Gå til innhold

Skjeggkre, hvordan får jeg alt bort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget Skjeggkre/Sølvkre i boligen vi fikk for litt over en måned siden. Men da jeg oppdaget to av disse, visste jeg ikke at det var dette, og ikke tenkt noe mer på det.

Nå i det siste har det dukket opp fler, og har sprayet alle lister, og dører med permitrin (brukt nå 3 spray bokser på 60 kvadrat), satt ut to feller, og støvsugd overalt jeg kommer til før vi sprayet. Nå har de kommet seg til kjøkkenbenken, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Noen som har erfaring?

Anonymkode: f3cf8...a9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kontakter et skadedyrfirma. Regner med at du har dette i forsikringen din? Eier eller leier du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdaget Skjeggkre/Sølvkre i boligen vi fikk for litt over en måned siden. Men da jeg oppdaget to av disse, visste jeg ikke at det var dette, og ikke tenkt noe mer på det.

Nå i det siste har det dukket opp fler, og har sprayet alle lister, og dører med permitrin (brukt nå 3 spray bokser på 60 kvadrat), satt ut to feller, og støvsugd overalt jeg kommer til før vi sprayet. Nå har de kommet seg til kjøkkenbenken, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Noen som har erfaring?

-Du må holde huset tørt, ventilere godt hjelper noe, bruk vifter, åpne vinduer. Bruk tørkeskap/trommel for å holde klær tørre. Mister de tilgang på fukt stopper utviklingen opp. Ikke ha fuktige eller svette klær tilgjengelig.

-støvsug jevnlig. Frys ned posen etterpå ca. 1 time

-Limfeller med åte kan du sette ut på steder de ofte er. Feks foran sprekker.

-Tett sprekker med fugemasse.

-Ikke legg matrester eller fukt på gulvet.

Det kan ta lang tid å bli kvitt dem 100%, fra 6 måneder eller mer.

Anonymkode: f3912...50f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Sirah skrev:

Du kontakter et skadedyrfirma. Regner med at du har dette i forsikringen din? Eier eller leier du?

Jeg eier, men er i borettslag. Tok kontakt med leder for borettslaget som tok kontakt med skadedyrfirma, her sa dem bare at vi måtte støvsuge godt i hjørner og kroker, og at borettslaget ikke dekker dette. Venter fortsatt på sak fra kjøpsforsikringen, ettersom det har vært litt feil og mangler allerede som de ikke hadde informert noe om. Så håper bare de tar opp en sak imorgen slik dette også kan komme inn på det. Men vet ikke helt om det går på det da?

Vil bare helst ha de bort for som mulig, ettersom vi får besøk om en ukes tid, og det er utrolig ufyselig. Tør heller ikke å ligge på soverommet som vi merket dem først, er redd de kan komme i senga. Så her er det soffan mens hele leiligheten er gasset ned :)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Du må holde huset tørt, ventilere godt hjelper noe, bruk vifter, åpne vinduer. Bruk tørkeskap/trommel for å holde klær tørre. Mister de tilgang på fukt stopper utviklingen opp. Ikke ha fuktige eller svette klær tilgjengelig.

-støvsug jevnlig. Frys ned posen etterpå ca. 1 time

-Limfeller med åte kan du sette ut på steder de ofte er. Feks foran sprekker.

-Tett sprekker med fugemasse.

-Ikke legg matrester eller fukt på gulvet.

Det kan ta lang tid å bli kvitt dem 100%, fra 6 måneder eller mer.

Anonymkode: f3912...50f

Er mistanke om fuktskader i taket her, kan det være derfor dem kommer?

Har ikke fått tørketrommel enda, så da bør jeg unngå å vaske klær imens i disse dager, slik det ikke kommer mer?

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt inn en fjerde spray, siden man ser mange daue rundt på gulvet her etter spraye seksjonen i går. Har nå kjøpt fugemasse og skal tette alle lister, etter enda en real støvsugeseksjon idag. Ville dere ha sprayet etter fugemassen, eller ville dere bare ventet å sett om det dukket opp flere?

AnonymBruker
Skrevet

De liker ikke fukt. De liker papp/papir. Skjeggkre som er synlig betyr maaange inni veggen. De som kommer ut gjør det på grunn av plassmangel. 

Feller med åte er viktig. Kakkelakkåte er det de liker 🙂 Personlig ville jeg nok prøvd å få tatt dette med boligkjøpforsikring hvis dere har bodd der så kort. 

Anonymkode: 5e433...76e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde store problemer med maur en gang. Begynte helt uskyldig med en sykltøyflekk på gulvet som gjorde maurene oppmerksom på kjøkkenet mitt (kom inn gjennom et lite hul i vegg), men det utviklet seg til en hel invasjon ! Det lureste jeg gjorde, var å ta kontakt med et skadedyrfirma og skrive en ett års kontrakt. Den kostet meg kr 5000,- , men da kom de når som helst og hvor ofte jeg trengte det. Det tok lang tid å bli kvitt, for mauerne viste seg å ha laget seg kolonier ulike steder, men med forgiftet åte, mye tålmodighet og utholdenhet, så gikk det til slutt over.

I ditt tilfelle, ville jeg kanskje ha skrevet et brev til eierskifteforsikringen og informert om at du vil ta kontakt med skadedyrfirma, da situasjonen er uholdbar. I brevet skriver du at du ved medhold i klagene dine, vil sende faktura til forsikringen. Dessverre er det vel slik at eierskifteforsikringsselskapene ikke lengre dekker skjeggkre ? Hva står det i forsikringen ?

Anonymkode: 157ba...fca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å google?

Det har stått MASSE om dette i diverse medier de siste månedene.

Anonymkode: 06c38...f03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...