AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #1 Skrevet 14. mars 2019 Heletiden hører jeg denne unnskyldningen når andre venninner pumper seg full av godteri eller forer barna sine med dette. Blir helt oppgitt over hvor dumme mange mennesker er. Det vi glemmer helt er at vi programmerer hjernen til barna å lære at godteri/søtsaker/søppel er såkalt kose seg. Her er det mange foreldre som feiler fullstendig, klarer du la være å lære barna denne vanen kommer du utrolig langt. I dag spiser vi oss syke, tarmsystemet blir helt ødelagt av feil mat. Lær barna at den vanlige sunne maten er kosen. Anonymkode: 01907...5e5 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #2 Skrevet 14. mars 2019 Sånn har jeg gjort det, bare i forhold til alkohol Vokste selv opp i et hjem der helgekos, feiringer og ferier var synonymt med alkohol, og har bevisst valgt bort å kjøre samme holdningslinje med egne barn. Blir det samme med mat, ja, men der er jeg ikke like streng. Er dog bevisst på at det skal være mulig å se en film, gå en tur osv uten å måtte ha noe å putte i munnen bestandig. Det er dumt hvis godteri/mat blir synonymt med kos. Anonymkode: ea841...fc8 2
Puny Skrevet 14. mars 2019 #3 Skrevet 14. mars 2019 Syntes jeg ser helt motsatt jeg. Folk er livredde for godteri og barn har ikke smakt salt før de er 5 år. ALT er hjemmelaget supersunt. Foreldre i dag er mye mer bevisste enn da jeg vokste opp på 90 tallet. Vi levde på kneippbrød med nugatti og Toro Jegergryte. 34
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #4 Skrevet 14. mars 2019 4 minutter siden, Puny skrev: Syntes jeg ser helt motsatt jeg. Folk er livredde for godteri og barn har ikke smakt salt før de er 5 år. ALT er hjemmelaget supersunt. Foreldre i dag er mye mer bevisste enn da jeg vokste opp på 90 tallet. Vi levde på kneippbrød med nugatti og Toro Jegergryte. The sweet 90's 😁 Anonymkode: dd479...a79 8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #5 Skrevet 14. mars 2019 Just now, Puny said: Syntes jeg ser helt motsatt jeg. Folk er livredde for godteri og barn har ikke smakt salt før de er 5 år. ALT er hjemmelaget supersunt. Foreldre i dag er mye mer bevisste enn da jeg vokste opp på 90 tallet. Vi levde på kneippbrød med nugatti og Toro Jegergryte. Jeg har ikke den erfaringen. I min familie og vennekrets er det normalt at barna skal smake på alt det gode de voksne spiser. Samt at besteforeldre er ivrige til å gi diverse søtt og snacks. Faktisk kjenner jeg mange som spiser toromat og nugatti flere ganger i uka... Tror du må være i et litt annerledes miljø fra normen om de fleste lager mat fra bunnen, og ikke bruker ferdigmat flere ganger i uka. Anonymkode: c3859...d60 2
Gjest BearMama Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 26 minutter siden, Puny skrev: Syntes jeg ser helt motsatt jeg. Folk er livredde for godteri og barn har ikke smakt salt før de er 5 år. ALT er hjemmelaget supersunt. Foreldre i dag er mye mer bevisste enn da jeg vokste opp på 90 tallet. Vi levde på kneippbrød med nugatti og Toro Jegergryte. Og Grandis ❤️
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #7 Skrevet 14. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Heletiden hører jeg denne unnskyldningen når andre venninner pumper seg full av godteri eller forer barna sine med dette. Blir helt oppgitt over hvor dumme mange mennesker er. Det vi glemmer helt er at vi programmerer hjernen til barna å lære at godteri/søtsaker/søppel er såkalt kose seg. Her er det mange foreldre som feiler fullstendig, klarer du la være å lære barna denne vanen kommer du utrolig langt. I dag spiser vi oss syke, tarmsystemet blir helt ødelagt av feil mat. Lær barna at den vanlige sunne maten er kosen. Anonymkode: 01907...5e5 Bra vi har sånne som deg til å redde menneskeheten.. slappav du no. Jeg gir barna mine godteri og sjojolade innimellom. Det er faktisk lov å kose seg ja... Anonymkode: 2f42c...fa3 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #8 Skrevet 14. mars 2019 Ødelegger tarmsystemet? Det var å dra den litt langt! Den blir absolutt ikke ødelagt! Anonymkode: f2b91...27f 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #9 Skrevet 14. mars 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra vi har sånne som deg til å redde menneskeheten.. slappav du no. Jeg gir barna mine godteri og sjojolade innimellom. Det er faktisk lov å kose seg ja... Anonymkode: 2f42c...fa3 Jeg også... kjøper inn godis og is. Må si at jeg koser meg med det selv også. På kvelden, men Netflix og en bolle med noe godt på bordet. Er blitt litt rund rundt magen da.. men, men. Anonymkode: 1da98...171 2
s0la Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 52 minutter siden, Puny said: Syntes jeg ser helt motsatt jeg. Folk er livredde for godteri og barn har ikke smakt salt før de er 5 år. ALT er hjemmelaget supersunt. Foreldre i dag er mye mer bevisste enn da jeg vokste opp på 90 tallet. Vi levde på kneippbrød med nugatti og Toro Jegergryte. Åh barndommen! Får samme inntrykk jeg og.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #11 Skrevet 14. mars 2019 Jeg tenker folk må gjøre som de vil, så lenge det ikke grenser til omsorgssvikt. Her lar vi ikke barna (3 og 5) spise søtsaker hjemme, enkelt og greit fordi vi ikke har det i hus. Men hvis de har is i barnehagen en dag så sier ikke jeg nei. Eller hvis vi er i besøk og de vil smake kake slik som de andre barna, så får de selvsagt lov til det. Men det er ikke en del av deres kosthold i hverdagen, eller noe vi velger å "kose oss" med. Jeg tenker hverdagsvaner er det som betyr noe, og vår kosemat er en bedre middag, eller fruktsalat til dessert. Det er våre barn, og vi bestemmer. Akkurat som alle andre må få gjøre som de mener er best for sine barn. Anonymkode: d1c9e...d93 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 1 time siden, Puny skrev: Syntes jeg ser helt motsatt jeg. Folk er livredde for godteri og barn har ikke smakt salt før de er 5 år. ALT er hjemmelaget supersunt. Foreldre i dag er mye mer bevisste enn da jeg vokste opp på 90 tallet. Vi levde på kneippbrød med nugatti og Toro Jegergryte. Men tynnere var vi! Anonymkode: 24d09...47b 4
Gjest Krampus Skrevet 14. mars 2019 #13 Skrevet 14. mars 2019 1 time siden, Puny skrev: Syntes jeg ser helt motsatt jeg. Folk er livredde for godteri og barn har ikke smakt salt før de er 5 år. ALT er hjemmelaget supersunt. Foreldre i dag er mye mer bevisste enn da jeg vokste opp på 90 tallet. Vi levde på kneippbrød med nugatti og Toro Jegergryte. Sånn er det her og. Det har gått trend i å være sunnest mulig og ha den grønneste matpakka til ungene.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #14 Skrevet 14. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men tynnere var vi! Anonymkode: 24d09...47b Vi løp mere rundt da, enn de gjør nå. Vi ble tvunget ut for å leke og innetiden var da gatelysene ble tent. Og hva som skjedde mens vi var ute var ikke noe de voksne var involvert i, så vi var ikke avhengige av at de voksne hadde tid. Nå skal de voksne helst være med ut og følge med og passe på, og de vil ikke sykle byen rundt for å lete etter frosker, så da blir det mindre bevegelse. Anonymkode: 366ce...27d 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #15 Skrevet 14. mars 2019 Jeg forer bare med økologiske hirsekorn jeg må ri til alpene og samle dem selv. I trebøtte selvsagt! Så noen med plastbøtte på veien, men jeg momshamet dem på face etterpå. 🙂 Neida. Vi prøver mest mulig sunt hjemme, men noen ganger får man lyst på cola og sjokolade. Anonymkode: fdf23...f9e 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #16 Skrevet 14. mars 2019 Syns folk er altfor hysteriske! Vi storkoser oss sammen på lørdagen med en god film,pizza,potetgull,brus og godteri. Å det med beste samvitighet Anonymkode: c61f8...eae 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #17 Skrevet 14. mars 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: men noen ganger får man lyst på cola og sjokolade. Hvorfor får du lyst på det, tror du? Fordi du spiser slikt! For mange år tilbake kuttet jeg slikt tvert og absolutt. Etter noen få år forsvant lysten på det, og nå savner jeg det ikke i det hele tatt. Anonymkode: 0da0a...d7f 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #18 Skrevet 14. mars 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får du lyst på det, tror du? Fordi du spiser slikt! For mange år tilbake kuttet jeg slikt tvert og absolutt. Etter noen få år forsvant lysten på det, og nå savner jeg det ikke i det hele tatt. Anonymkode: 0da0a...d7f Nettopp, så mange som ikke forstår dette med vaner. Mange er rett og slett uegnet som foreldre i dag generelt. Barna bestemmer. Anonymkode: 01907...5e5 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #19 Skrevet 14. mars 2019 53 minutter siden, AnonymBruker said: Men tynnere var vi! Anonymkode: 24d09...47b De som vokste opp på 90-tallet og som er voksne idag er en del av fedmeepidemien...... Anonymkode: c3859...d60 1
Nerine_ Skrevet 14. mars 2019 #20 Skrevet 14. mars 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp, så mange som ikke forstår dette med vaner. Mange er rett og slett uegnet som foreldre i dag generelt. Barna bestemmer. Anonymkode: 01907...5e5 Er man uegnet som foreldre fordi man spiser godteri i helgen...? Jeg koser meg med cola og godteri i helgen, for meg er ikke et eple kos, det er et sunt mellommåltid i hverdagen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå