AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #1 Skrevet 15. mars 2019 Jeg jobber deltid på en jobb der det er åpent fra 06-23 og 08-23, det jobber 3 stk pr dag i skift minimum. Jeg er 20 år, digger å jobbe, hater når noen er misfornøyd med meg, og prøver alt jeg kan å ikke gjøre noe feil. Men så blir jeg jo syk da... Jeg har for en måned siden byttet en vakt med en kollega fordi jeg skulle i 50-årslag, dette var ikke noe jeg måtte, men han sa ja til det. Deretter har jeg byttet en åpningsvakt til en midtvakt fordi jeg hadde migrene, altså jeg fikk lov til å starte senere på dagen istedet. Det er alt jeg har vært «borte» eller byttet vakter, jeg startet i November. Jeg ringte han 11.30 idag, fredag, for å si ifra at jeg våknet opp med 39,5 feber og var helt sylta, og dermed ikke var i form til noe jobb 08-16 lørdag og søndag. Han fortsetter dermed å bli forbanna, fordi jeg hadde snakket med en kollega om å bytte med han på søndag, så han hadde ringt sjefen og spurt og han sa nei, dette visste ikke jeg fordi jeg aldri mente å bytte den dagen. Han sier ting i telefonen som «Jeg kan ikke ha én ansatt som ødelegger hele bedriften», og «det har vært tull med deg hver helg jo». Jeg som ikke tåler kritikk på den måten prøver å ikke gråte mens jeg prøver å si at det han sier er ganske respektløst og urettferdig, fordi jeg kan ærlig talt ikke noe for at jeg er syk. Han kommer til konklusjonen at dette skal vi ha et møte om på mandag, fordi det kan virkelig ikke fortsette på denne måten. Hva synes dere om dette? Anonymkode: 10c7f...f3d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #2 Skrevet 15. mars 2019 Hvordan kan du vite at du ikke kan jobbe lørdag og søndag fordi om du er syk i dag? Men sjefen din høres ikke helt god ut han heller, for å sinder sånn. Anonymkode: 7a923...691 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #3 Skrevet 15. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du vite at du ikke kan jobbe lørdag og søndag fordi om du er syk i dag? Men sjefen din høres ikke helt god ut han heller, for å sinder sånn. Anonymkode: 7a923...691 Fordi jeg har blitt skikkelig forkjøla, jeg jobber med mat, så det er jo smittefare, og uansett så vet jeg hvordan jeg føler meg kl 06 imorgen tidlig. Anonymkode: 10c7f...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #4 Skrevet 15. mars 2019 Bruk helgen til å lage en skriftlig, ærlig og redelig oversikt over alt fravær, bytting osv. Tegn disse hendelsene inn i en tidslinje for å gi et perspektiv på tidsmessig omfang for hendelsene og gå på møte mandag....eller snarere KREV! Møte på mandag.....Får du ikke en beklagelse så si opp på flekken for da er dette et sted du ikke ønsker å arbeide. Jeg har selv personalansvar og får smake på styret det er rundt folk/vakter osv, men det du har opplevd nå, det skal ikke forekomme. Anonymkode: 4ddf8...a31 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #5 Skrevet 15. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi jeg har blitt skikkelig forkjøla, jeg jobber med mat, så det er jo smittefare, og uansett så vet jeg hvordan jeg føler meg kl 06 imorgen tidlig. Anonymkode: 10c7f...f3d Mao så er du synsk? Hvis ikke du er synsk så kan du ikke vite hvordan du føler deg imorgen, og iallefall ikke på søndag. Sjefen din burde ikke blitt sint, men han har helt klart et legitimt spørsmål rundt hvordan du har håndtert dette. Anonymkode: 26098...248 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #6 Skrevet 15. mars 2019 Dette er helt uakseptabel oppførsel av arbeidsgiver. Jeg er også helt uenig i at du skal "si opp på flekken" på mandag hvis du ikke får en beklagelse. Det er utrolig dumdristig. Anonymkode: 8170f...86e 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #7 Skrevet 15. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mao så er du synsk? Hvis ikke du er synsk så kan du ikke vite hvordan du føler deg imorgen, og iallefall ikke på søndag. Sjefen din burde ikke blitt sint, men han har helt klart et legitimt spørsmål rundt hvordan du har håndtert dette. Anonymkode: 26098...248 Synsk hadde vært fint, men jeg ringer heller idag når jeg merker at jeg blir dårligere, enn å måtte ringe han imorgen tidlig to timer før vi åpner og si jeg ikke kan jobbe. Jeg velger å ta to dager fordi jeg blir jo ikke frisk til søndag, og som sagt så kan jeg ikke stå over maten og snyte meg og snakke med kunder mens jeg er potte tett. Om det er feil av meg, ja da er det vel bare det.. Anonymkode: 10c7f...f3d 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #8 Skrevet 15. mars 2019 Ta hvertfall med deg tillitsvalgt på møtet på mandag. I dag og i morgen er jo grei, men du kan være mye bedre til søndag. Det gir han uansett ikke grunn til å klikke. Anonymkode: 0c196...f9a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #9 Skrevet 15. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mao så er du synsk? Hvis ikke du er synsk så kan du ikke vite hvordan du føler deg imorgen, og iallefall ikke på søndag. Sjefen din burde ikke blitt sint, men han har helt klart et legitimt spørsmål rundt hvordan du har håndtert dette. Anonymkode: 26098...248 Nei, ærlig talt. Her varsler arbeidstaker i god tid om sykdom og gir et realistisk estimat på hvor lenge fraværet gjelder. Det gir forutsigbarhet for arbeidsgiver som da vet at det må tre inn noen andre i disse dagene fraværet gjelder. Anonymkode: 8170f...86e 14
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #10 Skrevet 15. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruk helgen til å lage en skriftlig, ærlig og redelig oversikt over alt fravær, bytting osv. Tegn disse hendelsene inn i en tidslinje for å gi et perspektiv på tidsmessig omfang for hendelsene og gå på møte mandag....eller snarere KREV! Møte på mandag.....Får du ikke en beklagelse så si opp på flekken for da er dette et sted du ikke ønsker å arbeide. Jeg har selv personalansvar og får smake på styret det er rundt folk/vakter osv, men det du har opplevd nå, det skal ikke forekomme. Anonymkode: 4ddf8...a31 Det skal jeg faktisk gjøre! Takk for tips. Kommer nok ikke til å si opp, men skal gi beskjed om at jeg driver å søker nye jobber, vil gjerne ha referanser derfra, for de er veldig fornøyd med meg og arbeidet mitt.. Anonymkode: 10c7f...f3d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #11 Skrevet 15. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal jeg faktisk gjøre! Takk for tips. Kommer nok ikke til å si opp, men skal gi beskjed om at jeg driver å søker nye jobber, vil gjerne ha referanser derfra, for de er veldig fornøyd med meg og arbeidet mitt.. Anonymkode: 10c7f...f3d Det er ofte lurt å tegne tidslinje for at partene skal se og ha en felles oppfatning om historikken og tidsperspektivet. Om du ikke akter å si opp, så si heller ikke noe om å søke nye jobber. Husk at du må være selveste definisjonen på løsningsorientert i møtet. Ryddig, forberedt og ha svar klart i forhold til alle fravær og byttinger....Da blir du vinneren her. lykke til! Anonymkode: 4ddf8...a31 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #12 Skrevet 15. mars 2019 Er han sinna hele tiden, eller hadde han bare en dårlig dag? Noen folk må av og til lette litt på trykket når vaktene ikke går opp, og i det øyeblikket går det utover den som er i samtale med sjefen akkurat i det tidspunktet. Uheldigvis var det deg i dag. Hvis sjefen er hyggelig ellers, så hadde jeg levert egenmelding de dagene du er syk, og neste gang du er på jobb så tar du en samtale med sjefen, og sier at du har forståelse for at det blir trøbbel når vaktene ikke går opp, men å bli syk en gang i blant er en del av det å være et menneske. Deretter ber du han forklare hva han mente med "at det har vært trull med deg hver helg", og si at du ikke har hatt noe annet sykefravær. Begynn gjerne med en hyggelig tone, og se hvordan han tar det, men få frem poenget ditt i allefall. Ellers så bør ikke en god sjef reagere sånn, men sånn er det av og til. I mellomtida så bruker du ikke ett eneste sekund til å tenke over situasjonen, og nyt helga med hva enn du kan gjøre når du er syk. God bedring, og sånne ting ordner seg alltid. Anonymkode: 2c4ca...33f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #13 Skrevet 15. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er han sinna hele tiden, eller hadde han bare en dårlig dag? Noen folk må av og til lette litt på trykket når vaktene ikke går opp, og i det øyeblikket går det utover den som er i samtale med sjefen akkurat i det tidspunktet. Uheldigvis var det deg i dag. Hvis sjefen er hyggelig ellers, så hadde jeg levert egenmelding de dagene du er syk, og neste gang du er på jobb så tar du en samtale med sjefen, og sier at du har forståelse for at det blir trøbbel når vaktene ikke går opp, men å bli syk en gang i blant er en del av det å være et menneske. Deretter ber du han forklare hva han mente med "at det har vært trull med deg hver helg", og si at du ikke har hatt noe annet sykefravær. Begynn gjerne med en hyggelig tone, og se hvordan han tar det, men få frem poenget ditt i allefall. Ellers så bør ikke en god sjef reagere sånn, men sånn er det av og til. I mellomtida så bruker du ikke ett eneste sekund til å tenke over situasjonen, og nyt helga med hva enn du kan gjøre når du er syk. God bedring, og sånne ting ordner seg alltid. Anonymkode: 2c4ca...33f Han er jo hyggelig når man er på jobb og gjør det man skal, men han blir veldig fort sint ut av urimelige ting. Og ja, såklart har jeg forståelse for at det kan bli problematisk når sånt skjer, men jeg har også full forståelse for at folk blir syke, dermed burde han også ha det, han er tross alt sjefen vår og skal stille opp når det skjer, ikke møte oss med mistillit og spydige kommentarer. Jeg har selvinnsikt jeg altså, så om jeg gjør noe galt eller noe som ikke blir tatt godt imot så er jeg fullt klar over det før noen forteller meg det, så dette ble ekstra vanskelig for meg. Nå skal jeg ta en varm dusj, en kopp te og få meg en times søvn! Takk for gode tips! Anonymkode: 10c7f...f3d 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #14 Skrevet 15. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber deltid på en jobb der det er åpent fra 06-23 og 08-23, det jobber 3 stk pr dag i skift minimum. Jeg er 20 år, digger å jobbe, hater når noen er misfornøyd med meg, og prøver alt jeg kan å ikke gjøre noe feil. Men så blir jeg jo syk da... Jeg har for en måned siden byttet en vakt med en kollega fordi jeg skulle i 50-årslag, dette var ikke noe jeg måtte, men han sa ja til det. Deretter har jeg byttet en åpningsvakt til en midtvakt fordi jeg hadde migrene, altså jeg fikk lov til å starte senere på dagen istedet. Det er alt jeg har vært «borte» eller byttet vakter, jeg startet i November. Jeg ringte han 11.30 idag, fredag, for å si ifra at jeg våknet opp med 39,5 feber og var helt sylta, og dermed ikke var i form til noe jobb 08-16 lørdag og søndag. Han fortsetter dermed å bli forbanna, fordi jeg hadde snakket med en kollega om å bytte med han på søndag, så han hadde ringt sjefen og spurt og han sa nei, dette visste ikke jeg fordi jeg aldri mente å bytte den dagen. Han sier ting i telefonen som «Jeg kan ikke ha én ansatt som ødelegger hele bedriften», og «det har vært tull med deg hver helg jo». Jeg som ikke tåler kritikk på den måten prøver å ikke gråte mens jeg prøver å si at det han sier er ganske respektløst og urettferdig, fordi jeg kan ærlig talt ikke noe for at jeg er syk. Han kommer til konklusjonen at dette skal vi ha et møte om på mandag, fordi det kan virkelig ikke fortsette på denne måten. Hva synes dere om dette? Anonymkode: 10c7f...f3d Den såkalte "sjefen" din er en psykisk terrorist eller psykopat. Hater virkelig når folk som er unge og fulle av energi blir ødelagt, tygget og spyttet ut av slike "sjefen" før du i det hele tatt fyller 25. Du jobber på en matbutikk? Først og fremst må du være organisert - vet ikke om du er det? Så bør du kanskje ta med deg en advokat, så får sjefen litt diare. Det er jo digg. Du skal ellers selvsagt filme alt det der på mandag på mobilen din - enten i form av lyd eller video. Denne terroristen av en "sjef" får ikke vite at du tar opp samtalen. Ellers, så er det typisk med slike psykosjefer å psyke den ansatte ned når de kommer med kommentarer som: "det er bare tull med deg hver helg". Du må absolutt ikke la slike kommentarer passere hvis det er slik at det er helt feil. Ellers er det generelt sett ikke noe fremtid i varehandel og alt som har med matbutikker å gjøre, hvis oppgavene er stort sett å stå i kassa og ta oppgjør. De aller fleste kommer til å gå over til selvbetjeningskasser innen noen få år. Jeg har allerede sett to store butikker her hvor jeg bor, gå over til selvbetjening, og det bare det siste året. Men du har likevel rett på å få en god referanse, og slike "sjefer" er farlige i den grad at de gjerne ønsker å hevne seg på ansatte ved å gi dem dårlig referanse. Det er psykisk terror og derfor har jeg aldri likt referanser, for det gjør at et annet individ har total makt over deg uansett hvor god jobb du gjør, for referansen blir avhengig av "humøret" til "sjefen" som ikke lenger er objektiv, men tar seg nær av de minste tingene. Så jeg hadde ikke latt han presse meg ut, men samtidig hadde jeg søkt andre steder uten at han vet det. Så hvis du eventuelt får et tilbud en annen plass, så kan du avslutte med denne psykoen. Men ikke la han presse deg ut. Som sagt - kjør full package (organiser deg, advokat + ta opp lyd / video, og "true" med medier). Anonymkode: 70bed...8fe 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #15 Skrevet 15. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den såkalte "sjefen" din er en psykisk terrorist eller psykopat. Hater virkelig når folk som er unge og fulle av energi blir ødelagt, tygget og spyttet ut av slike "sjefen" før du i det hele tatt fyller 25. Du jobber på en matbutikk? Først og fremst må du være organisert - vet ikke om du er det? Så bør du kanskje ta med deg en advokat, så får sjefen litt diare. Det er jo digg. Du skal ellers selvsagt filme alt det der på mandag på mobilen din - enten i form av lyd eller video. Denne terroristen av en "sjef" får ikke vite at du tar opp samtalen. Ellers, så er det typisk med slike psykosjefer å psyke den ansatte ned når de kommer med kommentarer som: "det er bare tull med deg hver helg". Du må absolutt ikke la slike kommentarer passere hvis det er slik at det er helt feil. Ellers er det generelt sett ikke noe fremtid i varehandel og alt som har med matbutikker å gjøre, hvis oppgavene er stort sett å stå i kassa og ta oppgjør. De aller fleste kommer til å gå over til selvbetjeningskasser innen noen få år. Jeg har allerede sett to store butikker her hvor jeg bor, gå over til selvbetjening, og det bare det siste året. Men du har likevel rett på å få en god referanse, og slike "sjefer" er farlige i den grad at de gjerne ønsker å hevne seg på ansatte ved å gi dem dårlig referanse. Det er psykisk terror og derfor har jeg aldri likt referanser, for det gjør at et annet individ har total makt over deg uansett hvor god jobb du gjør, for referansen blir avhengig av "humøret" til "sjefen" som ikke lenger er objektiv, men tar seg nær av de minste tingene. Så jeg hadde ikke latt han presse meg ut, men samtidig hadde jeg søkt andre steder uten at han vet det. Så hvis du eventuelt får et tilbud en annen plass, så kan du avslutte med denne psykoen. Men ikke la han presse deg ut. Som sagt - kjør full package (organiser deg, advokat + ta opp lyd / video, og "true" med medier). Anonymkode: 70bed...8fe Bensinstasjon Tror ikke advokat er helt veien å gå nå, men jeg skal ta opp hele møtet ja, så om det evt blir mye tull så har jeg ihvertfall ikke sagt noe galt, annet enn sannheten. Anonymkode: 10c7f...f3d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #16 Skrevet 15. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mao så er du synsk? Hvis ikke du er synsk så kan du ikke vite hvordan du føler deg imorgen, og iallefall ikke på søndag. Sjefen din burde ikke blitt sint, men han har helt klart et legitimt spørsmål rundt hvordan du har håndtert dette. Anonymkode: 26098...248 Jobber du med mat skal du ikke møte opp når du er smittsomme. Bedre å gi beskjed tidlig enn seint.. Anonymkode: 37a2a...bb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå