Gå til innhold

Slemt å sende barna ut for å leke med venner på besøk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Situasjon: 

Vi har flyttet lenger unna der vi bodde, og stebarnet mitt har ikke fått noen venner her enda. I dag skal endelig et vennepar av oss ta med sitt barn (veldig god venn av stebarnet mitt) og komme på besøk så ungene kan leke seg. Jeg sa til mannen at "så flott, og du, minn på at de kan ta med utetøy også, så kan de få gå ut og leke litt". Han blir skikkelig oppgitt over meg, og mener at det er utrivelig å få besøk for første gang og så sende ungene ut (de er seks og sju år). Han sa det vil gi inntrykk av at vi ikke vil ha barn i huset og egentlig ikke vil ha de her. (?)

Jeg skjønner virkelig ingenting, er det seriøst slemt å sende unger ut for å leke nå for tiden? Det er noen år siden jeg hadde småbarn selv, men så ille trodde jeg ikke det var. Han mener også at de har jo ingenting å finne på ute, ingenting å leke med. Men det er masse snø, vi har akebrett og spade. Vi har ikke huskestativ eller lignende enda, men trenger man virkelig det for å leke litt ute SAMMEN med noen? 

Jeg husker jo vi lekte masse ute, uten leker, bygde snømann, fantasileker, lagde hus og stier i snøen osv. Vi har plastikkposer om de vil tre over rumpa for å skli på, og det er stor hage med skog her. 

Hadde dere følt det som at ungene ikke var velkomne om de som bodde der foreslo at de skulle leke litt ute? Er ikke det bedre når det er fint vær og kram snø, enn å sitte inne på et lite rom? 

Anonymkode: 84a6f...738

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Slemt ? Nei, hvorfor skulle det være slemt ? Barn i dag er for mye inne med i padene, sine uansett. Når jeg var liten var vi ute hele dagen.

Endret av AthenaRavenLuna
AnonymBruker
Skrevet

På ingen måte slemt! Frisk luft har da aldri skadet noen, og kanskje er det en mulighet for barnet ditt til å treffe andre barn mens de er ute :) 

Anonymkode: cc7d9...826

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Slemt ? Nei, hvorfor skulle det være slemt ? Barn i dag er for mye inne med i padene, sine uansett. Når jeg var liten var vi ute hele dagen.

Ja, det sier jeg også, men mannen mener altså at det er slemt gjort om jeg ber de gå ut og leke. Og at besøket vil oppfatte det som at vi ikke vil ha barn her. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På ingen måte slemt! Frisk luft har da aldri skadet noen, og kanskje er det en mulighet for barnet ditt til å treffe andre barn mens de er ute :) 

Anonymkode: cc7d9...826

Jeg sa også det, frisk luft og moro å leke ute i masse snø vel? Mannen ble virkelig irritert på meg fordi jeg mente dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Slemt, nei så langt ifra. Det handler jo ikke om at de ikke kan leke litt inne også, men det kan jo bli kjedelig i den alderen. Høres rar ut den reaksjonen fra din mann

Anonymkode: 90c77...f60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slemt, nei så langt ifra. Det handler jo ikke om at de ikke kan leke litt inne også, men det kan jo bli kjedelig i den alderen. Høres rar ut den reaksjonen fra din mann

Anonymkode: 90c77...f60

Vi er generelt veldig uenig om oppdragelsen av stebarnet, så jeg er redd han automatisk tar en negativ innstilling til alt jeg foreslår. Men det er merkelig, han vokste opp samtidig som meg og har vært like mye ute som liten han også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var vårt barn som skulle til dere hadde jeg blitt superglad. Er alt for mange som la barna være inne. Og av egen erfaring så kan det bli intenst i lengden å bare være inne, så godt med en forandring ved å være ute.

Anonymkode: b89a4...fd0

• Liker 6
Skrevet

Jeg som forelder ville blitt kjempeglad om barna kunne leke sammen ute også. Tenk så deilig å komme hjem etterpå med ferdig luftet unge!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det var vårt barn som skulle til dere hadde jeg blitt superglad. Er alt for mange som la barna være inne. Og av egen erfaring så kan det bli intenst i lengden å bare være inne, så godt med en forandring ved å være ute.

Anonymkode: b89a4...fd0

Han tror foreldrene til dette barnet vil reagere og ikke komme tilbake på besøk fordi barna ikke "får være inne" som han sier. Men det handler da ikke om det, det burde jo være positivt å leke litt ute? Slippe å sitte inne med oss kjedelige voksne. Ikke minst er jeg litt i mot at barna skal sitte og lytte til voksenprat under besøk, men mannen mener tydeligvis at siden de sikkert trekker mot rommet selv, så er det bedre enn å be de gå ut. Høres ut på han som at det å gå ut og leke er en straff. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna kan da leke ute -HVIS DE VIL. Lurt å be dem ta med utetøy. Ingen stor sak. 

Anonymkode: f23b7...b2c

• Liker 12
Skrevet

Vi sender nesten alltid barna ut når de har besøk. Blir også veldig glad hvis de har vært ute når de kommer hjem fra andre. Skjerm er uansett uaktuelt når de har besøk.

AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som det er mannen din som ikke vil ut

Anonymkode: 3889e...bd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rar reaksjon fra mannen ja.

Anonymkode: b0f15...30a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge skal de være på besøk da? Hvis det bare er et par timer synes jeg det er litt rart om de hives på dør.

Anonymkode: 00e90...cd0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal de være på besøk da? Hvis det bare er et par timer synes jeg det er litt rart om de hives på dør.

Anonymkode: 00e90...cd0

Det er nok bare et par timer ja. Du ser det på samme måte som mannen ser jeg, at de hives på dør. Føler du det sånn uansett når det gjelder at barn skal leke ute? At det er noe fælt, altså at det er negativt å få beskjed om å leke ute, dvs "hives på dør"? Jeg bare stusser så over det der. Jeg er vant til at når familier besøker hverandre så leker barna sammen mens de voksne snakker sammen. Og da må det vel være bedre å være ute i frisk luft og kunne bråke, skråle og støye som man vil, enn inne på et trangt soverom? Eventuelt så tenker kanskje både du og mannen at ungene sitter sammen med de voksne under besøket?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er generelt veldig uenig om oppdragelsen av stebarnet, så jeg er redd han automatisk tar en negativ innstilling til alt jeg foreslår. Men det er merkelig, han vokste opp samtidig som meg og har vært like mye ute som liten han også. 

Uææææ! Ikke flytt sammen! Stakkars stebarn 😩

Anonymkode: 55f8a...6af

• Liker 1
Skrevet

Barnet trenger å utvide nettverket sitt og det gjør man ikke inne. At de går ut og leker, at barnet har en trygg venn ved sin side, gjør det jo enklere å komme i kontakt med andre barn. Ja, dersom det er flere barn i nabolaget. 

Frisk luft og utelek har barn bare godt av. Jeg ble og blir fremdeles alltid mest inspirert av å være ute.

Dere kan jo møtes på halvveien. Først lek inne og så lek ute.

AnonymBruker
Skrevet

OK at de kan leke ute, men du kan ikke bestemme på forhånd at de SKAL leke ute. Ikke i en sånn setting. Det er hel det mannen reagerer på. 

Anonymkode: f23b7...b2c

• Liker 6
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok bare et par timer ja. Du ser det på samme måte som mannen ser jeg, at de hives på dør. Føler du det sånn uansett når det gjelder at barn skal leke ute? At det er noe fælt, altså at det er negativt å få beskjed om å leke ute, dvs "hives på dør"? Jeg bare stusser så over det der. Jeg er vant til at når familier besøker hverandre så leker barna sammen mens de voksne snakker sammen. Og da må det vel være bedre å være ute i frisk luft og kunne bråke, skråle og støye som man vil, enn inne på et trangt soverom? Eventuelt så tenker kanskje både du og mannen at ungene sitter sammen med de voksne under besøket?

Jeg tenker at det i alle fall ikke er noe i veien for at besøket tar med klær så barna har muligheten til å leke ute. Dere trenger jo ikke sende dem marsj ut om de leker fint inne, men tilby det om de vil? Hvis det er ok vær og til og med snø, hadde i alle fall min seksåring kastet seg over muligheten til å leke ute med en venn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta med klær så man har mulighet om de vil ut og leke , men ellers kan de vel få leke inne

Anonymkode: 0be4a...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...