Gå til innhold

Sommeren kommer og jeg er livredd veps!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg spraye klærna med «permetrin» instektspray for å unngå innpå slitne veps? Noe annet jeg kan spraye på meg som vepsen ikke liker? 

Mvh livredd jente for veps😬

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Vepsredd skrev:

Kan jeg spraye klærna med «permetrin» instektspray for å unngå innpå slitne veps? Noe annet jeg kan spraye på meg som vepsen ikke liker? 

Hvorfor er du livredd for veps? 

Så lenge du aksepterer og rspekterer vepsen, så gjør vepsen det samme tilbake. Blir du derimot voldelig mot vepsen, så forsvarer den seg på sin måte, med å stikke. Så mye veps er det heller ikke at du skal begynne å spraye klærne dine med all verdens giftstoffer til fare for båd deg selv om alle andre. 

Alternativt får du utstyre deg som en birøkter, med klær og hodeplagg der vepsen ikke får tilgang til bar hud. 

Jeg er allergisk mot veps, men ikke livredd vepsen av den grunn. 

Anonymkode: 88af2...81b

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, Vepsredd skrev:

Har du virkelig lyst å gå å stinke insektsspray hele sommeren? Kan vel ikke være særlig sunt heller...

Har du prøvd hypnose?

Jeg tenkte at jeg skulle prøve det, er nemlig livredd veps selv 😟 Har en venninne som sier at det funka på henne så tenkte kanskje det var et forsøk verdt, kan jo ikke bli verre liksom 🤷‍♀️ 

Hadde ikke vepsen vært så immari innpåsliten og nyskjerrig tror jeg det hadde vært lettere å ignorere den! 

AnonymBruker
Skrevet

Veps er ikke farlig. Jeg har til og med  båret ut veps i knyttet hånd uten at de har stukket meg.

Anonymkode: 7d43c...2aa

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å bli stukket. Da kommer du over det. 

Anonymkode: feb6e...a83

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å bli stukket. Da kommer du over det. 

Anonymkode: feb6e...a83

Ikke er det særlig vondt heller. Vepsen stikker som selvforsvar. Den flyr ikke rundt og leter etter noen å stikke :roll:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg et glass vin heller. Jeg liker heller ikke veps men klarer man å slappe av rundt den er mye gjort.

Anonymkode: 30e28...b8e

• Liker 1
Skrevet

Veps er ufarlig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du redd for vepsen? Det blir litt som de som er redd for sprøyter, de lager en stor sak ut av det (ikke ment som noe negativt, jeg vet det er helt reelt for dem det gjelder). For det er jo ikke smerten som er så ille. Kanskje du kan få hjelp til reddselen. 

Anonymkode: a7346...87f

Skrevet

Jeg liker heller ikke veps, men jeg er heldigvis ikke hysterisk. Du må ikke finne på å spraye deg med permetrin iallfall. Regner med at det ikke var seriøst ment men :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du?
Du vet at frykten din er irrasjonell. Du har overlevd en del somre allerede, det har ikke vepsen om det er noe trøst :)

Anonymkode: 12a67...400

AnonymBruker
Skrevet

Opplever du at vepsen er innpåsliten? Det er noen typer shampoo og andre hårprodukter som kan tiltrekke seg veps. Anbefaler å lete etter noe på helsekost for det lukter ikke så sterkt.

Anonymkode: ed197...44e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at TS er fullt klar over at den j... vepsen ikke er farlig. Jeg er også temmelig sikker på at TS har hørt alle formaningene og forklaringene dere kommer med og en god del flere ca 100 ganger hver eneste sommer.  

Anonymkode: 30daf...041

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du livredd for veps? 

Så lenge du aksepterer og rspekterer vepsen, så gjør vepsen det samme tilbake. Blir du derimot voldelig mot vepsen, så forsvarer den seg på sin måte, med å stikke. Så mye veps er det heller ikke at du skal begynne å spraye klærne dine med all verdens giftstoffer til fare for båd deg selv om alle andre. 

Alternativt får du utstyre deg som en birøkter, med klær og hodeplagg der vepsen ikke får tilgang til bar hud. 

Jeg er allergisk mot veps, men ikke livredd vepsen av den grunn. 

Anonymkode: 88af2...81b

Ikke mye respekt og få fra den når den bare flyr i ansiktet og er nærgående.

Anonymkode: fabcc...75d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har full respekt for folk som sliter med fobier. Og jeg mistenker at det er det dette handler om. Da hjelper det ikke å "ta seg sammen" eller "at det er ikke farlig". 

TS, en ting er ihvertfall helt sikkert. Vepsen er lite aggressiv om våren og sommeren, men blir mye mer innpåsliten og aggressiv utpå høsten. Det vil si at du kan være litt roligere på våren og forsommeren. 

Tips til deg hvis du vil være ute i hage eller på balkong: Sett opp vepsefelle et godt stykke unna der du sitter. Mange måter å gjøre dette på. 

Ikke spray deg med insektmiddel. Men unngå parfyme og parfymerte shampoer og andre kroppsprodukter som lukter søtt og blomsteraktig. 

En tidligere kollega (som var litt "forsker-in-another-life") fortalte meg at veps og andre insekter som liker blomster, også tiltrekkes av klær med blomster og sterke, fristende farger. Aner ikke om det stemmer. Men kan være vel verdt å prøve? Altså unngå "fristende mønstere" og farger? 

Anonymkode: d70ae...1cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvorfor gjør den det? Jeg hadde flere vepsebol på vaskerommet i fjor sommer, og fordi det var så tørt kom all vepsen i grønnsakshagen min og drakk vann på bladene når jeg vannet, men de brydde seg ikke om meg i det hele tatt. De godtok til og med at jeg vasket klær på vaskerommet, hadde ikke noen problemer med dem i det hele tatt.

Anonymkode: ed197...44e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Vanlig fyr skrev:

Kill it with fire!!

spray-can-being-used-as-a-flamethrower-green-screen_epbgg4aug__F0011.thumb.png.db227c467eda681fb135c6e7e99af48d.png

Det gjør en IKKE. Insektene er i ferd med å forsvinne og med dem forsvinner vi. Hvert eneste insekt er viktig for oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den flyr ikke i ansiktet ditt og er nærgående. Jeg har selv vært i nærheten av et par vepsebol og aldri blitt angrepet og stukket.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gå til psykolog og få hjelp med fobien din mot veps, det vil hjelpe deg en del i hverdagen på sommerhalvåret.

Ellers, for å kunne sitte ute i fred, så er det et par tips:

- Som andre har nevnt, ikke for mye farger på klærne
- Ikke sitt med parfyme, hårspray eller annet med mye lukt
- Plasser et glass sukkerholdig drikke (brus, saft) et lite stykke fra dere, evt en liten skål syltetøy eller annet søtt. Det samler bier og veps der i stedet for rundt dere.

Anonymkode: ece24...364

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...