AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #1 Skrevet 15. mars 2019 Jeg har ikke TV, men likevel forlanger huseier at jeg betaler NRK-lisens. Er det noe jeg kan gjøre? Anonymkode: 8528e...bd8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #2 Skrevet 15. mars 2019 Huseier forlanger? Du skal ikke betale huseiers NRK lisens, hvis du ikke får noe regning av NRK selv.. Anonymkode: 6df03...ec4 25
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #3 Skrevet 15. mars 2019 Du nekter. Han/hun kan ikke kreve lisens av deg når du ikke har tv. Han prøver bare å få dekket sin egen lisensregning via deg. Sleipt. Anonymkode: 0f000...560 18
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #4 Skrevet 15. mars 2019 Sjekk husleiekontrakten din. Fasitten finner du der! Anonymkode: ca807...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #5 Skrevet 15. mars 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke TV, men likevel forlanger huseier at jeg betaler NRK-lisens. Er det noe jeg kan gjøre? Anonymkode: 8528e...bd8 Her du internett med tv tilgang? Da er du pålagt å betale. Men en huseier bestemmer ikke din plikt til å betale. Hver boenhet skal ha egen lisens, så eier betaler sin, du betaler din uten at det angår utleier. Nrk har fra 1.1.2019 sluttet med lisenskontrollører. Nå samkjører de nrklisensbetalernes adresselister mot leverandører av fiber sine adresselister. Har du mulighet for å ta inn tv via fiber og ikke betaler nrk lisens, så får du faktura. Anonymkode: 110ce...205 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #6 Skrevet 15. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk husleiekontrakten din. Fasitten finner du der! Anonymkode: ca807...bcf Det gjør ts ikke. En utleier har ikke lov til å kreve nrk lisens fra en leieboer. Ts får heller kontakte nrk lisensavdelingen og få sin egen lisens. Du betaler vel ikke en faktura stillet til andre enn deg selv? Anonymkode: 110ce...205 9
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #7 Skrevet 15. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det gjør ts ikke. En utleier har ikke lov til å kreve nrk lisens fra en leieboer. Ts får heller kontakte nrk lisensavdelingen og få sin egen lisens. Du betaler vel ikke en faktura stillet til andre enn deg selv? Anonymkode: 110ce...205 Hvorfor skal man betale NRK-lisens, dersom man ikke har TV-apparat?? Anonymkode: 9ad29...f05 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #8 Skrevet 15. mars 2019 Jeg forklarte meg feil i frustrasjon. Jeg mener at det i kontrakten hans står at jeg skal betale NRK-lisens. Siden jeg ikke har TV og ikke har planer om å få det, synes jeg det er kjipt. Vet at jeg burde ha lest kontrakten bedre, men jeg kan ikke endre på det nå. Har aldri hatt andre kontrakter der dette har vært nevnt. TS Anonymkode: 8528e...bd8
Brisinga Skrevet 15. mars 2019 #9 Skrevet 15. mars 2019 Det er vel ikke NRK-lisens han krever, men betalt for Internett og TV-tilgang (kabel-tv-pakke)? Det blir noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #10 Skrevet 15. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forklarte meg feil i frustrasjon. Jeg mener at det i kontrakten hans står at jeg skal betale NRK-lisens. Siden jeg ikke har TV og ikke har planer om å få det, synes jeg det er kjipt. Vet at jeg burde ha lest kontrakten bedre, men jeg kan ikke endre på det nå. Har aldri hatt andre kontrakter der dette har vært nevnt. TS Anonymkode: 8528e...bd8 Du skal fortsatt ikke betale NRK lisens til en annen person uansett om det står i leiekontrakten. Du får din egen regning, du skal ikke betale to lisenser Anonymkode: d5071...5fa 10
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #11 Skrevet 15. mars 2019 Men den betaler du da ikke til han? Men til NRK, med eget navn på regningen. Han skal vitterlig betale for egen lisens selv. Dette må du tipse lisenskontrollen om! Anonymkode: 18570...285 6
Vox_populi Skrevet 15. mars 2019 #12 Skrevet 15. mars 2019 3 minutter siden, Brisinga skrev: Det er vel ikke NRK-lisens han krever, men betalt for Internett og TV-tilgang (kabel-tv-pakke)? Det blir noe annet. Du har sikkert rett, det er den eneste logiske forklaringa. Så fiberpakka må trådstarter betale, men han vil ikke få krav om kringkastingsavgift. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #13 Skrevet 15. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men den betaler du da ikke til han? Men til NRK, med eget navn på regningen. Han skal vitterlig betale for egen lisens selv. Dette må du tipse lisenskontrollen om! Anonymkode: 18570...285 Han har ikke sagt at det skal betales til ham. Det står at leier betaler lisensen. Kabel-TV er inkludert i husleien. TS Anonymkode: 8528e...bd8
Påkrevd Skrevet 15. mars 2019 #14 Skrevet 15. mars 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man betale NRK-lisens, dersom man ikke har TV-apparat?? Anonymkode: 9ad29...f05 Fordi NRK er mer enn programmer i et TV-apparat. Det er streaming og radio også. Og nettsider med nyheter. Har du mulighet til å benytte deg av dette, noe jeg antar du har siden du nå er på nett, så skal det betales lisens.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #15 Skrevet 15. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke sagt at det skal betales til ham. Det står at leier betaler lisensen. Kabel-TV er inkludert i husleien. TS Anonymkode: 8528e...bd8 Det står nok sånn for at du ikke skal kunne komme til han å si at han skal betale lisensen din siden det er hans leilighet. Mange sleipe leietakere der ute 😛 Anonymkode: 3f76e...06f 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #16 Skrevet 15. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forklarte meg feil i frustrasjon. Jeg mener at det i kontrakten hans står at jeg skal betale NRK-lisens. Siden jeg ikke har TV og ikke har planer om å få det, synes jeg det er kjipt. Vet at jeg burde ha lest kontrakten bedre, men jeg kan ikke endre på det nå. Har aldri hatt andre kontrakter der dette har vært nevnt. TS Anonymkode: 8528e...bd8 Vel, så lenge du tydeligvis ikke gidder å lese kontrakten ordentlig, så har du vel egentlig ingenting å klage over... Anonymkode: 9ad29...f05
Gjest padawan Skrevet 15. mars 2019 #17 Skrevet 15. mars 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her du internett med tv tilgang? Da er du pålagt å betale Det er feil. Jeg bor i et borettslag som har avtale med Telenor / Canal Digital om både internett og tv og jeg slapp å betale lisens etter jeg sendte NRK beskjed om at jeg solgte den.
Viktualia Skrevet 15. mars 2019 #18 Skrevet 15. mars 2019 13 minutter siden, Påkrevd skrev: Fordi NRK er mer enn programmer i et TV-apparat. Det er streaming og radio også. Og nettsider med nyheter. Har du mulighet til å benytte deg av dette, noe jeg antar du har siden du nå er på nett, så skal det betales lisens. Eh, nei. Lisens betaler man for å eie et TV-apparat. 7
Påkrevd Skrevet 15. mars 2019 #19 Skrevet 15. mars 2019 8 minutter siden, Viktualia skrev: Eh, nei. Lisens betaler man for å eie et TV-apparat. Å starte et innlegg med "eh, nei" funker dårlig. Det nivået fratar meg egentlig lysten til å fortsette en diskusjon. Skal allikevel svare deg, siden du har delvis rett. Man kan faktisk unngå lisens (eller kringkastingsavgift, for å være helt korrekt) kun ved bruk av nett, og/eller om man plomberer antenneinngangen på TV'n, men det er allikevel ikke bare TV som er avgiftspliktig. Fra NRK: "Det skal betales for alt utstyr som kan ta imot TV-signaler. Eksempler på slikt utstyr er TV, dekoder, tuner og pc med TV-kort. Du må betale selv om TV-en ikke benyttes til å se TV-signaler, med mindre den er plombert." 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #20 Skrevet 15. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk husleiekontrakten din. Fasitten finner du der! Anonymkode: ca807...bcf Ikke om husleiekontrakten er fra helvete. Forøvrig staves det "fasiten" Anonymkode: afa24...0a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå