AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #1 Skrevet 14. mars 2019 Sliter sykt med migrene den uka jeg har mensen. Altså, trykket å pulseringen sitter i hodet fra start til slutt! Er heldigvis noen rolige perioder der medisinen klarer å ta den værste toppen, men allikevel. Jeg fungerer jo ikke, skal jobbe i helga men er utslitt nå etter 4 dager nonstop migrene. Legen sa det var noe jeg bare måtte lære å leve med.. Har prøvd mange typer prevensjon, men reagerer negativt på alt (blør ekstremt, mer migrene, kvalme). Er nå så desperat at jeg vurderer å operere bort livmoren. Men kom til å tenke på om det vil hjelpe? Det er jo hormoner på bærtur som er årsaken til migrenen. Må da evt eggstokkene også bort? Hvordan vil det påvirke meg? Noen som har gjennomført dette som kan dele erfaringer? Anonymkode: 5f976...11f
Emmelise Skrevet 14. mars 2019 #2 Skrevet 14. mars 2019 Du skal ikke heller se om p-sprøyte er et alternativ?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #3 Skrevet 14. mars 2019 Har du prøvd p-ring? Går du på noen prevensjon nå? Jeg sliter og med migrene rundt mensen men innbiller meg at det har blitt bedre etter jeg startet på det. Migreneanfallene er ikke så ille lenger heller. Blitt bedre med alderen. Om det hjelper å tenke på 🙄 Kaffe er en trigger for meg også. Anonymkode: 11fde...323
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #4 Skrevet 14. mars 2019 Psprøyte har jeg ikke turt å prøve.. Piller og spiral kan fjernes fort hvis det gir ubehag, psprøyten vil evt lage krøll 3 mnd før jeg kan fungere igjen. Går ikke på noe prevensjon nå, har prøv utallige p-piller, spiral, plaster, p-ring, p-stav... Reagerer like ille på alt. Blør fra jeg starter til jeg slutter med hvert produkt. For eksempel da jeg prøvde spiral(både med hormon og uten), blødde jeg nesten konstant i 2 år. Legen sa det ville bedre seg, derfor det fikk pågå så lenge. Jeg håpet det ville fungere men måtte gi opp til slutt. Anonymkode: 5f976...11f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #5 Skrevet 14. mars 2019 Jeg er forresten 35 år nå. Blir bare verre for min del.. Anonymkode: 5f976...11f
Emmelise Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 Jeg er et år eller to eldre enn deg og jeg gikk på p-sprøyte før hvor jeg ikke hadde mensen i 3 måneder av gangen. Hovedsaklig har jeg migrene når jeg har mensen. Men det varierer også. Noen ganger knasker jeg zolmigtriptaner i halvannen uke (selv om man egentlig ikke skal det, men det står "ved behov"!) mens andre ganger har jeg knapt en reaksjon verdig å bruke resepten på. Har du ingen variasjoner i det hele tatt? Er det aldri en måned hvor det bare er.. okey ? Og hvilken migrenemedisin har du fått?
Teyla Skrevet 14. mars 2019 #7 Skrevet 14. mars 2019 Migrene er desverre veldig vanlig hormonstyrt. Du kan fjerne eggstokker for å slippe hormoner, men da kommer du også i overgangsalderen som kan gi mangle flere og nye plager.. Kommer også veldig an på alderen din. Men jeg forstår deg veldig godt! Jeg sliter med veldig langvarige blødninger, og ønsker bare å fjerne hele livmoren. Men jeg er så ung at legene bare himler meg øynene eller overser meg når jeg nevner det.. Uansett, du sier medisin ikke funker. Har du da altså prøvd migrenemedisin? I så fall, hvor mange ulike har du prøvd det? Jeg testet ut to eller tre ulike før jeg fant den som faktisk funker. Det er en grunn til at det finnes mange ulike, vi reagerer ulikt.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2019 #8 Skrevet 14. mars 2019 1) P-piller og alt annet som gir deg et hormonsjokk må byttes ut. Brukte selv hormonspiralen en periode og merket bedring. 2) Jeg har eggstokker og livmorhals. Livmoren ble operert bort for noen år siden og med den bedret migrenen seg vesentlig. Da jeg kom i overgangsalder sluttet alt som heter migrene. Det er ikke noe godt med migrene og det er dessverre lite som hjelper. Du har min fulle medfølelse.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #9 Skrevet 14. mars 2019 Jeg har sinnsyk hormon migrene og min forsvant helt da jeg begynte med laveste dose wellbutrin. Det er visst noe antidepressiva eller noe, men legen min hadde hørt flere kvinner ha nytte av den som migrene medisin i laveste dose, da fungerer den ikke som antidepressiva. Jeg gikk fra 20 anfall i mnd til ingenting. Anonymkode: f02d2...5b1
Million Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 (endret) Jeg hadde også migrene i forbindelse med mensen i mange, mange år. Det var et helvete. Jeg hadde migrene fra dagen før mensen kom, til dagen etter den var ferdig. Så gikk det noen få dager, og så kom eggløsning.... og ny migrene. Da gjerne to dager migrene. I tillegg kunne jeg av og til få stressutløst migrene. Det var....jævlige år. Var hos legespesialist (nevrolog eller noe?) en gang for dette, men den gamle mannen (som så ut som han burde vært pensjonert for årevis siden) spurte bare om jeg reagerte på sjokolade og om jeg så "auraer". Da jeg sa jeg ikke gjorde det, så var det; "Nei, da er det ikke migrene"! Det synes jeg hørtes rart ut, men måtte gå med uforrettet sak. Det var ikke før jeg var litt over 30 at en kollega tipset meg om å prøve migrenemedisinen hun brukte, fordi hun synes det hørtes ut som jeg hadde klassisk migrene. Hun brukte en type smeltetabletter (som kan tas uten vann da de smelter på tungen) som heter Maxalt Rapitab, og ga meg en, så jeg kunne prøve neste gang jeg fikk migrene. Det gjorde jeg, og den funket! Den tar smertetoppene veldig ofte, men ikke alltid. Det andre som følger med migrene, som uvelhet, kvalme og svimmelhet, hjelper den ikke så mye mot. Men all smertelindring er bedre enn ingen! Jeg har hatt denne migrenemedisinen på blå resept i årevis nå. Etter at jeg kom i overgangsalderen har jeg heldigvis sjelden anfall nå. Det er virkelig deilig altså. Har kanskje et anfall i måneden, maks. Og nå hjelper stort sett alltid migrenemedisinen mot det, så de er ikke så kraftige som før. PS! Skal man "operere vekk" migrenen må alt opereres ut, som produserer hormoner i underlivet. Spurte legen om det hjalp å sterilisere seg (da kuttes bare egglederne), men det gjorde det ikke, sa han. Endret 14. mars 2019 av Million 2
Emmelise Skrevet 14. mars 2019 #11 Skrevet 14. mars 2019 14 minutter siden, Million skrev: Hun brukte en type smeltetabletter (som kan tas uten vann da de smelter på tungen) som heter Maxalt Rapitab Jeg vet det står peppermyntesmak på den esken, men føler egentlig at den juger helt villt på akkurat det punktet.
Million Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 5 minutter siden, Emmelise skrev: Jeg vet det står peppermyntesmak på den esken, men føler egentlig at den juger helt villt på akkurat det punktet. Står det? Hehe, det har jeg aldri lagt merke til. Er litt i ørska når jeg tar dem, så det har jeg nok ikke sett (etter å ha brukt dem så mange år..!) Har ikke merket noen peppermyntesmak, nei.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2019 #13 Skrevet 14. mars 2019 2 timer siden, Million skrev: Jeg hadde også migrene i forbindelse med mensen i mange, mange år. Det var et helvete. Jeg hadde migrene fra dagen før mensen kom, til dagen etter den var ferdig. Så gikk det noen få dager, og så kom eggløsning.... og ny migrene. Da gjerne to dager migrene. I tillegg kunne jeg av og til få stressutløst migrene. Det var....jævlige år. Var hos legespesialist (nevrolog eller noe?) en gang for dette, men den gamle mannen (som så ut som han burde vært pensjonert for årevis siden) spurte bare om jeg reagerte på sjokolade og om jeg så "auraer". Da jeg sa jeg ikke gjorde det, så var det; "Nei, da er det ikke migrene"! Det synes jeg hørtes rart ut, men måtte gå med uforrettet sak. Det var ikke før jeg var litt over 30 at en kollega tipset meg om å prøve migrenemedisinen hun brukte, fordi hun synes det hørtes ut som jeg hadde klassisk migrene. Hun brukte en type smeltetabletter (som kan tas uten vann da de smelter på tungen) som heter Maxalt Rapitab, og ga meg en, så jeg kunne prøve neste gang jeg fikk migrene. Det gjorde jeg, og den funket! Den tar smertetoppene veldig ofte, men ikke alltid. Det andre som følger med migrene, som uvelhet, kvalme og svimmelhet, hjelper den ikke så mye mot. Men all smertelindring er bedre enn ingen! Jeg har hatt denne migrenemedisinen på blå resept i årevis nå. Etter at jeg kom i overgangsalderen har jeg heldigvis sjelden anfall nå. Det er virkelig deilig altså. Har kanskje et anfall i måneden, maks. Og nå hjelper stort sett alltid migrenemedisinen mot det, så de er ikke så kraftige som før. PS! Skal man "operere vekk" migrenen må alt opereres ut, som produserer hormoner i underlivet. Spurte legen om det hjalp å sterilisere seg (da kuttes bare egglederne), men det gjorde det ikke, sa han. Da jeg ble utredet for migrene da det hele begynte en gang på 90-tallet måtte jeg først gjennom sånn der ledninger på hodet (husker ikke hva det heter) og så fikk jeg cafergot - som måtte tas før anfallet begynte. Noe som forutsetter at man har aura eller forvarsel - noe jeg ikke har hatt. Og i hvertfall ikke så lenge at cafergot kunne virke. Min daværende mann fant et amerikansk internett forum for migrenikere og der fikk jeg faktisk snakket med migreneleger i U.S.A. Dette og det at jeg meldte meg inn i Migreneforbundet og deltok på et seminar her i Bergen gjorde at jeg fikk tips om at det fantes langt bedre medisiner enn cafergot. På seminaret snakket jeg med en nevrolog som sa at jeg skulle be fastlegen sende henvisning til nevrolog så skulle jeg få imigran. Det tok seks lange måneder å komme til hos nevrolog. Nevrologen spurte meg om hodepinen, gjorde ingen fysilogiske undersøkelser, spurte om jeg hadde hatt ledningstesten og skrev ut imigran. 10 minutter! Imigran var den første medisinen som faktisk hjalp meg. Den kunne tas når som helst - før eller midt anfall - og hjalp. Ulempen: nevrologen måtte skrive den ut. Heldigvis kunne jeg ringe og så fikk jeg resepten i posten. Dessverre forstod ikke kontordamen der viktigheten av denne resepten så da jeg hadde ventet i 14 dager på å få den og var helt tom for medisin, ringte jeg opp igjen - hun hadde enda ikke vært i posten! Det tok enda en uke før hun fikk sendt den. Sånn holdt hun på hver gang. Det andre problemet med imigran var at jeg ble psykisk avhengig: når jeg hadde en pille igjen på brettet og resepten var tom ble jeg rett og slett "serie dårlig". På et eller annet tidspunkt var det en eller annen som tipset meg om koffein og etter å ha prøvd det med godt resultat - samme virkning, kan tas når som helst i anfallet og virker - var dette medisinen min i mange år. Reseptfri og alltid tilgjengelig. Eneste bivirkning: hvis jeg tok den på tom mage ble jeg kvalm. Når en av bivirknningene med migrene hos meg allerede var kvalme og mat var det siste jeg hadde lyst på ble dette en utfordring. Men jeg fant ut at jeg alltid klarer å få ned boller slik at jeg kunne ta medisinen.
Teyla Skrevet 15. mars 2019 #14 Skrevet 15. mars 2019 På 14.3.2019 den 19.34, Million skrev: *klipp* Hun brukte en type smeltetabletter (som kan tas uten vann da de smelter på tungen) som heter Maxalt Rapitab, Man får Maxalt som vanlig tablett også. Jeg blir vanligvis ikke kvalm ved migrene, men disse smeltetablettene fikk meg alltid til å spy 🤪 Ellers blir jeg helt smertefri av Maxalt. Blir ting og slapp i kroppen, men smerter og ubehag fra migrene forsvinner, hvis jeg tar det tidlig nok i anfallet. Absolutt verdt å prøve for de som sliter.
Million Skrevet 16. mars 2019 #15 Skrevet 16. mars 2019 8 timer siden, Teyla skrev: Man får Maxalt som vanlig tablett også. Jeg blir vanligvis ikke kvalm ved migrene, men disse smeltetablettene fikk meg alltid til å spy 🤪 Ellers blir jeg helt smertefri av Maxalt. Blir ting og slapp i kroppen, men smerter og ubehag fra migrene forsvinner, hvis jeg tar det tidlig nok i anfallet. Absolutt verdt å prøve for de som sliter. Ja, de finnes som vanlige tabletter også, ja. Mener en annen sa til meg at de også finnes i spray (nesespray) og sprøyte. Det har ikke jeg hatt bruk for å teste ut, da.
Kalevala Skrevet 28. april 2019 #16 Skrevet 28. april 2019 Be legen din om å få prøve Naramig forebyggende i menstruasjonsperioden. Det er et triptan (Naratriptan) i familie med de andre 6 triptanene (Sumatriptan, Rizatriptan, Zolmitriptan etc), men varer lengre. Da starter du 2 dager før ventet blødning, og fortsetter daglig i 5 dager. For de fleste hjelper det godt. Her er dokumentasjon du kan ta med til legen din: https://tidsskriftet.no/2008/11/oversiktsartikkel/menstruell-migrene Det er fastlegen som har hovedansvar for utredning og behandling av migrene, og hun kan skrive ut resept på Naramig.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #17 Skrevet 29. april 2019 På 14.3.2019 den 19.34, Million skrev: men den gamle mannen (som så ut som han burde vært pensjonert for årevis siden) spurte bare om jeg reagerte på sjokolade og om jeg så "auraer". Da jeg sa jeg ikke gjorde det, så var det; "Nei, da er det ikke migrene"! Håper denne mannen ikke er i jobb lenger.. Jeg har migrene, med aura. Og ble fortalt at det bare er ca 20% som faktisk har auramigrene. Så denne nevrologen var skremmende lite oppdatert. Jeg reagerer heller ikke på sjokolade. Men kaffe kan jeg nesten aldri drikke. Maxalt og Immigran hjelper begge på meg, anbefaler også Zomig nesespraymedisin. Immigran trenger ikke skrives ut av nevrolog, jeg får av legen. Bare vær klar over at Immigran er veldig sterkt dere som tar den. Anonymkode: 11fde...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå