AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #1 Skrevet 15. mars 2019 Hallo! Jeg har et litt merkelig problem som jeg er for pysete å si ifra om. Det gjelder familie som overtaler meg til å ta imot ting. Alt fra klær og mat som ikke blir spist opp til gjenstander. Vi har liten leilighet, barn og jeg liker å fjerne ting og ha det ryddig. Jeg liker ikke å oppbevare ting vi rett og slett ikke bruker. Ryddig i heimen, ryddig i hodet. Men disse familiemedlemmene (på min og mannens side) skal alltid si at vi må ta i mot, hvis ikke blir det kastet. Jeg sier at jeg kan ikke ta i mot, da det ikke blir spist, blir ikke brukt. "Men ikke vi heller, skal vi kaste det da? " Og jeg er motstander av å kaste mat som er i orden, og generelt ting som er i orden, og jeg får skyldfølelse. Det ender opp med at det ligger og tar opp plass, og jeg får dårlig samvittighet for å gi bort til uff eller på gjenvinning nettop fordi det er "gaver fra andre".. Hadde jeg fjernet alt jeg virkelig ville fjerne, hadde alt vært så ryddig og pent. Change of plot: vi har ikke veldig god råd til å kjøpe ting utenom det vi trenger. Vi har der vi trenger, men jeg vil ikke ha mer enn det. Bortsett fra kaffemaskinen♡ jeg trenger den kanskje. - Hadde du blitt sur om du hadde fått vite at et familiemedlem hadde kvittet seg med et klesplagg eller en gjenstand som du hadde overtalt hn til å ta i mot? Og tingen hadde vært i orden? (Til gjenvinning selvsagt, ikke søpla) - Forventer du at personen tar i bruk tingene? - Jeg vet jeg burde bli flinkere til å si bestemt "nei, jeg vil ikke ha det", men er det egentlig uhøflig? - Hva burde jeg egentlig gjøre? Anonymkode: 7fed0...a5a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #2 Skrevet 15. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva burde jeg egentlig gjøre? Si "Det er fint at du ønsker å gi bort den tingen, men jeg kan dessverre ikke ta i mot den da jeg ikke trenger den og ikke kommer til å bruke den. Det er bedre om du gir den til noen andre som kommer til å bruke den". Anonymkode: acd5e...f29 9
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. mars 2019 #3 Skrevet 15. mars 2019 Synes ikke det er god skikk å gi bort ting bare fordi man ikke har lyst til å kaste det. Da skyver man bare problemet over på andre.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #4 Skrevet 15. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si "Det er fint at du ønsker å gi bort den tingen, men jeg kan dessverre ikke ta i mot den da jeg ikke trenger den og ikke kommer til å bruke den. Det er bedre om du gir den til noen andre som kommer til å bruke den". Anonymkode: acd5e...f29 2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Synes ikke det er god skikk å gi bort ting bare fordi man ikke har lyst til å kaste det. Da skyver man bare problemet over på andre. Takk hadde dere blitt såra eller sur om dette kjære familiemedlemmet hadde avslått "gaven" deres? Anonymkode: 7fed0...a5a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #5 Skrevet 15. mars 2019 Først: samle sammen alt du ikke vil ha mer. Putt det gjerne i ulike dunger. En til å gi til klesgjennvinning, en til den lokale bruktbutikken og en siste en til å gi vekk til din lokale hjelpegruppe e.l. (som ofte tar uåpnet tørrmat, om du ikke vil kaste). Husk å putte rått og råte av tekstiler i kleskontaineren. Deretter: få det raskt og effektivt ut av huset før du kan begynne å tenke på det. Så: neste gang noen tilbyr deg noe «ellers så må jeg kaste det» så tilbyr du deg (kun dersom du oppriktig har tid, selvsagt) å droppe det av i en kleskontainer, bruktbutikk e.l. Sist: øv på å si «Nei takk, men det er da ikke miljøvennlig å kaste ting. Gi det bort til noen som oppriktig behøver den eller til en bruktbutikk.» Aller, aller sist: brukte ting er en ordentlig velsignelse. Men du må slutte med å tenke at du skal lagre dem. De er en velsignelse gitt deg. Og i det øyeblikket du ikke lengre trenger tingen så gir du velsignelsen videre. Det gjør ikke din gave verdiløs - det dobler verdien. Anonymkode: a826b...f77 10
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #6 Skrevet 15. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk hadde dere blitt såra eller sur om dette kjære familiemedlemmet hadde avslått "gaven" deres? Anonymkode: 7fed0...a5a Nei jeg hadde ikke blitt såret eller sur Anonymkode: acd5e...f29 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #7 Skrevet 15. mars 2019 Tusen takk for hyggelige svar! Jeg har allerede ryddet ut en del av klesskapet mitt (var heldigvis mest ting jeg har kjøpt selv) og jeg må gi til uff eller annen gjenvinning.. Nå er det bare småtterier igjen, og jeg må kanskje tørre å si ifra til samtlige at det blir for mye:) så fint at det finnes steder som tar imot ♡ Anonymkode: 7fed0...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #8 Skrevet 15. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aller, aller sist: brukte ting er en ordentlig velsignelse. Men du må slutte med å tenke at du skal lagre dem. De er en velsignelse gitt deg. Og i det øyeblikket du ikke lengre trenger tingen så gir du velsignelsen videre. Det gjør ikke din gave verdiløs - det dobler verdien. Anonymkode: a826b...f77 Er ting, nye eller brukte, en VELSIGNELSE? Er ikke det et veldig materielt syn? Dersom man ser på ting som velsignelser, skjønner jeg hvorfor folk kjøper, samler og legger følelser i tingene de eier. Materialismen lenge leve. Men ikke alle ser på ting som noe fantastisk som skal eies for enhver pris, og TS virker som en slags minimalist som ikke ønsker alt det der. Synes hun har all rett til å takke nei, så kan giverene bli så snurte de bare vil. Jeg har selv takket nei til brukt ræl som andre tydeligvis helst bare vil bli kvitt, og da er det ikke mitt problem om de blir sure for det. Har forresten tatt imot klær som jeg absolutt ikke ville ha selv, og gitt det rett videre til Fretex eller Uff. Ingen skal påtvinge meg flere ting enn hva jeg selv har valgt å ha. Anonymkode: ab9a8...aed
Gjest O.G. Skrevet 15. mars 2019 #9 Skrevet 15. mars 2019 Men hvis du er for pysete til å si fra må du heller ikke klage på folks generøsitet.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #10 Skrevet 15. mars 2019 Jeg har tidligere, for noen år siden eller kanskje bare ett år siden, skrevet en tråd om vår mor som har gått berserk på kjøp og salg grupper på Facebook og kjøper ræl. Men finner ikke igjen tråden. Det er kjempefrustrerende. Hun kommer med leker, tepper, vinglass, soveposer, håndklær... Og vi har både godt betalte jobber og alt vi trenger, men vi har ikke så godt med plass. Skap på kjøkkenet er fulle også kommer hun på en vanlig dag (ikke bursdag eller noe) og er generøs og gir bort brukte eggekokere som vi aldri har ønsket oss eller har bruk for. Soveposer, selv om vi har til alle i familien. Sitteunderlag, selv om vi har til alle allerede. Kopper i grelle farger og skapene våre er fulle. Lamper som ikke passer inn noe sted og som vi ikke har plass til. Brukt plager meg ikke når det kan vaskes og fungerer. Hun har gitt barna brukte barneleker i hardplast til jul og bursdag og det er perfekt og fantastisk. Både miljøvennlig, hun får mulighet til å gi større/dyrere gaver enn pensjonen ellers ville latt henne og det beste av alt er at vi slipper emballasje og montering. Men når hun kommer drassende med en slitt kommode fra IKEA, i farger som ikke passer og som vi ikke har bruk for eller plass til, så blir jeg så sur og oppgitt. Og vi prøver å si nei, nei takk har ikke bruk for, har ikke plass. Da setter hun det bare i garasjen vår så lenge, eller blir såret og sint. Sistnevnte skjer sjelden. Som regel er hun lerkeblid og vifter det bort med at det kan stå på boden så lenge og kanskje vi vil ha en lampe i en vinduskarm til vinteren eller kanskje barna trenger kommode når de flytter ut (om 15 år?!)... Så jeg har ingen gode råd. Men skal følge denne tråden godt, om det dukker opp råd. For det er slitsomt å ha noen som fyller huset ditt med ting du føler bare er rent husfyll og/eller søppel. Anonymkode: 55405...c68
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #11 Skrevet 15. mars 2019 Hva med å sjekke med familien før du kjøper ting dere trenger? Veldig typisk at de eldre i familien har dobbelt eller trippelt av det meste, der de yngre bare skaffer seg nytt i stedet for å ta ting som ligger på hold i bruk. Det er en fin måte å begrense unødvendige innkjøp og ressursbruk og bevare litt familiehistorie i samme slengen. Mat er vel bare hyggelig å få? Anonymkode: 54c88...38c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #12 Skrevet 15. mars 2019 For å være ærlig,, disse tingene er ikke noen velsignelse. Men jeg vet at det er hyggelig ment. F.eks. moren min, hun kan kjøpe klær, og hun går lei eller det passer ikke likevel, og hun gir meg det, sier det er kjempefint, men vi har seriøst ikke samme stil. Hun kler seg bra, men jeg takler ikke korte gensere. Jeg ser feit ut i det. Og klærne er helt fine, ingenting galt med dem, ofte er det dyre merkeklær. -.- Også disse tingene.. Jeg liker å kjøpe ting selv, velge ut kjøkkenting selv, som står i stil til meg. Jeg må si ifra. Anonymkode: 7fed0...a5a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #13 Skrevet 15. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å sjekke med familien før du kjøper ting dere trenger? Veldig typisk at de eldre i familien har dobbelt eller trippelt av det meste, der de yngre bare skaffer seg nytt i stedet for å ta ting som ligger på hold i bruk. Det er en fin måte å begrense unødvendige innkjøp og ressursbruk og bevare litt familiehistorie i samme slengen. Mat er vel bare hyggelig å få? Anonymkode: 54c88...38c Hmm ja er jo enig, trenger vi noe så kan man jo si ifra at om de har noe ekstra liggende, så er det bare å si ifra.. men når vi allerede har, så vil jeg ikke ha dobbelt opp. Også er det ofte utseendet på disse tingene som ikke faller i smak, og jeg har glede av å fikse disse tingene selv. Jeg kjøpte noen glass i fjor, som jeg er strålende fornøyd med. Halvparten har knust, men det sier jeg ikke til noen som jeg vet har åttehundreogørten glass med ballongmotiv liggende i kjelleren. Jeg går og kjøper disse glassene selv. Joda, hyggelig å få mat, men når du har en matvare som du ikke spiser mye av, som snart går ut på dato, og du får enda en av denne matvaren..da sier det seg selv. Anonymkode: 7fed0...a5a
BiancaWhite Skrevet 15. mars 2019 #14 Skrevet 15. mars 2019 54 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Synes ikke det er god skikk å gi bort ting bare fordi man ikke har lyst til å kaste det. Da skyver man bare problemet over på andre. Ikke nødvendigvis. Folk kan ha lyst på eller bruk for det. Selv kan jeg bli småirritert når folk kjøper klær, så blir de ikke brukt og de spør om jeg vil ha dem..så er de ofte for store til meg og så bare kaster de det. Send det på UFF eller Fretex da for svarte, liksom.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #15 Skrevet 15. mars 2019 Uff jeg virker skikkelig ut som en utakknemlig og overfladisk drittunge...:( Men jeg vil bare ikke ha mer.. Anonymkode: 7fed0...a5a
BiancaWhite Skrevet 15. mars 2019 #16 Skrevet 15. mars 2019 det kommer nok en tid der vi kommer til å angre på at vi kastet sånn. Butikker kan ikke eksistere for evig slik det gjør nå, det vil gå tomt for ressurser. Men jeg synes ikke det er innafor å bruke andre som "søppeldynge", hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg vet ikke hva de prøver å gi deg, men kjøper de seg selv nytt, så skal du ta over det gamle? Eller er dette ting de aldri mer vil få bruk for? Da får de gi det til andre eller levere det et sted.. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. mars 2019 #17 Skrevet 15. mars 2019 1 minutt siden, BiancaWhite skrev: Ikke nødvendigvis. Folk kan ha lyst på eller bruk for det. Selv kan jeg bli småirritert når folk kjøper klær, så blir de ikke brukt og de spør om jeg vil ha dem..så er de ofte for store til meg og så bare kaster de det. Send det på UFF eller Fretex da for svarte, liksom. Neida, men når folk sier de ikke vil ha, må de nesten respektere det. Jeg har også liten plass, og hater å få nips fra folk som bare ønsker å bli kvitt det, men ikke har lyst (får dårlig samvittighet eller noe) eller råd (dersom det er store ting man må betale for å kaste på en kommunal dynge) til å kaste det selv.
Gjest hind Skrevet 15. mars 2019 #18 Skrevet 15. mars 2019 Du må enten slutte å syte og ta imot eller lære deg å si fra. Du har etter min mening ingen rett til å sutre når handlingene er hyggelig ment og du ikke engang har guts til å takke nei. Beklager, men det er lite sympati å hente herfra.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #19 Skrevet 15. mars 2019 Akkurat nå, BiancaWhite skrev: det kommer nok en tid der vi kommer til å angre på at vi kastet sånn. Butikker kan ikke eksistere for evig slik det gjør nå, det vil gå tomt for ressurser. Men jeg synes ikke det er innafor å bruke andre som "søppeldynge", hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg vet ikke hva de prøver å gi deg, men kjøper de seg selv nytt, så skal du ta over det gamle? Eller er dette ting de aldri mer vil få bruk for? Da får de gi det til andre eller levere det et sted.. Det kan være alt fra ting de vil gi bort fordi de har fått ny, bruker ikke lenger eller de rydder sjøl. Jeg synes det er vanskelig å ta i mot ting jeg vet jeg ikke kommer til å bruke fordi det er noe jeg ikke liker liksom.. F.eks. kjeler tar jeg i mot samme hvordan de ser ut. Alltid kjekt, samtidig som jeg har plass. Sengetøy er jeg kresen på fordi det er en del av interiøret. Samme med klær, håndklær og gardiner. Samtidig som at jeg har nok! Anonymkode: 7fed0...a5a 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #20 Skrevet 15. mars 2019 2 minutter siden, hind skrev: Du må enten slutte å syte og ta imot eller lære deg å si fra. Du har etter min mening ingen rett til å sutre når handlingene er hyggelig ment og du ikke engang har guts til å takke nei. Beklager, men det er lite sympati å hente herfra. Hehe jeg trenger ikke sympati fra folk jeg ikke kjenner. Du burde lese hi en gang til hvor jeg skriver at jeg ikke tør å si ifra, hvor jeg etterlyser råd hvordan jeg sier ifra, og jeg spør om noen hadde blitt sure om de hadde fått et nei osv.. Jeg kan heller synes synd på meg selv jeg vetu;) Anonymkode: 7fed0...a5a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå