Gå til innhold

Registrere samboerskap hos NAV - Er det ok å vente et år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får uføretrygd.

Jeg har allerede ringt dem og sagt ifra at jeg har blitt samboer, men fikk beskjed om at jeg måtte registrere samboers personnummer osv på NAVs hjemmesider og samboer må melde flytting til folkeregisteret. 

Nå har det seg slik at samboeren min har ganske alvorlig angst og har en slags urasjonell frykt for at jeg evt skal registrere hans personnummer på NAVs sider pga han er veldig opptatt av privatliv. Han var også veldig opptatt av at han ikke vil endre postnummer, men kun folkeregistrert adresse. 

Jeg har forstått det slik at jeg ikke vil få lavere utbetaling før det har gått et år uansett, vil det da være i orden å registrere samboerskap først etter et år og deretter sette dato et år tilbake? 

Jeg føler det blir rart og spørre nav om dette pga jeg ikke egentlig helt forstår selv hvorfor kjæresten ikke vil at jeg skal registrere samboerskapet på NAVs sider. Det vil vel ikke ha noen betydning for ham? 

Anonymkode: 534d3...e03

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, dessverre er det ikke ok.

Bare gjør det, og ikke fortell det til kjæresten, han kommer aldri til å bli okay med dette, og det  blir store koneskvenser for deg økonomisk sett.

Endret av BruceOldfield
  • Liker 6
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får uføretrygd.

Jeg har allerede ringt dem og sagt ifra at jeg har blitt samboer, men fikk beskjed om at jeg måtte registrere samboers personnummer osv på NAVs hjemmesider og samboer må melde flytting til folkeregisteret. 

Nå har det seg slik at samboeren min har ganske alvorlig angst og har en slags urasjonell frykt for at jeg evt skal registrere hans personnummer på NAVs sider pga han er veldig opptatt av privatliv. Han var også veldig opptatt av at han ikke vil endre postnummer, men kun folkeregistrert adresse. 

Jeg har forstått det slik at jeg ikke vil få lavere utbetaling før det har gått et år uansett, vil det da være i orden å registrere samboerskap først etter et år og deretter sette dato et år tilbake? 

Jeg føler det blir rart og spørre nav om dette pga jeg ikke egentlig helt forstår selv hvorfor kjæresten ikke vil at jeg skal registrere samboerskapet på NAVs sider. Det vil vel ikke ha noen betydning for ham? 

Hvordan går dette ann? Postnr blir vel styrt av gateadressene i normalt store byer?

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Har du minstesats ufør? Barnetillegg? 

Anonymkode: 9c46c...bcf

AnonymBruker
Skrevet

I verste fall blir det regnet som svindel og du må tilbakebetale. Er du sikker på at du har lyst å flytte inn hos en paranoid schizofren?

Anonymkode: 182f9...bb5

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, hadde en fyr sagt noe slikt hadde jeg tenkt han hadde noe å sjule..? Hvor lenge har du kjent han? Kan han f.eks være ettersøkt, leve et dobbeltliv, ha barn han skylder bidrag for eller annet som ligger bak?

Anonymkode: 00f09...609

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får uføretrygd.

Og dette mennesket tror du at du gil og skal bo sammen med og leve lykkelig resten av dine leverdager med? Vil det bli et bra liv, tenker du? 

Uansett, når dere bor sammen, så skal du gjøre som du har fått beskjed om av Nav, å registrere dere som samboere. For deg kan lett konsekvensen bli at du blir tatt for trygdesvindel om du ikke melder fra. Lover og regler er like for alle, enten de sliter med urasjonell angst for å dele personnummer på Nav eller er helt fryktløse på området. Nav har uansett denne personens personnummer i sitt system fra før av. Unntaket er dersom han er ulovlig i Norge og uten personnummer av den grunn. 

Anonymkode: 7f93a...23c

• Liker 3
Skrevet
20 hours ago, Trollmora said:

Hvordan går dette ann? Postnr blir vel styrt av gateadressene i normalt store byer?

Tror hun mener postadresse? Om ikke er jeg like forvirret som deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

om det vil være i orden? 
Du risikerer måtte tilbakebetale feil beløp, så du bør sette av penger til det da. 
Siden du også faktisk risikerer fengselsstraff opp mot ett år for svindelen, så bør du og samboer sette av penger til å dekke dine utgifter i en eventuelt fengsel-periode.  
Men om dere klarer det, så er det vel helt i orden! 

Så må jeg si at jeg er imponert over kjærligheten dere i mellom, siden du er villig til å drive trygdesvindel og risikere fengsel for å opprettholde hans paranoide tankegang. 

Anonymkode: fc0bb...2a0

• Liker 5
Skrevet
20 timer siden, BruceOldfield skrev:

Nei, dessverre er det ikke ok.

Bare gjør det, og ikke fortell det til kjæresten, han kommer aldri til å bli okay med dette, og det  blir store koneskvenser for deg økonomisk sett.

Han/hun har da ingen rett  til å oppgi  personnummer så lenge vedkommende har nektet han/hun å gjøre dette?? 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AndreasBR skrev:

Han/hun har da ingen rett  til å oppgi  personnummer så lenge vedkommende har nektet han/hun å gjøre dette?? 

Nei, da får han la være å flytte inn, da. Om han nekter å oppgi dette, gjør han jo TS til trygdemisbruker eller svindler.

Folk er rare.

Endret av Million
  • Liker 6
Skrevet
33 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Tror hun mener postadresse? Om ikke er jeg like forvirret som deg. 

Er ikke postadresse det samme som folkeregistrert adresse da? Dette henger ikke på grep i mine øyne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da foreslår jeg at du sender melding til NAV der du oppgir navnet hans og fødselsdato (i tilfelle det er flere i Norge med samme navn). NAV finner da personnummer lett på egenhånd 😉 Da kan ikke du bli tatt for noe i det minste. At han ikke ville endre adresse blir hans eget problem.

Anonymkode: 1801b...127

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Trollmora skrev:

Er ikke postadresse det samme som folkeregistrert adresse da? Dette henger ikke på grep i mine øyne.

Kanskje TS sin samboer med bostedsadresse? For man kan være folkeregistrert et sted og bo et annet sted, og da har man to adresser - bostedsadressen og den folkeregistrerte adressen. Men det er vel flest studenter som har det sånn da om de studerer i en annen by f.eks.

Anonymkode: 151df...7f5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje TS sin samboer med bostedsadresse? For man kan være folkeregistrert et sted og bo et annet sted, og da har man to adresser - bostedsadressen og den folkeregistrerte adressen. Men det er vel flest studenter som har det sånn da om de studerer i en annen by f.eks.

Anonymkode: 151df...7f5

Dette er vel kun "lov" hvis man ikke bor fast et sted. Men som du sier - for eksempel studerer.

Skrevet
4 hours ago, Trollmora said:

Nei, postadresse og folkeregistret er ikke det samme. Det enkleste eksemplet på det er at postadressen er en postboks. Eller så postadressen være internatet til en skole mens du fortsatt er folkeregistrert hos foreldrene. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva forsøker han å skjule, tenker jeg... Ikke la han flytte inn til deg om han ikke har ting på det rene.

Anonymkode: a4432...378

AnonymBruker
Skrevet

Du er feilinformert ts. Tidligere fikk man mindre utbetalt etter 1 år, denne regelen gjelder ikke lenger. Du bllir trukket fra første mnd.

Å ikke melde fra er straffbart. Det er dessuten bare tull av din samboer, NAV har garantert person nummeret hans uansett, med mindre han er her ulovlig,

Anonymkode: 4cfec...bf5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tull . Fikk uføretrygd 1. September og da stod det at samboerskapet måtte ha vart i minst 12 mnd . 

Anonymkode: 94729...ff0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...