AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #1 Skrevet 15. mars 2019 Er ikke ansvarlig sykepleier for pasienten den kvelden ansvarlig for å journalføre personskade ved fall i sykehus? Pårørende ble heller ikke informert. En ukjent lege journalskrev at pasienten ble funnet på gulvet. Ansvaret lå hos sykepleier som skulle passet på pasienten og ikke latt han sitte der alene. Han var fallutsatt fra før av, noe sykepleieren burde ha skjønt. Skal ikke hendelsesforløpet bli skrevet ned i journalen? Ved klage har ikke pårørende dokumentasjon på hvem som var ansvarlig for han den kvelden. I tillegg står det uriktig informasjon om hendelen skrevet av overlegen? Noen som vet? Er det for å beskytte dem selv? Det er notert som tilssynssak, men pårørende har ikke blitt informert om saken. Ingen beklagelse heller. Synes det er dårlig av norsk helsevesen. Anonymkode: 17c72...935
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #2 Skrevet 15. mars 2019 Fall kan forebygges sykehus, men det betyr ikke at fall kan unngås. Mange tror de klarer å gå selv om de ikke kan gå, klatrer over sengehesten eller stritter imot når folk forsøker å få dem til å ikke reise seg eller gå med støtte. Fall kan ikke unngås så lenge man ikke kan binde folk fast. Sykepleieren kan ha mange pasienter, og ingen mulighet for å puse lanke med ditt familiemedlem en hel vakt. Da jeg jobbet på sengepost kunne jeg ha 24 pasienter, sier seg selv at det ikke er tid til å sitte med noen over tid da. Legen som har skrevet i journal er nok vaktlege, som helt riktig er tilkalt fordi pasienten er funnet på gulvet. Jeg ville normalt ha notert det i journal, men så lenge noen har journalført det så er strengt tatt kravet oppfylt. Fall kan også meldes i avvikssystemet, og det har ikke du tilgang til. Ved klage har sykehuset mulighet for å sjekke hvem som var på vakt og snakke med vedkommende, eller hadde du tenkt å oppsøke henne på egen hånd? Det er beklagelig at vedkommende falt, men det er faktisk ikke alltid noen sin skyld. Anonymkode: 314b5...1fd 26
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #3 Skrevet 15. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fall kan forebygges sykehus, men det betyr ikke at fall kan unngås. Mange tror de klarer å gå selv om de ikke kan gå, klatrer over sengehesten eller stritter imot når folk forsøker å få dem til å ikke reise seg eller gå med støtte. Fall kan ikke unngås så lenge man ikke kan binde folk fast. Sykepleieren kan ha mange pasienter, og ingen mulighet for å puse lanke med ditt familiemedlem en hel vakt. Da jeg jobbet på sengepost kunne jeg ha 24 pasienter, sier seg selv at det ikke er tid til å sitte med noen over tid da. Legen som har skrevet i journal er nok vaktlege, som helt riktig er tilkalt fordi pasienten er funnet på gulvet. Jeg ville normalt ha notert det i journal, men så lenge noen har journalført det så er strengt tatt kravet oppfylt. Fall kan også meldes i avvikssystemet, og det har ikke du tilgang til. Ved klage har sykehuset mulighet for å sjekke hvem som var på vakt og snakke med vedkommende, eller hadde du tenkt å oppsøke henne på egen hånd? Det er beklagelig at vedkommende falt, men det er faktisk ikke alltid noen sin skyld. Anonymkode: 314b5...1fd Han skulle aldri blitt plassert i tv stuen. Han var ikke interessert i å se på tv. Ble ikke spurt om det. Bare plassert der. Sykepleier kjente tydeligvis ikke han. De andre ville aldri gjort det samme - etterlate han alene på tv stuen. Han var ikke klar for å sitte der alene og det burde de ha skjønt. Det var notert som tilssynssak, men vi pårørende har ikke hørt noe. Fikk heller ingen beklagelse. Han skulle vært på rommet sitt eller aller helst i sengen med sengehesten oppe. Hvorfor ble ikke pårørende informert? Har dere ikke plikt til å informere? Snakk om kynisk helsevesen! Anonymkode: 17c72...935
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #4 Skrevet 15. mars 2019 At de skjuler feil i helsevesenet er det ingen tvil om. De gjør alt de kan for å vaske hendene sine for noe ansvar som kan medføre konsekvenser for dem selv. Du må vri de kraftig for å få noe ut av de, og da må du gå over hodet på dem. Anonymkode: 5afd9...70a 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #5 Skrevet 15. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fall kan forebygges sykehus, men det betyr ikke at fall kan unngås. Mange tror de klarer å gå selv om de ikke kan gå, klatrer over sengehesten eller stritter imot når folk forsøker å få dem til å ikke reise seg eller gå med støtte. Fall kan ikke unngås så lenge man ikke kan binde folk fast. Sykepleieren kan ha mange pasienter, og ingen mulighet for å puse lanke med ditt familiemedlem en hel vakt. Da jeg jobbet på sengepost kunne jeg ha 24 pasienter, sier seg selv at det ikke er tid til å sitte med noen over tid da. Legen som har skrevet i journal er nok vaktlege, som helt riktig er tilkalt fordi pasienten er funnet på gulvet. Jeg ville normalt ha notert det i journal, men så lenge noen har journalført det så er strengt tatt kravet oppfylt. Fall kan også meldes i avvikssystemet, og det har ikke du tilgang til. Ved klage har sykehuset mulighet for å sjekke hvem som var på vakt og snakke med vedkommende, eller hadde du tenkt å oppsøke henne på egen hånd? Det er beklagelig at vedkommende falt, men det er faktisk ikke alltid noen sin skyld. Anonymkode: 314b5...1fd Puse lanke? For et respektløst språk og holdning av en som skal ha omsorg for sårbare mennesker. Anonymkode: 5afd9...70a 10
Gjest ThotSlayer Skrevet 15. mars 2019 #6 Skrevet 15. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Puse lanke? For et respektløst språk og holdning av en som skal ha omsorg for sårbare mennesker. Anonymkode: 5afd9...70a Det er en grunn til at de mest empatiske menneskene ikke holder ut i helsevesenet i lengden. Det er kun de som er herdet og som kan distansiere seg emosjonelt som holder ut. Da får man mennesker som ser på helsevesenet som en samlebåndsgreie
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #7 Skrevet 15. mars 2019 Det skal registreres som avvik, men pga dårlig kapasitet har vi dessverre ikke alltid tid til det. Det er trist å høre at en du kjenner fallt på sykehus, men som det er poengtert lengre oppe er det umulig å unngå med så lav bemanning som er nå. De fleste fallene jeg har hatt på mine vakter har vert pga vi ikke har mulighet til å se til pasienten så ofte som man bør. Men man må prioritere de som er sykest når alt kommer til alt. Anonymkode: a5859...0fc 12
Kontormus Skrevet 15. mars 2019 #8 Skrevet 15. mars 2019 Jeg opplevde noe tilsvarende med min far for få måneder siden. Han ble ikke godt nok passet på, han havnet et sted han ikke skulle være, han falt og døde av skadene. Jeg har vært rasende, og bebreidet meg selv for å overlate han til noen som ikke gjorde jobben sin. Men, likevel blir det ikke riktig og ta de eller den som hadde ansvar akkurat denne dagen. For jeg tror de gjorde det de kunne med de resursene de hadde. Harmen retter seg heller mot de som skal spare penger på å holde bemanningen så lav at det bare går hvis en er heldig. 19
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #9 Skrevet 15. mars 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han skulle aldri blitt plassert i tv stuen. Han var ikke interessert i å se på tv. Ble ikke spurt om det. Bare plassert der. Sykepleier kjente tydeligvis ikke han. De andre ville aldri gjort det samme - etterlate han alene på tv stuen. Han var ikke klar for å sitte der alene og det burde de ha skjønt. Det var notert som tilssynssak, men vi pårørende har ikke hørt noe. Fikk heller ingen beklagelse. Han skulle vært på rommet sitt eller aller helst i sengen med sengehesten oppe. Hvorfor ble ikke pårørende informert? Har dere ikke plikt til å informere? Snakk om kynisk helsevesen! Anonymkode: 17c72...935 Nå jobber ikke jeg på post lenger, men det er ikke vanlig å ringe pårørende og si at "din far har falt men nå har vi hjulpet han opp igjen" med mindre han faktisk har skadet seg. Da informeres heller pårørende i visittiden. Det er faktisk ikke bra for folk å bare ligge pal i en seng hele dagen, og selv med sengehestene oppe klarer folk å falle på gulvet. De har nok faktisk forsøkt å gjøre en god gjerning for ditt familiemedlem, mobilisere og underholde. Jeg vet ikke hva du forventer å "høre" fra noen, hvis ikke det er en reel skade (brudd f.eks) så er nok saken meldt inn og du bør ikke forvente at det skjer så mye mer. (Hvis du ikke liker helsevesenet så er det fult mulig å ta vare på den det gjelder selv, bare sånn til info. Men det er vel sikkert frekt å si det og) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Puse lanke? For et respektløst språk og holdning av en som skal ha omsorg for sårbare mennesker. Anonymkode: 5afd9...70a Puse lanke er et helt normalt utrykk for å stryke på hånden. Når ts mener hennes kjære skal ha all oppmerksomheten fra de ansatte hele dagen, hvem skal da hjelpe de andre på avdelingen? Anonymkode: 314b5...1fd 30
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #10 Skrevet 16. mars 2019 Jeg skjønner ikke hva folk tenker om helsevesenet, tror de at en pleier har ansvaret for én pasient? Det er mange pasienter i en avdeling, så det er faktisk umulig å sitte hos én pasient en hel vakt. Det er veldig mange arbeidsoppgaver på en avdeling, pleiere har ikke kapasitet å sitte hos en pasient i timesvis, da vil det gå utover andre pasienter og viktige oppgaver som skal utføres. Du kan heller ikke forhindre fall, selv med sengehest da noen forsøker å klatre over og som potensielt kan føre til et styggere fall. Og har en pasient falt men ikke skadet seg, er det ikke vanlig å kontakte pårørende. Anonymkode: e1bb2...7d7 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #11 Skrevet 16. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå jobber ikke jeg på post lenger, men det er ikke vanlig å ringe pårørende og si at "din far har falt men nå har vi hjulpet han opp igjen" med mindre han faktisk har skadet seg. Da informeres heller pårørende i visittiden. Det er faktisk ikke bra for folk å bare ligge pal i en seng hele dagen, og selv med sengehestene oppe klarer folk å falle på gulvet. De har nok faktisk forsøkt å gjøre en god gjerning for ditt familiemedlem, mobilisere og underholde. Jeg vet ikke hva du forventer å "høre" fra noen, hvis ikke det er en reel skade (brudd f.eks) så er nok saken meldt inn og du bør ikke forvente at det skjer så mye mer. (Hvis du ikke liker helsevesenet så er det fult mulig å ta vare på den det gjelder selv, bare sånn til info. Men det er vel sikkert frekt å si det og) Puse lanke er et helt normalt utrykk for å stryke på hånden. Når ts mener hennes kjære skal ha all oppmerksomheten fra de ansatte hele dagen, hvem skal da hjelpe de andre på avdelingen? Anonymkode: 314b5...1fd Her var det snakk om nytt brudd i tillegg til det første han var operert for. Jeg forventer ikke at de skal «puse lanke» som du så frekt antyder, men at de først og fremt unngår nye fall når han er så sårbar i utgangspunktet. Å komme ut fra sykehus mer skadet enn det han kom inn med, tyder på at noe er feil. Greier ikke de ansatte å unngå nye fall, burde de samarbeide med pårørende slik at vi kan passe på han. Det betyr tross alt mye for oss. Å antyde at jeg ikke liker helsevesenet er ganske frekt å si. Utrolig at du jobber som sykepleier med de holdningene der. Han trengte medisinsk hjelp og det kan ikke pårørende gi. Anonymkode: 17c72...935 2
emilie123 Skrevet 16. mars 2019 #12 Skrevet 16. mars 2019 Nå har jeg aldri jobbet på en avdeling på sykehus, men jeg har vært mye innlagt. Min erfaring er at de aller fleste som jobber på sykehus løper beina av seg for å rekke over alt og for å være der mest mulig for pasientene. Det jeg også har observert er at enkelte pasienter og pårørende er utrolig kravstore ovenfor de ansatte på avdelingen. Vet at det å bli liggende i sengen kan være veldig farlig. Det er ikke uten grunn at en f.eks blir "jaget" opp like etter en operasjon. Det å bli plassert på tvstua har ingenting med at pasienten skal se på TV eller ikke. De fleste pasientene bør opp og i bevegelse i løpet av dagen. Og å se folk. 23
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #13 Skrevet 16. mars 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hva folk tenker om helsevesenet, tror de at en pleier har ansvaret for én pasient? Det er mange pasienter i en avdeling, så det er faktisk umulig å sitte hos én pasient en hel vakt. Det er veldig mange arbeidsoppgaver på en avdeling, pleiere har ikke kapasitet å sitte hos en pasient i timesvis, da vil det gå utover andre pasienter og viktige oppgaver som skal utføres. Du kan heller ikke forhindre fall, selv med sengehest da noen forsøker å klatre over og som potensielt kan føre til et styggere fall. Og har en pasient falt men ikke skadet seg, er det ikke vanlig å kontakte pårørende. Anonymkode: e1bb2...7d7 Han fikk nytt brudd i tillegg til det første. Jeg mener at det var uforsvarlig å plassere han på tv stuen når han ikke var i stand til å se på tv og heller ikke interessert i det. Ble ikke spurt. Bare plassert der. Jeg kunne frivillig stilt opp som pårørende for å unngå at han falt på nytt. Dette medførte på sikt dårligere rehabilitering og funksjonsnivå. Over 3 måneder etter det første bruddet går han fortsatt på krykker og kan ikke gå ut huset. Må sitte i rullestol ved legebesøk og har fått kateter. Før bruddene levde han som normalt og gikk uten hjelpemidler. Anonymkode: 17c72...935 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #14 Skrevet 16. mars 2019 3 minutter siden, emilie123 skrev: Nå har jeg aldri jobbet på en avdeling på sykehus, men jeg har vært mye innlagt. Min erfaring er at de aller fleste som jobber på sykehus løper beina av seg for å rekke over alt og for å være der mest mulig for pasientene. Det jeg også har observert er at enkelte pasienter og pårørende er utrolig kravstore ovenfor de ansatte på avdelingen. Vet at det å bli liggende i sengen kan være veldig farlig. Det er ikke uten grunn at en f.eks blir "jaget" opp like etter en operasjon. Det å bli plassert på tvstua har ingenting med at pasienten skal se på TV eller ikke. De fleste pasientene bør opp og i bevegelse i løpet av dagen. Og å se folk. Men hvis det medfører nye fall er vel ikke det så lurt. Heldigvis overlevde han, men han kunne også vært død i dag. Det er de som dør av nye fall, særlig eldre. Vi trodde han var trygg der og forventet ikke at han skulle komme mer skadet ut enn da han kom inn. Anonymkode: 17c72...935
emilie123 Skrevet 16. mars 2019 #15 Skrevet 16. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det snakk om nytt brudd i tillegg til det første han var operert for. Jeg forventer ikke at de skal «puse lanke» som du så frekt antyder, men at de først og fremt unngår nye fall når han er så sårbar i utgangspunktet. Å komme ut fra sykehus mer skadet enn det han kom inn med, tyder på at noe er feil. Greier ikke de ansatte å unngå nye fall, burde de samarbeide med pårørende slik at vi kan passe på han. Det betyr tross alt mye for oss. Å antyde at jeg ikke liker helsevesenet er ganske frekt å si. Utrolig at du jobber som sykepleier med de holdningene der. Han trengte medisinsk hjelp og det kan ikke pårørende gi. Anonymkode: 17c72...935 Nå kom det ikke fram i Hi at pasienten fikk et nytt brudd pga fallet. Eneste stedet jeg har hatt en sykepleier rundt meg hele tiden, var da jeg lå på intensiven. Da var jeg så syk at de ikke visste om jeg ville overleve. Når en har blitt operert så er det viktig å komme seg fort opp av sengen, bl.a på grunn av faren for blodpropp 8
emilie123 Skrevet 16. mars 2019 #16 Skrevet 16. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis det medfører nye fall er vel ikke det så lurt. Heldigvis overlevde han, men han kunne også vært død i dag. Det er de som dør av nye fall, særlig eldre. Vi trodde han var trygg der og forventet ikke at han skulle komme mer skadet ut enn da han kom inn. Anonymkode: 17c72...935 Jo, for en blodpropp kan være dødelig og det får en fortere etter en operasjon. Og blir en liggende i sengen så er faren enda større 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #17 Skrevet 16. mars 2019 https://sykepleien.no/2017/08/flest-pasientklager-pa-fallskader-i-sykehus Anonymkode: 17c72...935
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #18 Skrevet 16. mars 2019 6 minutter siden, emilie123 skrev: Nå kom det ikke fram i Hi at pasienten fikk et nytt brudd pga fallet. Eneste stedet jeg har hatt en sykepleier rundt meg hele tiden, var da jeg lå på intensiven. Da var jeg så syk at de ikke visste om jeg ville overleve. Når en har blitt operert så er det viktig å komme seg fort opp av sengen, bl.a på grunn av faren for blodpropp Det stod personskade i første innlegg. Vet også at det er viktig med aktivitet, men tidligere ble han tatt med på gåtur med prekestol i gangen og så tilbake i stol eller seng på rommet med nattbord foran og stram ringesnor. Han skulle aldri bli plassert på tvstuen alene. Særlig ikke når han ikke var i stand til å se på tv og ikke ønsket å se på tv. Han prøvde selv å gå med prekestolen da pleier ble så lenge borte. Han ville vel tilbake på rommet. Anonymkode: 17c72...935 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #19 Skrevet 16. mars 2019 10 minutter siden, emilie123 skrev: Jo, for en blodpropp kan være dødelig og det får en fortere etter en operasjon. Og blir en liggende i sengen så er faren enda større Det går an å gjøre begge deler, både aktivisere men også unngå nye fall. Han fikk sprøyte daglig for å unngå blodpropp. Anonymkode: 17c72...935 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #20 Skrevet 16. mars 2019 Hvordan vet du han ikke ville se tv? Er han oppegående nok til å gi dere korrekt informasjon, burde han vært oppegående nok til å kjenne sine begrensinger i forhold til forflytning på egenhånd? Håper og tror pleier satt han i TV-stuen i beste mening med tanke på aktivisering og sosialisering. Men jeg har absolutt null vanskeligheter med å forstå ditt synspunkt og at dette føles ugreit ut. Og det er heller ikke greit at dere ikke ble informert når det var personskade, det bør også journalføres og stå i epikrisen at vedkommende har fått nytt brudd eller fall på sykehuset. Anonymkode: 6b1c9...b2a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå