Gå til innhold

SGA barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har peiling på beregning av dette mtp. Prosent og percentil? 

Anonymkode: 7a10b...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja 😊 hva lurer du på?

Anonymkode: 8fb46...2cd

Jeg ser på veilederen for fødselshjelp at SGA barn defineres som under estimert fostervekt under 10 percentilen eller minus 14% i vekstavvik. 

Min baby er i følge percentilskjemaene på 10 percentilen, men har i følge prosent bare et vekstaavik på 5%. Synes ikke dette samsvarer helt? Leser også fra legenotat st hun definerer det som SGA. Blir rett og slett litt forvirret 😅 

Sikkert ingenting å henge seg opp i siden jeg uansett følges opp men blir jo litt nysgjerrig på forløpet. Førstefødte er også SGA og IUGR. Det ble da induksjon, så tenker jo en del på om det går mot det samme.

Anonymkode: 7a10b...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at jeg ville stolt på legenotatet og ikke tenkt på prosentavvik osv. Men jeg TROR det har noe med avvik fra forrige kontroll å gjøre? Veldig usikker, men i mitt notat står det noe med «betinget tilvekst siden siste kontroll på 54%» eller lignende. 

Har forøvrig også hatt et SGA-barn. Det ble oppdaget i uke 30 og jeg ble fulgt hyppig. Han vokste veldig lite, men hadde det bra sa de. De ville holde han inne til uke 36, og så vurdere induksjon. Men så kom han spontant i uke 34. Mitt andre barn var stor for gestasjonsalderen hele svangerskapet. 

Anonymkode: 01be6...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...