Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er sykepleiestudent på første året, og har hittil hatt 3 eksamener. På disse har jeg fått B.

Jeg skal innrømme at jeg hadde en forestilling om at sykepleie var veldig lett før jeg begynte, for det er jo det man hører 😅 Jeg har en bachelor i økonomi fra før der jeg gikk ut med A i snitt, så jeg trodde at jeg hadde studieteknikken inne, men ser jo nå at jeg ikke når helt opp.

Det er ikke det at jeg på død og liv MÅ ha A, men jeg brenner virkelig for sykepleie og trives hundre ganger bedre med dette enn jeg noen gang gjorde med økonomien, og jeg skulle kanskje ønske at karakterene reflekterte dette. Det kan selvsagt ha noe å gjøre med at sykepleie har både ferdighetssimuleringer, ferdighetstester, mange studieoppgaver og praksis ved siden av alt, som tar mye tid, men dette er heller ting jeg skulle tro at ville øke kunnskapen til eksamen. Jeg jobber også mindre nå, 40%, kontra de 70% jeg jobbet ved siden av økonomibacheloren. 

Så er det noen sykepleiestudenter der ute som har noen tips? 😊

Anonymkode: 3d5f4...f1c

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du skal ta master, eller doktorgrad så er ikke karakterene viktig i sykepleie. Praksis derimot er veldig viktig

Anonymkode: bde03...8d5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Karakterene er ikke viktig i det hele tatt, hvordan du gjør det i praksis er mye viktigere. Det er det som viser om du forstår faget og duger i yrket, og praksis brukes for å rekruttere de studentene som gjør ett bra inntrykk. Jeg har rævva karakterer fra bacheloren, men er likevel flink i jobben min. Kom uten vansker inn på videreutdanning og tok master. Det er masterkarakteren som er gjeldende hvis du skal søke stipendiat, ikke hvor flink du var i sykepleieteori første året på grunnutdanningen. Si deg forøyd med B-ene dine, ikke stress for å få A. 

Anonymkode: 5bbcb...f46

• Liker 1
Gjest Fjeud
Skrevet

Karakterer er jo en refleksjon av hvor mye du kan, så det vil jo være best mulig for pasientene om sykepleierne har best mulige karakterer. Dermed ville jeg argumentert for at de er svært viktige, selv om de som dere sier nødvendigvis ikke er så viktige for å få seg jobb.

AnonymBruker
Skrevet

TS her :) Takk for svar.

Jeg ønsker å ta master, men ikke doktorgrad (det vet man jo aldri, men tror ihvertfall ikke det pr. dags dato). Jeg vet at de fleste kommer inn på master så lengde de har C eller bedre, og/eller relevant erfaring. Men å sikte på A handler for meg mer om å utvikle meg selv, enn bare å få gode nok karakterer for videreutdanning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Fjeud skrev:

Karakterer er jo en refleksjon av hvor mye du kan, så det vil jo være best mulig for pasientene om sykepleierne har best mulige karakterer. Dermed ville jeg argumentert for at de er svært viktige, selv om de som dere sier nødvendigvis ikke er så viktige for å få seg jobb.

Nja. I fagene som anatomi, sykdomslære og mikrobiologi så kan jeg være enig. Men sykepleien har også mange fag som egentlig er fyll fag. Det er i praksis at man viser at man har forstått teorien og kan utføre den i praksis.

Anonymkode: 9ad7f...65b

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Fjeud skrev:

Dette impliserer jo at hele studieprogrammets innhold og struktur samsvarer helt og holdent med hva som møter en i yrket som ferdigutdannet. I tillegg til at vurderingsformene er så eksemplariske at de klarer å vurdere helt og holdent det viktige studentene bør sitte igjen med etter å ha gjennomført eksamen/praksis. Det gjør det dessverre ikke, og det er helt sant at det er mange svadafag og merkelige eksamensopplegg. Slik er det på medisinstudiet også. Nesten et helt semester av de seks årene består av tulleemner som burde ha blitt erstattet med mer relevante emner. På eksamener avhenger det også mye av hva slags oppgaver man får. 

Det er mye bedre å fokusere på å bli en dyktig sykepleier, lege og annet i stedet for det konstante karakterjaget. Det er faktisk ikke slik at en A-student nødvendigvis er den sykepleieren man vil foretrekke over en B-student. Det er en grunn til at NTNU og UiT er så sterkt imot graderte karakterer på medisinstudiet. Det fører i tillegg til et mye bedre samhold på studiet der man arbeider for å få alle igjennom og deler fagressurser i hytt og pine i stedet for å konkurrere om de høyeste karakterene. Og er ikke dette helt sentralt i arbeidsdagen som ferdigutdannet når man faktisk skal samarbeide? 

Anonymkode: e9e8d...2ca

• Liker 2
Gjest Fjeud
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette impliserer jo at hele studieprogrammets innhold og struktur samsvarer helt og holdent med hva som møter en i yrket som ferdigutdannet. I tillegg til at vurderingsformene er så eksemplariske at de klarer å vurdere helt og holdent det viktige studentene bør sitte igjen med etter å ha gjennomført eksamen/praksis. Det gjør det dessverre ikke, og det er helt sant at det er mange svadafag og merkelige eksamensopplegg. Slik er det på medisinstudiet også. Nesten et helt semester av de seks årene består av tulleemner som burde ha blitt erstattet med mer relevante emner. På eksamener avhenger det også mye av hva slags oppgaver man får. 

Det er mye bedre å fokusere på å bli en dyktig sykepleier, lege og annet i stedet for det konstante karakterjaget. Det er faktisk ikke slik at en A-student nødvendigvis er den sykepleieren man vil foretrekke over en B-student. Det er en grunn til at NTNU og UiT er så sterkt imot graderte karakterer på medisinstudiet. Det fører i tillegg til et mye bedre samhold på studiet der man arbeider for å få alle igjennom og deler fagressurser i hytt og pine i stedet for å konkurrere om de høyeste karakterene. Og er ikke dette helt sentralt i arbeidsdagen som ferdigutdannet når man faktisk skal samarbeide? 

Anonymkode: e9e8d...2ca

Det siste du skriver er ikke et motargument mot det jeg skrev, men et argument mot karakterer som er en annen debatt. Så det svarer jeg ikke på.

Karakterene er en refleksjon av hvor mye du kan teoretisk, og spesielt med nasjonale tester i ulike emner som det har vært i senere tid går jeg ut fra at prøvene har rimelig god innholdsvaliditet. Det sier seg selv at jo mer anatomikunnskap du har teoretisk, jo enklere vil det være å forstå sammenhenger i praksis og dermed er denne kunnskapen som testene tester viktig. At du definerer noen fag som svadafag gjør de ikke til det. Du kan umulig påstå at mer teoretisk kunnskap ikke gjør deg til en bedre sykepleier? 

Om denne kunnskapen ikke var viktig hadde den teoretiske delen av utdanningen vært unødvendig, og det er den selvfølgelig ikke.

Håper du ser at det å få gode karakterer og bli en god sykepleier ikke utelukker hverandre, men supplerer hverandre. Til tross for at du skriver det motsatte. Det er selvfølgelig andre aspekter som også er viktig, som en ikke lærer i teoridelen, men man kan utvikle denne tilsvarende godt selv om man får gode karakterer. Om du hadde hatt to identiske sykepleiere, men en av de kunne mer teori, hvilken ville du valgt? Den med mest kunnskap

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for øvrig gode tilbakemeldinger i første praksis da, og tilbud om jobb 😊 Men nå jobber jeg allerede på et sykehjem 40% så syntes ikke praksis i sykehjem var så vanskelig. TS 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Fjeud skrev:

Nei, karakterer er en refleksjon av hvor mye du fikk ned på papiret eksamensdagen. Det kan være delvis relevant i anatomi/fysiologi og sykdomlære, men hvor mye du husker om sykepleieteori, sykepleiens utvikling, åndelig omsorg og kommunikasjon er ikke så teoretisk relevant. Karakterer gjenspeiler ikke studentens evne til å omsette teori til praksis eller hvordan den teorien vedkommende innehar brukes i hverdagen. Det hjelper ikke å være sterk teoretisk med bare A på eksamenene, dersom du ikke klarer å forstå sammenhengen med det kliniske. Det er derfor ingen automatisk sammenheng mellom god karakter og å bli en god sykepleier. 

9 timer siden, Fjeud skrev:

Det siste du skriver er ikke et motargument mot det jeg skrev, men et argument mot karakterer som er en annen debatt. Så det svarer jeg ikke på.

Karakterene er en refleksjon av hvor mye du kan teoretisk, og spesielt med nasjonale tester i ulike emner som det har vært i senere tid går jeg ut fra at prøvene har rimelig god innholdsvaliditet. Det sier seg selv at jo mer anatomikunnskap du har teoretisk, jo enklere vil det være å forstå sammenhenger i praksis og dermed er denne kunnskapen som testene tester viktig. At du definerer noen fag som svadafag gjør de ikke til det. Du kan umulig påstå at mer teoretisk kunnskap ikke gjør deg til en bedre sykepleier? 

Om denne kunnskapen ikke var viktig hadde den teoretiske delen av utdanningen vært unødvendig, og det er den selvfølgelig ikke.

Håper du ser at det å få gode karakterer og bli en god sykepleier ikke utelukker hverandre, men supplerer hverandre. Til tross for at du skriver det motsatte. Det er selvfølgelig andre aspekter som også er viktig, som en ikke lærer i teoridelen, men man kan utvikle denne tilsvarende godt selv om man får gode karakterer. Om du hadde hatt to identiske sykepleiere, men en av de kunne mer teori, hvilken ville du valgt? Den med mest kunnskap

Det er egentlig åpenbart fra dette svaret at du ikke vet så mye om hva sykepleiere gjør. Det hjelper ikke å være god i anatomi når du ikke forstår hvilken observasjoner som skal gjøres av ulike pasientgrupper, eller hvilke tiltak som må settes i verk ut fra de symptomene man observerer. Å danne seg et godt klinisk blikk er ikke avhengig av karakterer, og det er det kliniske blikket som skiller en god sykepleier fra en dårlig, ikke karakteren i farmakologi. Etterhvert som man jobber vil folk være god i det fagfeltet de jobber. Jobber du med hjerte er du god på det, jobber du med gastrokirurgiske pasienter er du god på deg. Og for å svare på det siste spørsmålet ditt; i valget mellom to sykepleiere hadde jeg valgt den med best klinisk blikk, for det er det som er avgjørende for liv og helse, ikke teori uten evne til pratisk kunnskap. Det er nemlig ingen automatikk der slik du tror. 

Anonymkode: 5bbcb...f46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer kanskje an på eksamenstypen også, men har du knekket skrivekoden? Den kan også variere noe mellom fagområder, så selv om du tydeligvis hadde kontroll på det på et annet studium, kan der være annerledes på sykepleien. Det holder ikke bare å kunne det som står i boka for å få A, du må være god til å skrive også. Jeg gikk fra C til A da jeg knakk koden (annet fagområde). Selv om jeg leste mindre. 

Anonymkode: 6e7ad...da7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer kanskje an på eksamenstypen også, men har du knekket skrivekoden? Den kan også variere noe mellom fagområder, så selv om du tydeligvis hadde kontroll på det på et annet studium, kan der være annerledes på sykepleien. Det holder ikke bare å kunne det som står i boka for å få A, du må være god til å skrive også. Jeg gikk fra C til A da jeg knakk koden (annet fagområde). Selv om jeg leste mindre. 

Anonymkode: 6e7ad...da7

Ja, mistenker at det kansje har noe med det å gjøre 🤔 Det har jo vært tre ganske forskjellige eksamener da, anatomieksamen, hjemmeeksamen i etikk og psykologiske behov, og skriftlig eksamen i grunnleggende sykepleie. Neste eksamen er sykdomslære nå i juni, så får prøve meg frem med litt andre teknikker 😁

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed på sykdomslære eksamen at vi skulle svare på det som ble spurt om og ikke utbrodere i det evige for å vise hva man kan. Da vil man kunne få trekk. Men Er spørsmålet derimot "grei ut om etc" kan man skrive mer.

Anonymkode: 9f9e0...ccd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk A på to eksamener nå til jul. (førsteårs). Vær nøye på å følg spørreordene - selv om det klør i fingrene etter å skrive mer så er "nevn" bare nevn. Sett opp oversiktlig og kom gjerne med eksempel. I grunnleggende sykepleie henger mye sammen, f.eks respirasjon og sirkulasjon, og det er viktig å vise at man har forståelse for dette. 

Anonymkode: 0699e...2e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk A på to eksamener nå til jul. (førsteårs). Vær nøye på å følg spørreordene - selv om det klør i fingrene etter å skrive mer så er "nevn" bare nevn. Sett opp oversiktlig og kom gjerne med eksempel. I grunnleggende sykepleie henger mye sammen, f.eks respirasjon og sirkulasjon, og det er viktig å vise at man har forståelse for dette. 

Anonymkode: 0699e...2e8

Jeg følte at jeg hadde altfor kort tid på den skriftlige eksamen i grunnleggende sykepleie. Den var på fire timer, men jeg skulle gjerne hatt minst to timer til. Det var kun tre nevn oppgaver og resten var forklar/gjør rede for. Jeg vet at sykdomslære har fem timer, men jeg er redd det ikke skal være nok 😬 TS

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 3/16/2019 at 9:40 PM, Fjeud said:

Jeg er absolutt ikke enig her. For å få en god karakter i Anatomi handler det om pugging. Massepugging i tre mnd før eksamen, med pensum på 100 sider med bare stikkord man må kunne, så har man ikke sjans til å huske det man lærer. Det ramler fort ut etter eksamen. Anatomi eksamen handler mye om flaks også, for man kan være flink på et tema man kan om, men ikke bli testa i det man kan for lite om.

Gode karakterer i sykepleie handler lite om hva pasienten får møte. Det er praksiserfaringen som teller her. Hvordan 1. års elev kan ha B i alle sine sykepleiefag allerede er jo speseilt. Karaktere i annet enn i Anatomi har ikke kommet enda. Medikament får man ikke karakter i, og praktiske ferdigheter får man heller ikke karakter i.

Anonymkode: 3717a...e71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor studerer du TS? Beklager posten oppe her. Så ikke at dere hadde hatt flere ulike eksamen. Men synes det er spesielt at studiet er så innmari ulik fra sted til sted. Sykdomslære har ikke NTNU før 2. året..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt ikke enig her. For å få en god karakter i Anatomi handler det om pugging. Massepugging i tre mnd før eksamen, med pensum på 100 sider med bare stikkord man må kunne, så har man ikke sjans til å huske det man lærer. Det ramler fort ut etter eksamen. Anatomi eksamen handler mye om flaks også, for man kan være flink på et tema man kan om, men ikke bli testa i det man kan for lite om.

Gode karakterer i sykepleie handler lite om hva pasienten får møte. Det er praksiserfaringen som teller her. Hvordan 1. års elev kan ha B i alle sine sykepleiefag allerede er jo speseilt. Karaktere i annet enn i Anatomi har ikke kommet enda. Medikament får man ikke karakter i, og praktiske ferdigheter får man heller ikke karakter i.

Selvfølgelig må du pugge for å huske noe til eksamen, og når du allerede har lagret det i langtidshukommelsen vil du ha det lettere tilgjengelig på et senere tidspunkt enn noen som ikke har brukt like lang tid på å lære det.

Om det er «mye» flaks vil testen ha rimelig dårlig validitet og være dårlig laget. Tviler på at det er tilfelle. Om det et tatt et tilstrekkelig tilfeldig utvalg av pensum vil det i svært få eller ingen tilfeller være «mye flaks, noe jeg er rimelig sikker på at realiteten også er. 

Selvfølgelig er teorien ekstremt viktig, spesielt når det er såpass mye praksis vil det som læres av teori være desto viktigere for å være en flink sykepleier. Men skjønner selvfølgelig du lett kan føle deg truffet, her er det viktig å prøve og forholde seg saklig, og ikke bli påvirket av hvilke resultater du selv har fått.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg tror du har verktøyet som trengs for å få A. Er du god i matematikk? Spør om begrunnelse på eksamen, jeg tror det er beste pekepinn på hva som kan forbedres. 

Anonymkode: 33f50...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns tilbakemeldingene er så generelle, enten bare kopi av karakterbeskrivelsen/læremålene, eller veldig kort typ et par generelle setninger.

Jeg skal forsøke å legge enda mer vekt på spørreordene på eksamen i sykdomslære :) TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...