Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

I desember 2018 bestilte jeg piggsko hos XXL på nett. Da de ikke passet returnerte jeg dem. Jeg fikk piggskoene sendt tilbake. Stusset på dette, og spurte Posten om de visste hvorfor. De sa at det var julerush så kanskje det hadde skjedd en feil i postgangen. Ble anbefalt å sende pakken på nytt, hvilket jeg gjorde.

I februar 2019 får jeg faktura fra klarna på skoene. Kontakter XXL og spør om det har skjedd en feil. Neida, de visste ingenting, men alt var sikkert i orden.

I mars 2019 får jeg igjen faktura på de samme skoene. Kontakter XXL på nytt, og da er tonen en helt annen. Jeg fikk beskjed  om at returen ikke var godtatt da skoesken manglet. Det ble stilt ultimatum om at jeg a)betaler for skoene (som forøvrig fortsatt er hos XXL) eller b) godtar at jeg må bestille et par piggsko til samme pris.

Jeg har vært så dum og trodd at returen var i orden. Bestilte derfor et nytt par piggsko før jeg fikk vite at returen ikke var godkjent. Først 80 dager senere etter at jeg selv har kontaktet XXL får jeg vite at de ikke godkjenner returen. Hva ville skjedd om jeg ikke kontaktet dem? Ville de beholdt skoene og sendt fakturaen til inkasso?

Til slutt gir jeg opp og velger et par sko som de kan sende meg, hvorav kundebehandler skriver følgende: "Skoene du bytter til nå kan ikke returneres ved et senere tidspunkt dessverre. Du kan få bytte størrelse og de ikke passer :)"

Med smile emoji!! Syns det er så innmari frekt. Har jeg ingen rettigheter her? Noen som vet? Takknemlig for svar.

Anonymkode: c9996...f77

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis du har returnert sko uten originalemballasjen, så er det jo klart at returen ikke godkjennes. Hvordan trodde du de skulle få solgt skoene på nytt etter at du har returnert dem, uten esken? Folk vil jo ikke kjøpe løse sko, liksom. Da ser det jo brukt ut med en gang.

Det er helt vanlig overalt når det gjelder returer, at varen SKAL ha original emballasje i uskadet stand. 

Du skriver at XXL sier at skoesken manglet, og dette protesterer du ikke på i innlegget ditt. Jeg går derfor ut fra at den faktisk manglet, og dermed er original emballasje ikke returnert som du skulle ha gjort.

Du har ingen sak, etter mitt syn. Helt normal kundebehandling og saksgang dette. Returer uten emballasje (uskadet) godkjennes ikke.

Men det jeg synes de skulle ha gjort, og som jeg synes var litt dårlig at de ikke gjorde, er å kontakte deg når de mottok skoene løse. De skulle sendt deg en epost eller ringt og sagt i fra at det var feil med returen med en gang, og hva som da skjer (at du må betale for dem). Det gadd de tydeligvis ikke, og det var dårlig.

Endret av Million
  • Liker 25
Skrevet (endret)

.  

Endret av Rag
Skrevet

Men hvordan kom du i det hele tatt på tanken om at det er greit å returnere varen uten esken? :klo:Følgende står i vilkårene for retur av varer til XXL:

"Husk at vi skal kunne selge varene på nytt. Pakk inn varen slik den ble levert. Ved retur og bytte er du ansvarlig for varen. Når du skal returnere eller bytte skal varen være ubrukt og returneres i en uskadd originalforpakning. Samtlige lapper og manualer skal sendes med. Be gjerne om kvittering fra Posten på at du har levert inn pakke til retur".

Etter min mening er det med andre ord du som kunde som har gjort en feil her og ikke XXL. Tvert i mot har de tilbudt deg en løsning. 

• Liker 16
Skrevet
7 minutter siden, Rag skrev:

Når det har gått så lang tid er det klart at jeg ikke har skoesken lenger. Jeg har derfor ikke hatt mulighet til å foreta meg noe i sakens anledning ( som for eksempel å få sendt skoesken i retur).

Om du hadde fulgt Selvfølgelig, og normal prossedyre, ihht. betingelser...

Handlet masse på XXL, BYTTET En god del, hevet noen kjøp. ALDRI problemer. Liker XXL, jeg.

a.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Rag skrev:

Skoene var aldri brukt og helt i samme stand som da de ble sendt til meg. Hvis de ikke kan selge skoene videre, hvorfor tilbyr de da å sende meg "tilsvarende sko" i stedet. Tror du de kaster skoene jeg returnerte? I think not! De er antagelig solgt videre allerede.

De krever penger for sko som er returnert, samtidig som de er i besittelse av skoene jeg har returnert i over 80 dager. De har ikke på noe tidspunkt har informert meg om at returen ikke godtas. Når det har gått så lang tid er det klart at jeg ikke har skoesken lenger. Jeg har derfor ikke hatt mulighet til å foreta meg noe i sakens anledning ( som for eksempel å få sendt skoesken i retur). I tillegg er de svært arrogante i måten de svarer på. Skulle trodd de synes det hele er morsomt.

Du sendte ikke skoene i eksen sin første gang du returnerte?

Anonymkode: 706b4...06c

• Liker 4
Skrevet

Er enig med de andre. Det er almennkunnskap at man returnerer en vare i samme stand som man fikk den. Der inkluderer eske/emballasje. Hvorfor la du ikke med esken egentlig? XXL har strukket seg langt for deg og har gitt deg mer enn du har krav på I håp om å få en fornøyd kunde, men du evner jo ikke å se saken fra deres side og er vrang når du selv ikke har satt deg inn i returregler

• Liker 12
Skrevet
22 minutter siden, Rag skrev:

Skoene var aldri brukt og helt i samme stand som da de ble sendt til meg. Hvis de ikke kan selge skoene videre, hvorfor tilbyr de da å sende meg "tilsvarende sko" i stedet. Tror du de kaster skoene jeg returnerte? I think not! De er antagelig solgt videre allerede.

De krever penger for sko som er returnert, samtidig som de er i besittelse av skoene jeg har returnert i over 80 dager. De har ikke på noe tidspunkt har informert meg om at returen ikke godtas. Når det har gått så lang tid er det klart at jeg ikke har skoesken lenger. Jeg har derfor ikke hatt mulighet til å foreta meg noe i sakens anledning ( som for eksempel å få sendt skoesken i retur). I tillegg er de svært arrogante i måten de svarer på. Skulle trodd de synes det hele er morsomt.

Det nytter ikke sitte og furte, når det er din feil. Du skulle lest retur-reglene på nettsiden deres, og fått med deg at emballasjen skal følge med. Det gjelder overalt, uansett. Rart du ikke har fått med deg dette.

Det spiller ingen rolle at du sier at skoene ikke var brukt. Det MANGLET noe i returen som skulle vært der, iflg deres kjøps-og retur-regler. 

Det hadde rett og slett aldri falt meg inn en gang å returnere noen vare uten esken...?! Det blir bare rart.

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Rag
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Synes du ikke det var rart at du ikke fikk mail om at "returen er mottatt og godkjent, beløpet blir tilbakeført". Selv ikke etter at du ringte de i februar og de "visste ingenting"?

Endret av FantasDick
  • Liker 1
Skrevet (endret)
20 timer siden, altflyter skrev:

.

Endret av Rag
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rag skrev:

Vrang? Ok, da er jeg sikkert vrang👍😊 det får så være. Syns de er ganske vrange på XXL også. Tar ikke noe del av ansvaret. Ikke har de sendt meg skoene de krever betaling for tilbake heller.

Hva pakket du skoene inn i når du sendte de i retur??? Hvorfor kastet du esken hvis du skulle sende i retur? Herregud 😂

Anonymkode: 706b4...06c

• Liker 6
Skrevet (endret)
20 timer siden, FantasDick skrev:

Endret av Rag
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Rag skrev:

Da jeg jobbet i sportsbutikk i mine yngre dager ble varer som ble returnert uten originalemballasjen gitt bort til ansatte eller kastet, da de ikke kunne videreselges. 

Anonymkode: bbaf5...ee7

• Liker 3
Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Rag
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Rag skrev:

Jeg kastet ikke esken. De pakket opp esken på Posten der jeg henter dem. De beholdt esken der. Ja, var dumt å la dem gjøre det, men det var midt i julerushet. Jeg hadde ikke gått inn på xxl sine hjemmesider og lett meg frem til returreglene. 

Posten pakker da ikke opp pakkene til folk og kaster embalasjen!? :klo: 

• Liker 17
Gjest INGNTNG
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Leo skrev:

Posten pakker da ikke opp pakkene til folk og kaster embalasjen!? :klo: 

De gjør det hvis man spør pent, iallefall de jeg har vært innom (jeg bærer ofte ting i sekk, og da er det lettere uten pappen). Men tviler på at de gjør det på eget initiativ, det hadde vært et overtramp.

TS: Jeg skjønner at du er provosert, og jeg er enig i at XXL har gjort en feil her når de ikke har informert deg tidligere, men jeg tviler på at kundebehandleren som sendte deg e-post sitter og ler på andre siden. Vekommende prøvde sikkert bare å være hyggelig. 

Endret av INGNTNG
Skrevet (endret)

.

Endret av Rag
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Rag skrev:

Jeg kastet ikke esken. De pakket opp esken på Posten der jeg henter dem. De beholdt esken der. Ja, var dumt å la dem gjøre det, men det var midt i julerushet. Jeg hadde ikke gått inn på xxl sine hjemmesider og lett meg frem til returreglene. Jeg pakket skoene inn i en eske fra Posten.

Den der blir litt for dumt, det forstår du vell selv? Posten pakker da ikke opp pakkene dine. De kan ta imot papp om du spør pent, men det er noe du selv må spørre om. 

Anonymkode: 54ccc...1bd

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Rag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...