AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #1 Skrevet 15. mars 2019 Jeg har et spørsmål angående arv etter forelder. Jeg er enebarn og faren min er eneste igjen i kjernefamilien (min mor gikk vekk da jeg var 7 år) De siste 3 årene har faren min vært i et forhold med en dame som helt åpenbart bare er ute etter penger. Hun flyttet rett inn etter at de ble sammen, betaler verken strøm, bil eller fellesutgifter - faren min eier en stor enebolig som er nedbetalt og har vesentlig markedsverdi, samt også to hytter, to ferieboliger i utlandet, og tre leiligheter som leies ut. Til sommeren skal de gifte seg - og hvis dere hadde møtt dama så hadde dere skjønt hvorfor jeg skriver på denne tråden. Hun vil bare sikre seg eierskap til hans eiendommer og boligen de nå bor i; som er mitt barndomshjem, og for å sikre sine tre egne barn fra tidligere ekteskap. Selv eier hun ingenting, selvsagt. Hun er ikke hyggelig mot meg, fryser meg ut og jeg merker at hun ikke liker at jeg kommer hjem på besøk. Det jeg lurte på i denne sammenheng var; hvilke rettigheter får hun i ekteskap? Deles eiendommene hans 50/50 ved en eventuell skilsmisse? Og hva skjer hvis han faller fra først og hun lever videre? Får hun fullrett på arv frem til hennes egen død? Hvordan er arveregler i forhold til barn og ektefelle? Og hvordan er det med eiendom du tar med deg inn i ekteskapet når ektefellen ikke eide noe i utgangspunktet? På forhånd takk for svar! :) Anonymkode: d4282...dc0
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #2 Skrevet 16. mars 2019 Hvis din far dør og han ikke har skrevet testamente, kan hun sitte i uskifte hvis du godkjenner det. Hvis ikke, må det foretas skifte, og hun arver ¼ etter ham, men minst 4G (kr 387 532). Resten får du. Men det vanligste i sånne tilfeller er at det skrives testament, og at du da må nøye deg med pliktdelsarven, som ikke er 3/4 som over, men bare 2/3, dog ikke mer enn 1 million. Etter det du forteller, er arven stor, og da må du altså regne med at din arv etter far blir på én million. Resten, 3/4 av arven minus millionen til deg, kan din far fritt testamentere til hva eller hvem han vil (men ofte blir det jo til kona, da, som takk for pleie de siste åra). Anonymkode: 56885...7b8
..... Skrevet 16. mars 2019 #3 Skrevet 16. mars 2019 Men din far sitter vel i uskiftet bo etter din mor? Isåfall skal boet deles i to ved død og du har krav på din mors halvpart + minimum pliktdelsarv etter din far. Forøvrig ville jeg kanskje snakket med han i forhold til særeie og reglene rundt det.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #4 Skrevet 16. mars 2019 Domstol.no og arveoppgjør er en sikker kilde til infoen du søker. Det vesentlige er om din far var gift med din mor på tidspunktet da din mor døde, eller om de bare var samboere. Var de gift, sitter din far i uskiftet bo med deg som enearving. Da må han enten ha ditt samtykke til å gifte seg uten å skifte boet, elelt skifte med deg, altså at du får din arv. Pliktdelsarven er på 1 mill. Din far kan opprette særeie tør ekteskapet. Din far kan testamentere til deg alt han eier, før ekteskapet blir inngått, eller han kan la være å tenke på deg og du får bare din lille arv etter loven. Husk på at dinnfar så lenge han er frisk i hodet kan gi bort og gjøre hva han vil med det han eier, med unntak av dersom han sitter i uskiftet bo, da skal han ikke forringe verdien av boet i vesentlig grad. Dere bør snakke med en advokat og få klarlagt ting dere ikke prater om. Anonymkode: 9ab26...004
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #5 Skrevet 16. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Domstol.no og arveoppgjør er en sikker kilde til infoen du søker. Det vesentlige er om din far var gift med din mor på tidspunktet da din mor døde, eller om de bare var samboere. Var de gift, sitter din far i uskiftet bo med deg som enearving. Da må han enten ha ditt samtykke til å gifte seg uten å skifte boet, elelt skifte med deg, altså at du får din arv. Pliktdelsarven er på 1 mill. Din far kan opprette særeie tør ekteskapet. Din far kan testamentere til deg alt han eier, før ekteskapet blir inngått, eller han kan la være å tenke på deg og du får bare din lille arv etter loven. Husk på at dinnfar så lenge han er frisk i hodet kan gi bort og gjøre hva han vil med det han eier, med unntak av dersom han sitter i uskiftet bo, da skal han ikke forringe verdien av boet i vesentlig grad. Dere bør snakke med en advokat og få klarlagt ting dere ikke prater om. Anonymkode: 9ab26...004 Det er da slett ikke sikkert. Mange gjør opp dødsboet etter at ektefelle dør, for å bli ferdig med det selv om de har mulighet til å sitte i uskiftet bo. Anonymkode: 30f3a...223 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #6 Skrevet 16. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da slett ikke sikkert. Mange gjør opp dødsboet etter at ektefelle dør, for å bli ferdig med det selv om de har mulighet til å sitte i uskiftet bo. Anonymkode: 30f3a...223 Men da hadde nok TS visst om det. Anonymkode: a901c...208 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #7 Skrevet 16. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Domstol.no og arveoppgjør er en sikker kilde til infoen du søker. Det vesentlige er om din far var gift med din mor på tidspunktet da din mor døde, eller om de bare var samboere. Var de gift, sitter din far i uskiftet bo med deg som enearving. Da må han enten ha ditt samtykke til å gifte seg uten å skifte boet, elelt skifte med deg, altså at du får din arv. Pliktdelsarven er på 1 mill. Din far kan opprette særeie tør ekteskapet. Din far kan testamentere til deg alt han eier, før ekteskapet blir inngått, eller han kan la være å tenke på deg og du får bare din lille arv etter loven. Husk på at dinnfar så lenge han er frisk i hodet kan gi bort og gjøre hva han vil med det han eier, med unntak av dersom han sitter i uskiftet bo, da skal han ikke forringe verdien av boet i vesentlig grad. Dere bør snakke med en advokat og få klarlagt ting dere ikke prater om. Anonymkode: 9ab26...004 Dersom mors andel av boet er større enn 12G vil TS arve 3/4. Dersom boet er mindre vil far arve 4G, og TS det som er igjen. (Ikke 100% sikker på detaljene, men dette kan googles.) Pliktdelsarv er bare aktuelt dersom man skriver testament. Dersom far gifter seg bør du TS definitivt kreve skifte, spesielt når du opplever at den nye dama er opptatt av penger. Ikke la deg påvirke av gråt og tenners gnissel, eller lovnader om at du selvfølgelig ikke skal miste morsarven din. Det er mye ryddigere og tryggere for deg om dette ordnes på forhånd. Dere vil også unngå fremtidige konflikter om ihvertfall morsarven din er gjort opp. Mens din far lever kan han gjøre som han vil med det han eier. Når han sitter i uskifte er det riktignok begrensninger på hva han kan gjøre, men her er det både gråsoner og familiebånd i bilde, så det kan i praksis være vanskelig å nå gjennom med. Uskifte bør dersom unngås dersom far gifter seg på nytt. Anonymkode: 49c59...4c4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #8 Skrevet 16. mars 2019 Tusen takk for alle råd og tilbakemeldinger - det settes veldig stor pris på! Jeg må også legge ved en viktig detalj som jeg ble minnet på her; foreldrene mine var kun samboere og aldri gift, og alt av hans eiendommer har han kjøpt og opparbeidet selv uten henne. Anonymkode: d4282...dc0
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #9 Skrevet 16. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da hadde nok TS visst om det. Anonymkode: a901c...208 Du fulgte godt med på og husker hvilke økonomiske disposisjoner etc som foreldrene dine drev med da du var 7 år og du sørget over at moren din var død? Anonymkode: 30f3a...223
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #10 Skrevet 16. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for alle råd og tilbakemeldinger - det settes veldig stor pris på! Jeg må også legge ved en viktig detalj som jeg ble minnet på her; foreldrene mine var kun samboere og aldri gift, og alt av hans eiendommer har han kjøpt og opparbeidet selv uten henne. Anonymkode: d4282...dc0 Da er jo ikke arv etter moren din noe å tenke på overhode. Når faren din før vil du få arv etter han etter helt vanlige regler. Anonymkode: 30f3a...223 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #12 Skrevet 16. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom mors andel av boet er større enn 12G vil TS arve 3/4. Dersom boet er mindre vil far arve 4G, og TS det som er igjen. (Ikke 100% sikker på detaljene, men dette kan googles.) Pliktdelsarv er bare aktuelt dersom man skriver testament. Dersom far gifter seg bør du TS definitivt kreve skifte, spesielt når du opplever at den nye dama er opptatt av penger. Ikke la deg påvirke av gråt og tenners gnissel, eller lovnader om at du selvfølgelig ikke skal miste morsarven din. Det er mye ryddigere og tryggere for deg om dette ordnes på forhånd. Dere vil også unngå fremtidige konflikter om ihvertfall morsarven din er gjort opp. Mens din far lever kan han gjøre som han vil med det han eier. Når han sitter i uskifte er det riktignok begrensninger på hva han kan gjøre, men her er det både gråsoner og familiebånd i bilde, så det kan i praksis være vanskelig å nå gjennom med. Uskifte bør dersom unngås dersom far gifter seg på nytt. Anonymkode: 49c59...4c4 Situasjonen er faktisk den at ts ikke har opplyst om foreldrene var gift, om far sitter i uskiftet bo m.m. Hadde faren skiftet med datteren og ts, så hadde nok ts opplyst om dette. Å komme slengende med lovparagrafer og å sitere andre på deres uttallelser når situasjonen/fakta i saken mangler i tråden er en uheldig, mildt sagt, måte å diskutere et tema i en tråd på. Anonymkode: 9ab26...004
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå