De ikke at man kan sjekke for hundrevis av genetiske mutasjoner og generasjoner 3 + tilbake i tid....? Nå vet du det:)

Mutasjoner kan oppstå fra ett slektsledd til det neste. Så nei.

Anonymkode: c7eed...2a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte 4000 for min blandingshund som er en  omplasseringshund, men med omplassering er ofte renrasede heller ikke så dyre.

Anonymkode: fd789...cb0

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Nettvenn said:

Det jeg lo godt av,er det jeg siterte.(sjekket for 160 sykdommer) Forøvrig har jeg mer enn nok kunnskap om DNA. Du får forsette debatten din på egen hånd,dette blir for useriøst,til at jeg vil bruke min tid på 🙂 
Forøvrig har jeg ikke nevnt sykdommer i mitt innlegg.

Du mener vitenskap og erfaring er useriøst? Jævel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10K

Anonymkode: d3d4e...7f0

Skrevet

Pomchi og andre småblandinger regnes som en ny designer-rase og kan koste opp til 20k har jeg sett.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Pomchi og andre småblandinger regnes som en ny designer-rase og kan koste opp til 20k har jeg sett.

Har sett det, men hundekjennere mener at en selskapshund som jo disse er ikke er verdt mer enn ti tusen. 

Anonymkode: 72f24...4d2

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mutasjoner kan oppstå fra ett slektsledd til det neste. Så nei.

Åhhh...det er sjekket nåværende så klart. Men jeg trenger ikke DNA tester for å vite at blandinger på generell basis( altso ikke alle) har større forutsetninger for et sunnere og lenger liv. Jeg ELSKER alle 💕hunder uansett!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/21/2019 at 9:41 PM, AnonymBruker said:

Åhhh...det er sjekket nåværende så klart. Men jeg trenger ikke DNA tester for å vite at blandinger på generell basis( altso ikke alle) har større forutsetninger for et sunnere og lenger liv. Jeg ELSKER alle 💕hunder uansett!!

Det er riktig at innavl ikke er så sunt, på den måten at genetiske svakheter kan forsterkes. På den andre siden aner du ikke noe om de genetiske svakhetene til tilfeldige hunder som avles på, noe som så godt som alltid er tilfellet for multiblandingshunder. Er du heldig, får du de beste genene fra foreldrene i en valp. Er du uheldig, får du alt det negative fra alle rasene som finnes i blandingen.

Poenget med systematisk avl er likevel hovedsaklig å lage hunder med et noenlunde forutsigbart utseende og gemytt. Kjøper du en gjeterhund, vet du at du får en hund som trenger mye mosjon og mentale utfordringer, og som ikke vil trives med å være hjemme alene mens du er på jobb i 8 timer. Kjøper du en blandingshund, aner du ofte ikke om hunden passer din livsstil, hvis det da ikke dreier seg om en blanding av to raser med nokså likt gemytt (typisk designerhunder). Du aner heller ikke noe om hvordan en blandingshund vil bli seende ut. For noen spiller ikke det noen rolle, for andre gjør det det.

At det finnes usunne hunderaser er opplest og vedtatt; det er ingen som er uenige i det. Men i seriøs raseavl unngår man å avle på dyr som ikke er friske, og over tid vil da en del av de genetiske rasesvakhetene (som hofteleddsdysplasi) reduseres til et minimum i rasen. Det finnes naturligvis dem som avler useriøst på populære raser av økonomiske årsaker, men som kritisk kunde er det ikke vanskelig å unngå disse oppdretterne. Å parre multiblandingshunder er likevel det mest useriøse som finnes. Det er stor risiko for at hund og eier går dårlig overens, med tanke på behov og hva hundeeier kan gi. Det er bare å se etter omplasseringshunder på finn.no, så ser du mange merkelige blandinger. En blanding av irsk ulvehund og husky er ikke en "søt og frisk blandingshund", det er fort vekk en stor utfordring, selv for hundevante.

• Liker 2
Skrevet (endret)

De bør koste en symbolsk sum, slik at det dekker et eventuelt snitt, vaksiner og ID-merking. 

Å kjøpe en blandingshund er som å kjøpe en bil uten vognkort og skilter. Ved å tilby disse useriøse menneskene som bedriver bevisst planlagt(!) avel penger, er man med på støtte en særdeles uetisk og useriøs industri. 

Ja, uhell hender og naboens hund stikker av, men det er desverre veldig mange som bare «finner opp» nye fancy raser, og selger de til blodpris. De eier gjerne både tispen og hannen selv, også setter de på tispen til den er utslitt. Siden er det dattera som overtar.. 

Hundene som blir brukt i slik avel er er ofte svært utypiske for sin rase, og de mangler også helt elemæntere helseudersøkelser. De har heller aldri blitt bedømt av en dommer. INGEN seriøs ville lånt ut sin hannhund til et slikt «kjøkkenoppdrett»

(Og nei, blandingshunder eller huskatter er «mindre verdt» som individer. Det er useriøiteten og grådigheten bak det hele som gjør meg kvalm)

🤮

Endret av Perle
Leifer
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi annonserte våre blandings/uhellsvalper til 2000,-(hannhund) og 4500,-(tispe) pr stk. Blanding mellom en premiert bjørnehund og en irsksetter. Valgte å selge hannhundene med en liten advarsel/informasjonsskriv, da hannhunder ofte slekter på det mest dominante genet. En rase som eksempelvis bjørnehunden er veldig egoistisk og iskald i hodet, som fort kan være en fryktelig dårlig egenskap blandet med instinktene og hjemmekjærheten til en fuglehund. 

Så vær obs på hva som er blandingen, spesielt med tanke på blanding av instinkter. Vil tro en mer lignende blanding, eller en blanding av selskapshundsegenskaper og instinkt er bedre å se etter. Bedre å betale noen tusen for mye for en fin blanding enn nesten ingenting for en hund med psykiske problemer :) 

Hører til historien at disse 4 hannhundene ble meget vanskelig å ha med å gjøre, mens tispene ble ok+ :) 

Anonymkode: 1198a...51c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke betalt mer en 4000. Du vet ikke hva du får. Du har ingen garantier, og forsikring blir noe vanskeligere ( kanskje ikke alle selskaper) 

Anonymkode: 88ea7...736

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke betalt mer en 4000. Du vet ikke hva du får. Du har ingen garantier, og forsikring blir noe vanskeligere ( kanskje ikke alle selskaper) 

Anonymkode: 88ea7...736

Ha! Den var god.  Om man ønsker en sunn hund så går man for en blanding.

Pussig nok så er blandinger konsekvent billigst å forsikre i alle de største hundeforsikringsselskapene i vesten. I land der erfaringen med blandinger en en billion større enn i Norge.

Forsikringsselskapene gjør sikkert det for å være snille....😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha! Den var god.  Om man ønsker en sunn hund så går man for en blanding.

Pussig nok så er blandinger konsekvent billigst å forsikre i alle de største hundeforsikringsselskapene i vesten. I land der erfaringen med blandinger en en billion større enn i Norge.

Forsikringsselskapene gjør sikkert det for å være snille....😂

Ønsket meg en sunn hund. Skaffet en rase innenfor myndegruppen med helsetestede foreldre og gode stamtavler. Kjempefornøyd. :)

Det kommer aldri en blanding inn i dette huset. 

Anonymkode: b80f9...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...