Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp avtalt møte med bistandsadvokat, og skal til advokaten grunnet en voldtekt jeg vurderer å anmelde. Advokaten virket veldig grei på telefonen og fortale meg kjapt om hvordan møtet vil foregå, men jeg skal innrømme at jeg er veldig nervøs. Jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente, og vil gjerne høre fra andre som har vært gjennom det (og eventuelt hvordan en mulig anmeldelse vil foregå, samt rettsprosess osv)

. Er veldig i tvil om jeg skal anmelde, og går egentlig mer og mer bort fra tanken. Jeg er også nysgjerrig på om jeg har noen andre alternativ? Det er noen måneder siden det skjedde nå, og selv om jeg har blitt flinkere til å takle traumene er det fortsatt veldig vanskelig. 

Anonymkode: 30fae...534

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre ikke egne erfaringer å bidra med, men har stor forståelse for at du er nervøs. 

Vær imidlertid oppmerksom på at anmeldelse også har betydning for andre spørsmål enn evt. straff av gjerningspersonen. Du får f.eks. ikke voldsoffererstatning uten at voldtekten er anmeldt. 

Anonymkode: 8b3db...b1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anmeldte, og det ble henlagt etter 6 måneder. Det var tøft, men det var også en lettelse. Ville gjort det tusen ganger omigjen, selv om jeg visste resultatet. For min del har det hjulpet med å plassere skylden, selv om det ikke ble noen dom. I tillegg føler jeg at jeg har hjulpet eventuelle andre som anmelder etter meg, for nå står det svrt på hvitt at han har en tidligere anmeldelse på seg. 

Jeg var til flere avhør(?) Hvor de filmet meg, til møter senere og gjennomgikk avhørene, navnga vitner, leverte de elektroniske sporene, og kom med tilleggsopplysninger. Ble søkt om voldsoffererstatning etter henleggelsen, men den ble avslått da jeg må søke i det landet voldtekten skjedde. Det har jeg ikke kapasitet til, og erstatningen er ikke viktig for meg, så det har jeg ikke gjort. 

Lykke til❤

Anonymkode: fa306...53f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to ❤️

Jeg syns det med å plassere skylden er interessant, jeg sliter veldig med skyldfølelse og skam fortsatt, og jeg brukte lang tid på å klare å i det hele tatt bli sint på han som gjorde det. Det tok meg to måneder å i det hele tatt akseptere at det var en voldtekt, og så enda noen uker før jeg ble sint. Jeg er skikkelig redd for rettsprosessen da, og at det skal bli for tøft for meg. 

Skrevet

Du har ingenting å tape på å snakke med bistandsadvokaten din. Vedkommende skal ivareta dine interesser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg tok det litt under ti år å anmelde. Men han ble dømt. Møtet hos bistandsadvokaten første gang var bare en forklaring på hva som hadde skjedd og hun fortalte meg at dette var straffbart og kunne anmeldes 🤷🏼‍♀️ Det er uansett opp til deg hva du vil. 

Anonymkode: dc3c9...429

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke anmelde med mindre du har bevis for at det var en voldtekt og er helt sikker på at det var en voldtekt. 
At du våkner opp hos noen etter å ha vært på byen dagen før er ikke voldtekt.. Uansett hvor mye du angrer/ikke husker.. 

Anonymkode: 084e7...d8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke anmelde med mindre du har bevis for at det var en voldtekt og er helt sikker på at det var en voldtekt. 
At du våkner opp hos noen etter å ha vært på byen dagen før er ikke voldtekt.. Uansett hvor mye du angrer/ikke husker.. 

Du vet ikke hva min situasjon er, og det er definitivt ikke det du beskriver her. Jeg husker hele hendelsesforløpet både under selve voldtekten og timene før og etter, jeg husker følelsene, smerten, redselen og volden. Jeg gikk inn i en fornektelsesfase fordi jeg ikke klarte å takle eller akseptere hva som hadde skjedd med meg der og da, og det skal sies at alle jeg har pratet med om hendelsen (psykolog, ei fra senteret for kriminalitetsofre, ei fra voldtektsmottaket og et par personer fra mental helses hjelpetelefon samt de få vennene jeg har fortalt det til) har kalt det en voldtekt. Jeg klarte ikke å kalle det en voldtekt selv før jeg to-tre andre personer sa at det uten tvil var en voldtekt og at det ikke var min skyld. Det endrer derimot ikke det faktum at jeg sliter skikkelig med skyldfølelse og skam selv om jeg rasjonelt er klar over at det ikke var min skyld. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Din uvitende parasitt. Du kan anmelde akkurat hva du vil, og så er det opp til politiet å finne ut som det har skjedd en kriminell handling eller ikke.

• Liker 6
Skrevet
På 15.3.2019 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Hva er dette for et svar?

Det er ikke opp til offeret å bevis noe som helst. Det er påtalemyndigheten sin oppgave. 

Til deg TS: Møte med bistandsadvokaten kommer til å gå helt fint. 

Min sak gikk til tingretten (hvor han ble dømt), men er anket til lagmannsretten.

Hvis du anmelder så er du først inne til et avhør. Der får du først forklare deg fritt, og så stiller politiet deg spørsmål etterpå. Du har rett til å ha med bistandsadvokat til avhør, og du kan ha med deg f.eks en venn hvis du ønsker det. 

Hvis han blir innkalt til avhør, så vil du etter det sannsynligvis kalles inn til et konfronterende avhør. Da skal du svare på hans versjon av historien. 

Eventuelle vitner vil også bli kalt inn til avhør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, The Kitten skrev:

Hva er dette for et svar?

Det er ikke opp til offeret å bevis noe som helst. Det er påtalemyndigheten sin oppgave. 

Til deg TS: Møte med bistandsadvokaten kommer til å gå helt fint. 

Min sak gikk til tingretten (hvor han ble dømt), men er anket til lagmannsretten.

Hvis du anmelder så er du først inne til et avhør. Der får du først forklare deg fritt, og så stiller politiet deg spørsmål etterpå. Du har rett til å ha med bistandsadvokat til avhør, og du kan ha med deg f.eks en venn hvis du ønsker det. 

Hvis han blir innkalt til avhør, så vil du etter det sannsynligvis kalles inn til et konfronterende avhør. Da skal du svare på hans versjon av historien. 

Eventuelle vitner vil også bli kalt inn til avhør. 

Takk for svar! Dette betyr i så fall at jeg ikke må se han ansikt til ansikt før en eventuelt rettsak, ikke sant? Jeg er livredd for å se han igjen, har valgt å ikke slette han fra sosiale medier før jeg bestemmer meg for å anmelde eller ikke (vet ikke om politiet eventuelt vil ha informasjon derfra), og han la ut en mystory for noen dager siden der jeg hørte stemmen og latteren hans. Ble fysisk kvalm og trodde jeg skulle kaste opp med det samme, jeg er redd for å få en enda sterkere reaksjon ved å se ham i virkeligheten. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Dette betyr i så fall at jeg ikke må se han ansikt til ansikt før en eventuelt rettsak, ikke sant? Jeg er livredd for å se han igjen, har valgt å ikke slette han fra sosiale medier før jeg bestemmer meg for å anmelde eller ikke (vet ikke om politiet eventuelt vil ha informasjon derfra), og han la ut en mystory for noen dager siden der jeg hørte stemmen og latteren hans. Ble fysisk kvalm og trodde jeg skulle kaste opp med det samme, jeg er redd for å få en enda sterkere reaksjon ved å se ham i virkeligheten. 

Ja, du trenger ikke se ham før en eventuell rettssak. Du har også anledning til å be ham forlate rommet eller sette seg slik at du ikke ser ham når du avgir forklaring. Men han har rett til å høre forklaringen din. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, The Kitten skrev:

Ja, du trenger ikke se ham før en eventuell rettssak. Du har også anledning til å be ham forlate rommet eller sette seg slik at du ikke ser ham når du avgir forklaring. Men han har rett til å høre forklaringen din. 

Kitten, du er den jeg setter mest pris på, på forumet. Du er så sterk og har så gode råd, men også så morsomme historier! Jeg elsker deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, The Kitten skrev:

Det var beroligende, takk ❤️

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kitten, du er den jeg setter mest pris på, på forumet. Du er så sterk og har så gode råd, men også så morsomme historier! Jeg elsker deg. 

Nå ble jeg rørt! 🙈❤️

Tusen takk!

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var beroligende, takk ❤️

Ingenting å takke for! :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...