kaleidoskop Skrevet 14. mars 2019 #1 Skrevet 14. mars 2019 Jeg må ha misforstått hele greia med feminisme, eller er det alt og ingenting? Jeg er for likestilling, vi er ikke der enda. Kvinner har fortsatt mer igjen å gå på når det kommer til lik lønning. Men jeg tror det er flere kvinner på vei inn i f.eks toppstillinger. De tar mer og bedre utdannelse, de er bare på skolen enda. Men dette er spørsmål med tanke på en diskusjon jeg har med en kollega som er selverklært feminist. Snakker høyt, går i tog og er veldig frempå med sine meninger. Da vi var på hotell med jobben sist, var det basseng der som mange brukte. Hun stilte opp i bikini, så flott ut. Fikk mye oppmerksomhet og blikk. Dette så man på henne at hun synes var kjekt. Ingen tok på henne, ingen tafsing. Så dette var helt innafor i hennes øyne, da jeg kommenterte dette i forhold til feminisme. Går grensa når man tar fysisk og ikke med blikk? Og nå kommer grunnen til at jeg lurer veldig på hva feminisme er. De nye uniformene til Vy har jo blitt vist frem i media. Her var alt galt. De ble vist på feil tegninger, ingen så sånn ut. Alle klærne var så lite funksjonelle for kvinner, de var diskriminerende og ikke brukbar for kvinner i jobb. Menn hadde fått avslappa fine klær, men det til damene var ikke bra. Jeg skjønner ikke. Selv synes jeg klærne var fine. Kunne ha brukt de på jobb. Det var galt at det var kjoler og skjørt. Men det var jo også en bukse der. Hvorfor er disse klærne diskriminerende, mens å bli stirret på i bassenget ikke er det? Jeg får inntrykk av at feminisme er der du selv setter din grense. Men hvorfor er da min mening om at disse klærne fine galt?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Spoiler Ordet Feminist kommer fra ordet FEMI som betyr "herreløs kjøter" og ordet NIST som betyr "kan bestikkes med oreo-kjeks" Altså: En herreløs kjøter som kan bestikkes med oreo-kjeks. Anonymkode: d3de4...e80
hocane Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 (endret) Det er ulovlig å betale menn mer enn kvinner for samme arbeid. Grunnen til at menn tjener mer er at de jobber lengre arbeidstimer i snitt, menn er mer sannsynlig til å spørre om en lønnsøkning eller flytte for å få bedre betalt. Menn tar farligere jobber som gir bedre betalt. Kvinner dominerer i yrkesfelt som sykepleie, barnehage som gir dårlig betalt. At menn i snitt tjener mer har ingenting med likestilling å gjøre. det har alt med ulike valg menn og kvinner tar. Endret 19. mars 2019 av hocane 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 1 minutt siden, hocane skrev: Det er ulovlig å betale menn mer enn kvinner for samme arbeid. Grunnen til at menn tjener mer er at de jobber lengre arbeidstimer i snitt, menn er mer sannsynlig til å spørre om en lønnsøkning eller flytte for å få bedre betalt. Menn tar farligere jobber som gir bedre betalt. Kvinner dominerer i yrkesfelt som sykepleie, barnehage som gir dårlig betalt. At menn i snitt tjener mer har ingenting med likestilling å gjøre. det har alt med ulike valt menn og kvinner tar. Man kan stille spørsmål til hvorfor alle typiske "kvinneyrker" er dårligere betalt enn "manneyrker" som krever samme utdanning. Det at kvinnedominerte yrker er dårligere betalt enn mannedominerte yrker er jo helt klart et problem. Anonymkode: 16eaf...c9d 6
Clefable Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 Det er forskjell på å frivillig kle seg i noe, og å bli pålagt å ha på seg en seksualiserende uniform på jobb. Det ene er er valg, mens det andre ikke er det. Feminisme dreier seg om like rettigheter og muligheter for både kvinner og menn. Det er noen områder menn ligger bak, og mange områder kvinner ligger bak. Mest i holdninger, ikke så mye i loven lenger (i Norge i alle fall). Så det er gjerne holdningsarbeid og opplysning feminister her jobber med nå
megda Skrevet 19. mars 2019 #6 Skrevet 19. mars 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Man kan stille spørsmål til hvorfor alle typiske "kvinneyrker" er dårligere betalt enn "manneyrker" som krever samme utdanning. Det at kvinnedominerte yrker er dårligere betalt enn mannedominerte yrker er jo helt klart et problem. Anonymkode: 16eaf...c9d Det handler om at du kan skalere de fleste jobber som ikke spesifikt handler om mennesker da det er vanskelig å måle. Det krever ikek samme utdanning, men ofte like lang utdanning. Det er en vesentlig stor forskjell der. At kvinner flest velger disse yrkene ligger jo latent for kvinnene fordi det er dette de fleste finner givende for seg i hverdagen.
megda Skrevet 19. mars 2019 #7 Skrevet 19. mars 2019 On 3/14/2019 at 12:52 PM, kaleidoskop said: Jeg må ha misforstått hele greia med feminisme, eller er det alt og ingenting? Jeg er for likestilling, vi er ikke der enda. Kvinner har fortsatt mer igjen å gå på når det kommer til lik lønning. Men jeg tror det er flere kvinner på vei inn i f.eks toppstillinger. De tar mer og bedre utdannelse, de er bare på skolen enda. Men dette er spørsmål med tanke på en diskusjon jeg har med en kollega som er selverklært feminist. Snakker høyt, går i tog og er veldig frempå med sine meninger. Da vi var på hotell med jobben sist, var det basseng der som mange brukte. Hun stilte opp i bikini, så flott ut. Fikk mye oppmerksomhet og blikk. Dette så man på henne at hun synes var kjekt. Ingen tok på henne, ingen tafsing. Så dette var helt innafor i hennes øyne, da jeg kommenterte dette i forhold til feminisme. Går grensa når man tar fysisk og ikke med blikk? Og nå kommer grunnen til at jeg lurer veldig på hva feminisme er. De nye uniformene til Vy har jo blitt vist frem i media. Her var alt galt. De ble vist på feil tegninger, ingen så sånn ut. Alle klærne var så lite funksjonelle for kvinner, de var diskriminerende og ikke brukbar for kvinner i jobb. Menn hadde fått avslappa fine klær, men det til damene var ikke bra. Jeg skjønner ikke. Selv synes jeg klærne var fine. Kunne ha brukt de på jobb. Det var galt at det var kjoler og skjørt. Men det var jo også en bukse der. Hvorfor er disse klærne diskriminerende, mens å bli stirret på i bassenget ikke er det? Jeg får inntrykk av at feminisme er der du selv setter din grense. Men hvorfor er da min mening om at disse klærne fine galt? Feminisme kan tolkes hvor enn du vil at det skal tolkes. likestilling mener jeg er et bedre ord å bruke å stille seg bak. Lønnen er som nevnt lik for kvinner og menn i Norge. Om ikke ville det blitt ansatt flest kvinner da det er mest lønnsomt for de som ansetter menneskene i disse stillingene. Ser ikke hvorfor du drar feminisme inn i en debatt om bikinibruk og menn som stirrer. Menn stirrer fordi menn liker damer i lite klær på generelt grunnlag da vi er visuelle skapninger. Det å stirre er heller ikke ulovlig og du kan ikke gjøre noe med det. noen vil alltid stirre mer eller mindre. At vy tilpasser uniformene for menn og kvinner mener jeg er et tegn på likestilling. Da får menn og kvinner tilpasset uniformene til eget kjønn. Du kan jo si at man kan gjøre som i militæret å ha samme uniform, men likevel tilpasse for kvinnene slik at de har en uniform som er mer behagelig å bruke. Det er det samme for min del.
kaleidoskop Skrevet 28. mars 2019 Forfatter #8 Skrevet 28. mars 2019 On 3/19/2019 at 5:31 PM, megda said: Feminisme kan tolkes hvor enn du vil at det skal tolkes. likestilling mener jeg er et bedre ord å bruke å stille seg bak. Lønnen er som nevnt lik for kvinner og menn i Norge. Om ikke ville det blitt ansatt flest kvinner da det er mest lønnsomt for de som ansetter menneskene i disse stillingene. Ser ikke hvorfor du drar feminisme inn i en debatt om bikinibruk og menn som stirrer. Menn stirrer fordi menn liker damer i lite klær på generelt grunnlag da vi er visuelle skapninger. Det å stirre er heller ikke ulovlig og du kan ikke gjøre noe med det. noen vil alltid stirre mer eller mindre. At vy tilpasser uniformene for menn og kvinner mener jeg er et tegn på likestilling. Da får menn og kvinner tilpasset uniformene til eget kjønn. Du kan jo si at man kan gjøre som i militæret å ha samme uniform, men likevel tilpasse for kvinnene slik at de har en uniform som er mer behagelig å bruke. Det er det samme for min del. Akkurat dette er jeg helt enig i er likestilling. Grunnen til at jeg spør om klær og uniform er forde det ble tatt opp på jobben av hun som er feminist. Hun mente det var dårlig mot kvinnene at de fikk velge mellom kjole, mens menn hadde bukser. Jeg sier at det var jo en bukse til damene også. Men da var det galt at kvinnene bare kunne velge i kåper til ytterjakke, mens mennene kunne velge parkas. Det var dette hun sa som fikk meg til å lure på hva feminisme er. For jeg synes klærne var fine, og hadde med glede brukt de kvinnelige klærne. De var stilige, akkurat noe jeg ville gått med. Men det var i hennes øyne feil. For det var for høy splitt i skjørtet og trang jakke og, feil tetsittende snitt på kåpa og ja. Derfor dro jeg også inn bikiniepisoden. For jeg ser ikke hennes sammenheng, det er jo virkelig å vise seg frem. Vi kranglet direkte om dette. Jeg sier de kan velge bukse eller skjørt. Men siden det var kjoler der var det diskriminerende i hennes øyne. Er sikker på at om det kun hadde vært bukser der, så hadde sikkert det også vært galt. Er feminisme noen som skal klage over at det er noe å klage over? Derfor mitt spørsmål, hva er feminisme. Ut fra svar her, så er et veldig idividuelt og for de fleste handler det om lønn og likestilling.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #10 Skrevet 28. mars 2019 Tror ikke landet hadde blitt et bedre sted for både kvinner og menn om Kvinnegruppa Ottar eller Kvinnefronten hadde styrt landet. Anonymkode: 52d6d...8e6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #11 Skrevet 28. mars 2019 På 19.3.2019 den 13.02, hocane skrev: Det er ulovlig å betale menn mer enn kvinner for samme arbeid. Grunnen til at menn tjener mer er at de jobber lengre arbeidstimer i snitt, menn er mer sannsynlig til å spørre om en lønnsøkning eller flytte for å få bedre betalt. Menn tar farligere jobber som gir bedre betalt. Kvinner dominerer i yrkesfelt som sykepleie, barnehage som gir dårlig betalt. At menn i snitt tjener mer har ingenting med likestilling å gjøre. det har alt med ulike valg menn og kvinner tar. Det har også noe med at typiske kvinneyrker er lavere betalt enn manneyrker. Et forslag de kom med for å få flere mannlige sykepleiere var jo nettopp å øke lønna....hadde menn vært mange i omsorgsyrker så hadde de vel tjent ganske fett. Og nei vi har ikke lik lønn selv for samme jobb, men det gidder du ikke annerkjenne der du sitter og får mer enn din kvinnelige kollega... Anonymkode: de0d2...e37 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #12 Skrevet 29. mars 2019 Har også ett spørsmål rundt dette. Har en venninne som skriker ut om hvor feminist hun er og for likestilling. Hun bruker offentlige toaletter som er til menn. Vi hadde en diskusjon om dette. Jeg syns absolutt ikke det er greit at hun gikk inn på et toalett for menn å brukte det. Hun påstod at vi er likestilte å det har ingenting å si. Jeg mente at jeg personlig som kvinne hadde ikke syntes det var komfortabelt for menn å være på ett kvinnelig toalett, og tenker da at det finnes mange menn som tenker det samme om en kvinne på deres toalett. Hva tenker dere om dette? Syns ikke dette var greit. Ja vi skal likestilles, men realiteten er at vi er forskjellige kjønn/biologi, og på visse områder skilles vi dessverre. Hadde heller ikke delt garderobe med menn. Syns veldig mange misbruker det å være feminist. Kjenner flere som på død å liv ikke gidder å la mannen bære det tunge da de er like sterke for vi er like! Men realiteten er jo at menn ofte er sterkere. Jeg gidder da ikke bære noe som potensielt kan skade meg hvis samme lasset er "lett" for partneren min. Hvorfor skal man på død å liv bevise noe? Anonymkode: 1c1da...b41
hocane Skrevet 29. mars 2019 #13 Skrevet 29. mars 2019 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har også noe med at typiske kvinneyrker er lavere betalt enn manneyrker. Et forslag de kom med for å få flere mannlige sykepleiere var jo nettopp å øke lønna....hadde menn vært mange i omsorgsyrker så hadde de vel tjent ganske fett. Og nei vi har ikke lik lønn selv for samme jobb, men det gidder du ikke annerkjenne der du sitter og får mer enn din kvinnelige kollega... Ja mannlige sykepleiere tjener i snitt mer enn kvinnelige, men det har ingenting med likestilling å gjøre. De jobber flere arbeidstimer og jobber ofte overtid. Broren min er sykepleier og han jobber en utrolig mengde med kveldsvakter ergo han tjener mer enn en vanlig sykepleier. Noe som fører til at han må snu på døgnrytmen sin, dette er ting kvinner ofte ikke er villig til å gjøre for å tjene mer, etter min erfaring foretrekker kvinner å leve mer balanserte a4 liv. Endret 29. mars 2019 av hocane 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #14 Skrevet 29. mars 2019 På 19.3.2019 den 13.02, hocane skrev: Det er ulovlig å betale menn mer enn kvinner for samme arbeid. Grunnen til at menn tjener mer er at de jobber lengre arbeidstimer i snitt, menn er mer sannsynlig til å spørre om en lønnsøkning eller flytte for å få bedre betalt. Menn tar farligere jobber som gir bedre betalt. Kvinner dominerer i yrkesfelt som sykepleie, barnehage som gir dårlig betalt. At menn i snitt tjener mer har ingenting med likestilling å gjøre. det har alt med ulike valg menn og kvinner tar. Av en eller annen grunn er ikke feminister i stand til å forstå dette. Anonymkode: b8dbb...372 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå