AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #1 Skrevet 14. mars 2019 Har en 7-åring som er vanskelig å legge på kvelden. Vi bor alene i en 2-roms leilighet, så vi deler både soverom og seng. På kvelden pleier vi å lese sammen, eller jeg kan kile henne på ryggen. Veldig ofte blir jeg der til hun sovner, og noen ganger tar det så lang tid før hun sovner, at jeg sovner selv.. Jeg er veldig avhengig av å få litt tid for meg selv på kvelden, og hvis jeg går ut av rommet og lar henne sovne på egen hånd, får jeg spm om "når skal du sove?" "Er det lenge til du kommer å legger deg?" "Det er urettferdig at du får sitte oppe så lenge du vil, og ikke jeg." Akkurat som om jeg var søsteren hennes, og ikke moren.. Hun har kun helgesamvær hos far, og der sovner vel også far med barnet eller så er hun våken så sent at hun sovner uten hjelp. Jeg blir lei av å bruke så mye tid på legging hver kveld, og må innføre en fast rutine, og stå ved det. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 626e9...b8f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #2 Skrevet 14. mars 2019 Sånt tull gjør sønnen min på 7 år kun når andre legger han,ikke med meg. Men vi begynte med gode vaner fra han var liten av,det hadde vært uaktuelt å sitte på rommet med han til han sovner! Er selv alenemamma. Som han selv sier til andre så tuller han ikke når mamma legger han for hun er streng,mens andre som legger han duller med han å da tar det flere timer før han sovner. Anonymkode: 52d60...122
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #3 Skrevet 14. mars 2019 Skjønner at plassmangel er problematisk, men her ville jeg kanskje kjøpt en sovesofa på stuen, som du kan sove på? Så blir 7-åringen mer vant til å sove alene fremfor å vente på at du skal legge deg? Anonymkode: 5ab3a...17d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #4 Skrevet 14. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at plassmangel er problematisk, men her ville jeg kanskje kjøpt en sovesofa på stuen, som du kan sove på? Så blir 7-åringen mer vant til å sove alene fremfor å vente på at du skal legge deg? Anonymkode: 5ab3a...17d Jo, jeg er på let etter en 3-roms nå. Det er problematisk å dele soverom, når det gjelder å ha med besøk hjem osv. også. Men vi har delt seng hele livet, si det blir nok en vond vane å vende.. Har vurdert sovesofa, men satser heller på flytting snart. Kjipt for meg å leve i stua også, er veldig klar for eget rom og privatliv jeg også. Men inntil da må jeg endre leggerutinene. Anonymkode: 626e9...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #5 Skrevet 14. mars 2019 Jeg delte foresten soverom med sønnen min frem til han var 6 år. Spurte han hvor tid jeg kommer å legger meg så svarte jeg bare at jeg skulle være oppe mange timer til å at nå må han sove. Var aldri sånn at han var våken til jeg skulle legge meg. Anonymkode: 52d60...122 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, jeg er på let etter en 3-roms nå. Det er problematisk å dele soverom, når det gjelder å ha med besøk hjem osv. også. Men vi har delt seng hele livet, si det blir nok en vond vane å vende.. Har vurdert sovesofa, men satser heller på flytting snart. Kjipt for meg å leve i stua også, er veldig klar for eget rom og privatliv jeg også. Men inntil da må jeg endre leggerutinene. Anonymkode: 626e9...b8f En 7-åring burde jo forøvrig være en grei sak å legge. Jeg ville nok prøvd å enten lese en bok, eller snakket litt om dagen/morgendagen, og så sagt at «nå er det leggetid, mamma skal se litt på TV/rydde litt/lese bok på stua frem til jeg skal legge meg». Det er nok naturlig at hun føler en ekstra trygghet når du ligger ved siden av henne, siden dere deler seng, og at hun drøyer det i håp om at du skal sovne/ligge der lenger. Kanskje viktig å betrygge henne om at du er like tilgjengelig selv om du ikke ligger ved siden av henne? Anonymkode: 5ab3a...17d 2
Gjest BearMama Skrevet 15. mars 2019 #7 Skrevet 15. mars 2019 Jeg er voksen så jeg legger meg senere. Du skal legge deg nå. Ikke mer spørsmål. Godnatt. Om barnet behandler deg som en søster og ikke en mor...hvordan er dette i hverdagen? For et barn trenger ikke en søster eller en venninne i moren sin. De trenger en som er mamma med alt det innebærer. Struktur, faste rammer, en som setter klare regler og som ikke gir etter når barnet setter urimelige krav, som at du skal ligge i sengen til hun sovner.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #8 Skrevet 15. mars 2019 14 timer siden, BearMama skrev: Jeg er voksen så jeg legger meg senere. Du skal legge deg nå. Ikke mer spørsmål. Godnatt. Om barnet behandler deg som en søster og ikke en mor...hvordan er dette i hverdagen? For et barn trenger ikke en søster eller en venninne i moren sin. De trenger en som er mamma med alt det innebærer. Struktur, faste rammer, en som setter klare regler og som ikke gir etter når barnet setter urimelige krav, som at du skal ligge i sengen til hun sovner. Endelig ett fornuftig svar! Anonymkode: 52d60...122 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #9 Skrevet 16. mars 2019 Hvis barnet spør så sier du at du er voksen og bestemmer selv når du vil legge deg, og at det uansett blir lenge etter han har sovnet. Sier barnet at det er urettferdig, så svarer du bare at ja, noen ting oppleves urettferdig, men det er forskjellen på barn og voksne. Når du er voksen så bestemmer du også selv. Kommer det mer etter den ene forklaringen så avslutter du bare hele samtalen med at "slik er det" eller "fordi mamma sier det". Ikke gå inn i noen diskusjon med han, det er ikke hans sak når du velger å legge deg. Du kan også si at nå er han så stor at han kan legge seg selv, du kan gå inn og si natta og gi en klem, eller han kan komme innom stua etter badet og gi klem. Anonymkode: ddc38...b42
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #10 Skrevet 16. mars 2019 Du har jo laget dette selv med å trekke ut leggingen og i tillegg sovne der. Hvis dette skjer ofte så blir det et problem. Du må sette grenser. "Jeg er voksen, du er et barn. Nå må du sove, jeg kommer senere." Ikke verre enn det. Jeg forstår at det kan være litt vanskeligere når dere deler seng, men det burde ikke være et problem at du legger deg noen timer etter 7 åringen. Hvilken 7 åring mener at mor skal legge seg samtidig? Det har jeg aldri hørt om. Anonymkode: 2b482...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #11 Skrevet 16. mars 2019 Det er litt vanskelig det med legging. Jeg har en på 6, som ikke vil sove på sitt rom. Jeg har lagt barnet i vår seng, og da må jeg sitte med han til han sovner da han er redd for å være alene. Han kan også si at det er urettferdig at jeg får være oppe, se på tv, men da forklarer jeg at jeg er voksen, og han er et barn, og barn vokser og trenger å sove mer enn det voksne gjør. Det er en mulighet for at jeg og samboer bryter opp, og da hadde jeg kjøpt en familieseng, sånn med køye oppe og skaffet meg en leilighet med et soverom, da jeg ikke har råd til mer om jeg skal kjøpe... Så hadde han fått oppekøya og jeg nede. Da kan man jo også feks få litt mer personlig rom når man venter på at barnet skal sovne. Anonymkode: c6fcf...525
Gjest MizBiz Skrevet 16. mars 2019 #12 Skrevet 16. mars 2019 På 15.3.2019 den 7.01, BearMama skrev: Jeg er voksen så jeg legger meg senere. Du skal legge deg nå. Ikke mer spørsmål. Godnatt. Om barnet behandler deg som en søster og ikke en mor...hvordan er dette i hverdagen? For et barn trenger ikke en søster eller en venninne i moren sin. De trenger en som er mamma med alt det innebærer. Struktur, faste rammer, en som setter klare regler og som ikke gir etter når barnet setter urimelige krav, som at du skal ligge i sengen til hun sovner. Jeg har sett deg kommentere på flere barneoppdragelsestråder, og tenkt du skulle hatt en blogg eller bok om emnet altså. Du har peil!
Gjest BearMama Skrevet 16. mars 2019 #13 Skrevet 16. mars 2019 1 minutt siden, MizBiz skrev: Jeg har sett deg kommentere på flere barneoppdragelsestråder, og tenkt du skulle hatt en blogg eller bok om emnet altså. Du har peil! Tusen takk. Det var hyggelig å høre. Gir råd ut ifra egne erfaringer da. Det funker på ungen min og han er både sta og viljesterk som f*** og tester grenser så mye som mulig 🙈😅😬 (Hvor har han det fra?) 🌸
Gjest MizBiz Skrevet 16. mars 2019 #14 Skrevet 16. mars 2019 23 minutter siden, BearMama skrev: Tusen takk. Det var hyggelig å høre. Gir råd ut ifra egne erfaringer da. Det funker på ungen min og han er både sta og viljesterk som f*** og tester grenser så mye som mulig 🙈😅😬 (Hvor har han det fra?) 🌸 😅😅😅
Vera Vinge Skrevet 16. mars 2019 #15 Skrevet 16. mars 2019 Det med at du legger deg senere, er det jo bare å svare kort og greit på, at det er forskjell på hvor mye søvn barn og voksne trenger. Men vet min 7-åring gjerne ville prøvd å forhandle seg fram til å legge seg samtidig som oss om ikke rammene rundt legging var rimelig strikte. Han har gjerne mange spørsmål som dukker opp ved legging, og vi snakker om noe av det, men er tydelig på at nå er det legging. De får gjerne høre et par sanger fra telefonen min før de sovner og mens jeg går ut av rommet. Skjønner veldig godt at du ønsker deg egentid om kvelden, spesielt som alenemor.
Ulrikke Skrevet 16. mars 2019 #16 Skrevet 16. mars 2019 Her må du være mer tydelig, mer bestemt. Du er voksen og trenger mindre søvn, bestemmer selv når du skal legge deg. Og at du uansett ikke kommer før hun har sovnet, for hun skal klare å sovne alene. Si det hyggelig, men vær veldig tydelig på at du ikke ombestemmer deg og at du IKKE på noen måte kommer og legger deg før hun har sovnet. Det er ikke snudd på en dag eller to, men for å få gevinst senere må du legge inn innsatsen nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå