Gå til innhold

Ubehagelig situasjon med svigerfamilie - ville du reagert på dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannens familie har tatt i mot meg på en veldig god måte og jeg er blitt så glad i dem alle. Det er bare et poblem som plager meg veldig:

Min mann har mistet begge sine foreldre for lenge siden,og hans onkel har på en måte overtatt rollen som far for han.Dermed er han også å regne som min svigerfar.Han er snill "farfar" til barna våre og kommer ofte på besøk. Problemet er at han er så klengete med meg...Nærmest fotfølger meg rundt i leiligheten mens han går helt oppi meg for å snakke,og skal hele tiden prøve å holde meg i armen,stryke meg på ryggen,osv.når han snakker til meg.Hver morgen når vi møtes til frokost skal han ha klem av meg når han sier god morgen,og det har skjedd at jeg står alene på kjøkkenet for å tilberede frokost,og han kommer mot meg og på en måte "tvinger" til seg en klem fordi jeg står så trøkt opp i et hjørne så jeg ikke kan gå forbi han på noen av sidene.Vanskelig å beskrive,men det føles sånn og han tar ingen hint.Absolutt ingen.

Jeg har tydelig vist med kroppsspråk at jeg ikke liker denne oppførselen, ved å gå merkbare omveier rundt ham, strekke ut armen for å stoppe han i å komme for nær, og ikke sitte i nærheten av han i sofaen eller ved spisebordet.Men likevel fortsetter han..Har ikke nevnt det til min mann. Vi snakket nylig om #metoo og han mener det meste er et hysteri av folk som er alt for fintfølende og krenkbare.Har derfor følelsen av at jeg ikke vil bli tatt på alvor her.

Men hva faen skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg håndtere dette? Gruer meg hver gang han skal overnatte he,og han blir gjene værende 1 uke i slengen. Hvordan ville dere reagert og hva hadde dere gjort videre?

Anonymkode: a6a2f...942

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han forstår ikke eller ignorere hint, du må si fra i klartekst

Anonymkode: 30b0c...ab6

• Liker 16
Skrevet

Gjør han det bare når din mann ikke er der? I så fall, tenker jeg han skjønner selv at det ikke er helt greit. Uansett tenker jeg at du må få din mann med på laget, så han kan prate med ham/bidra til å skjerme deg.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må gjøre den ubehagelige tingen å bare si ifra, han tar åpenbart ikke hint. Du burde også snakke med mannen din om dette 

Anonymkode: 0b4df...305

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Hactar skrev:

Gjør han det bare når din mann ikke er der? I så fall, tenker jeg han skjønner selv at det ikke er helt greit. Uansett tenker jeg at du må få din mann med på laget, så han kan prate med ham/bidra til å skjerme deg.

Synes det skjer helst når min mann ikke er der ja,men min mann har nok sett at jeg unngår han. Men sist han skulle reise var min far tilstede i stuen,og da var avskjedsklemmen påfallende kort i forhold til de "bamseklemmene" han vanligvis gir,der han trykker meg inntil seg med hele kroppen. Huff,er så redd jeg overreagerer også. Er liksom typen som aldri lager noe oppstyr.

ts

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes det skjer helst når min mann ikke er der ja,men min mann har nok sett at jeg unngår han. Men sist han skulle reise var min far tilstede i stuen,og da var avskjedsklemmen påfallende kort i forhold til de "bamseklemmene" han vanligvis gir,der han trykker meg inntil seg med hele kroppen. Huff,er så redd jeg overreagerer også. Er liksom typen som aldri lager noe oppstyr.

ts

Og det benytter han seg av, dessverre. Han kan være hyggelig som bare det, men her mangler han sperrer og tar ikke hensyn til deg. Den respekten har han bare for eventuelle tilskuere. Så snakk med mannen din, og la ham snakke med onkelen. Mulig onkelen skjerper seg bare ved å vite at din mann vet, mulig må din mann gå mer aktivt inn for å hindre at du er alene med ham.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han forstår ikke eller ignorere hint, du må si fra i klartekst

Anonymkode: 30b0c...ab6

Du må gjøre den ubehagelige tingen å bare si ifra, han tar åpenbart ikke hint. Du burde også snakke med mannen din om dette 

Anonymkode: 0b4df...305

Enig med dere,men hvordan skal jeg ordlegge meg? Han er en person som er veldig nærtakende og blir fort fornærmet. Er redd for å ødelegg det ellers gode forholdet som er der.

1 time siden, Hactar skrev:

Og det benytter han seg av, dessverre. Han kan være hyggelig som bare det, men her mangler han sperrer og tar ikke hensyn til deg. Den respekten har han bare for eventuelle tilskuere. Så snakk med mannen din, og la ham snakke med onkelen. Mulig onkelen skjerper seg bare ved å vite at din mann vet, mulig må din mann gå mer aktivt inn for å hindre at du er alene med ham.

Hvordan skal jeg legge det frem for min mann? Jeg er så lite flink med ting som dette:(

TS

AnonymBruker
Skrevet

Altså...ikke lag helvete og rop overgrep for noe som antageligvis bare er ett personlighetstrekk.

Si i fra på en "festlig" måte. Flir å si at nå blir det i overkant mye kosemose for deg. Eller noe sånn. Gjenta noen ganger så tar han hintet og alle er glade. 

Anonymkode: d9536...bef

• Liker 16
Skrevet

Æsj. :ohmy: Jeg syntes du skal prate med mannen din om det, og spørre han om hvordan du skal håndtere saken. Kanskje mannen din syntes at det har vært mye metoo hysteri, men det bletyr vel ikke at han syntes at det er greit at andre menn føleger etter deg over alt og tar på deg på måter som får deg til å føle ubehag? 

Jeg klemmer gjerne menn, men ikke noe bamseklem fra noen med mindre de er mine veldig gode venner. Det gjelder kvinner også. Jeg har grenser. 

• Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Så lenge du ikke er komfortabel med hans atferd så spiller det ingen rolle hva andre måtte mene eller tenke.

Men du må si klart i fra. Ikke ta på meg er du snill. Jeg føler ikke for å gi deg masse klemmer. Vennligst respektert min intimsone.

AnonymBruker
Skrevet

Han er en idiot som overskrider dine grenser. 

Anonymkode: cfad8...037

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med dere,men hvordan skal jeg ordlegge meg? Han er en person som er veldig nærtakende og blir fort fornærmet. Er redd for å ødelegg det ellers gode forholdet som er der.

Da får han bare bli fornærmet. Det skal du ikke ta hensyn til. Det er dine grenser som gjelder  

Anonymkode: cfad8...037

• Liker 2
Skrevet

Gi ham en god gammeldags ørefik og si at kun din mann får tafse på deg.

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men er han sånn mot mannen din også? Med klemmer og å ta på? 

• Liker 1
Skrevet

Prøv å si :"Ikke for å være ufin eller noe;men jeg er ikke noe 'klemmemenneske';så dette blir i overkant for meg.;forstår?"

Forstår at dette er ubehagelig for deg,så nytter det ikke med 'hint' ala det jeg skrev ovenfor,så får du ta han fatt og gi beskjed med veldig klar tale!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være at han ikke mener noe spesielt med det, annet enn at han liker deg og vil ha et godt forhold til deg, og at fysisk kontakt er en måte for han å vise det.

Det høres kanskje litt rart ut, spesielt siden det er en godt voksen mann og en mye yngre jente det er snakk om, men man må ikke dømme basert på kjønn heller. 

Jeg ville faktisk tatt det opp med han på tomannshånd når han kommer sånn å overfaller deg på kjøkkenet om morgenen. Uten noen andre til stede. Da er det nok enklere for han å ta inn over seg også, uten å bli fornærmet, avhengig av måten du sier det på selvsagt. Fokus på at det er du som har problemer med fysisk kontakt, ikke at han er et problem.

Anonymkode: e9597...4a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

«Jeg liker ikke klemmer» «Slutt», “Ikke”. “Jeg er ikke en klemmeperson». «God morgen, og hyggelig å se deg, nei, ingen klem».

Si til mannen din at du orker ikke all den klemminga. Vær avmålt og slutt å klem andre (svigerfar) også. Svigermor kan få en rask klem når de komner på besøk. 

Anonymkode: 67581...a1d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

“Oi! Nå er du kitt for nær jeg vil ikke ha klem” joo det cil du” “nei sa jeg!!! Kom deg vekk”

vær fast og bestemt som med en hund. Du må sette grenser ovensfor en som tror han har overtaket og eier rettigheter til deg.

Anonymkode: 7ed0b...a59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Jeg liker ikke klemmer» «Slutt», “Ikke”. “Jeg er ikke en klemmeperson». «God morgen, og hyggelig å se deg, nei, ingen klem».

Si til mannen din at du orker ikke all den klemminga. Vær avmålt og slutt å klem andre (svigerfar) også. Svigermor kan få en rask klem når de komner på besøk. 

Anonymkode: 67581...a1d

Svigermor og svigerfar er der?

Anonymkode: 7ed0b...a59

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, SoWhat? skrev:

Unnskyld at jeg spør, men er han sånn mot mannen din også? Med klemmer og å ta på? 

Nei ikke som jeg har sett. De gir hverandre klem når de møtes og sier farvel, men ikke noe mer enn det.

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...