AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #1 Skrevet 15. mars 2019 Skal avholde barnebursdag for mitt barn og venner fra barnehagen. Jeg kjenner ikke disse godt men har lagt ut invitasjoner i respektive skap i barnehagen med en svarfrist om de kommer eller ikke den 12 mars. Per dags dato har kun en svart Ja og en svart nei. Resterende 8 stk har ikke svart. Bursdagen avholdes neste lørdag. Hva gjør man da? Tenk om ingen kommer? Skal jeg lete frem mobil nummer til folk? Mase på dem? Eller satse på at noen dukker opp? Men vil ho helst vite antall pga planlegging Anonymkode: f3fc4...69c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #2 Skrevet 15. mars 2019 Det var jo veldig lang svarfrist da? Det vanlige er å svare tre-fire dager før, og ofte er det utformet slik at man kun skal si fra om man ikke kommer. Sikker på at det ikke kan misforstås? Jeg har sikkert blingset mye slik, siden 90% handler om å si fra hvis man ikke kan. Anonymkode: ce072...e89 9
Anjah Skrevet 15. mars 2019 #3 Skrevet 15. mars 2019 Hos oss er det vanlig at man kun gir beskjed om man ikke kan komme. Altså, ingen melding = man kommer i selskap. Kanskje det er en sånn underforstått greie hos dere også? 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #4 Skrevet 15. mars 2019 Typisk her å. Jeg syns det er en uting å ikke gi beskjed. Man gjør da det som voksen men av en merkelig grunn gjøres ikke dette ved barnebursdager. Jeg mener foreldrene ikke eier folkeskikk og burde ta seg sammen. Jeg har tlf nummerene til alle. De som ikke svarer og som dukker opp på døra får beskjed om at jeg faktisk ikke har lagd nok mat eller kaker til alle barna fordi de ikke svarte. Flere foreldre som har stått lenge i maska i døra og ikke helt vist hva de burde svare. Etter å forklart at jeg vil ha svar så får de komme inn. Etter et par år med denne ordningen svarer alle foreldre meg. Er lei av late foreldre. Anonymkode: f8e43...ac7 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #5 Skrevet 15. mars 2019 Trådstarter... Har spesifikt skrevet at beskjed om du kommer eller ikke må gis innen x dato Anonymkode: f3fc4...69c 1
FrodeF Skrevet 15. mars 2019 #6 Skrevet 15. mars 2019 8 minutter siden, Anjah skrev: Hos oss er det vanlig at man kun gir beskjed om man ikke kan komme. Altså, ingen melding = man kommer i selskap. Kanskje det er en sånn underforstått greie hos dere også? A, så du sier at folk er idioter som ikke kan lese? 1
Tvist Skrevet 15. mars 2019 #7 Skrevet 15. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter... Har spesifikt skrevet at beskjed om du kommer eller ikke må gis innen x dato Anonymkode: f3fc4...69c Folk ser bare at det er en invitasjon og sjekker hvilken dato det er. Resten leser de ikke. 14
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #8 Skrevet 15. mars 2019 Det er vel litt uvanlig å gi svarfrist så lenge i forkant. Det har jeg aldri hørt om før. To-tre dager før er nok. Da ville jeg sendt meldinger rundt til dem som ikke har svart. For ja, du må til slutt sørge for at du vet hvem som kommer/ikke kommer. Ikke bare for å vite hvor mye mat som skal tilberedes, men for å eventuelt kunne avlyse og finne ny dato om mange ikke kan komme. Det er ingenting verre enn å se bursdagsbarnet dekke bordet til 12-13 barn, og så kommer det bare tre gjester fordi ingen gidder å gi beskjed. Been there. Anonymkode: ab82c...db2 5
Splittbinders Skrevet 15. mars 2019 #9 Skrevet 15. mars 2019 Siden svarfristen var så lenge før bursdagen, vil jeg anta at noen har blingset på det. Selv om det er sløvt å ikke lese det så man får med seg alt, vil jeg gjette at mange bare tenker at svarfristen er onsdagen før bursdagen og ikke tenker på det denne uken. Jeg er i alle fall vant med at det er 1-2 dagers svarfrist, og kunne nok ha gått på den bommerten selv. Her er det også ofte sånn at det er beskjed dersom man _ikke_ kommer - men jeg pleier å sifra uansett jeg da. Om du MÅ vite det denne uken kan du jo sende en sms. Hvis ikke så venter du til litt ut i neste uke (altså sånn at du fortsatt rekker gjøre innkjøp i tide) 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #10 Skrevet 15. mars 2019 Skjønner det er leit. Men jeg tror nok også at det er satt tidlig svarfrist. Her vi bor kommer gjerne ikke invitasjoner før 4-5 dager før bursdagen skal avholdes. Og de siste som gir beskjed kan gjerne være dagen før. Jeg hadde smørt meg med litt tålmodighet og spurt noen dager før bursdagenetter svar. Anonymkode: e76a7...09c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #11 Skrevet 15. mars 2019 Har opplevd det samme, og vi skrev melding til alle foreldrene og ba om svar. Da fikk vi det. Synes for øvrig det er skikkelig dritt i dag hvor slapt forhold mange har til å forplikte seg til invitasjoner. Generelt er det mange som ikke svarer, og kanskje kommer halsende i siste liten med at de kommer. Evt svarer de ikke, og stiller heller ikke opp. Anonymkode: 49ffc...bc0 3
Anjah Skrevet 15. mars 2019 #12 Skrevet 15. mars 2019 16 minutter siden, FrodeF skrev: A, så du sier at folk er idioter som ikke kan lese? Huh?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #13 Skrevet 15. mars 2019 Det er dessverre bare slik folk er blitt i dag det. Selvsentrerte, egoistiske og tror jorden dreier seg rundt dem. opplever det ofte fra alt fra mine egne foreldre til søsken og bekjente så jeg har omtrent kuttet kontakt med alle. Det er bare å stålsette seg for livet fremover for det blir kaldt. Takk Gud for at jeg ikke fikk barn. Anonymkode: f2451...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #14 Skrevet 15. mars 2019 Du må nok belage deg på at noen ikke kommer og heller ikke sier ifra. Og at noen kommet men ikke sier ifra at de gjør det. Ingen problem å sende mld til foreldrene og etterspørre svar når det nærmer seg. Er en fordel å vite hvor mange som kommer. Selv om jeg sukker av lettelse de gangene de 3 "mest uoppdragne" (les: de som har foreldre som sliter med å ta vare på barna sine) ikke dukker opp. De pleier heller ikkr si ifra. Kun lettet fordi de krever så utrolig mye ekstra, men unner de absolutt å komme i bursdag altså 😊 Anonymkode: 84285...672 1
Eliza Doalot Skrevet 15. mars 2019 #15 Skrevet 15. mars 2019 Her er også normalen svarfrist 2-3 dager før selskapet (i den grad det er svarfrist i det hele tatt), så jeg tipper at mange har blingset på dette.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #16 Skrevet 15. mars 2019 Huff, så leit. Vet ikke hvilke skap i bhg dere har, men her oss oss sjekker jeg nesten aldri skapet, ser bare raskt over kurven hennes. Send en sms du, så får du sikkert flere svar. Anonymkode: 41628...8cd 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #17 Skrevet 15. mars 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Typisk her å. Jeg syns det er en uting å ikke gi beskjed. Man gjør da det som voksen men av en merkelig grunn gjøres ikke dette ved barnebursdager. Jeg mener foreldrene ikke eier folkeskikk og burde ta seg sammen. Jeg har tlf nummerene til alle. De som ikke svarer og som dukker opp på døra får beskjed om at jeg faktisk ikke har lagd nok mat eller kaker til alle barna fordi de ikke svarte. Flere foreldre som har stått lenge i maska i døra og ikke helt vist hva de burde svare. Etter å forklart at jeg vil ha svar så får de komme inn. Etter et par år med denne ordningen svarer alle foreldre meg. Er lei av late foreldre. Anonymkode: f8e43...ac7 ILU😘 Anonymkode: cfa82...1c1
Kontorotta Skrevet 15. mars 2019 #18 Skrevet 15. mars 2019 Det som var vanskelig med invitasjoner i barnehagen, var hvordan man skulle være sikker på at alle fikk invitasjonen og så den i tide. Jeg oppdaget med gru en invitasjon i korga til barnet mitt, en mnd etter at barnet var invitert i selskap. Litt lettere på skolen, når barna er eldre og invitasjonen gjerne blir delt ut i klassen. Og bruker man facebooksiden i tillegg, er man sikker på at det kommer frem og blir lest. Jeg prøver alltid å få gitt beskjed om barnet mitt kommer, selv om det kanskje står at de bare ønsker svar om noen ikke kan komme. For jeg føler det er viktig at man viser respekt for dem som holder selskapet. Samtidig ser jeg problemstillingen med lang svarfrist. Dessverre er vi travle. Og helger er ofte ganske hellige for mange familier, dermed kan det være litt vanskelig å se over ei uke frem i tid. Jeg har også litt blanda forhold til det med barnebursdag i barnehagealder. Jeg føler vel at jeg kjenner barna i klassen til barnet mitt bedre, enn mange av barna det gikk sammen med i barnehagen. Det å invitere hele avdelinger osv, synes jeg er unødvendig. Jo mindre barnet er, jo mindre bryr det seg om bursdagen og som regel er det mye bråk. Vi praktiserte bare de nærmeste vennene i barnehagen og inviterte over sms/mesenger. Om jeg hadde vært deg, og det var viktig å få svar, ville jeg kanskje prøvd å få nummeret til foreldrene og kontaktet dem på sms. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #19 Skrevet 15. mars 2019 Jeg er ikke så nøye på det (når det gjelder egne selskap) vi inviterer, gi beskjed om du IKKE kommer, jeg trenger ingen frist (for selskap hjemme). Sjokoladekaka er der, barna er ikke lei seg om det er igjen en godtepose eller tre, de har 15 av samme kjønn i hver sin klasse, så om 14 dukker opp er det helt OK. Jeg ser jo den at hvis bare fem hadde kommet ville det blitt leit, men da regner jeg med at minst fem av dem som IKKE kunne ville sagt fra, og da var det jo bare å purre på Facebook/mld og spørre. Barna selv snakker jo mye om det på forhånd ig dier at den og den kan ikke komme, og vi har sånn « the date» på Facebook-gruppe. Selv forsøker jeg å svare, men det har nok vært dagen etter fristen noen ganger. Og to uker før? Da VET vi faktisk ikke om barnet kan komme. Anonymkode: f6747...537 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #20 Skrevet 15. mars 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal avholde barnebursdag for mitt barn og venner fra barnehagen. Jeg kjenner ikke disse godt men har lagt ut invitasjoner i respektive skap i barnehagen med en svarfrist om de kommer eller ikke den 12 mars. Per dags dato har kun en svart Ja og en svart nei. Resterende 8 stk har ikke svart. Bursdagen avholdes neste lørdag. Hva gjør man da? Tenk om ingen kommer? Skal jeg lete frem mobil nummer til folk? Mase på dem? Eller satse på at noen dukker opp? Men vil ho helst vite antall pga planlegging Anonymkode: f3fc4...69c Hei TS, Du har gjort to feil her.... Den ene er at du ber foreldrene om å svare innen 12. mars, mens bursdagen er 23. mars? Hvorfor må du vite dette så langt i forveien? Det er aaaalt for langt frem i tid mht barnehagebarn. Små barn kan bli syke når som helst, og spesielt nå. Halve barnehagen vår er hjemme pga en eller annen virus... Det er veldig vanlig å invitere den uka du skal ha burrsdag. Altså inviter på mandag/tirsdag om bursdagen er på lørdag. Feil nr 2 og dette er den største feilen er at du la invitasjonskortene i skapene til barna. Tro meg, de fleste foreldre sjekker ikke disse skapene daglig, så det er godt mulig de ikke har sett invitasjoenene enda. Og i tillegg er det veldig enkelt å forveksle dette med noe barna har laget eller tegnet i barnehagen. De bruker nemlig å legge slike ting i skapene sine. I vår barnehage har barna f.eks tegninger, kort, figurer og lignende som de lager i skapene sine. Jeg vet ærlig talt ikke om jegg ville lagt merke til ett invitasjonskort blant alt dette. Det du bør gjøre er å sende meldign til foreldrene og invitere der. Barnehagen har nr til alle om du sliter med å finne dette selv. Sånn funker det her. Og alle svarer rimelig kjapt. Nesten med det samme.... Anonymkode: b9b3e...bcf 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå