Gå til innhold

Må bruke egen pc på praksisplass. Er den forsikret via arbeidsplassen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vanlig innboforsikring, ikke reiseforsikring. Hvis pc blir ødelagt på reisen til praksisplassen/ på praksisplassen, vil den være dekket av jobbens forsikring? Hvis ikke det er automatisk, kan jeg kreve forsikringsdekning før jeg bruker pcen min mer der?

(Tiltaksplass via nav)

Anonymkode: 4c2f8...879

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tvilsomt. Jobbens forsikringer dekker som regel kun utstyr som jobben har kjøpt inn og det er tegnet forsikring på, eller så er jobben selvassurandør for utstyr (staten er f. eks. det). 

Anonymkode: 20050...252

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tvilsomt. Jobbens forsikringer dekker som regel kun utstyr som jobben har kjøpt inn og det er tegnet forsikring på, eller så er jobben selvassurandør for utstyr (staten er f. eks. det). 

Med andre ord bør jeg be om å få bruke jobbens eget ustyr? Føler ubehag ved å bruke min egen mac når det er jeg som må ta risikoen dersom den blir ødelagt/ stjålet.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på hva arbeidsgiver forventer. Om alle andre du jobber med har pc fra jobben til sine prosjekter/oppgaver, så blir det jo litt urettferdig at ikke du har det. De spekulerer kanskje i at du er i praksis, så jeg ville har spurt dem om du ikke har gjort det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer vel an på hva arbeidsgiver forventer. Om alle andre du jobber med har pc fra jobben til sine prosjekter/oppgaver, så blir det jo litt urettferdig at ikke du har det. De spekulerer kanskje i at du er i praksis, så jeg ville har spurt dem om du ikke har gjort det. 

Alle andre bruker pc fra jobben. Jeg blir heller ikke opplært i bedriftens datasystem siden jeg skal bruke egen pc. 

Må nok ta en prat med sjefen ja...tusen takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle andre bruker pc fra jobben. Jeg blir heller ikke opplært i bedriftens datasystem siden jeg skal bruke egen pc. 

Syntes det virker litt useriøst. Du får hverken låne pc og for heller ikke opplæring i systemet du skal bruke? Hvordan forventer de da at du skal lære å gjøre jobben din? 

Nei, her ville jeg tatt en prat med sjefen der du ber om opplæring og en egen maskin. Og nekter de deg det ville jeg vurdert å gå tilbake til NAV og påpeke at du hverken får tilgang til nødvendig utstyr eller opplæring og be dem om å finne et mer seriøst tiltak. Poenget er jo at du skal tilegne deg erfaring og kunnskap, noe som ikke er mulig med en arbeidsgiver som ikke samarbeider. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det virker litt useriøst. Du får hverken låne pc og for heller ikke opplæring i systemet du skal bruke? Hvordan forventer de da at du skal lære å gjøre jobben din? 

Nei, her ville jeg tatt en prat med sjefen der du ber om opplæring og en egen maskin. Og nekter de deg det ville jeg vurdert å gå tilbake til NAV og påpeke at du hverken får tilgang til nødvendig utstyr eller opplæring og be dem om å finne et mer seriøst tiltak. Poenget er jo at du skal tilegne deg erfaring og kunnskap, noe som ikke er mulig med en arbeidsgiver som ikke samarbeider. 

Helt enig i dette.

Anonymkode: 1d226...dee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snålt. Det er da en selvfølge at arbeidsgiver stiller til rådighet det utstyret man trenger for å utføre jobben, uansett om dette er spade og greip eller PC, penn og papir. 

Anonymkode: 66dc6...9c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, ja det du sier bekrefter den følelsen jeg har hatt nå i to uker. Det har demret mer og mer for meg nå. Jeg lagde en tråd i går på Karriere og utdanning hvor jeg skrev at jeg ikke får arbeidsoppgaver. Kontrakten varer 2 uker til, men det kan bli to laaaange uker....jeg orker ikke lage oppstuss, men kommer nok til å ta det med nav. Dersom bedriften får tilskudd fra nav for å ha meg der (noe jeg ikke vet om de gjør), er det ikke bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er gjennom et tiltak på nav hadde jeg ringt saksbehandler i morgen og fortalt hvordan det oppleves og at du ikke får noen oppgaver. Mange bedrifter som utnytter systemet og ville ikke hatt dårlig samvittighet for å gått på dagen. Er helt latterlig at du må bruke privat utstyr på arbeidsstedet. De virker helt useriøse.

Anonymkode: a3915...783

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro de får betalt for å ha deg der ja. Det fikk min bedrift når vi hadde en på praksis fra nav iallefall. Da fikk vedkommende oppgaver på lik linje med oss (noe tilrettelagt) opplæring og ble inkludert og tatt godt imot. Du skal jo lære noe, få erfaring og en positiv opplevelse. Høres useriøst ut at du må ha eget utstyr. Håper det ordner seg for deg

Anonymkode: b388d...929

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vanlig innboforsikring, ikke reiseforsikring. Hvis pc blir ødelagt på reisen til praksisplassen/ på praksisplassen, vil den være dekket av jobbens forsikring? Hvis ikke det er automatisk, kan jeg kreve forsikringsdekning før jeg bruker pcen min mer der?

(Tiltaksplass via nav)

1. Du skal ikke måtte bruke privat og egenkjøpt pc i praksisplass. Er pcen dekket av Nav stiller det seg annerledes. 

2. Du må ha egen forsikringmpå egen pc og eller i det minste en reiseforsikring som dekker både pc og fra du går ut av egen dør hjemme og til du er hjemme igjen.

Altså ingen andre enn deg selv er ansvarlig for din egen pc.

Anonymkode: 53908...749

Gjest Blondie65
Skrevet

Så hvis en lastebil sjåfør blir utplassert fra NAV til å jobbe med transport i et selskap, skal han stille med egen lastebil?

Selvsagt skal arbeidsplassen stille PC til disposisjon til deg. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Blondie65 skrev:

Så hvis en lastebil sjåfør blir utplassert fra NAV til å jobbe med transport i et selskap, skal han stille med egen lastebil?

Selvsagt skal arbeidsplassen stille PC til disposisjon til deg. 

Eksempeletnlastebilsjåfør var dårlig her. En lastebilsjåfør kan eie sin egen bil. Opprette et enkeltmannsforetak og leie bilen inn i jobber og utplassering via Nav. Der Nav må dekke innleie av bilen. 

Dette kan også advokater, fotografer m.fl. gjøre med pcer og annet dyrt kontorutstyr. 

Men den typen innleie har dog ikke ts nevnt noe om. 

Anonymkode: 53908...749

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tull. Bare å ta en telefon på mandag, også slutter du å møte opp på den plassen der. Er jo ren utnyttelse, hva får du igjen for å være der om dagene egentlig?

Anonymkode: 71f41...807

AnonymBruker
Skrevet

Du må da kunne passe på din egen PC? Hvis du ødelegger den, må du så klart ta kostnaden selv, ikke forsøke å få andre til å ta regninga. Hvis du tømmer farge på klærne dine, skal bedriften kjøpe nye til deg, mener du?

Anonymkode: 523f3...ed6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...