Pasha Skrevet 16. april 2005 #21 Del Skrevet 16. april 2005 hadde nok banket vettet ut av han 27 åringen som ikke ville stille opp.. hadde nok tatt meg en alvorsprat med jenta på 16 år.. men hadde stilt opp for henne dersom hun valgte å beholde barnet.. ville jo ha vært mitt barnebarn så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skindeep Skrevet 16. april 2005 #22 Del Skrevet 16. april 2005 hadde nok banket vettet ut av han 27 åringen som ikke ville stille opp.. Sto ingenting om at han ikke ville stille opp, han ville ikke møte foreldrene... Han kan jo være kjempe snill og en god støtte for ho på 16 fordi. Kanskje han er like nervøs og bekymret som hun er? Kanskje de brukte prevensjon, men kondomen sprakk? Kanskje han skjemmes sånn og er redd for å møte foreldrene akkurat nå, men kommer til å gjøre det snart? kanskje det var ho som glemte å ta p-piilen en dag og ble gravid? Jeg hadde ikke blit glad jeg heller om dattera mi fortalte at hun var blitt gravid med en på 27, men gjort er gjort. hadde nok ikke gjort henne "ugravid" ved å banke livskiten ut av mannen . Jeg hadde stilt opp for dattera mi, og sørget for at typen hennes kom for å ta seg en prat, ringt han selv kanskje. Jeg hadde nok ikke kjeftet på henne eller blitt sint, for sånn er ikke jeg som person. Det er tross alt sin egen datter det er snakk om.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chachapuma Skrevet 16. april 2005 #23 Del Skrevet 16. april 2005 Jeg hadde sørget for at gutten fikk møte foreldrene og at det ble et møte han aldri glemte. Så ville jeg kanskje tatt en prat med henne og hørt hva HUN syntes... Om hun valgte- og det er hennes valg- å beholde barnet måtte man vel bare stilt opp for henne da, og pisket ham til å stille opp så lenge man kunne men jeg tror nok neppe jeg ville satset alle pengene mine på at han ville blitt... så realistisk må man være. Jeg har mer sans for at 16-åringer får barn enn at 36-åringer får det, så jeg hadde nok ikke friket helt ut. Og: spinkel??? Hva pokker har det med saken å gjøre...? Har aldri hørt at kroppsbygning har vært et kriterie for hva man bør gjøre i forhold til en uønsket graviditet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #24 Del Skrevet 16. april 2005 gjest: det er jentungen som bestemmer hva som er viktigst i sitt liv, og vil hun beholde barnet, så la hun. kanskje du heller ønsker deg ei ulykkelig jente, som angrer på at hu drepte barnet sitt. og du sier at dine foreldre ikke var der for deg, og hadde dattera di blitt gravid så hadde du ringt politi? haddde dattera di blitt gravid så burde du heller støtte henne, istendefor å være lik dine foreldre. og nei, ikke alle mannfolk er like! min var 22 når jeg ble gravid og jeg er gift med han den dag idag!! Kom aldri å si at jeg er lik mine foreldre. Du vet ikke hva du snakker om. Jentungen kan bestemme hva som hun mener er viktigst i livet,men det er ikke opp til henne og ta ALLE avgjørelser alene,det er hun ikke voksen til. Jeg ville aldri ha rådet henne til en abort,det vil aldri skje,men det er viktig å hvite hva det vil si å være 16 år og mamma. det er ikke bare kult med stor mage og barnevogn. Realistisk ville jeg være og støttet henne uansett beslutning,men å bestemme seg om man sitter på rosa skyer og tror at alt er rosenrødt blir fort til et mareritt. Å drepe ungen som du siterer ville jeg aldri komme til å gjøre. jeg vet hvordan det er å være 16 år og gravid. Man må spille på lag og være der. Men kom aldri og fortell meg at jeg er lik mine foreldre. Slikt kan du spare deg for selv om du ikke liker innlegget mitt. Hadde jeg vært lik mine foreldre så hadde jeg satt 11 unger til verden på 15 år og drekki ,skyti og knust hus og fulgt flere barn til graven allerede. Du vet ikke hva du snakker om. Den såret. Jeg imotsetning til mine foreldre ville ha hjulpet og bakket opp min datter og ikke slått hånden av henne. Men barnefaren hadde noe å stå til avsvar for om jenta mi hadde blitt gravid før fylte 16 år. Da kunne jeg nemlig brukt det offentlige apparatet som er laget for slike overtredelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 17. april 2005 #25 Del Skrevet 17. april 2005 Jeg har en sytten år gammel stesønn, så tanken har slått meg. I slike tilfeller får man stikke fingeren i jorda og akseptere at verden er en annen enn for noen minutter siden. Å skjelle ut en seksten år gammel jente fordi hun er gravid, hjelper lite og er sikkert omtrent det siste jenta trenger. Man må faktisk respektere at (samfunnet mener) en sekstenåring er gammel nok til å ta avgjørelsen om hun vil bli mor eller ikke. Å presse noen til å ta en abort de ikke ønsker, er på linje med et overgrep, spør du meg. Jeg hadde fokusert på det praktiske og hvordan vi skulle greie dette her. For selv om jentungen måtte bli voksen raskt, og naturligvis ville være den med hovedansvaret ville jeg ha strekt meg veldig langt for å hjelpe og være en trygghet for både henne og barn. At pappaen er 27 og sammen med en sekstenåring kan vel tyde på at han ikke er så moden selv. På den annen side er det jo større sjanse for at han både økonomisk og mentalt kan forsørge barnet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #26 Del Skrevet 17. april 2005 Kan ikke tenke meg at fyren på 27 år har en anstendig jobb og er villig til å tenke på andre enn seg selv og ta så mye som et forsørgeransvar. når han er i stand til å gå til sengs med ei 16 års gammal jente. Jenta sa sikkert ja hun,det er jo ingen voldtekt,men jeg anker så mye på dette med at hva skal en godt voksen mann med et barn i senga. Hvilken glede har han av det. Mentalt har de svært lite til felles. Idag er jeg snart 34 år og min sønn går på sitt 18 år, det er ingen spøk å bli mor tidlig,men støtte og hjelp må denne 16 åringen få i alle fall og det i noen år fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #27 Del Skrevet 17. april 2005 Jeg hadde grisebanka fyren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #28 Del Skrevet 17. april 2005 Huff så tragisk,gutten elsker ikke jenta,ja for det er en gutt. En mann med respekt for seg selv og barnet som er i vente hadde stilt opp for jenta si og sett foreldrene i øynene og sagt at han stiller opp. At han er klar over jentas unge aldre og aldersforskjellen osv. En mann hadde heller aldri ligget med ei så ung jente,hva i helsikes har en snart 30 års gammel mann til felles med ei som nettopp har gått ut av ungdomsskolen?? Nei det er helt syyyykt. Når nattevåk med babyen begynner så stikker han. Tro meg. Jeg var 16 1/2 da jeg ble mamma,barnefaren var 22 år. Idag er sønnen vår 17 år og han har sett faren sin 4-5 ganger. At barn skal ha barn er jeg også imot? Livet hennes blir snudd på hodet. Hun kan med sikkerhet regne med å bli alenemor innen det har gått halvannet år. Ungdomstiden hennes er forbi. Mine foreldre brydde seg overhodet ikke om meg i det hele tatt så der var det lite respons og få. Men om min datter skulle komme utfor noe sånt,ja da hadde jeg kontaktet politiet. det får jaggu finnes grenser. Og hva mener du politiet skal gjøre da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #29 Del Skrevet 17. april 2005 En 16 åring er ikke voksen. Hun er gammel nok til å ha sex. For en 16 åring er det tøft å være sammen med en gutt på 27. Romantikk og i tillegg gravid. Når en på 27 er sammen med en på 16, så kan det tyde på at han heller ikke er helt moden. vet da om fler som ikke er helt moden ved 27. Det er ikke en 16 åring i stand til å skjønne. Hadde det vert min datter, så hadde jeg ringt han på 27 og invitert han hjem til oss.jeg villet dempe angsten for å møte oss, han blir ikke kvalt,drept... Graviditeten er et faktum. Forsent å komme med prevensjonsprek. jeg vil høre hva tanker de har gjort seg om dette. Hva hun synes/mener. Og hva han har tenkt på i sakens anledning. Om hun beg.med å si at hun skal beholde det, så vil jeg høre om han kan forsørge 2 barn. Om han er ferdig med utdannelse osv. Hvor de har tenkt å bo osv.Hvordan hun har tenkt seg å bli ferdig med skolen osv. Finnes det en kolikkunge i fam , så hadde jeg vert truende til at vi fikk låne den hjemme noen døgn. Hun skulle stå opp, gå oppe om natten med kolikkungen. Mate, stelle. Så kan hun gå på skolen. Rett hjem for å ta over stell igje. Slik er livet jenta mi. uansett valg, så vil hun få støtten. men først skulle hun fått innføring i alle livets realiteter. En jentunge som ikke klarer/gidder å ta sitt eget rom, hvordan skal hun klare barn,hus,skole? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Porselen Skrevet 18. april 2005 #30 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg hadde nok valgt samme framgangsmåte som Skindeep. Når det gjelder aldersforskjell så er denne aldersforskjellen helt vanlig på bygda, i min hjembygd er det helt vanlig at jenter i alderen 13-17 år er sammen med gutter i alderen 22-30 år. Noen forblir sammen, andre bare roter for kortere eller lengre perioder. Aldersforskjellen har ikke så mye å si så lenge begge er seg sitt ansvar bevisst. Jeg kommer nok til å trekke pusten dypt minst et par tre ganger først, og så kommer jeg til å være der for min datter enten hun velger å få barnet eller ikke. Det er verre ting å komme ut for i verden i dag enn å få et barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #31 Del Skrevet 18. april 2005 Herregud, jeg må ha verdens beste mor. Da jeg kom hjem 17 år gammel "mamma, jeg er visst gravid jeg". "Jaha, og hva har du tenkt å gjøre" var svaret. Hun spurte meg aldri om hvordan jeg hadde tenkt å klare og forsørge barnet. Hun spurte aldri om jeg ville klare å oppdra et barn. Hun spurte heller aldri om jeg ville makte våkenetter. *takk mamma* Hun sa "det er ditt valg hva du vil gjøre, ingen andre kan velge for deg. Jeg støtter deg uansett hva du bestemmer deg for". Og det har hun gjort! Jeg fikk forøvrig min første "nyktre" venninne da jeg gikk gravid, alle mine gamle venner var narkiser. Så jeg hadde ikke mange venner igjen. Må nok innrømme at jeg har forklart mine barn hvor viktig prevensjon er fordi det ikke finnes sikre perioder, og å "hoppe av i svingen" funker også dårlig. Jeg kunne ikke ha gjort annet enn å støtte deres valg og gjort det beste ut av det, uansett valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skindeep Skrevet 18. april 2005 #32 Del Skrevet 18. april 2005 Kan ikke tenke meg at fyren på 27 år har en anstendig jobb og er villig til å tenke på andre enn seg selv og ta så mye som et forsørgeransvar. når han er i stand til å gå til sengs med ei 16 års gammal jente. Jenta sa sikkert ja hun,det er jo ingen voldtekt,men jeg anker så mye på dette med at hva skal en godt voksen mann med et barn i senga. Hvilken glede har han av det. Mentalt har de svært lite til felles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 18. april 2005 #33 Del Skrevet 18. april 2005 Fikk selv barn når jeg var 17 år. Barnefaren var 25. Tok et friår fra videregående, før jeg fullførte. I dag er vi gift og har to barn på 7 og 3. Kunne ikke hatt et bedre liv! Kjærligheten til et barn er ubeskrivelig, fantastisk, uendelig. Ville aldri valgt noe annet.. Slik var det for meg. I denne situasjonen er det bare jenta som kan si hva som er riktig for henne, men vil bare vise at det ikke trenger å være krise om en blir ung mor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 23. april 2005 #34 Del Skrevet 23. april 2005 Vil bare si at min tante og onkel var 16 og 27 da fetteren min ble født. De er tilsammen fortsatt og er i dag i 50- og 60-årene. Så det kan gå - selv om det høres utrolig ut. Bare som et svar til de som lurer på hva en mann på 27 gjør med en jente på 16. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #35 Del Skrevet 23. april 2005 Vil bare si at min tante og onkel var 16 og 27 da fetteren min ble født. De er tilsammen fortsatt og er i dag i 50- og 60-årene. Så det kan gå - selv om det høres utrolig ut. Bare som et svar til de som lurer på hva en mann på 27 gjør med en jente på 16. Flott det da,men de mennene som vokser opp idag og ser innteresser i 16 åringer er ikke så voksne og modne for alderen som de var for 20-30 og 40 år siden. det bare er slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikka2011 Skrevet 23. april 2005 #36 Del Skrevet 23. april 2005 Ei jeg kjenner ble gravid rett før hun ble 16....... Far hennes kasta hu ut og sa at hu aldri trenkte å kome hjem igjen....... kan du tenke deg noko sånt...... ALLDRI om jeg hadde gjort det...... Selfølgelig hadde det vært hennes valg...... og ville hjelpet henne uansett... Og her på bygda er 10 års aldersforsjell heilt normalt.... og ingen hadde snakkt om det viss hun var 25 og han 35..... Hun er 16 og er lovlig.... kansje er hun voksen for alderen, og menn er jo seinare i utviklingen.... kansje dei e' på samme stadiet! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 23. april 2005 #37 Del Skrevet 23. april 2005 Gjest: Du må ikke tro min tante og onkel ikke møtte motbør den gangen.... selv om mye kanskje har endret seg. Jeg sier ikke at denne situasjonen er lik som den min tante og onkel var i - jeg vil bare påpeke at det kan gå fint og at det kan være kjærlighet mellom dem selv om det høres umulig ut. Men som sagt, jeg kan ikke si noe om dette konkrete tilfellet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 23. april 2005 #38 Del Skrevet 23. april 2005 Hun er gravid. Javel. Det er hennes sak om hun ønsker å beholde barnet eller ikke, og hadde det vært min datter skulle hun fått min støtte uansett. Når det gjelder barnefaren.. Ja, aldersforskjellen er stor. Stor nok til at man kan tillate seg å spørre seg hvordan disse to endte opp sammen i utgangspunktet. Det at han ikke vil møte foreldrene hennes setter jeg spørsmålstegn ved. Om han virkelig vil ta ansvar, og elsker henne, så burde det være selvsagt. (Om de hadde satt ut trusler om bank e.a. ville saken selvsagt stilt seg annerledes) Noen her påpekte at jenta kunne være veldig moden for alderen. Andre påpekte at han kunne være umoden. Vel, i så fall håper jeg det første er tilfellet, for om en mann er umoden i en alder av 27 år, så spørs det hvor mye han modner over de neste årene. En 16-åring forandrer seg imidlertid ganske mye på 3-4 år. (Greit nok, her generaliserer jeg, og er sikkert urettferdig mot "gutta" på 25+, jeg er nok farget av egne erfaringer der). Forholdet kan vise seg å funke fint, det. Eller det kan gå på ræva rimelig snart. Slik ville det vært uavhengig av aldersforskjell. noen ganger funker det, noen ganger ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå