Gå til innhold

Ble anbefalt kosmetisk operasjon på barnet mitt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et barn med veldig utstående ører. Vi har fått tilbud om operasjon og barnet ønsker selv denne operasjonen. Samtidig så ER det jo kosmetisk. Legen annbefaler operasjon, men jeg er usikker på hva som blir riktig...

Anonymkode: 26324...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er greit å skille mellom kosmetiske operasjoner av overfladiske grunner, og kosmetisk operasjoner som kan være "nødvendige" for livskvalitet og selvbilde.

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble operert for utstående ører når jeg var 9 år, er i dag veldig glad for at det ble gjort så tidlig.

Anonymkode: dd666...29d

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en kamerat som gjorde det. Utgjorde for ham forskjellen på å bli mobbet jevnlig, og å ikke bli mobbet overhodet. Han måtte vente til han selv var gammel nok, fordi foreldrene sa nei, og han er litt forbanna på foreldre som ikke tok hans problemer med dette på alvor. Barn kan være nådeløse! 

Før han fortalte sin opplevelse ville jeg sagt klart nei, men hans historie fikk meg til å innse at det er et lite inngrep som kan ha stor betydning. 

Anonymkode: 3fc2b...ba9

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekstremt uvanlig tannstilling eller utstående ører tenker jeg er innafor å endre på kosmetisk.

Jeg har selv større skjevheter i tennene(bare kosmetisk), og er som voksen «oppgitt» over at jeg ikke fikk tannregulering som barn. Nå er det fryktelig dyrt og mer omstendelig å få det gjennomført. 

Anonymkode: b7e45...738

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når det gjelder greier som meget utstående ører, så tenker jeg det er innafor. Det er noe som skjuler en skavank, heller enn å fosøke fikse på utseendet, om du forstår hva jeg mener. Er forskjell på å la barnet operere en nese som ser stort sett normal ut, og operere merkbart utstående ører. Det ser man så sjeldent at det er noe alle vil legge merke til, og ikke positivt. 

Samme med tenner som noen sier. Det er noe som kan lyse sterkt mot andre mennesker som det er en skavank. 

Anonymkode: 27782...fe4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder greier som meget utstående ører, så tenker jeg det er innafor. Det er noe som skjuler en skavank, heller enn å fosøke fikse på utseendet, om du forstår hva jeg mener. Er forskjell på å la barnet operere en nese som ser stort sett normal ut, og operere merkbart utstående ører. Det ser man så sjeldent at det er noe alle vil legge merke til, og ikke positivt. 

Samme med tenner som noen sier. Det er noe som kan lyse sterkt mot andre mennesker som det er en skavank. 

Anonymkode: 27782...fe4

Jeg er enig, men jeg synes også at barn med store neser også bør kunne få dekket dette. Dette er jo en skavank på lik lunje som tenner og meget utstående ører, da den er midt i fleisen.

Anonymkode: 12558...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremt uvanlig tannstilling eller utstående ører tenker jeg er innafor å endre på kosmetisk.

Jeg har selv større skjevheter i tennene(bare kosmetisk), og er som voksen «oppgitt» over at jeg ikke fikk tannregulering som barn. Nå er det fryktelig dyrt og mer omstendelig å få det gjennomført. 

Anonymkode: b7e45...738

Enig, både når det gjelder ører og tenner.

Jeg har også store skjevheter på tennene, samt noe overbitt, men fikk aldri henvist til reguleringstannlege. Min tannlege mente at det var en del av «sjarmen og personligheten» at tennene mine var slik. Det som er rasende urettferdig er at mer billedskjønne barn enn meg, med mindre feilstillinger, fikk henvisning videre, av samme tannlege. Det var nok ikke en del av de vakres «sjarme og personlighet» på samme måte :eeeh: 

Anonymkode: 1d6ca...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det, spesielt om barnet også ville.

Barneverdenen er ikke den samme som voksenverdenen. Den er mye verre. Det er en garanti at barnet ditt vil bli mobbet på grunn av ørene, og det vil påvirke både selvbilde, det sosiale og generelle prestasjoner. 

Ser ingen grunn til å ikke gjøre det :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne operasjonen når jeg var barn. Ørene plaget meg ikke og jeg ble ikke ertet for dem av andre barn, men min mor syntes det var en god idé så da ble det slik. Helt ærlig tror jeg ikke utstående ører ville plaget meg i dag heller, og syns egentlig det er litt synd at de ble forandret på, da det var en "skavank" som jeg aldri brydde meg om. Helt ærlig ble det gjort mer narr av bandasjen jeg måtte gå med på hodet i ei uke eller to etter operasjonen enn ørene noen gang ble.

Men hvis dette er noe som plager barnet mye så ville jeg kanskje vurdert det, selv om jeg har større tro på å lære dem å elske seg selv som de er, enn å kosmetisk fikse på utseende. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, Stueloff skrev:

Jeg fikk denne operasjonen når jeg var barn. Ørene plaget meg ikke og jeg ble ikke ertet for dem av andre barn, men min mor syntes det var en god idé så da ble det slik. Helt ærlig tror jeg ikke utstående ører ville plaget meg i dag heller, og syns egentlig det er litt synd at de ble forandret på, da det var en "skavank" som jeg aldri brydde meg om. Helt ærlig ble det gjort mer narr av bandasjen jeg måtte gå med på hodet i ei uke eller to etter operasjonen enn ørene noen gang ble.

Men hvis dette er noe som plager barnet mye så ville jeg kanskje vurdert det, selv om jeg har større tro på å lære dem å elske seg selv som de er, enn å kosmetisk fikse på utseende. 

Så godt å lese. Jeg har selv en sønn på 12 år med utstående ører. Men tenker det er helt opp til han, om han vil gjøre noe med det. Ingen erter han for det, og han bryr seg ingenting om det selv. Og er jo bare flott, at han er fornøyd med den han er. 

Anonymkode: 0cc00...412

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fulgt legen og barnet her.

Min fetter ble operert for utstående ører som barn, og det er han veldig glad for i dag. Han var oppmerksom på det og ukomfortabel, selv om han ikke ble direkte mobbet.

Barnet er stort nok til å forstå i hovedsak hva det innebærer, og så lenge legen også anbefaler hadde jeg gjort det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg så en dokumentar/et innslag om et barn med utstående ører en gang.. Jeg gikk ikke med hale eller håret bak ørene på flere måneder! Var sikker på at jeg hadde dette, selv om jeg har HELT normale ører. Jeg tenkte masse på dette, sa det aldri til noen. Litt off topic, men det kan hindre barnet selv om de voksne ikke tror det :) 

Har også hatt en annen «skavank» som jeg fikset på som18 åring. Skulle ønske der ble gjort før..Hindret meg feks i å kle meg som jeg ville i ungdomsårene, være med på bilder osv. Lite inngrep.

Anonymkode: cd1a8...35d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gjort det. Det tar problemet hans seriøst. En ting er mobbing, en annen ting er dating o.l. i framtiden. Førsteinntrykk teller alt for mye i en tid der tinder feks regjerer. Tenk 20 år frem i tid da, mye mer hektisk og alt. Dessuten er det noe med hørselen og barn, jeg ville ordnet det mens hørselen fortsatt var i utvikling, da blir overgangen mindre ser jeg for meg. For sjansen for at han vil gjøre noe med det som voksen er stor. Teit å feilbedømme hvor den pålagte lyden av en elbil kommer fra da...

Anonymkode: f418c...0aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har selv ett utstående øre og var skikkelig sint på foreldrene mine som ikke lot meg operere da det ble forslått da jeg var barn. Ble aldri mobbet eller noe, men var veldig selvbevisst på dette i tenårene og gikk for eksempel aldri med håret opp. Ville absolutt latt barnet velge selv her.

Anonymkode: a6d14...235

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en gutt i klassen som tok denne operasjonen. Jeg hadde selv aldri lagt merke til at det var noe «galt» med han, og kan ikke huske at han ble mobbet for det. Men jeg vet at han fikk masse uønsket oppmerksomhet på grunn av bandasjen og styret med operasjonen. For alt jeg vet kan det godt hende han var plaget og glad for operasjonen - men det er verdt å ha i bakhodet at en slik operasjon også kan skape mobbing. 

Litt på siden:

Jeg har ikke noe problem med at noen tar slike kosmetiske operasjoner, men jeg synes det er ganske rart at folk er så dobbeltmoralske rundt det. Hva er egentlig forskjellen på å fikse skjeve tenner og utstående ører, og fikse en stygg nese eller flate bryst? Hvis alt bare er kosmetisk altså, hvorfor er det ene akseptert og «forståelig» mens det andre blir foraktet og sett ned på? 

Jeg vet om flere som har blitt mobbet for stor/rar nese enn som har blitt mobbet for utstående ører. Likevel blir de som tar en neseoperasjon sett ned på. De som fikser for eksempel nese, lepper eller pupper skal «lære seg å akseptere seg selv som de er». Men de som har skjeve tenner eller utstående ører de må selvsagt opereres «finere» - enda til på statens regning. Husker oppstyret når det ble foreslått at man skulle fjerne støtten til kosmetisk tannregulering... 

Anonymkode: 4205f...f71

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig, men jeg synes også at barn med store neser også bør kunne få dekket dette. Dette er jo en skavank på lik lunje som tenner og meget utstående ører, da den er midt i fleisen.

Anonymkode: 12558...160

Jeg er helt uenig, hvis nesa eller ørene virker så er de perfekte! Vi er så skjønnhetsfikserte at det får være grenser....selv satte jeg skallfasetter på fortennene fordi jeg var nødt da nerven var blottet på baksiden, tannlegen gikk da svært langt i at vi samtidig måtte ta vekk mellomrom mellom fortennene for det gikk jo ikke an å gå rundt sånn....jo det går fint an, kranglet meg til samme mellomrom, det er min skavank, jeg har vent meg til den og den hører til mitt utseende som ikke er perfekt:)

Vi må heller slutte å anse uperfekte trekk som en skavank, det er ikke det før det ikke virker, nå vet ikke jeg om gutten til TS er så ekstrem at det faktisk er en feil som er til hinder, da blir det noe annet, men stor nese...har sett mange riktig så vakre mennesker med stor eller rar nese, hvem er Barbra Streisand uten nesa liksom?

Anonymkode: 697f6...d56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn med veldig utstående ører. Vi har fått tilbud om operasjon og barnet ønsker selv denne operasjonen. Samtidig så ER det jo kosmetisk. Legen annbefaler operasjon, men jeg er usikker på hva som blir riktig...

Anonymkode: 26324...178

Utstående ører har barn blitt operert for i mange tiår. Ingen har tidligere sett på den typen operasjoner som kosmtmetiske og av den grunn etisk betenkelige. I tillegg er det operasjoner dekket av det offentligenog ikke av foreldrenes lommebok. Grunnen til dette er enkel, når ørene er utstående og det offentlige dekker den, så er det medisinsk forsvarlig og gjerne også nødvendig. 

Å bygge opp igjen et bryst etter en kreftoperasjon, eller sette inn manglende tenner er også kostmetiske inngrep. Også disse inngrepene er dekket av det offentlige fordi de regnes som medisinsk forsvarlige og nødvendige for bedre livskvalitet. 

Jeg vet ikke om tråden er opprettet i forsøk på å fremprovosere reaksjoner eller om det er manglende forståelse for nødvendigheten av å operere utstående ører? Fordi utstående ører som legen anbefaler inngrep på, må være av en viss størrelse for at man skal få en slik anbefaling, det er altså ikke snakk om bare bagateller. 

Anonymkode: 85282...4c3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...