Gå til innhold

Disiplin - skremmende og unødvendig, eller helt greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært involvert i korps i mer enn 40 år, enten som musikant, som forelder, eller som instruktør.  Jeg er vant med disiplinen de fleste korps har, som for eksempel å møte opp i tide, være forberedt til øvelser og arrangementer, respektere uniformen osv.  I tillegg er jeg vant til en hel del regler rundt marsjering.

Siden dette har vært så naturlig for meg, har jeg kanskje blitt blind for konsekvensene av disiplinen?

Jeg stiller dette spørsmålet fordi jeg tidligere i uken besøkte et korps som hadde begynt med marsjopplæring av aspirantene.

Instruktøren var smilende og vennlig, men bestemt!  Hun var sjefen, og det sa hun klart i fra om.  Hun hadde en regel:" når dere står eller går i "rett" skal oppmerksomheten være rettet fremover.  Dere skal ikke snakke sammen, dere skal ikke se rundt dere, alt dere skal se er notene, ryggen foran dere, og staven til tamburmajoren.  Ingenting annet er viktig nok til å bry seg om"

For meg var dette naturlig.  Denne regelen er nødvendig for å fokusere på oppgaven de skal gjøre, som er å gå rett, spille det de skal spille, og motta beskjedene de får fra tamburmajoren.  Med oppmerksomheten rettet på det som skjer rundt dem, i stedet for på hva de selv skal gjøre,  vil det bli det komplette kaos.

Men dette var ikke en like naturlig regel for en del andre foreldre.  De ble sjokkerte over at barna ikke skulle få se etter, og hilse på, familie og venner mens de marsjerte, eller sto klar til å marsjere, og det var i følge dem uhørt, og denne typen disiplin var noe som hørte hjemme i gamle dager.  I nåtiden hadde barna større rettigheter enn å være programmerte roboter.

Som sagt, det kan hende at jeg er så vant til dette at jeg er blind for det problematiske ved denne typen disiplin, men selv etter å ha reflektert rundt det ser jeg ikke problemet.

Kan noen forklare meg hva problemet er?

Anonymkode: 2fb37...405

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke... Hvis barna hadde danset ballett og fått beskjed om at de må ha føttene og armene sånn og sånn og blikket dit, og ikke vinke til publikum, så hadde det jo ikke vært et problem. Blir det samme her tenker jeg. Det er en del av reglene til denne typen aktivitet bare. 

Anonymkode: 9f314...c19

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg tenker også.

Hva ville skjedd hvis 22 spillere på fotballbanen skal være fokusert på det som skjer utenfor banen?  De går glipp av pasninger, glemmer å løpe etter ballen, slipper inn mål fordi de er mer opptatte av å se på det som skjer rundt dem...

Ballettdansere vil glemme trinnene, kollidere med andre dansere, kanskje falle selv, om de ikke er fokuserte på oppgaven de skal gjøre...

Jeg klarer bare ikke å se problemet, selv om det tydeligvis eksisterer et problem.  

• Liker 5
Skrevet

Foreldre i dag tror ofte at hele verden snurrer rundt dem. Å lære disiplin i ulike aktiviteter er en positiv ting! Enkelt og greit. Liker argumentene til noen over her om fotball og ballett. Lov å bruke hodet selv om man er forelder.

• Liker 5
Skrevet

Dette har barna bare godt av. Selvsagt kan man ikke ha slik disiplin hjemme eller på skolen, hvor de oppholder seg hele døgnet omtrent (totalt sett). Men at de skal ha disiplin og fullt fokus noen timer i uken, det har de absolutt godt av. Jeg er ikke noen stor fan av korps, har et barn som har gått der ett par år. Men det av helt andre grunner. Disiplinen har de veldig godt av. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ungene mine går i korps, tror disiplinen der er veldig bra. Som brukeren over skriver, det er snakk om et par timer i uken og noe helt annet enn disiplin hjemme.

Anonymkode: 8ed2a...72e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å, jeg elsket det der som barn! Når vi hadde egne marsjøvinger, og det kom egen, myndig drillsersjant (fra garden), eller dirigenten hadde funnet en passende far/mor med autoritet og peiling. Det var så gøy! Og på 17.mai og lign, da gjaldt det å se etter kjentfolk i øyekroken, mens man selvsagt marsjerte på sitt bedte ved mistanke om det var noen. 

Det der har ikke noe med disiplin som sådan å gjøre, men foreldre som har misforstått hva marsjdrill er. 

Anonymkode: 0dab4...89a

• Liker 3
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, jeg elsket det der som barn! Når vi hadde egne marsjøvinger, og det kom egen, myndig drillsersjant (fra garden), eller dirigenten hadde funnet en passende far/mor med autoritet og peiling. Det var så gøy! Og på 17.mai og lign, da gjaldt det å se etter kjentfolk i øyekroken, mens man selvsagt marsjerte på sitt bedte ved mistanke om det var noen. 

Det der har ikke noe med disiplin som sådan å gjøre, men foreldre som har misforstått hva marsjdrill er. 

Ja! Datteren min var i drillen. Hun elsket  marsjøvingene de hadde, da hentet de inn en ekstern tidligere driller fra garden.  Han var kjempestreng, men de koste seg. Jeg vet det, ikke bare fordi hun sa det, men  jeg var også ofte med som vakt. Og når de gikk på 17 mai og diverse, så flinke de var til å fokusere! Og veldig stolte 😊

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe problem. De foreldrene har ikke skjønt hva korps er. Ønsker de vink tilbake og vanlig trasking i gater bør barna gå i vanlig 17.mai tog, da kan de ikke marsjere med korpset. Man ikke ikke vinke, bytte plass eller være urolig midt i et strykeorkester under konsert heller, ei heller rope kjentfolk i publikum eller kle seg annerledes enn de andre. I speideren marsjerte vi også. Og jeg likte den det «stå på linje»-disiplinen som en sjelden gang var på skolen. Barn (voksne) som ikke liker det, må finne seg andre aktiviteter. 

Skrevet

Du har rett, de andre foreldrene er på bærtur. 

Gjest BearMama
Skrevet

Skulle jeg liksom vinket midt i en kamp da jeg gikk kampsport da? Hadde ikke vunnet mange kampene da.

I visse settinger er disiplin og struktur et must og veldig verdifullt for barna.

AnonymBruker
Skrevet

Dette handler ikke om bruk av disiplin, det handler om at foreldrene har et annet syn på hva aktiviteten innebærer eller betyr. De hadde ikke sett for seg at noe de tenkte var morsomt og gøy for barna skulle være så strengt. 

Anonymkode: 33402...a4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om bruk av disiplin, det handler om at foreldrene har et annet syn på hva aktiviteten innebærer eller betyr. De hadde ikke sett for seg at noe de tenkte var morsomt og gøy for barna skulle være så strengt. 

Anonymkode: 33402...a4d

Som flere over her også syntes, barna likte det.   Alle som en smilte, lo, og hadde det veldig morsomt, selv om instruktøren var streng.

Og det var disiplinen de voksne kommenterte, og da regner jeg med at det var den de reagerte på.

Takk for svar alle sammen.  :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...