Gå til innhold

Hvordan vite om man er på rett vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har BMI på 21,5 (174, 65 kg). Sliter med å se om jeg burde være fornøyd med denne vekten. Jeg har ok med muskler på legger og lår. Ser trent ut, men lårene er kraftige. Har kanskje et par mm mellomrom mellom de. På overkroppen ser jeg tynn ut. Jeg kjenner rillene på brystet over puppene. Har vel 65 A i bh. Er kraftig bygd i brystkassen. Har en flat, men myk mage. Føler jeg fortsatt har tykke hofter. 

Bruker 34-38 i klær. Alt ettersom. 

Jeg føler jeg bør gå enda mer ned i fettprosent, men ved 63 kg har jeg pleid å miste mensen. Fra 62 kg og nedover har jeg fått høre at jeg ser alt for tynn ut. 

Kanskje jeg bør begynne å fokusere mer på styrketrening igjen? Har tidligere hatt en høyere vekt, men mer muskler. Også da følte jeg at jeg burde være tynnere. 

Jeg har lyst til å finne rett vekt for meg, men hvordan gjør man det da? For det meste har jeg vært på en stabil vekt i mange år, men de tre siste årene har jeg vært både under og overvektig. Nå prøver jeg å finne en vekt jeg vil stabilisere meg på. 

Anonymkode: 430cf...2ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

65 B I BH mente jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mister mensen alt på 63 kg så er det et tydlig faresignal på at du da er godt under trivselsvekt for din kropp. Jeg vil tro at du er for tynn for det som er ideelt for din kropp på 65 også. Siden BMIen din er ok, tipper jeg at det har med fettprosent å gjøre. At den er for lav.

Anonymkode: 6bf4e...519

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mister mensen alt på 63 kg så er det et tydlig faresignal på at du da er godt under trivselsvekt for din kropp. Jeg vil tro at du er for tynn for det som er ideelt for din kropp på 65 også. Siden BMIen din er ok, tipper jeg at det har med fettprosent å gjøre. At den er for lav.

Jeg er enig i det første du skriver, men jeg tror ikke jeg har så lav fettprosent. Får tak i både magen og hoften, selv om magen ser flat ut når jeg står oppreist. 

Mon tro om jeg kan få målt fettprosenten noen plass? 

Jeg føler vel at kroppen min helst vil være på 68 kg, men jeg er ikke komfortabel med den vekten. Da må jeg opp i muskelmasse og siden det er fotball, løping og turer som er min foretrukne trening så er ikke det noe jeg tror jeg vil klare å opprettholde over tid. Må nesten holde meg til treningen jeg liker for å holde meg i gang. 

Aller helst skulle jeg jo bare ha akseptert kroppen min slik den er. Trent underkropp (ikke sånn ekstremt godt trent, men mer enn gjennomsnittlig og overraskende sterk) og tynnfeit overkropp. 😛 Slik er det dessverre ikke. Jeg vil liksom alltid forbedre den, men jeg er ikke 20 år lenger og verken tid eller vilje strekker til. 

Skrevet

Tegn på en "riktig" vekt tenker jeg bla er:

- at den er stabil over tid, altså tåler st du spiser en kakebit i helga, at du kan leve med relativt regelmessig kosthold uten at vekta svinger 

- du har energi nok gjennom dagen til å prestere på jobb, være sosial osv

- trening og fysisk aktivitet er noe du hsr ork til 

- du har normal kroppstemperatur 

- normale hormonelle tilstander, regelmessig mens osv

- ingen betydelig reduksjon av sexlyst 

- blodprøver som. Bekrefter en normal status hva gjelder mineraler, vitaminar, sporstoff osv

- blodtrykk innenfor normalen

(avvik kan selvsagt skyldes andre ting enn vekt, men dette er iallfall noen indikatorer å ha i bakhodet) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Lill3My skrev:

Tegn på en "riktig" vekt tenker jeg bla er:

- at den er stabil over tid, altså tåler st du spiser en kakebit i helga, at du kan leve med relativt regelmessig kosthold uten at vekta svinger 

- du har energi nok gjennom dagen til å prestere på jobb, være sosial osv

- trening og fysisk aktivitet er noe du hsr ork til 

- du har normal kroppstemperatur 

- normale hormonelle tilstander, regelmessig mens osv

- ingen betydelig reduksjon av sexlyst 

- blodprøver som. Bekrefter en normal status hva gjelder mineraler, vitaminar, sporstoff osv

- blodtrykk innenfor normalen

(avvik kan selvsagt skyldes andre ting enn vekt, men dette er iallfall noen indikatorer å ha i bakhodet) 

Det høres jo fornuftig ut. Så er det å få hodet til å henge etter også. Nå kan jeg ikke krysse ut alle på listen din, men jeg tror ikke de tingene vil endre seg av at jeg går opp 3 kg. Lavt blodtrykk slet jeg med da jeg veide 68-69 kg før jul også. Kroppen min har gjennomgått ekstremt mye de siste årene så her er det nok bare stabilitet over tid som kan hjelpe på blant annet blodtrykket. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det første du skriver, men jeg tror ikke jeg har så lav fettprosent. Får tak i både magen og hoften, selv om magen ser flat ut når jeg står oppreist. 

Mon tro om jeg kan få målt fettprosenten noen plass? 

Jeg føler vel at kroppen min helst vil være på 68 kg, men jeg er ikke komfortabel med den vekten. Da må jeg opp i muskelmasse og siden det er fotball, løping og turer som er min foretrukne trening så er ikke det noe jeg tror jeg vil klare å opprettholde over tid. Må nesten holde meg til treningen jeg liker for å holde meg i gang. 

Aller helst skulle jeg jo bare ha akseptert kroppen min slik den er. Trent underkropp (ikke sånn ekstremt godt trent, men mer enn gjennomsnittlig og overraskende sterk) og tynnfeit overkropp. 😛 Slik er det dessverre ikke. Jeg vil liksom alltid forbedre den, men jeg er ikke 20 år lenger og verken tid eller vilje strekker til. 

Er det på 68 du føler deg sterkest? Hva føler du når du trener f.eks? Typisk at man blir veldig utmattet og gjerne litt uvel om man er for lavt i vekt ved trening. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like høy som deg og veier omtrent det samme som deg. Har stort sett ligget på 63-65 kg siden jeg var ferdig utvokst (minus graviditet/barseltid). For meg er det en trivselsvekt fordi den er lett å holde, dvs. jeg trenger ikke å føle meg "på slankern", spiser det jeg har lyst på. Har veid litt mindre (50-60 kg) i tøffe perioder med sykdom o.l. når jeg har spist mindre enn vanlig, men da har jeg gått opp igjen med en gang jeg har blitt frisk og begynt å spise som vanlig. Så tenker at det er dette jeg bør veie. Har samme type kropp som deg – tynn overkropp, små pupper, flat mage, men mer fett på hoftene.

Anonymkode: 9f04f...016

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det på 68 du føler deg sterkest? Hva føler du når du trener f.eks? Typisk at man blir veldig utmattet og gjerne litt uvel om man er for lavt i vekt ved trening. 

Tja. Jeg føler meg sterkest da, men det er nok også fordi jeg så langt kun har veid mindre i perioder hvor jeg har spist alt for lite og vært på vei ned i vekt. Har ikke forsøkt å holde meg på denne vekten over lang tid. I sommer veide jeg 62 kg også gikk jeg opp til 68-69 igjen på grunn av sykdom. Nå nådde jeg 65 kg i dag og prøver å finne ut om jeg bør stoppe å gå ned i vekt eller ikke. Når jeg har vært stabil på 68 over flere år så har jeg vel også hatt mer muskler, men jeg holder enda på å bygge opp kroppen igjen etter å ha vært syk. Så kanskje jeg bare skal fokusere på stabilisering av vekten og å bygge den opp etter sykdommen. Det er kanskje for mye å forvente at jeg skal føle meg sterk og på topp igjen bare et halvt år etter. Er mye som enda henger igjen også så er jo noe med å ta det i kroppens tempo og ikke presse den inn i mitt. 😛

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er like høy som deg og veier omtrent det samme som deg. Har stort sett ligget på 63-65 kg siden jeg var ferdig utvokst (minus graviditet/barseltid). For meg er det en trivselsvekt fordi den er lett å holde, dvs. jeg trenger ikke å føle meg "på slankern", spiser det jeg har lyst på. Har veid litt mindre (50-60 kg) i tøffe perioder med sykdom o.l. når jeg har spist mindre enn vanlig, men da har jeg gått opp igjen med en gang jeg har blitt frisk og begynt å spise som vanlig. Så tenker at det er dette jeg bør veie. Har samme type kropp som deg – tynn overkropp, små pupper, flat mage, men mer fett på hoftene.

Anonymkode: 9f04f...016

Okei. Ja det er vel noe i det å la kroppen være der det er naturlig å være så lenge man trener og spiser sunt sånn all over. 

Skrevet

Ha fokus på å oppnå stabil vekt og regelmessig menstruasjon i første omgang. Og psyken vil bedre seg med tiden, men det krever tålmodghet, hardt arbeid, viljestyrke og at du ikke roter rundt med detter osv. 

Så fokusere på å spise regelmessig og tilstrekkelig over tid. Prøv forresten å google "mindfull eating" - mye å hente der mtp å bli trygg på måltider og bedre forholdet til egen kropp. Kan også anbefale podcasten Fit & Fearless som har mange fine episoder som handler om kropp, selvbilde osv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er en BMI på rundt 21 perfekt. Det er her jeg ligger naturlig når jeg spiser det jeg vil (som er stort sett sunt men med godteri og fastfood en gang i blant). Noen ganger har jeg vært fristet til å gå ned i vekt, for jeg ser strammere og får flat mage når jeg veier 3-4 kg mindre. Men så tenker jeg at det er greit å ha litt å gå på. Når jeg blir stresset eller lei meg så har jeg en tendens til å miste matlysten, og da vil jeg uansett tape noen kilo. Så greit å ikke være for tynn i utgangspunktet.

Vekten din høres helt fin ut. Skjønner ikke at du stresser mer med det. 

Anonymkode: 9e500...fae

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Lill3My skrev:

Ha fokus på å oppnå stabil vekt og regelmessig menstruasjon i første omgang. Og psyken vil bedre seg med tiden, men det krever tålmodghet, hardt arbeid, viljestyrke og at du ikke roter rundt med detter osv. 

Så fokusere på å spise regelmessig og tilstrekkelig over tid. Prøv forresten å google "mindfull eating" - mye å hente der mtp å bli trygg på måltider og bedre forholdet til egen kropp. Kan også anbefale podcasten Fit & Fearless som har mange fine episoder som handler om kropp, selvbilde osv

Ja, jeg får prøve å gjøre det. Jeg har jo vært mye tynnere og jeg ble jo faktisk ikke mer lykkelig av det. 😛

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er en BMI på rundt 21 perfekt. Det er her jeg ligger naturlig når jeg spiser det jeg vil (som er stort sett sunt men med godteri og fastfood en gang i blant). Noen ganger har jeg vært fristet til å gå ned i vekt, for jeg ser strammere og får flat mage når jeg veier 3-4 kg mindre. Men så tenker jeg at det er greit å ha litt å gå på. Når jeg blir stresset eller lei meg så har jeg en tendens til å miste matlysten, og da vil jeg uansett tape noen kilo. Så greit å ikke være for tynn i utgangspunktet.

Vekten din høres helt fin ut. Skjønner ikke at du stresser mer med det. 

Anonymkode: 9e500...fae

To personer med samme BMI kan se ganske ulike ut, men jeg skjønner hva du mener. Skulle likt å ikke stresse med det, men det er bare slik jeg er bygd. Har vært et evig fokus siden jeg var tenåring. 

Uansett. Jeg skal prøve å holde denne vekten nå og heller fokusere på å holde kroppen sunn/fortsette å rehabilitere den etter sykdom. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like høy som deg og bestevenninnen min er også samme høyde, når hun og jeg veier det samme så ser jeg lubben ut. Vi har helt ulik kroppsbygning (et eksempel er at jeg har str 38 i sko mens hun har str 41, og sånn er egentlig hele kroppene våres. Hun er bredere over skuldrene enn meg osv). Jeg har veid 52kg og da var jeg litt for tynn men hadde absolutt mensen, jeg trives rundt 56kg. Jeg ser vanlig ut på den vekten. Venninnen min ser lik ut som meg når hun veier nesten 10kg mer enn meg. Samme høyde. 

Anonymkode: 7aaed...9a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at så lenge du har et sunt kosthold du kan leve med for resten av livet ditt, og er fysisk aktiv så skal ikke vekten ha noe å si. Det viktigste er at du er sunn. Vi er alle bygd opp forskjellig! Jeg vet det kan være urettferdig, men du må bare lære deg å elske deg selv. Det er sinnsykt vanskelig å elske seg selv... Jeg har alltid hatt en helt rævva selvtillit... Jeg har søkt overalt på YouTube på hvordan jeg kan få bedre selvtillit, men ingenting hjalp før jeg fant denne videoen som jeg har lagt linken til under her. Det er bare sinnsykt viktig at du faktisk hører på hva hun har å si! Jeg jobber enda med selvtilliten min, noe jeg begynte med i november 2018 da jeg først så denne videoen. Men jeg har det mye bedre med meg selv nå, enn jeg har hatt det i mange år.

Anonymkode: c3f25...ecc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er like høy som deg og bestevenninnen min er også samme høyde, når hun og jeg veier det samme så ser jeg lubben ut. Vi har helt ulik kroppsbygning (et eksempel er at jeg har str 38 i sko mens hun har str 41, og sånn er egentlig hele kroppene våres. Hun er bredere over skuldrene enn meg osv). Jeg har veid 52kg og da var jeg litt for tynn men hadde absolutt mensen, jeg trives rundt 56kg. Jeg ser vanlig ut på den vekten. Venninnen min ser lik ut som meg når hun veier nesten 10kg mer enn meg. Samme høyde. 

Anonymkode: 7aaed...9a4

Ja ikke sant. :) Jeg har 42 i sko, kraftige kinnbein, brede hofter, skuldre og kraftig brystkasse, men går inn i midjen osv. Store hender har jeg også. :ler:

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at så lenge du har et sunt kosthold du kan leve med for resten av livet ditt, og er fysisk aktiv så skal ikke vekten ha noe å si. Det viktigste er at du er sunn. Vi er alle bygd opp forskjellig! Jeg vet det kan være urettferdig, men du må bare lære deg å elske deg selv. Det er sinnsykt vanskelig å elske seg selv... Jeg har alltid hatt en helt rævva selvtillit... Jeg har søkt overalt på YouTube på hvordan jeg kan få bedre selvtillit, men ingenting hjalp før jeg fant denne videoen som jeg har lagt linken til under her. Det er bare sinnsykt viktig at du faktisk hører på hva hun har å si! Jeg jobber enda med selvtilliten min, noe jeg begynte med i november 2018 da jeg først så denne videoen. Men jeg har det mye bedre med meg selv nå, enn jeg har hatt det i mange år.

Jeg er nok ganske langt fra å elske meg selv. Det er en direkte årsak til at jeg bruker så mye energi på kroppen for det er det eneste jeg føler jeg kan endre på. Har så langt ikke klart å følge alt det som snakkes om i den videoen der. Det er mye lettere sagt enn gjort, men jeg er enig i det meste som tas opp i videoen. :)

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok ganske langt fra å elske meg selv. Det er en direkte årsak til at jeg bruker så mye energi på kroppen for det er det eneste jeg føler jeg kan endre på. Har så langt ikke klart å følge alt det som snakkes om i den videoen der. Det er mye lettere sagt enn gjort, men jeg er enig i det meste som tas opp i videoen. :)

Det som er det viktigste i videoen er at du må se deg selv i speilet å si du er sykt fin, hver eneste dag! Bare si det, selv om du ikke mener det! Det tar tid, du må bare ikke gi opp!! Dette er så utrolig viktig!!

Jeg har vært så langt nede og gråtet hver eneste kveld over hvor stygg jeg er... Jeg har bare kunne gått med klær, som har gjort at jeg har gjemt kroppen min. Nå derimot kan jeg gå med slengbukse og tettpåsittende genser. Du må bare stoppe hver eneste negativ tanke som du vanligvis hadde tenkt! Selv om du ikke mener du er noe fin, så må du bare si det til deg selv mange nokk ganger! Menneskehjernen er lagd slik at hvis du gjør det, "lurer" du hjernen til å faktisk tenke at du er digg.

Bare PLIIIS hør på meg!!! Jeg har vært så langt nede, og det eneste jeg vil er å hjelpe deg!

AnonymBruker
Skrevet

For min del så ligger trivselsvekta 5-8 kilo over det den var da jeg mistet mensen. Jeg føler meg slank og helt fin, men vet ikke hva min bmi eller fettprosent er. 

Fra naturens side så bør man ha litt fett på kroppen, det er en «forsikring» mot dårlige tider. Derfor forsvinner menstruasjon og man blir slapp (kroppen forsøker å spare selv) hvis fettprosenten blir for lav. 

Anonymkode: 2a4e1...0fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...