Gå til innhold

Myten om at vi trenger så mye protein

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la om kostholdet mitt høsten 2016, og har siden spist så og si kun frukt og grønnsaker. Spiser fisk kanskje hver 1-3 mnd, ikke noe kjøtt, minimalt med nøtter, bønner og frø, og ikke noe korn. Grunnstenene i kostholdet mitt er vel bananer og poteter, men ellers spiser jeg all slags frukt, bær, grønnsaker og grønne blader, urter og krydder. Alt lages fra bunnen av, jeg spiser aldri ferdigprodukter. Jeg handler så og si bare i grønnsaksavdelingen og prøver å få tak i det meste økologisk. Grunnen til at jeg har lagt om på denne måten er at jeg har en kronisk tilstand som blir verre dess "tyngre" mat jeg spiser og bedre dess mer frukt og grønt jeg kan få i meg.

Før trodde jeg at jeg måtte spise bønner og linser og også helst kjøtt og fisk på grunn av proteiner, og også fordi jeg følte meg mettere når jeg spiste det. Men jeg oppdager nå at greia er å spise nok kalorier, som altså i mitt tilfelle blir hovedsakelig karbohydrater fra frukt og stivelsesholdige grønnsaker. Jeg har lært at enten må man få kaloriene fra fett eller så må man få dem fra karbohydrater, for det finnes ikke kalorier i rent protein. Grunnen til at man blir mett er fettet i kjøtt, fisk, nøtter og frø, og de konsentrerte karbohydratene i bønner og linser, ikke proteinene. Om man spiser bare karbohydrater, som poteter, så må man bare spise mere og oftere, og enda mere og oftere når man får karbohydratene fra frukt.

Jeg føler meg bedre enn jeg gjorde før, flere symptomer har forsvunnet og jeg har mer energi. 

Så trenger jeg egentlig alt dette proteinet? Hva er det de anbefaler, 50g pr dag? Når jeg regner raskt på det finner jeg ut at jeg får ca 30-40 g protein til dagen, og kommer opp i 50 de dagene jeg spiser bønner, som er sjeldent, kanskje en gang i uken.

Jeg spiser nesten ikke fett heller, så det virker som en annen myte at man skal ha så mye av det. Men tar vegansk omega 3-tilskudd, og også B12, om dere lurer på det. Det hadde jeg nok tatt om jeg spiste kjøtt og fisk også, for B12 gir helt klart mer energi (bruker flytende, blanding av adenosylkobalamin og metylkobalamin)

Anonymkode: 433bb...d3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du får for lite proteiner, spiser kroppen av muskelmassen din.

Anonymkode: 78670...ec5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du kornprodukter og melkeprodukter? I så fall får du også proteiner fra dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du sånn 2,5kg poteter om dagen får du den proteinmengden du trenger. Det er kun de som driver med intens styrketrening som trenger tenke protein, og selv da kan man klare seg med diverse soyaprodukter, kompakte proteinbrød eller burgere osv. Om man er desperat finnes det plantebaserte proteinpulver

Man ser jo at mennsker som lever lenge spiser mindre enn 2500 kcal om dagen, og proteinmengdene deres er også begrenset. Enkelte av aminosyrene bidrar til eldring, som høyt inntak av metionin. 

Anonymkode: c4c92...18f

AnonymBruker
Skrevet

Vel lykke til med dette her. Vil på det STERKESTE råde deg til å oppsøke fastlegen og få tatt vitaminstatus+++. Det du driver med er livsfarlig. 

Anonymkode: 61437...3f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel lykke til med dette her. Vil på det STERKESTE råde deg til å oppsøke fastlegen og få tatt vitaminstatus+++. Det du driver med er livsfarlig. 

Personlig døde jeg etter 1 år på vegansk kosthold, og de siste 11 årene har jeg levd som spøkelse som skriver på kg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Når du får for lite proteiner, spiser kroppen av muskelmassen din.

Jeg er ikke noe opptatt av muskelbygging, men syns jeg får lettere muskler nå faktisk. TS

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal finne tilbake denne tråden om et par år så får vi se :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Spiser du kornprodukter og melkeprodukter? I så fall får du også proteiner fra dette.

Jeg spiser hverken egg, melk eller korn. Spiser egentlig bare det jeg finner i grønnsaksdisken, pluss nori og noen andre sjøgrønnsaker og litt tilskudd. TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Personlig døde jeg etter 1 år på vegansk kosthold, og de siste 11 årene har jeg levd som spøkelse som skriver på kg. 

Det finnes da proteiner i vegansk kosthold også.

Anonymkode: 7da44...7a2

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det veganske kostholdet gjør ikke underverker for hjernen din i alle fall. Hvis du gidder ta deg bryderiet med å lese HI: Ts spiser ikke korn, nøtter, belgfrukter eller korn. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt noen form for oppfølging av helsepersonell og vet hvordan blodverdiene dine er?

Spiser selv utradisjonelt, så dømmer deg ikke. Burde tatt en tur til legen selv for å sjekke verdiene, bare sånn for sikkerhetsskyld. Det er ikke alltid at det vi 'føler' nødvendig stemmer med virkeligheten.

Anonymkode: 3881f...e78

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...