Gå til innhold

Grøt eller grønnsaksmos først til baby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjorde du og hvorfor?

Vet det ikke er noen fasit på dette og har lest meg opp på informasjon fra det offentlige og i tillegg sett på diverse nettsteder for tilbereding av babymat, men vil gjerne høre din erfaring med introduksjon av fast føde :)

Anonymkode: 465b1...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring kan nok være helt tilfeldig, men med eldstemann startet vi med smaksprøver på grøt når han var 4 mnd, og han likte det godt. Men han haaaatet frukt og grønnsaker når jeg begynte med det når han var 5 mnd. Med nr.2 begynte jeg med smaksprøver av grønnsaks- og fruktpureer først, og hun elsket det. Begynte ikke med grøt før hun var 6 mnd. 

Guttungen har alltid vært svæææææært kresen på mat, mens vesla spiser omtrent hva som helst. Så her har vi best erfaring med å starte med grønnsaker og frukt i puréform. Blandet også grønnsakspuré og fruktpuré i hver grøtporsjon, så hun ikke skulle bli så kresen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte med avocado og bananmos. Fikk høre at korn var tyngre å fordøye, derfor drøyde jeg lengst mulig med det. Moste også potet, søtpotet, brokkoli, gulrot og blandet i olje. Har i dag en veldig matglad unge som spiser det meste. Kan også legge til at grøt er en av favorittene, så jeg tror en kombinasjon av personligheten til barnet, introduser mange ulike smaker og ikke minst fokus på hvilke næringsstoffer som fins i maten er viktig. 

Anonymkode: 02bee...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter med grønnsaker først, har opplevd at det er snillere mot magen. Dessuten liker jeg å blande litt grønnsaksmos i grøten innimellom👍 søtpotet eller gulrot er fint å starte med. Også mikse inn mer etter hvert. Men vet at hvis man flaskemater og får råd om å begynne med mat etter 4 mnd så er det grøt som anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med grønnsakspuré av ulike slag som jeg lagde selv, startet med de grønne og litt bitre før vi gikk over på de søtere som søtpotet osv. Gjorde det fordi jeg har lest, hørt og erfart fra familie lenger sør i Europa at det er bra å stimulere babyens smaksløker tidlig samtidig unngå de søteste versjonene av grønnsaker og frukt helt i starten. Grøt smaker heller ingen verdens ting. Baby fikk grønnsaksmos til lunsj og grøt til kvelds i starten. Baby er nå 8 mnd og spiser alt. Vet ikke om det vil vedvare da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med grøt da han var 4 mnd, fordi det var det som ble sagt til meg at ville mette godt om natten så babyen sov bedre. 

Det stemte ikke. Han våknet like ofte for det. Men han likte grøt veldig godt og gapte ivrig, så grøt fikk han daglig etter at vi først begynte.

Husker ikke når jeg begynte med mos av ulike slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Begynte med grønnsaksmos, da det visst skal være snillere for magen og lettere å fordøye :) begynte også med smaksprøver på formiddagen, så vi kunne følge med på eventuelle reaksjoner eller magevondt. 

Anonymkode: 6c7e0...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynte med moste grønnsaker og etterhvert frukt, fra 4mnd, blandet ofte med litt morsmelk. Tok det helt piano, og i babyens tempo. Innførte så hirsegrøt og havregrøt (med litt fruktmos) fra ca 5-6mnd, og fra 6 mnd lot jeg ham smake på alt som ikke var frarådet. Men han var enkel sånn sett, ville spise alt, og hadde aldri problemer med magen. 

Anonymkode: 09622...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi begynte med smaksprøver av grøt ved 4 mnd for det var det helsesøster anbefalte. Ammer mye ellers,aldri gitt mme, så vet ikke hvorfor jeg ble anbefalt det, men baby likte det veldig godt og ble ikke dårlig i magen. Etter et par uker med smaking av grøt har vi også prøvd mos av frukt og grønt, tar det veldig rolig. Hun spiser det meste, og gaper og svelger, men liker ikke alt like godt. 

Anonymkode: 7a2b3...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...