AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #1 Skrevet 15. mars 2019 Kom på å tenke på en ting. Jeg jobber deltid i en bedrift med ca. 15 ansatte. Når noen har rund dag eller et eller annet jubileum, samles det inn penger for å kjøpe gave. Veldig hyggelig ordning, men jeg har til dags dato ALDRI fått noe takk for gaven fra mottaker. Nå skal det sies at det ikke er alle man møter hver gang man er på jobb, men alle kjenner hverandre og har et ok forhold Jeg er litt usikker på hva gavens verdi (har aldri blitt sagt hva som har blitt kjøpt), men ut fra beløp fra hver enkelt og antall ansatte må det dreie seg om fra 1000 og oppover. Er jeg smålig som reagerer på at det aldri er noen som har takket? Jeg har ikke hatt rund dag ennå, og vet egentlig ikke om jeg ville fått noe siden jeg er deltidsansatt, men hvis jeg hadde fått gave, hadde jeg takket personlig til de jeg møtte den dagen, og så hadde jeg sendt melding til de andre som sto på kortet. Synes det å ikke gjøre det er litt spesielt, eller er det jeg som er sær? Anonymkode: 868d5...039 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #2 Skrevet 15. mars 2019 Ikke alle er så opptatt av takking, ikke alle har behov for å høre takk når de gir en gave. Regner med du har blitt lært opp av foreldrene din at du skal takke hele tiden? Som voksen er det ikke alltid man har behov for at andre følger dette slavisk hele tiden i alle situasjoner Anonymkode: babf5...303
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #3 Skrevet 15. mars 2019 Vi har sånn ordning hos oss også, men jeg forventer ikke at den som mottar gave går til hver og en av de 20 som jobber der å si takk. Spesielt vanskelig vil det isåfall bli å holde en oversikt over hvem man har takket av deltidsansattene. Veldig mange velger heller en felles takkemelding på feks facebookgruppen vår, men jeg reagerer ikke på de som ikke sier noe. Anonymkode: 8c692...83b 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #4 Skrevet 15. mars 2019 Aldri vært borti at noen har takket hver enkelt i slike tilfeller. Anonymkode: 133d1...718 2
Eneri Skrevet 15. mars 2019 #5 Skrevet 15. mars 2019 Jeg syns det er vanlig høflighet å takke for slik gave! Vi er en stor bedrift på 110 ansatte, og har gavekasse som er en ansattspleis med statutter for ved hvilke anlednnger og med hvilken sum man gir gave. Selv her blir det altså takket. Takker de som er rundt idet gave gis, og så evt en takk via Intranettmelding siden det ikke er alle man ser hver dag.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #6 Skrevet 15. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har sånn ordning hos oss også, men jeg forventer ikke at den som mottar gave går til hver og en av de 20 som jobber der å si takk. Spesielt vanskelig vil det isåfall bli å holde en oversikt over hvem man har takket av deltidsansattene. Veldig mange velger heller en felles takkemelding på feks facebookgruppen vår, men jeg reagerer ikke på de som ikke sier noe. Anonymkode: 8c692...83b 1 time siden, AnonymBruker skrev: Aldri vært borti at noen har takket hver enkelt i slike tilfeller. Anonymkode: 133d1...718 Jeg forventer ikke en personlig takk, men en felles takkemelding på Facebook hadde holdt. De er jo ikke akkurat tilbakeholdne med å skrive der ellers. Men jeg er kanskje sær da, som synes at det å bruke 100-200 kr på gave til kollega kvalifiserer til takk. Dere som mener det er greit å ikke takke, gjelder dette privat også? Gaver fra venner og familie? Anonymkode: 868d5...039
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #7 Skrevet 15. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som mener det er greit å ikke takke, gjelder dette privat også? Gaver fra venner og familie? Jeg reagerer aldri på manglende takk, verken på jobb eller fra venner eller familie. Det er ikke derfor jeg gir folk gaver. Det er jo for å glede dem. Og de blir jo glade. Det er takk nok for meg. Anonymkode: 8c692...83b 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #8 Skrevet 17. mars 2019 On 3/15/2019 at 6:30 PM, AnonymBruker said: Jeg forventer ikke en personlig takk, men en felles takkemelding på Facebook hadde holdt. De er jo ikke akkurat tilbakeholdne med å skrive der ellers. Men jeg er kanskje sær da, som synes at det å bruke 100-200 kr på gave til kollega kvalifiserer til takk. Dere som mener det er greit å ikke takke, gjelder dette privat også? Gaver fra venner og familie? Anonymkode: 868d5...039 I min jobb er vi rundt 45 ansatte, og har ingen facebook-gruppe. Jeg synes det er helt greit at ikke alle som får gaver går rundt til samtlige og takker, jeg kommer heller ikke til å gå rundt å takke alle dersom jeg får gave. Jeg anser absolutt ikke mine kolleger som utakknemlig bare fordi dem ikke takker for gaver. Og jeg synes det er veldig stor forskjell på en gave på arbeidsplassen og på personlige gaver fra venner og familie. Anonymkode: 03319...df2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #9 Skrevet 17. mars 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: I min jobb er vi rundt 45 ansatte, og har ingen facebook-gruppe. Jeg synes det er helt greit at ikke alle som får gaver går rundt til samtlige og takker, jeg kommer heller ikke til å gå rundt å takke alle dersom jeg får gave. Jeg anser absolutt ikke mine kolleger som utakknemlig bare fordi dem ikke takker for gaver. Og jeg synes det er veldig stor forskjell på en gave på arbeidsplassen og på personlige gaver fra venner og familie. Anonymkode: 03319...df2 Med 45 kolleger skjønner jeg jo godt at man ikke kan gå rundt og takke hver enkelt. Jeg spurte fordi vi er så få på min arbeidsplass at alle kjenner relativt godt til hverandre, selv om vi altså ikke nødvendigvis jobber tett sammen så ofte. Og jeg synes også det er forskjell på om man får en ting fra bedriften som helhet eller en gave som er kjøpt for de enkelte kollegenes bidrag. Mulig det å takke er på vei ut eller noe. Jeg takker i hvert fall kjapt når folk gjør noe for meg eller gir meg noe, f. eks. om den foran meg holder opp døra for meg, noen står på gata og deler ut gratisprøver, en kollega spanderer sjokolade osv. Men jeg ser jo at de fleste ikke mener det er nødvendig å takke, så jeg innser at det enten er jeg som er gammeldags, eller at det finnes noen (for meg) ukjente forskjeller på hva det er nødvendig å takke for og ikke Anonymkode: 868d5...039
Apekatten Skrevet 18. mars 2019 #10 Skrevet 18. mars 2019 Der jeg jobber har vi en felles gruppe på Facebook der mange velger å takke for blomster og gaver, men andre ikke. Noen tekker personlig når man møtes på jobb. Jeg synes det er høflig å takke for gaver, men forventer det ikke.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #11 Skrevet 18. mars 2019 Gir ikke penger til en gave for kollega, dette skal arbeidsgiver dekke mener jeg. Anonymkode: eac34...eaf
Luckiness Skrevet 18. mars 2019 #12 Skrevet 18. mars 2019 Vi har også slik ordning. Stort sett gies gaven på personalmøtet. Da er flere til stede og mottakeren takker muntlig. Jeg har aldri reagert på at mottakeren ikke har takket direkte til meg dersom jeg ikke har vært der. Ser ikke helt problemet.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2019 #13 Skrevet 18. mars 2019 On 3/15/2019 at 6:30 PM, AnonymBruker said: Jeg forventer ikke en personlig takk, men en felles takkemelding på Facebook hadde holdt. De er jo ikke akkurat tilbakeholdne med å skrive der ellers. Men jeg er kanskje sær da, som synes at det å bruke 100-200 kr på gave til kollega kvalifiserer til takk. Dere som mener det er greit å ikke takke, gjelder dette privat også? Gaver fra venner og familie? Anonymkode: 868d5...039 Det er vel mer at du ikke klarer gi slipp på en rutine du har blitt lært opp er riktig. Selv om det ikke er noen logisk grunn for at manglende takk skal plage deg, klarer du ikke tilpasse deg fordi "man skal takke". Anonymkode: babf5...303
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå