AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #1 Skrevet 14. mars 2019 Jeg er i det som sikkert ikke er en veldig unik situasjon. Stort arbeidspress på jobben, føler jeg stagnerer der, begynner å bli lei. Vurderer å si opp. Jeg har vært i jobben 4 i år nå, byttet litt stillinger internt. Jeg var like lei og klar for å si opp for ca 2 år siden, men da fikk jeg en ny jobb, som gjorde at ting ble spennende og nytt. Nå har jeg drevet med dette i 2 år, og føler ikke jeg kan verken fri, ferie eller være syk. Jeg har hatt lyst og planer om å søke på jobber, men jeg synes det er vanskelig mens jeg er i min nåværende jobb, og ser for meg at det blir et skikkelig spark i ræva hvis jeg faktisk bare sier opp, og deretter begynner å søke intensivt. Har noen gjort lignende? Eventuelt hatt hell eller mindre hell med det Anonymkode: b0646...2b7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #2 Skrevet 14. mars 2019 Har du økonomi til å klare deg i 12 uker uten dagpenger, så er det jo bare å kjøre på. Anonymkode: 7be29...437 8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #3 Skrevet 14. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du økonomi til å klare deg i 12 uker uten dagpenger, så er det jo bare å kjøre på. Anonymkode: 7be29...437 Det var ikke det jeg spurte om, og takk for et ikke-relevant svar og spørsmål. Anonymkode: b0646...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #4 Skrevet 14. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i det som sikkert ikke er en veldig unik situasjon. Stort arbeidspress på jobben, føler jeg stagnerer der, begynner å bli lei. Vurderer å si opp. Jeg har vært i jobben 4 i år nå, byttet litt stillinger internt. Jeg var like lei og klar for å si opp for ca 2 år siden, men da fikk jeg en ny jobb, som gjorde at ting ble spennende og nytt. Nå har jeg drevet med dette i 2 år, og føler ikke jeg kan verken fri, ferie eller være syk. Jeg har hatt lyst og planer om å søke på jobber, men jeg synes det er vanskelig mens jeg er i min nåværende jobb, og ser for meg at det blir et skikkelig spark i ræva hvis jeg faktisk bare sier opp, og deretter begynner å søke intensivt. Har noen gjort lignende? Eventuelt hatt hell eller mindre hell med det Anonymkode: b0646...2b7 Få deg en ny jobb mens du er i arbeid. Anonymkode: 9c373...a58 3
FrodeF Skrevet 14. mars 2019 #5 Skrevet 14. mars 2019 (endret) Kjør på. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke det jeg spurte om, og takk for et ikke-relevant svar og spørsmål. Anonymkode: b0646...2b7 Er du blakk som en kjerkerotte i et yrke hvor det er vanskelig å få ny jobb må man være komplett idiot hvis man sier opp uten en ny jobb å gå til. Så jo, det er veldig relevant. Tenk deg litt om før du slenger med leppa. Jeg vil uansett anbefale deg å si opp jobben. Samtidig krysser jeg fingrene for at du ikke får deg en ny. Endret 14. mars 2019 av FrodeF 20 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 Nei, det synes jeg ikke. Jeg har gjort det samme, og når jeg hadde sagt opp jobben fikk jeg ny energi og motivasjon til å søke nye jobber. Det var til og med en fordel i forhold til ny arbeidsplass at jeg kunne starte tidligere siden jeg allerede hadde sagt opp jobben. Jeg gikk altså rett over i ny jobb selv om jeg sa opp jobben før jeg i det hele tatt hadde søkt ny jobb. Anonymkode: ef7e6...aae 1
Thyra Skrevet 14. mars 2019 #7 Skrevet 14. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det synes jeg ikke. Jeg har gjort det samme, og når jeg hadde sagt opp jobben fikk jeg ny energi og motivasjon til å søke nye jobber. Det var til og med en fordel i forhold til ny arbeidsplass at jeg kunne starte tidligere siden jeg allerede hadde sagt opp jobben. Jeg gikk altså rett over i ny jobb selv om jeg sa opp jobben før jeg i det hele tatt hadde søkt ny jobb. Anonymkode: ef7e6...aae Det burde jo være en fordel for den nye arbeidsplassen at du kan begynne med en gang. Men har også hørt at mange arbeidsgivere foretrekker søkere som er i jobb, siden de tolker det som om det er noe "feil" med vedkommende om hen ikke har jobb. Og hull i CV-en er jo noe mange reagerer negativt på. 1
Gjest dittogdatt Skrevet 14. mars 2019 #8 Skrevet 14. mars 2019 Jeg vil si at med det arbeidsmarkedet som er i dag, så er det fullstendig idioti å si opp en trygg jobb før man får en ny. Det er heller ingen arbeidsgiver som ser negativt på at du er i jobb, det viser at du er en lojal arbeidsgiver. Jeg ville rynket mer på nesen over en arbeidssøker som hadde sagt opp uten noe å gå til.. Det kan også hende din nåværende arbeidsgiver kan justere litt på oppsigelsestiden din hvis du får deg ny jobb.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #9 Skrevet 14. mars 2019 Sa opp jobben min i 2017, hadde 3 måneders buffer i tilfelle jeg ikke fikk noe innen dagpengene skulle komme, og det tok 5 måneder før jeg fikk napp og er i min nåværende jobb. Jeg angrer ikke. Min forrige arbeidsplass var KJEDELIG! Ingen fikk varierte arbeidsoppgaver, alt bare var et ork. Dårlig lønn var det og (180,- timen). Det var ganske dårlig stemning på jobb, folk gikk bare å gnagde og baksnakket hverandre, alt ble en ond sirkel. Nå er jeg på en mye triveligere arbeidsplass med kollegaer som smiler og ønsker meg en god dag hver eneste dag, daglig leder som hører og inkluderer alle, jeg føler å gi alt hver dag. Lønna er 450 000,- i året. Du kommer ikke til angre, du lever kun en gang. Du kommer til å møte motgang, men ikke gi opp! Anonymkode: 6d442...ae0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 28 minutter siden, dittogdatt skrev: Jeg vil si at med det arbeidsmarkedet som er i dag, så er det fullstendig idioti å si opp en trygg jobb før man får en ny. Det er heller ingen arbeidsgiver som ser negativt på at du er i jobb, det viser at du er en lojal arbeidsgiver. Jeg ville rynket mer på nesen over en arbeidssøker som hadde sagt opp uten noe å gå til.. Det kan også hende din nåværende arbeidsgiver kan justere litt på oppsigelsestiden din hvis du får deg ny jobb. I en del jobber, er det i praksis ikke mulig å søke ny jobb mens man har eksisterende jobb. I min bransjer er det f. eks. ganske vanlig med 10-12 timers arbeidsdager med fullt kjør fra morgen til kveld, ofte ikke lunsjpause heller. Det gir ikke mye tid og overskudd til å søke ny jobb. Og tilrettelegging fra arbeidsgivere er ofte null. Anonymkode: 2334c...0f9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #11 Skrevet 14. mars 2019 Hvis man VIL jobbe og tar den jobben man får, begynner i det små med ekstravakter her og der f.eks så FÅR man jobb. Og da er det ikke farlig å si opp jobben uten å ha en ny og gå til. Men hvis man er fin på det og vil ha bare EN type jobb, er det verre. Det er ikke sunt å gå å mistrives i jobben og la det ta så stor plass i livet. Da er det bedre å gå videre og bli lykkelig. Anonymkode: 996b9...0a8 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I en del jobber, er det i praksis ikke mulig å søke ny jobb mens man har eksisterende jobb. I min bransjer er det f. eks. ganske vanlig med 10-12 timers arbeidsdager med fullt kjør fra morgen til kveld, ofte ikke lunsjpause heller. Det gir ikke mye tid og overskudd til å søke ny jobb. Og tilrettelegging fra arbeidsgivere er ofte null. Anonymkode: 2334c...0f9 Allikevel, jeg hadde hvert fall aldri turt å si opp en fast jobb i dag. Men nå er vi så heldig stilt på min arbeidsplass at folk står i kø for høyere stillingsprosent, så vi er vel litt bortskjemt kanskje, med tilrettelegging av oppsigelsestid:) Anonymkode: c0377...981 1
Thyra Skrevet 14. mars 2019 #13 Skrevet 14. mars 2019 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man VIL jobbe og tar den jobben man får, begynner i det små med ekstravakter her og der f.eks så FÅR man jobb. Og da er det ikke farlig å si opp jobben uten å ha en ny og gå til. Men hvis man er fin på det og vil ha bare EN type jobb, er det verre. Det er ikke sunt å gå å mistrives i jobben og la det ta så stor plass i livet. Da er det bedre å gå videre og bli lykkelig. Anonymkode: 996b9...0a8 Men hvis man er villig til å ta hva som helst og ikke er "fin på det", kan man vel like gjerne bli hvor man er? Ingen vits i å si opp en jobb man mistrives i for å begynne i en ny jobb man mistrives i. Hvis da ikke den nye jobben innebærer at man kan bo et sted man trives bedre enn der man bor nå. Endret 14. mars 2019 av Thyra 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #14 Skrevet 14. mars 2019 4 minutter siden, Thyra skrev: Men hvis man er villig til å ta hva som helst og ikke er "fin på det", kan man vel like gjerne bli hvor man er? Ingen vits i å si opp en jobb man mistrives i for å begynne i en ny jobb man mistrives i. Hvis da ikke den nye jobben innebærer at man kan bo et sted man trives bedre enn der man bor nå. Trivsel har med mer å gjøre enn bare type jobb. Har med arbeidsmiljø, leder osv og. Anonymkode: 996b9...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #15 Skrevet 15. mars 2019 På 14.3.2019 den 18.40, AnonymBruker skrev: Det var ikke det jeg spurte om, og takk for et ikke-relevant svar og spørsmål. Anonymkode: b0646...2b7 Hva mener du med det? Økonomi er jo den viktigste grunnen til at man ikke bør si opp uten sikkerhet i ny jobb. Hvis man klarer seg økonomisk og mistrives i nåværende jobb er det jo bare å si opp. Da trenger du ikke den økonomiske sikkerheten. Anonymkode: 68fec...766
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #16 Skrevet 16. mars 2019 Sa selv opp jobben min for snart ett år siden. Jeg søkte jobb etter fullførte studier og flyttet langt vekk. Jobben var grei, men jeg fikk ingen venner på den nye plassen og ble ensom. Det ble så kjipt at jeg til slutt sa opp og flyttet nærmere hjem, til en by hvor jeg har venner. Jeg tar videreutdanning nå da. Søkte jobber før jeg flyttet, men hørte ikke noe og startet på studier i stedet. Fikk etter hvert et tilbud (vikariat), men bestemte meg for å fullføre studiet. Aner ikke hvordan ting blir til høsten når jeg er ferdig med studiet. Må bare søke jobb. Det er tungt å bryte opp sånn. Noen sa til meg at jeg var gal som sa opp en trygg jobb og flyttet. Det har ingenting med at jeger en ustabil arbeidstaker eller noe. Det er det jeg er redd arbeidsgivere vil tro når de ser CV-en. Jeg tør bare å si til meg selv at jeg har tatt et valg som ikke passet meg. Jeg hadde det ikke noe bra, og må gjøre noe med det. Det er trist om andre skal dømme meg om et valg jeg tok for å få det bedre. Ensomheten og angsten gikk ut over jobben. Jeg sov dårlig og spiste lite. Jeg ble undervektig, det var sykt hvor lite jeg veide. Nå har jeg det så mye bedre. Jeg har gått opp over 10 kilo siden jeg var på mitt letteste. Og jeg er normalvektig nå! Jeg har venner og familie i nærheten, og kan endelig være sosial. Andre tåler å være alene, men vi er forskjellige. Jeg må ha venner og familie rundt meg, eller så går jeg i kjelleren. Så selv om jeg helt sikkert må jobbe som tilkallingsvikar etter studiene, så er det bedre enn å ha fast jobb og være ensom. Jeg syns man skal ta vare på seg selv. Det er ikke noe bra når man ikke trives. Mange er redde for å bryte opp og gjøre noe litt uvanlig. Det er press og forventninger om at du skal ha fast jobb. Men hva med når det går ut over psyken? Anonymkode: 60a73...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2019 #17 Skrevet 17. mars 2019 On 3/14/2019 at 6:40 PM, AnonymBruker said: Det var ikke det jeg spurte om, og takk for et ikke-relevant svar og spørsmål. Anonymkode: b0646...2b7 Du spør om det er galskap å si opp jobben før man har ny, og du får til svar at dersom økonomien går greit så er det bare å kjøre på, og det mener du ikke er relevant svar og heller ikke svar på hva du spurte om? Du spør om det er galskap si opp jobben, jeg må virkelig si at jeg ikke aner hvordan man kan svare mer relevant enn at så lenge visse kriterier er på plass så er det ikke galskap. Kan ikke du heller fortelle oss hvilke svar som vil være relevant nok for deg da? Anonymkode: beeae...12d 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #18 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.3.2019 den 18.38): Har du økonomi til å klare deg i 12 uker uten dagpenger, så er det jo bare å kjøre på. Anonymkode: 7be29...437 Uenig. Selv om du får dagpenger, er det ikke nok. Hva om ts ikke får jobb etter 1-2 år? Anonymkode: d6735...e16
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #19 Skrevet 5. februar 2022 Gjest dittogdatt skrev (På 14.3.2019 den 18.56): Jeg vil si at med det arbeidsmarkedet som er i dag, så er det fullstendig idioti å si opp en trygg jobb før man får en ny. Det er heller ingen arbeidsgiver som ser negativt på at du er i jobb, det viser at du er en lojal arbeidsgiver. Jeg ville rynket mer på nesen over en arbeidssøker som hadde sagt opp uten noe å gå til.. Det kan også hende din nåværende arbeidsgiver kan justere litt på oppsigelsestiden din hvis du får deg ny jobb. Hva om det ikke er "trygg jobb", men bare vikariat som blir forlenget? Anonymkode: d6735...e16
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #20 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.3.2019 den 18.40): Det var ikke det jeg spurte om, og takk for et ikke-relevant svar og spørsmål. Anonymkode: b0646...2b7 Hahhha.... okei. Det er jo det mest relevante spørsmålet som eksisterer når det kommer til spørsmålet ditt fordi det faktisk er det eneste som betyr noe. Anonymkode: 3e6c8...014
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå