xHenrik Skrevet 14. mars 2019 #1 Skrevet 14. mars 2019 ... veide vi 6-7 kilo mindre men spiste i snitt 250 kilokalorier mer per dag, sier Mads Kaggestad. Hva? Hvordan greide de det? De hadde jo ikke slankeapper engang. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #2 Skrevet 14. mars 2019 1 minutt siden, xHenrik skrev: ... veide vi 6-7 kilo mindre men spiste i snitt 250 kilokalorier mer per dag, sier Mads Kaggestad. Hva? Hvordan greide de det? De hadde jo ikke slankeapper engang. Folk var i større aktivitet Anonymkode: fe19c...c59 5
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 14. mars 2019 #3 Skrevet 14. mars 2019 Vi satt ikke med brett, mobiler og PC, på den tiden....
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #4 Skrevet 14. mars 2019 Vi var ute hele dagen sammen med venner, syklet, gikk på rulleskøyter, sparket fotball osv. Vi fikk sjelden skyss til skolen, vi måtte gå eller sykle. Selv tok jeg skolebussen, men det var langt å gå til busstoppet. Vi hadde ikke like mye penger så skulle vi noe så gikk vi. Vi hadde ikke mobiltelefon, å ringe fra hustelefon var veldig dyrt så skulle vi snakke med venner måtte vi gå hjem til hverandre eller møtes ute. Vi spiste ikke like mye godteri som nå, skulle jeg ha noe utenom lørdagene så måtte jeg pante flasker. Pålegget var muligens litt søtere enn i dag, men det ble smurt på hjemmebakt grovbrød så det ble allikevel sunnere en godteri. Anonymkode: fc1f0...313 6
Leo Skrevet 14. mars 2019 #5 Skrevet 14. mars 2019 Bare som et eksempel så var jeg var barn og ungdom på 80-tallet og ble ikke kjørt noe sted med mindre det var langt og/eller veldig dårlig vær. Bl.a. var det to kilometer til bussholdeplassen mens jeg gikk på ungdomsskolen/videregående og det ble aldri definert som langt, så bare der var det fire kilometers daglig spasertur. 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 20 minutter siden, xHenrik skrev: ... veide vi 6-7 kilo mindre men spiste i snitt 250 kilokalorier mer per dag, sier Mads Kaggestad. Hva? Hvordan greide de det? De hadde jo ikke slankeapper engang. En liten detalj til: Nå i dag er det vanlig at en person alene heller i seg 1,5 liter brus flere dager pr uke. På 80-tallet delte en hel familie 1 liter brus 1 dag pr uke... Anonymkode: fe19c...c59 8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #7 Skrevet 14. mars 2019 21 minutter siden, xHenrik said: ... veide vi 6-7 kilo mindre men spiste i snitt 250 kilokalorier mer per dag, sier Mads Kaggestad. Hva? Hvordan greide de det? De hadde jo ikke slankeapper engang. Morsomt. (Var det ufrivillig?) Anonymkode: 60f1a...4b6 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #8 Skrevet 14. mars 2019 Smågodt- var man heldig hadde man penger til å kjøpe 50 gram smågodt til lørdagsgodt. Nå i dag kjøper mange en halv kilo smågodt og dytter i seg ikke bare en dag pr uke- men flere dager pr uke. Anonymkode: fe19c...c59 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #9 Skrevet 14. mars 2019 På 80-tallet var dette nok til en familie på 4 personer. I dag er det mange som spiser alle bitene alene.Anonymkode: fe19c...c59 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 Man sitter mer på rumpen i dag. Det er det største problemet Anonymkode: fe19c...c59 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #11 Skrevet 14. mars 2019 Det ble sett på som oppvarming, og ikke omsorgssvikt å sykle 10 km til håndballtrening. Og en fin ekstra treningsøkt å sykle hjem igjen. I dag er man redd barna kan bli slitne. Anonymkode: 84103...d80 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 Man har ikke målt hele Norges befolkning for å få det tallet - 250 kcal. Jeg tror ikke det er så sannsynlig. Jeg var selv barn på 80-tallet, og spiste bare godteri på lørdag. Brus og kaker hørte bare til fest, og den flaska var 0,33, og ikke 0,5 eller 1,5. Selv om vi spiste fet og søt mat, så satte vi oss ned til måltider og spiste denne maten. Det var lite godteri og snacks tilgjengelig utenom måltidene. Aktivitetsnivået er også helt annerledes, og vi hadde mye mer hverdagsaktivitet i tillegg til treningen. Likevel tror jeg neppe at vi spiste mer enn i dag. Det er utrolig mye ubevisst spising i dag, småspising gjennom hele dagen som folk flest ikke legger merke til. Anonymkode: a3955...a21 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #13 Skrevet 14. mars 2019 1 time siden, xHenrik skrev: ... veide vi 6-7 kilo mindre men spiste i snitt 250 kilokalorier mer per dag, sier Mads Kaggestad. Hva? Hvordan greide de det? De hadde jo ikke slankeapper engang. Hahahaha..! Dagens! Hvordan tror du vi overlevde i "steinalderen"...? Anonymkode: 9b69d...20a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #14 Skrevet 15. mars 2019 Vi gikk dit vi skulle. Bare hvis det var skikkelig langt ble vi kjørt. Vi spiste lørdagsgodt på lørdager. Ikke på mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag. På ukedagene var det middager som seibiff, fiskegrateng, sprengt torsk, suppe og pannekaker. På lørdagen hadde vi kanskje pizza og på søndagen stek/kjøttkaker eller fin fisk som stekt ørret eller kveite. Vi hadde aldri poser med potetgull eller smågodt i skapet. De voksne kjøpe en pose Twist, eller mamma bakte en kake, hvis de skulle ha besøk en kveld. Vi drakk som regel vann. Melk var til brødmat og brus var til selskap eller en sjelden gang på en lørdag. Brusflaskene var på 3,3 dl og vi fikk bare en hver. Det er ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: c7733...cc2 3
Leifr Skrevet 15. mars 2019 #15 Skrevet 15. mars 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Man har ikke målt hele Norges befolkning for å få det tallet - 250 kcal. Jeg tror ikke det er så sannsynlig. Jeg var selv barn på 80-tallet, og spiste bare godteri på lørdag. Brus og kaker hørte bare til fest, og den flaska var 0,33, og ikke 0,5 eller 1,5. Anonymkode: a3955...a21 Husker at i stedet for å åpne korken på brusflaska, slo vi et lite hull i korken med en spiker og drakk gjennom dette, slik at den skulle vare lenger. (Also I had an onion on my belt, as was the fashion at the time. /grandpasimpson) 1
Million Skrevet 15. mars 2019 #16 Skrevet 15. mars 2019 På åttitallet var man jo ute hele dagen og i bevegelse hvis man var barn. Selv som voksen var det mer bevegelse dagen lang for å få ting gjort. Se bare på små dagligdagse ting som skulle man ha en "ny dings" av noe slag, så dro man til butikken som solgte dette, kanskje langt unna. Og så hjem igjen. I dag sitter vi og taster litt på en pc, og bestiller det hjemlevert. Trenger ikke løfte på ræva for å skifte ut garderoben heller. Alle klær bestilles på nettet her i huset. Gidder ikke gå i butikker. Skulle man ha nytt skattekort den gangen, måtte man dra ned til skattekontoret og få det ordnet. Tok halve dagen. I dag er det igjen bare noen trykk på pc-en, så er det i boks. Sittende på ræva hjemme. Skulle man spille noe, dro man hjem til hverandre og spilte brettspill eller man spilte fotball ute eller slåball etc. I dag sitter man på gutterommet sitt og spiller dataspill alene i rommet, mot andre som sitter alene hjemme hos seg selv. Ingen har trengt å gå noe sted, eller reise hjemmefra for å gjøre noe. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #17 Skrevet 15. mars 2019 15 timer siden, xHenrik skrev: De hadde jo ikke slankeapper engang. Her har jeg niveid all mat og lagt inn på app. Nesten ikke gått ned en dritt. Så drar jeg på reise til et land som ligger langt tilbake i utvikling sammenlignet med Norge. Spiser meg mett på god mat hver dag uten sjekke en eneste kalori. Får servert kaffe med massevis av sukker i. Jeg bare raste ned i vekt. Anonymkode: 84103...d80
Leifr Skrevet 15. mars 2019 #18 Skrevet 15. mars 2019 Nåja, mange av oss satt rett nok mye på gutterommet og spilte dataspill på åttitallet også. Men skulle vi f.eks. ha nye spill, var det enten å sykle på butikken, eller til en kamerat for å bytte kopier. Skulle vi organisere noe som helst som involverte mer enn to personer kunne det søren meg ta en uke bare å få ringt en runde til alle. Tungvint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå