Gå til innhold

hundeøyne

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor dårlig ser en hund i mørket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ser ganske godt i mørket, men når det er lyst ser den dårligere enn oss mennesker...

Skrevet

Det er både feil og riktig.

Enkelte raser har ett mye skarpere syn enn mennesker, både i lys og mørke.

F eks Greyhound og Sloughi. Begge rasene er opprinnelig jakthunder som jakter med synet og de ser så absolutt bedre enn mennesker. (har jeg selv erfart maaange ganger... og da har vi hatt vinden i ryggen og "byttet" foran oss, så det har ikke vært mulig at hunden har fått teften på annen måte enn ved bruk av synet)

Men, ja, de fleste hundene ser dårligere enn mennesker på avstand, men på nært hold ser de like godt (muligens bedre) enn oss mennesker.

Skrevet
Det er både feil og riktig.

Enkelte raser har ett mye skarpere syn enn mennesker, både i lys og mørke.

F eks Greyhound og Sloughi. Begge rasene er opprinnelig jakthunder som jakter med synet og de ser så absolutt bedre enn mennesker. (har jeg selv erfart maaange ganger... og da har vi hatt vinden i ryggen og "byttet" foran oss, så det har ikke vært mulig at hunden har fått teften på annen måte enn ved bruk av synet)

Men, ja, de fleste hundene ser dårligere enn mennesker på avstand, men på nært hold ser de like godt (muligens bedre) enn oss mennesker.

Bøyer meg for Litz som vanlig :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Merker at min hund bjeffer på kjente i mørket. De må ganske nært innpå før den slutter. Bjeffer aldri dagslys.

Det er en Rottwailer

Skrevet
Merker at min hund bjeffer på kjente i mørket. De må ganske nært innpå før den slutter. Bjeffer aldri dagslys.

Det er en Rottwailer

Samme her. Men hunder er som regel mer på vakt om natten uansett, det er da rovdyrene jakter. Det samme gjelder jo lyder - om dagen er det få farlige lyder, men om natten er nesten alle lyder farlige...

Skrevet

Mener å huske at hunder ser nedre enn oss i mørket fordi de har mer av noe som heter staver i øynene. Stavene er de vi også bruker når vi skal se i mørket.

I tilleg finnes det noe som heter tapper i øtnene våre og det er med disse vi ser farger. Disse trenger mye lys for å fungere. Siden det er tapper vi og hunden bruker i ørket har vi fått uttrykket i ørket er alle katter grå. Og det er pga at de har klart overvekt av tapper at hundene sies å være fargeblinde/svake også.

Trenger ikke å komme med åååååååå joda hunden min ser farger her nå ...for det er jeg overbevist om at min egen gjør også ..

men prøvde meg bare på litt bio her he he.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...