AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #1 Skrevet 15. mars 2019 Hei, jeg er en ung student som skriver samboeravtale for første gang, og jeg hadde et spørsmål ang. felles konto. Det kan jo ikke være to juridiske eiere av en bankkonto, så jeg lurte på om det er greit å presisere i en samboeravtale at den som eier kontoen, må ved samlivsbrudd overføre 50% (eller en annen prosent) av beløpet på kontoen, til den andre sin konto innen x dager. Ville dette være juridisk bindende? Kjæresten min vil være sikker på at jeg, som eier vår felles konto, ikke bare kan løpe bort med pengene hans ved samlivsbrudd (ikke at vi tror at jeg hadde gjort det, selvfølgelig! ). Anonymkode: e378b...67a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #2 Skrevet 15. mars 2019 Bør dere ikke prøve å bo litt sammen, lære å stole på hverandre ordentlig og over litt tid, enn å gi motparten full tilgang til bankkontoen fra første stund? At motparten skal få 50% automatisk fra saldoen på kontoen ved brudd, høres jo også merkelig ut. Hva om det er bare din lønn som står der, han har brukt opp sin eller har ikke fått lønn ennå den måneden? Skal han ha halvparten av din lønn da plutselig?? Det er jo ikke rimelig i det hele tatt, men står det på papiret, har du jo sagt deg villig til å gi han halvparten av pengene dine. Dere kjenner ikke hverandres økonomiske innstilling og fornuft ennå. Det vet man ikke før man har bodd sammen en stund. Min eks opparbeidet seg for eksempel stor forbruksgjeld i smug. Jeg fikk nesten ikke lov å hente posten, fordi han skulle være der først og fjerne vinduskonvoluttene med sitt navn på, så jeg ikke skulle se alle regningene hans som kom. Gudskjelov hadde vi aldri felles økonomi, og han hadde aldri tilgang til min nettbank osv. Anbefaler dere å vente litt med totalt felles økonomi og å dele kontoer og tilgang. Bli kjent med hvordan det er å bo sammen en stund først. Anonymkode: c0bc0...40b 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #3 Skrevet 15. mars 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Bør dere ikke prøve å bo litt sammen, lære å stole på hverandre ordentlig og over litt tid, enn å gi motparten full tilgang til bankkontoen fra første stund? At motparten skal få 50% automatisk fra saldoen på kontoen ved brudd, høres jo også merkelig ut. Hva om det er bare din lønn som står der, han har brukt opp sin eller har ikke fått lønn ennå den måneden? Skal han ha halvparten av din lønn da plutselig?? Det er jo ikke rimelig i det hele tatt, men står det på papiret, har du jo sagt deg villig til å gi han halvparten av pengene dine. Dere kjenner ikke hverandres økonomiske innstilling og fornuft ennå. Det vet man ikke før man har bodd sammen en stund. Min eks opparbeidet seg for eksempel stor forbruksgjeld i smug. Jeg fikk nesten ikke lov å hente posten, fordi han skulle være der først og fjerne vinduskonvoluttene med sitt navn på, så jeg ikke skulle se alle regningene hans som kom. Gudskjelov hadde vi aldri felles økonomi, og han hadde aldri tilgang til min nettbank osv. Anbefaler dere å vente litt med totalt felles økonomi og å dele kontoer og tilgang. Bli kjent med hvordan det er å bo sammen en stund først. Anonymkode: c0bc0...40b Takk for svaret Vi har bodd sammen i over tre år uten samboeravtale, og har heller ikke totalt felles økonomi - vår felles konto brukes bare til felles utgifter som husleie, mat osv. Vi overfører samme beløp til kontoen månedlig, så det gir mening med 50% i denne situasjonen. Vi har gjort det slik i flere år (og kommer til å oppdatere samboeravtalen når en av oss begynner å jobbe), så det er heller ikke så relevant for spørsmålet mitt. Men det du sier er absolutt sant for par som skal flytte sammen for første gang. Jeg lurer bare på om dette ville være juridisk bindende - vi vil at jeg blir forpliktet til å gjøre overføre 50% ved brudd. Eksempler på samboeravtaler som jeg har funnet på nettet, pleier å dreie seg hovedsakelig om ting som bolig, bil og lån, som ikke er relevant for oss. Anonymkode: e378b...67a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #4 Skrevet 15. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svaret Vi har bodd sammen i over tre år uten samboeravtale, og har heller ikke totalt felles økonomi - vår felles konto brukes bare til felles utgifter som husleie, mat osv. Vi overfører samme beløp til kontoen månedlig, så det gir mening med 50% i denne situasjonen. Vi har gjort det slik i flere år (og kommer til å oppdatere samboeravtalen når en av oss begynner å jobbe), så det er heller ikke så relevant for spørsmålet mitt. Men det du sier er absolutt sant for par som skal flytte sammen for første gang. Jeg lurer bare på om dette ville være juridisk bindende - vi vil at jeg blir forpliktet til å gjøre overføre 50% ved brudd. Eksempler på samboeravtaler som jeg har funnet på nettet, pleier å dreie seg hovedsakelig om ting som bolig, bil og lån, som ikke er relevant for oss. Anonymkode: e378b...67a Ja, i utgangspunktet vil klausulen være juridisk bindende. Mer eller mindre unntaksfritt gjelder dette der dere hver har innbetalt halvparten av innestående på konto. Selv om samboeravtale er desidert viktigst om man eier større formuesverdier sammen, synes jeg det er veldig positivt at du er oppmerksom på problemstillingen. Anonymkode: 8be54...926
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #5 Skrevet 15. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svaret Vi har bodd sammen i over tre år uten samboeravtale, og har heller ikke totalt felles økonomi - vår felles konto brukes bare til felles utgifter som husleie, mat osv. Vi overfører samme beløp til kontoen månedlig, så det gir mening med 50% i denne situasjonen. Vi har gjort det slik i flere år (og kommer til å oppdatere samboeravtalen når en av oss begynner å jobbe), så det er heller ikke så relevant for spørsmålet mitt. Men det du sier er absolutt sant for par som skal flytte sammen for første gang. Jeg lurer bare på om dette ville være juridisk bindende - vi vil at jeg blir forpliktet til å gjøre overføre 50% ved brudd. Eksempler på samboeravtaler som jeg har funnet på nettet, pleier å dreie seg hovedsakelig om ting som bolig, bil og lån, som ikke er relevant for oss. Anonymkode: e378b...67a Da oppretter du en konto du kaller regningskonto. På den kontoen får han bruksrett, og rundt den kontoen er det rimelig at samboeravtalen har en setning om hvordan innestående beløp ved et brudd deles ihht. % innbetaling. Anonymkode: 60b55...37e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå