Karianne Skrevet 15. april 2005 #1 Skrevet 15. april 2005 Tror lettrømme inneholder 20 % fett og creme freshe 32 % fett, hvis jeg ikke husker feil. Altså pr 100 g lett rømme er det 20 gram fett. Så et beger, ca 300 gram, rømme har 60 gram fett. Det er så mange gode oppskrifter som har 1 helt beger med rømme i seg, eller 1 helt beger med creme freshe. Til to personer. Dvs. at jeg og sambo får i oss 30 gram fett på en middag... Er ikke det ganske masse, da? Så poenget; finnes det noe ENDA lettere enn lett rømme? Kan det også brukes som erstatning for creme freshe? Ikke at jeg helt vet forskjellen på disse to, men jeg bruker nå det som står i oppskriften.
Nella Skrevet 15. april 2005 #3 Skrevet 15. april 2005 Sist jeg lagde kyllinggryte hadde jeg i kesam i stedet for CF. Det funka fint som bare det. Skal jeg lage det når vi har gjester bruker jeg nok kanskje CF, det blir litt fyldigere. MEN, husk når du bruker kesam så må du ha i den tilslutt og røre i. Kun varme opp, Koker den så skiller den seg. Brukte kesam 1% og det gikk bra
Lillesøster Skrevet 15. april 2005 #4 Skrevet 15. april 2005 Kesam. Jepp, jeg har gått helt over til dette.
Gjest piaf Skrevet 15. april 2005 #5 Skrevet 15. april 2005 finnes det noe ENDA lettere enn lett rømme? Kan det også brukes som erstatning for creme freshe? Ikke at jeg helt vet forskjellen på disse to, men jeg bruker nå det som står i oppskriften. Du kan ikke uten videre bruke hverken lettrømme eller kesam som erstatning for crème fraîche i en oppskrift. Crème fraîche kan koke med i en saus o.l. uten å skille seg, lettrømme og kesam blir kornet og skiller seg hvis den koker, som Nella påpeker.
Nella Skrevet 15. april 2005 #7 Skrevet 15. april 2005 Rømmekolle har 10g fett pr 100 g og 116 kcal Kesam 8% har 8g fett pr 100g og 116 kcal Kesam 1% har 1g fett og 74 kcal pr 100g. Kesam vanilje har 7,3 g fett og 126 kcal pr 100g (også tilsatt sukker 5 g pr 100g) Kesam vanilje er god til fruktsalater, desserter og sånn som en erstatning for krem
magolia Skrevet 16. april 2005 #8 Skrevet 16. april 2005 Hva med disse produktene: http://www.cremefine.no/index-new.html Har ikke prøvd de selv, men vurderer de...
Gjest Hilde K S Skrevet 16. april 2005 #9 Skrevet 16. april 2005 Dersom du kjører kesam sammen med litt melk og sitron i foodprosessoren, får du noe som ligner rømme. Et veldig godt alternativ.
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #10 Skrevet 16. april 2005 Tror lettrømme inneholder 20 % fett og creme freshe 32 % fett' date=' hvis jeg ikke husker feil. Altså pr 100 g lett rømme er det 20 gram fett. Så et beger, ca 300 gram, rømme har 60 gram fett. Det er så mange gode oppskrifter som har 1 helt beger med rømme i seg, eller 1 helt beger med creme freshe. Til to personer. Dvs. at jeg og sambo får i oss 30 gram fett på en middag... Er ikke det ganske masse, da?[/quote'] Det er endel, men ikke all verden om man har et variert kosthold. Uansett: Du sier "Det er så mange gode oppskrifter". Det er en grunn til at de oppleves som gode og i mange tilfeller er det nettopp at de inneholder endel fett. Sad but true :-? 30 gram gir ca 270 kcal. Det går an i noen tilfeller å erstatte dyrefett med sunnere plantefett og det er jo en ting å ha i bakhodet.
Gjest piaf Skrevet 17. april 2005 #11 Skrevet 17. april 2005 Dette er absolutt et poeng. Min erfaring er imidlertid at nettopp pga fettinnholdet får man veldig mye smak ut av utrolig små mengder når man bruker crème fraîche i maten. En spiseskje kan være nok i feks en gryterett. Så et alternativ til å bytte ut crème fraîche kan være å forsøke seg med mye mindre enn det oppskriften sier.
Gjest x-ray Skrevet 17. april 2005 #12 Skrevet 17. april 2005 Det er endel, men ikke all verden om man har et variert kosthold. Uansett: Du sier "Det er så mange gode oppskrifter". Det er en grunn til at de oppleves som gode og i mange tilfeller er det nettopp at de inneholder endel fett. Sad but true helt klart :-) slutte heller å spis alt alt dritt det er ikke hva du spiser men hvor mye.. lag heller godt mat..
Karianne Skrevet 18. april 2005 Forfatter #13 Skrevet 18. april 2005 Jeg skal prøve meg på kesam og se om jeg kjenner forskjell. For kjenner jeg ikke forskjell, så er det jo ikke vits i å bruke mer fett. Men er det smaksforskjell, så går jeg jo bare opp et hakk til rømmekolle. Takk for gode svar!
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #14 Skrevet 18. april 2005 Du kan ikke uten videre bruke hverken lettrømme eller kesam som erstatning for crème fraîche i en oppskrift. Crème fraîche kan koke med i en saus o.l. uten å skille seg, lettrømme Tine lettrømme er kokbar akkurat som creme fraiche.
monja Skrevet 18. april 2005 #15 Skrevet 18. april 2005 Er hyppige brukere av Cremefineproduktene. Veldig fornøyde.
Gjest piaf Skrevet 19. april 2005 #16 Skrevet 19. april 2005 Tine lettrømme er kokbar akkurat som creme fraiche. Det er ihvertfall ikke min erfaring. Se også feks. denne oppskriften fra Tine, som også tipser om at lettrømmen kan blandes med hvetemel for å forhindre at den skiller seg ved koking.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå