AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #1 Skrevet 15. mars 2019 Har akkurat slitt meg fullstendig ut på jobb over tid. I tillegg har det skjedd en del tøffe ting privat som gjør at jeg er fullstendig utslitt og har blitt sykemeldt. Dette gjør at jeg ikke orker at barna mine har besøk. Hva gjør jeg? Anonymkode: 0f840...1f1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #2 Skrevet 15. mars 2019 Du sier at det ikke passer med besøk evt hører om det er greit at de drar bort til venner istedet? Er ikke vanskeligere Anonymkode: abb76...18b 9
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #4 Skrevet 15. mars 2019 At man har ulikt energioverskudd i livet er normalt, og å si at barna ikke trenger å ha huset fullt av venner en periode er helt Ok. Men.... og her kommer et stort men: Hvor gammel er barna dine? Hva forventer du av deg selv og evnt av andre foreldre når det gjelder sosialisering blant dine barn og deres venner? Setter du grenser til barna og deres venner når de har besøk ? Om barna er vant til grensesetting ved besøk, og dermed er høflige, relativt lydløse (ellers innenfor en desibel som er levbar) - og rydder etter seg; så burde jo besøk (innimellom) være levbart. Og, de fleste foreldre er i samme båt som deg. Gjør du ingen innsats for at barnet ditt skal ha et godt forhold til sin vennekrets, så ikke forvent at andre foreldre skal påta seg ansvaret for ditt barn sin sosialisering. Anonymkode: 1bd88...7bf 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #5 Skrevet 15. mars 2019 Det er ikke lett å bare si nei. Barna drar med seg venner hjem.Og når du da kommer hjem skal du kaste de ut da?Eller si nei hele tiden? Her ramler det barn inn dørene omtrent hver dag.Og jeg sliter med mitt. Og skulle ønske en pause av og til.Men samtidig vil jeg ha åpent hus og at barna har venner. Ikke lett. Men mener og at foreldre kan ta ansvar og be barna spise hjemme og gå ut igjen etterpå. Gluten,laktose,vegetar, allergier osv er ikke bare bare å ha i hus for oss som ikke har det.Ofte.. Ut og handle. Igjen og igjen. De får dekket ekstra utgiftene med feks gluten og laktose og det får ikke vi.. En gang i blandt ok men blir fort veldig ofte.. Og i tilegg okkuperer alle barna hele kåken her stortsett.. Greit når folk har loftstue eller kjellerstue..Eller stor plass. Sikkert litt lettere da. Men du får bare forklare barna dine at de må ta en pause med å ha noen med. Si du er syk/sliten og trenger litt pause. De forstår det nok. Anonymkode: 0dfc3...254
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #6 Skrevet 15. mars 2019 Når avtaler lages snakker du med foreldrene og forklarer overordnet situasjonen. Jeg har foreldre i barnehage som er alvorlig syke/ufør, og jeg forventer ikke at de orker besøk. Anonymkode: 92b25...672
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #7 Skrevet 15. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lett å bare si nei. Barna drar med seg venner hjem.Og når du da kommer hjem skal du kaste de ut da?Eller si nei hele tiden? Her ramler det barn inn dørene omtrent hver dag.Og jeg sliter med mitt. Og skulle ønske en pause av og til.Men samtidig vil jeg ha åpent hus og at barna har venner. Ikke lett. Men mener og at foreldre kan ta ansvar og be barna spise hjemme og gå ut igjen etterpå. Gluten,laktose,vegetar, allergier osv er ikke bare bare å ha i hus for oss som ikke har det.Ofte.. Ut og handle. Igjen og igjen. De får dekket ekstra utgiftene med feks gluten og laktose og det får ikke vi.. En gang i blandt ok men blir fort veldig ofte.. Og i tilegg okkuperer alle barna hele kåken her stortsett.. Greit når folk har loftstue eller kjellerstue..Eller stor plass. Sikkert litt lettere da. Men du får bare forklare barna dine at de må ta en pause med å ha noen med. Si du er syk/sliten og trenger litt pause. De forstår det nok. Anonymkode: 0dfc3...254 Driver du resturant da eller? Anonymkode: 763f0...e93 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. mars 2019 #8 Skrevet 15. mars 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lett å bare si nei. Barna drar med seg venner hjem.Og når du da kommer hjem skal du kaste de ut da?Eller si nei hele tiden? Her ramler det barn inn dørene omtrent hver dag.Og jeg sliter med mitt. Og skulle ønske en pause av og til.Men samtidig vil jeg ha åpent hus og at barna har venner. Ikke lett. Men mener og at foreldre kan ta ansvar og be barna spise hjemme og gå ut igjen etterpå. Gluten,laktose,vegetar, allergier osv er ikke bare bare å ha i hus for oss som ikke har det.Ofte.. Ut og handle. Igjen og igjen. De får dekket ekstra utgiftene med feks gluten og laktose og det får ikke vi.. En gang i blandt ok men blir fort veldig ofte.. Og i tilegg okkuperer alle barna hele kåken her stortsett.. Greit når folk har loftstue eller kjellerstue..Eller stor plass. Sikkert litt lettere da. Men du får bare forklare barna dine at de må ta en pause med å ha noen med. Si du er syk/sliten og trenger litt pause. De forstår det nok. Anonymkode: 0dfc3...254 Det hadde jeg ikke giddet. Jeg synes det er helt innafor å sende ikke-avtalte besøk hjem når man skal spise. Ellers kan man jo risikere å måtte fore på hele nabolaget. Jeg sier også til mine barn hvis de drar hjem til venner etter skoletid at de kan gå hjem når vennens familie skal spise.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #10 Skrevet 15. mars 2019 Slutten av barneskolen. HI Anonymkode: 0f840...1f1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #11 Skrevet 15. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutten av barneskolen. HI Anonymkode: 0f840...1f1 Her kan du jo kanskje sette noen grenser? Tenkte barna var 7-8 og hoppet rundt. Anonymkode: 82936...8c3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #12 Skrevet 15. mars 2019 Jeg har ei i 7. klasse, og når hun har besøk, så merker jeg de ikke. Gjør de så mye ut av seg da? Anonymkode: d2aaf...027 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #13 Skrevet 16. mars 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har akkurat slitt meg fullstendig ut på jobb over tid. I tillegg har det skjedd en del tøffe ting privat som gjør at jeg er fullstendig utslitt og har blitt sykemeldt. Dette gjør at jeg ikke orker at barna mine har besøk. Hva gjør jeg? Anonymkode: 0f840...1f1 Du sier til ungene at beaøk inne må avtales på forhånd en periode fordi du ikke er helt i form. Og så sier du ja en gang i blant, mot at de holder seg på rommene. Anonymkode: 4b05d...a87 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #14 Skrevet 16. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Slutten av barneskolen. HI Anonymkode: 0f840...1f1 Men hvordan kan det påvirke deg da, når de er så store? Da er de vel på rommet sitt, lager seg mat selv og selv rydder opp igjen? De rer opp sengene selv om det er overnatting og finner madrasser på egenhånd. Mine ville aldri sitte i stua sammen med oss når de var så store, så jeg skjønner ikke problemet? Trodde du snakket om 5-6åringer her, hvor man faktisk må bidra litt under besøk. Med så store barn så trenger du jo ikke løfte en finger, du kan jo ligge på sofaen og hvile om du vil det? Anonymkode: a354f...45e 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #15 Skrevet 16. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kan det påvirke deg da, når de er så store? Da er de vel på rommet sitt, lager seg mat selv og selv rydder opp igjen? De rer opp sengene selv om det er overnatting og finner madrasser på egenhånd. Mine ville aldri sitte i stua sammen med oss når de var så store, så jeg skjønner ikke problemet? Trodde du snakket om 5-6åringer her, hvor man faktisk må bidra litt under besøk. Med så store barn så trenger du jo ikke løfte en finger, du kan jo ligge på sofaen og hvile om du vil det? Anonymkode: a354f...45e Samme tenker jeg... Anonymkode: 82936...8c3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #16 Skrevet 16. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kan det påvirke deg da, når de er så store? Da er de vel på rommet sitt, lager seg mat selv og selv rydder opp igjen? De rer opp sengene selv om det er overnatting og finner madrasser på egenhånd. Mine ville aldri sitte i stua sammen med oss når de var så store, så jeg skjønner ikke problemet? Trodde du snakket om 5-6åringer her, hvor man faktisk må bidra litt under besøk. Med så store barn så trenger du jo ikke løfte en finger, du kan jo ligge på sofaen og hvile om du vil det? Anonymkode: a354f...45e Veldig enig. Vi har også mye barn på besøk og opplever at det går veldig greit. Ett av barna er mer høylytt enn de andre men barnet er under utredning og foreldre er velsignelse åpen om barnets situasjon. Da har man såklart ekstra takhøyde. De andre barna oppfører seg som engler, får de litt frukt og saft, eller popcorn til en film, så er de i himmelriket 😂 Vi ser også at noen av de andere foreldrene «sliter» med å ha barn på besøk (de klager rett og slett og har i perioder nektet å ta imot besøk) Deres barn var noe motvillig til å rydde og være høflig i starten, men tydelige grenser har endret det. Så hjemme hos oss er dette barnet ryddig og høflig, men ikke hjemme hos seg selv.. da er der fri flyt og ingen som rydder opp eller hører etter. Anonymkode: 1bd88...7bf 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #17 Skrevet 16. mars 2019 Takk til dem som gir gode råd i denne tråden. Jeg setter pris på det. Jeg vil også be om at de som ikke ser på dette som et problem akkurat nå, ikke svarer i denne tråden. Problemet her er hverken grensesetting el at jeg ikke har barn som hjelper til hjemme. At dette Ikke er et problem for dere akkurat nå, er jo fint for dere. Det hjelper ikke meg. Jeg ønsker dere alt godt og håper dere aldri får erfare hvordan det er, men jeg håper dere kan forstå at noen ganger skjer det ting i livet som gjør det ekstremt tøft. Noen ganget skjer mange slike hendelser samtidig-og man vet ikke når det blir for mye før man står der og man ikke mestrer hverken jobb eller støy ( og mye annet). Derfor trenger jeg ro nå-og sannsynligvis i en god stund fremover. Barna mine er forøvrig godt ivaretatt-både av meg og mannen min, jeg bare klarer ikke å forholde meg til mer enn de aller nærmeste akkurat nå. Anonymkode: 0f840...1f1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #18 Skrevet 16. mars 2019 Jeg synes du skal snakke ned barna dine, siden de er såpass store, og forklare situasjonen. Så kan dere avtale en dag i uka da det er ok å ha med noen hjem. Vi har det sånn, siden vi har veldig travle ukedager og det rett og slett ofte ikke passer. Samtidig synes vi det er viktig at de kan ha med besøk hjem av og til, så lenge det er avtalt på forhånd og forutsigbart. Så passer jeg jo på at mine barn ikke renner ned dørene hos andre heller. Hvis de går på besøk til andre, har de stående ordre om å gå hjem når de spiser middag med mindre de blir uttrykkelig invitert. Men ja, gå for en fast avtale. Hadde det vært 5-6 åringer ville det blitt vanskelig, men såpass store barn bør kunne forstå din side av saken hvis du tar det opp med dem. Anonymkode: 9c5d9...82f 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #19 Skrevet 16. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kan det påvirke deg da, når de er så store? Da er de vel på rommet sitt, lager seg mat selv og selv rydder opp igjen? De rer opp sengene selv om det er overnatting og finner madrasser på egenhånd. Mine ville aldri sitte i stua sammen med oss når de var så store, så jeg skjønner ikke problemet? Trodde du snakket om 5-6åringer her, hvor man faktisk må bidra litt under besøk. Med så store barn så trenger du jo ikke løfte en finger, du kan jo ligge på sofaen og hvile om du vil det? Anonymkode: a354f...45e Jeg er ikke ts, men man slapper ikke nødvendigvis av selv om ungene underholder seg selv. De ER jo der, jeg er i alle fall veldig anspent når vi har unger på besøk. Gjør det likevel, men blir utslitt av det. Anonymkode: 65971...bc7 1
Clefable Skrevet 16. mars 2019 #20 Skrevet 16. mars 2019 Men du kan jo bare si til barna at "nå skal vi spise middag, så nå må dere dra hjem"? Jeg hadde jo ville fått barna hjem selv, hvis de hadde blitt med noen hjem uanmeldt og jeg stod hjemme og lagde middag til dem. Jeg hadde i alle fall ikke forventet at de spiste borte med mindre det var avtalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå