Gå til innhold

Tidligere kontakt i kommunens psykiatriteam la meg til som venn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På facebook. Hun er psykiatrisk sykepleier, hun fulgte meg opp i to år. Fantastisk dame. Jeg har flyttet i 2016 derfor ble tilbudet avsluttet. I dag oppdaget jeg at hun har lagt meg til på facebook og har skrevet melding til meg der hun lurer på hvordan det går, og fortalte litt om hva som var nytt i hennes liv. Jeg er bare så overrasket, er dette vanlig? Hun var veldig viktig for meg før, og jeg synes det er litt vanskelig/rart at hun tar kontakt med meg..., vet liksom ikke hva jeg skal svare? Jeg pleide jo å være helt ærlig, men vi har jo ikke den relasjonen lenger. Samtidig føler jeg jo nå at hun på en måte formidler at jeg ikke bare var hvilken som helst bruker, at jeg har gjort et inntrykk, hun har ikke så mange venner på facebook, så virker ikke som hun legger alle tidligere brukere til som venn. Jeg ble jo veldig knyttet til henne den gang da..., og det ble rart for meg å ikke ha henne i livet mitt, men jeg aksepterte det, og hadde på mange måter glemt henne litt, men nå må jeg innrømme at jeg savner å snakke med henne. 

Anonymkode: c2e98...976

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som helsepersonell skal man ha en profesjonell relasjon, og ikke kontakt via sosiale media. Dette er ugreit, og ikke vanlig.

Anonymkode: 9215a...e0f

• Liker 15
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er psykiatrisk sykepleier, hun fulgte meg opp i to år.

Du er sikker på at hun fortsatt ER psykiatrisk sykepleier? Hvis ja, så er ikke dette normalt eller profesjonelt. 

Gjest Hold the door
Skrevet

Jeg synes dette høres upassende ut. Hun har jo ikke lov til å si hei til deg (først) på butikken engang. (Er ikke på FB så vet ikke om andre kan se hvem som legger til hvem som venner først.) Det var sikkert hyggelig ment, men hvis dette kom helt ut av det blå og hun fortsatt jobber som helsepersonell, synes jeg det virker rart og kan ikke tenke meg det er særlig vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo ikke din psyk spl nå, hun var for to år siden. Jeg er aldri venner med mine "pasienter" mens de går i samtaler, men dersom de slutter eller jeg slutter så kan jeg godt være venner med noen av dem som man får et spesielt forhold til over lengre tids samtaler. Man bryr seg oppriktig om, og liker de man har i samtale. Så lenge man ikke har noen jobbmessig relasjon så syns jeg det er helt ok. 

Anonymkode: c648c...bc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun er jo ikke din psyk spl nå, hun var for to år siden. Jeg er aldri venner med mine "pasienter" mens de går i samtaler, men dersom de slutter eller jeg slutter så kan jeg godt være venner med noen av dem som man får et spesielt forhold til over lengre tids samtaler. Man bryr seg oppriktig om, og liker de man har i samtale. Så lenge man ikke har noen jobbmessig relasjon så syns jeg det er helt ok. 

Må legge til at det aldri er jeg som legger til først, det er alltid de! 

• Liker 1
Gjest SeptemberRose
Skrevet

Siden hun ikke er følger deg opp lenger, så tror jeg ikke hun gjør noe ulovlig ved å ta kontakt med deg nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Ganske sikker på at det ikke er lov.

Anonymkode: 48b91...901

• Liker 2
Skrevet

Ikke greit.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle at du syns det er helt ok. Det er faktisk ikke lov. 

Anonymkode: 5cd7a...f43

• Liker 2
Skrevet

Lov eller ikke lov. Du trenger ikke svare. Evt kan du svare noe overfladisk om at du har det bra, jobber og trives. Og ønske henne en fin dag. Du trenger overhodet ikke å være ærlig. Hun har ikke noe med dette å gjøre.

Du trenger ikke legge henne til som venn. Da vil hun skjønne hintet samtidig som du viser vennlighet til en som har betydd mye for deg før. 

Jeg er helsepersonell selv. Jeg vet om andre som har fb venner som er brukere. Tydeligvis at for noen er dette greit. Men det kan være på bruker sitt initiativ. Aner ikke. Jeg syns det er upassende uansett. For man vet ikke hva bruker tenker om dette. Relasjoner kan endre seg osv, etikk osv... 

Hun psykiatriske spl her mener nok godt. Men du har ingen forpliktelse til henne eller trenger å føle på noe. Du trenger ikke engang å svare. 

Syns denne tråden er et perfekt eksempel på hvorfor helsepersonell ikke skal være venn med brukere, tidligere pasienter. Selv om relasjonen har vært oppfattet som nær og god. Det er likevel blanding av roller. Takk for at du delte TS. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville blokkert henne.

Anonymkode: bfff2...1e6

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke ansett som greit. Man har jo hatt et maktforhold som ikke nødvendigvis slutter idet terapien slutter. Noen mennesker kunne lett la seg dytte rundt av en tidligere behandler. 

On 3/14/2019 at 3:51 PM, Dævendøtte said:

Du er sikker på at hun fortsatt ER psykiatrisk sykepleier? Hvis ja, så er ikke dette normalt eller profesjonelt. 

Det er da ikke grei oppførsel av en tidligere sykepleier som har fått sparken og nå jobber i kassa heller... Taushetsplikt og regler angående kontakt med pasient gjelder selv om man sier opp og jobber som noe annet

Anonymkode: ef2d9...93d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger får man et slags vennskapsforhold, og da er det greit å bli venner der om behandling ol er avsluttet. Det er ikke så vanlig men det skjer. Du kan jo svare på meldingen da. Ingenting i veien for det. 

Anonymkode: 6b45d...266

AnonymBruker
Skrevet

Dette er å gå over en grense, og hun skal ikke gjøre dette selv om pasientforholdet er avsluttet - og selv om hun hadde sluttet i jobben.

Anonymkode: fa93d...6c1

AnonymBruker
Skrevet

§ 4.Forsvarlighet

Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.

Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell. Helsepersonell har plikt til å delta i arbeid med individuell plan når en pasient eller bruker har rett til slik plan etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5.

Ved samarbeid med annet helsepersonell, skal legen og tannlegen ta beslutninger i henholdsvis medisinske og odontologiske spørsmål som gjelder undersøkelse og behandling av den enkelte pasient.

§ 21.Hovedregel om taushetsplikt

Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.

Anonymkode: 4fbbf...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...