Gå til innhold

Når medstudent beskylder meg for ting jeg ikke har gjort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er sykepleierstudent (4sem.) og får da lov å gi medisiner pr.os, supp og plaster uten at sykepleier ser på, men må ha sykepleier til stede når jeg administrerer injeksjoner og iv.

I forrige praksisperiode sa jeg og veilederen min ifra om et på en medstudent da hun ga feil medisiner til feil pasient. Studenten ble sur på meg og sa hun skulle lete etter feil for at jeg skulle miste praksisplassen min. 

I dag kom praksisveilederen min til meg og sa hun hadde fått et avvik på at jeg hadde gitt intravenøse legemidler til en pasient uten at jeg hadde med meg en sykepleier. Jeg fortalte at dette ikke var tilfelle, og at jeg den aktuelle vakten gikk med sykepleier/veileder hele tiden. Veilederen min har også fått beskjed om t jeg har fått et avvik på meg og kan ikke forstå når og på hvilken pasient jeg skulle administrert iv uten tilsyn, da vinden aktuelle vakten ikke hadde noen pasienter med intravenøs behandling. 

Likevell sier den andre studenten at hun så det og at jeg hadde sagt at hun ikke måtte si det til noen.

Er så redd for å få konsekvenser for dette, da jeg åpenbart ikke har gjort noe galt. Jeg veileder i ryggen, men medstudenten min står på sitt og sier jeg har administrert intravenøs behandling...

Hva kan jeg gjøre?? Blir ord mot ord uansett 

Anonymkode: 15c59...47f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske alvorlig og du bør få skoleledelsen på banen asap 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Her må du finne ut av hva slags prosedyrer som gjelder for slike tilfeller. Dette er en alvorlig anklage. Du skal avvise denne anklagen og det bør stilles krav til studenten som kommer med disse påstandene. 

Dette bør vel uansett være ganske enkelt å tilbakevise da alt dette bør være dokumentert. 

Anonymkode: 68ce6...248

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De må ha bevis på at du har gjort dette. De kan ikke ta ord mot ord, spesielt ikke når det er ordet til en sykepleierstudent. Håper du er medlem i NSF?

Det avdelingssykepleieren på din avdeling må gjøre er å gå til den aktuelle sykepleieren som du gikk med den vakten, og spørre henne direkte om du faktisk har gitt en IV til en pasient uten tilsyn. Du sier at du ikke har gjort det og da tenker jeg at den sykepleieren du gikk med kommer til å støtte deg og si sannheten. 

Anonymkode: f15bf...237

• Liker 4
Skrevet

Har du fortalt hva som er foranledningen til dette. At hun truet deg, men at du ikke trodde at det var noe seriøst alvor i den trusselen. For hadde du trodd det, hadde du vel gitt beskjed om det til skolen? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er sykepleierstudent (4sem.) og får da lov å gi medisiner pr.os, supp og plaster uten at sykepleier ser på, men må ha sykepleier til stede når jeg administrerer injeksjoner og iv.

I forrige praksisperiode sa jeg og veilederen min ifra om et på en medstudent da hun ga feil medisiner til feil pasient. Studenten ble sur på meg og sa hun skulle lete etter feil for at jeg skulle miste praksisplassen min. 

I dag kom praksisveilederen min til meg og sa hun hadde fått et avvik på at jeg hadde gitt intravenøse legemidler til en pasient uten at jeg hadde med meg en sykepleier. Jeg fortalte at dette ikke var tilfelle, og at jeg den aktuelle vakten gikk med sykepleier/veileder hele tiden. Veilederen min har også fått beskjed om t jeg har fått et avvik på meg og kan ikke forstå når og på hvilken pasient jeg skulle administrert iv uten tilsyn, da vinden aktuelle vakten ikke hadde noen pasienter med intravenøs behandling. 

Likevell sier den andre studenten at hun så det og at jeg hadde sagt at hun ikke måtte si det til noen.

Er så redd for å få konsekvenser for dette, da jeg åpenbart ikke har gjort noe galt. Jeg veileder i ryggen, men medstudenten min står på sitt og sier jeg har administrert intravenøs behandling...

Hva kan jeg gjøre?? Blir ord mot ord uansett 

Hun er jo frekk som fy. 

Ta en samtale med veilederen din sammen med den andre studenten, og ta det opp. Om hun fortsatt står på sitt, så spør du henne. "Jeg følte meg truet av deg før jul når XX og jeg rapporterte feilen du gjorde. Det er fordi du sa at du skulle holde øye med meg, fordi du ble sur når du ble tatt. Er dette er forsøk på å straffe meg? Jeg har faktisk ikke gjort det du hevder."

Anonymkode: 13944...13c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo frekk som fy. 

Ta en samtale med veilederen din sammen med den andre studenten, og ta det opp. Om hun fortsatt står på sitt, så spør du henne. "Jeg følte meg truet av deg før jul når XX og jeg rapporterte feilen du gjorde. Det er fordi du sa at du skulle holde øye med meg, fordi du ble sur når du ble tatt. Er dette er forsøk på å straffe meg? Jeg har faktisk ikke gjort det du hevder."

Anonymkode: 13944...13c

Enig i dette. Helt sykt at dette mennesket skal bli sykepleier? Aiaiai... Lykke til TS! 

Anonymkode: bdc0f...4b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med veilederen din og legge fram din historie. Du er utsatt for en hevnhandling fra medstudenten din fordi du varslet om en (potensielt svært) alvorlig feil som vedkommende gjorde. Har du dokumentasjon på det som hendte i forrige praksisperiode? I så fall er det viktig å legge fram.

Sant å si er det jo den andre studenten som burde bli fratatt praksisplassen. Med først en slik feil, og deretter en hevn, kan man lure på om vedkommendes personlige egnethet. 

Anonymkode: 9b8e1...c2d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å oppdatere dere litt i saken:

Jeg står selvfølgelig på mitt og har heldigvis veileder i ryggen. Jeg har kontaktet skolen og nsf student som også er innblandet i saken. 

Foreløpig ser det ut som det går min vei, men medstudenten min står på sitt og at jeg ga legemiddel uten tilsyn... Men dersom jeg vinner saken blir hun mest sannsynlig kastet ut av studiet eller må ta praksisen om igjen (håper på første alternativ.!)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Den personen som kommer med slike påstander burde vel fortelle hvilke pasienter og medisiner som hun mener at det er snakk om.                                        

Anonymkode: cdf10...180

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du er tøff som står i det! Din medstudent bør kastes ut av studie grunnet manglende skikkethet! 

Anonymkode: dc830...488

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke bare å spørre pasienten selv da? Eller er det demens eller lignende i bildet? Og om du skal ha gitt iv, så må jo pasienten ha veneflon innlagt? Men du sier at pasientene dine den dagen ikke gikk på medisiner iv, så mener medstudenten din da at  at du har lagt inn veneflon, gitt medisiner og så fjernet veneflonen igjen?

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke bare å spørre pasienten selv da? Eller er det demens eller lignende i bildet? Og om du skal ha gitt iv, så må jo pasienten ha veneflon innlagt? Men du sier at pasientene dine den dagen ikke gikk på medisiner iv, så mener medstudenten din da at  at du har lagt inn veneflon, gitt medisiner og så fjernet veneflonen igjen?

Alle pasienter på avdelingen (hjerteavdeling) har innlagt pvk/cvk eller vap  av rutine og prosedyre i tilfelle noe akutt skal skje.. 

Pasienten var ikke klar og orientert for tid, sted eller handling, men ikke dement 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle pasienter på avdelingen (hjerteavdeling) har innlagt pvk/cvk eller vap  av rutine og prosedyre i tilfelle noe akutt skal skje.. 

Pasienten var ikke klar og orientert for tid, sted eller handling, men ikke dement 

Aha, Så uheldig! Håper det ordner seg for deg, og at hun blir kastet på hode og ræva ut av studie! Oppdater gjerne når saken er løst:) du får bare fortsett å stå i det, og tenk at en dag er dette bare minner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte å oppdatere dere litt i saken:

Jeg står selvfølgelig på mitt og har heldigvis veileder i ryggen. Jeg har kontaktet skolen og nsf student som også er innblandet i saken. 

Foreløpig ser det ut som det går min vei, men medstudenten min står på sitt og at jeg ga legemiddel uten tilsyn... Men dersom jeg vinner saken blir hun mest sannsynlig kastet ut av studiet eller må ta praksisen om igjen (håper på første alternativ.!)

Hun burde kastes ut av studiet. Man er ikke skikket til å bli sykepleier når man kommer med en så alvorlige løgn som det.

Med det sagt, sannheten vinner alltid. Studenten kan stå på sitt, men har du en veileder som bekrefter at du ikke gjorde det hun påstår, så er saken allerede vunnet ;)

Anonymkode: f15bf...237

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...