AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #1 Skrevet 16. mars 2019 Fikk C på en prøve i samfunnsvitenskap, er det bra ? Anonymkode: 18dd0...d10
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #2 Skrevet 16. mars 2019 Midt på treet. Vær fornøyd :) Anonymkode: 37fb4...674
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #3 Skrevet 16. mars 2019 Kommer an på hva du pleier å ligge på. En C er helt greit. Ikke bra, ikke dårlig. Anonymkode: 4a175...61e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #4 Skrevet 16. mars 2019 Det kommer an på skolen. Noen skoler gir ut A-er til omtrent alle sine studenter. Som f.eks NHH. Andre skoler tar karaterfastsetting mer seriøst, som feks NTNU. Konklusjonen er: Fikk du en C på NHH er det grisedårlig. Fikk du en C på NTNU er det ganske bra. Anonymkode: 0911b...1af 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #6 Skrevet 16. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på skolen. Noen skoler gir ut A-er til omtrent alle sine studenter. Som f.eks NHH. Andre skoler tar karaterfastsetting mer seriøst, som feks NTNU. Konklusjonen er: Fikk du en C på NHH er det grisedårlig. Fikk du en C på NTNU er det ganske bra. Anonymkode: 0911b...1af Går på USN Anonymkode: 18dd0...d10
Ullvott Skrevet 16. mars 2019 #7 Skrevet 16. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kommer an på skolen. Noen skoler gir ut A-er til omtrent alle sine studenter. Som f.eks NHH. Andre skoler tar karaterfastsetting mer seriøst, som feks NTNU. Konklusjonen er: Fikk du en C på NHH er det grisedårlig. Fikk du en C på NTNU er det ganske bra. Anonymkode: 0911b...1af Man kan ikke se på utdanningsinstitusjonen som helhet, man må se på statistikken for det enkelte faget. På det studiet jeg tar ligger snittet nesten alltid på C. Karakterfordelingen kan variere en hel del: noen fag har en pen normalfordelingskurve, mens andre har en jevnere fordeling av antall personer på de ulike karakterene, men snittet ender som regel på C. C er derfor helt fint. Man har fått med seg omtrent alt det sentrale i faget for å få en C, og man har svar på det oppgaven spør om. Man briljerer kanskje ikke, og man er kanskje ikke HELT presis i bruken av alle faguttrykk, men man viser heller ingen betydelige huller i kunnskapen. 4
Clefable Skrevet 16. mars 2019 #8 Skrevet 16. mars 2019 C er helt ok, det er jo midt på treet, og gjennomsnittet på mange studier. Jeg synes ikke det er en god karakter generelt, fordi den indikerer at du ikke har noe som skiller deg ut eller noe som gir det lille ekstra. 1
Gjest Fjeud Skrevet 16. mars 2019 #9 Skrevet 16. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på skolen. Noen skoler gir ut A-er til omtrent alle sine studenter. Som f.eks NHH. Andre skoler tar karaterfastsetting mer seriøst, som feks NTNU. Konklusjonen er: Fikk du en C på NHH er det grisedårlig. Fikk du en C på NTNU er det ganske bra. Anonymkode: 0911b...1af Det er mye snakk om inflasjonen på NHH, fakta er at denne utviklingen skjedde paralellt med samme utviklingen på BI. Forskjellen er at de på NHH er de med høyest karaktersnitt fra VGS, og dermed også de flinkeste økonomistudentene. Så de hadde nok fått hovedsaklig A og B uansett hvor de hadde studert.
stan Skrevet 16. mars 2019 #10 Skrevet 16. mars 2019 C betyr at man kan mye om faget, men det er også mye ikke kan. To personer som begge fikk C kan risikere nesten å ikke ha noe overlapp av kunnskap innen faget 😀 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #11 Skrevet 16. mars 2019 48 minutter siden, Fjeud skrev: Det er mye snakk om inflasjonen på NHH, fakta er at denne utviklingen skjedde paralellt med samme utviklingen på BI. Forskjellen er at de på NHH er de med høyest karaktersnitt fra VGS, og dermed også de flinkeste økonomistudentene. Så de hadde nok fått hovedsaklig A og B uansett hvor de hadde studert. Nå er ikke BI på langt nær like ille som NHH, det kan du selv se på statistikken. Og nei, det er litt for enkelt å hevde at de ville fått A og B uansett hvor de hadde studert. Jeg hadde selv laaaangt over karaktersnittet til å starte på NHH, men jeg har mang en gang opplevd å få C og D til tross for iherdig innsats og faglig dyktighet. Dette fordi eksamenene jeg har tatt har vært designet slik at de på forhånd forsøker å begrense andelen toppkarakterer. Selvfølgelig klarer de ikke forutsi 100% hvordan studentene skal prestere, så det hender også at studentene "slår systemet", men karakterfastsettelsen er veldig regulert. På NHH virker det å være omvendt, det er "politisk" bestemt at studentene deres SKAL være gode, så en stakkars professor må jo være livredd for å lage for vanskelige eksamener. Jeg hadde aldri reagert om NHH-studentene fikk LITT bedre karakterer enn snittet, men når andelen toppkarakterer er nesten dobbelt så høy som det skal være, da er det noe som skurrer. Og til TS: Selv vil jeg si at en C er en OK+ karakter. Anonymkode: c81bb...2e7 1
Gjest Fjeud Skrevet 16. mars 2019 #12 Skrevet 16. mars 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke BI på langt nær like ille som NHH, det kan du selv se på statistikken. Og nei, det er litt for enkelt å hevde at de ville fått A og B uansett hvor de hadde studert. Jeg hadde selv laaaangt over karaktersnittet til å starte på NHH, men jeg har mang en gang opplevd å få C og D til tross for iherdig innsats og faglig dyktighet. Dette fordi eksamenene jeg har tatt har vært designet slik at de på forhånd forsøker å begrense andelen toppkarakterer. Selvfølgelig klarer de ikke forutsi 100% hvordan studentene skal prestere, så det hender også at studentene "slår systemet", men karakterfastsettelsen er veldig regulert. På NHH virker det å være omvendt, det er "politisk" bestemt at studentene deres SKAL være gode, så en stakkars professor må jo være livredd for å lage for vanskelige eksamener. Jeg hadde aldri reagert om NHH-studentene fikk LITT bedre karakterer enn snittet, men når andelen toppkarakterer er nesten dobbelt så høy som det skal være, da er det noe som skurrer. Og til TS: Selv vil jeg si at en C er en OK+ karakter. Anonymkode: c81bb...2e7 Rart at NHH i 2015 da innførte en regel om maksimalt 30% kan få A på masteren. Samtidig som både NHH og BI hadde et karaktersnitt på masteren sin i siviløkonomi på 4.39 både i 2013 og 2014. Til tross for at NHH elevene garantert er faglig sterkere. Du står selvfølgelig fritt til å fortsette å være bitter og missunnelig på NHH elevene, men du burde forholde deg til fakta. Endret 16. mars 2019 av Fjeud
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #13 Skrevet 16. mars 2019 8 minutter siden, Fjeud skrev: Rart at NHH i 2015 da innførte en regel om maksimalt 30% Som kunne få A. Samtidig som både NHH og BI hadde et karaktersnitt på masteren sin i siviløkonomi på 4.39 både i 2013 og 2014. Til tross for at NHH elevene garantert er faglig sterkere. Du står selvfølgelig fritt til å forsette å være bitter og missunnelig på NHH elevene, men du burde forholde deg til fakta. Det er tåpelig at maksimalt 30% skal få A. Er man god, så er man god. Fortjener man en A, så fortjener man en A. Jeg studerte ved et universitet som opererte etter dyktighet og det er slik det skal være. Nivået var høyt hos oss. Jeg vil si at C er en helt grei karakter. Akkurat som 4 på VGS. Anonymkode: 228c1...a3c 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #14 Skrevet 16. mars 2019 3 timer siden, stan skrev: C betyr at man kan mye om faget, men det er også mye ikke kan. To personer som begge fikk C kan risikere nesten å ikke ha noe overlapp av kunnskap innen faget 😀 Dette er jo fullstendig feil. På NTNU går C helt opp til 76 poeng. Skal godt gjøres å ikke ha overlapp da gitt. Anonymkode: 46aa1...b09 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #15 Skrevet 16. mars 2019 2 timer siden, Fjeud skrev: Rart at NHH i 2015 da innførte en regel om maksimalt 30% kan få A på masteren. Samtidig som både NHH og BI hadde et karaktersnitt på masteren sin i siviløkonomi på 4.39 både i 2013 og 2014. Til tross for at NHH elevene garantert er faglig sterkere. Du står selvfølgelig fritt til å fortsette å være bitter og missunnelig på NHH elevene, men du burde forholde deg til fakta. Jeg snakker ikke om MASTER eller BACHELOROPPGAVER. Jeg snakker om EMNER. Og nei, jeg er ikke bitter, hvorfor skulle jeg være det? Tvert i mot er det jeg som forholder meg til fakta. Alt jeg påstår kan verifiseres gjennom offentlige statistikker, tilgjengelig via "Database for statistikk om høgre utdanning". Og det du påstår om masteroppgaver stemmer ikke virkeligheten heller. Her er noen tall på andelen toppkarakterer på masteroppgaven ved NHH: 2018 - A: 44% , B: 47%. 2017 - A: 38% , B: 52%. 2017 - A: 33% , B: 51%. Det kan godt være de innførte en "regel" i 2015, men siden ingen sanksjonerer hvis de ikke overholder regelen, så har de heller ikke incentiv til å følge opp "regelen" heller. Anonymkode: c81bb...2e7 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #16 Skrevet 16. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo fullstendig feil. På NTNU går C helt opp til 76 poeng. Skal godt gjøres å ikke ha overlapp da gitt. Anonymkode: 46aa1...b09 Ja. På noen skoler så er en A 70%... Det sier litt om forskjellene Anonymkode: c81bb...2e7 1
stan Skrevet 17. mars 2019 #17 Skrevet 17. mars 2019 På 16.3.2019 den 16.18, AnonymBruker skrev: Dette er jo fullstendig feil. På NTNU går C helt opp til 76 poeng. Skal godt gjøres å ikke ha overlapp da gitt. Anonymkode: 46aa1...b09 Starter på ca 50% i de fleste tilfeller. Dessuten er det flere utdanningsinstitusjoner enn NTNU.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #18 Skrevet 17. mars 2019 Kommer helt an på hva personen egentlig. Personlig synes jeg C er dårlig, siden jeg hovedsaklig ligger på A og noen B. Mens venninnen min synes det er en OK karakter, siden hun vanligvis ligger på C. En C vil nok aldri være en bra karakter, men det kan være en OK en. Anonymkode: 33db7...244 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #19 Skrevet 17. mars 2019 Kommer helt an på hva karakterstatistikken viser for emnet. Anonymkode: 0b353...70a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #20 Skrevet 18. mars 2019 Med en C så viser du at du kan akkurat det som oppgaven spør etter. Du svarer godt på oppgaven, og det er ingenting som mangler. Med B og A viser du at du kan mer enn det som er forventa. Du kommer med litt ekstra. Det er jo mye forskjellig som kan trekke opp eller ned. Her kan vi få trekk for dårlig rettskriving selv om innholdet er veldig bra, for eksempel. Det vi får pluss for, er diskusjon. Vi blir sjeldent spurt om å diskutere noe, men det er åpent for det. Viser du at du kan både forklare noe og diskutere det i forhold til noe annet er det et pluss! For eksempel vise til ulike syn ved en sak, eller hvordan noe kan tolkes på ulike måter. Anonymkode: a8177...cd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå