Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et spørsmål angående arveloven. Jeg har vært gift i "100 år". Han har i ettertid fått økonomiske problemer i form av ekstremt mye forbruksgjeld. I starten kjente jeg ikke til det, men i ettertid har jeg gjort det jeg har kunnet gjøre for å hjelpe han. Dessverre. Vi måtte selge bolig osv osv.  Vil helst ikke gå i detaljer. Han har namsmannen etter seg og lonnstrekk. 

Det som hører med er at vi bor nå i mine foreldres leilighet, som jeg har arvet. Vi har  barn sammen. 

Jeg er ikke alvorlig syk, men jeg har vært langtids syk, på grensen til å søke om ufør. Dessverre. Så jeg har tenkt å sikre barna mine. 

Leiligheten er min arv, det siste jeg ønsker er at han arver det etter meg, fordi vi er fortsatt gift, og den risikerer å bli tvangssalg for å dekke hans gjeld. Samtidig som både han og ungene havner på gata. Vi har fortsatt noe lån på leiligheten fordi jeg kjøpte ut mine søsken. 

Hvordan kan jeg sikre at de ikke tar leiligheten etter min død. Bør jeg overføre leiligheten til barna mine allerede nå? Bør jeg skrive ektepakt, som sikrer særeie både før og etter død? Bør jeg skrive et testament som sikrer at leiligheten går direkte til ungene etter min død. 

Pr idag betaler jeg for ALLE utgifter vi har. Hans lønn går til kun til hans utgifter, til hans regninger. Har også lønnstrekk. 

Er det noen lovlige måter å sikre at han ikke overtar min arvede leilighet, når jeg eventuelt dør. Jeg ønsker at mine barn overtar sine besteforeldrenes bolig etter meg, at den ikke går til å dekke gjeld som jeg ikke er en del av, som han har klart å tilegne seg på egen hånd. 

Anonymkode: ff520...17e

AnonymBruker
Skrevet

Hvem står som oppført som hjemmelshaver i grunnboken? 

Anonymkode: ddf33...a00

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem står som oppført som hjemmelshaver i grunnboken? 

Har ikke dobbeltsjekket men antar det er meg. Jeg og bror arvet 100% til sammen. Jeg kjøpte ut hans 50%. Så jeg står som 100% eier. Mamma spesifiserte ikke at vår arv skulle være vår særeie. Men vi arvet leiligheten først da mor døde (hun var skilt) og da hadde jeg vært gift i 16 år. Vi (meg og mannen) eiet en bolig, som ble solgt for å ordne hans gjeld (ja, jeg har vært dum). To tre år før mor døde så solgte vi den og leide istedenfor. Hadde ikke råd til eget (ja, jeg har vært dum), selv om JEG på det tidspunktet ikke hadde noe lån på meg. Da mor døde så flyttet vi til hennes leilighet og med den som sikkerhet tok jeg opp lån til å betale ut min bror. Når en av oss faller fra, så klarer jeg meg økonomisk, men han gjør ikke det, hvis jeg går først. Arver han leiligheten, så går den på tvangssalg for å dekke hans gjeld. 

Jeg prøver ikke finne ut ulovlige måter å utelukke kreditorene på, jeg vil bare ikke at mine barn risikerer å havne på gata, pga hans problemer. Jeg syns bare ikke at hans kreditorene skal gå etter min arvet leilighet, etter min død. Jeg eller mine barn skylder dem ingenting. De har ikke akkurat spurt meg før de kastet pengene etter han. 

Jeg tenker ikke på han i det heletatt. Han personlig er ikke mitt problem, det er mine barn.

Hvordan kan jeg få sjekket ut hvem som står som hjemmelshaver? For å dobbeltsjekke, mener jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke dobbeltsjekket men antar det er meg. Jeg og bror arvet 100% til sammen. Jeg kjøpte ut hans 50%. Så jeg står som 100% eier. Mamma spesifiserte ikke at vår arv skulle være vår særeie. Men vi arvet leiligheten først da mor døde (hun var skilt) og da hadde jeg vært gift i 16 år. Vi (meg og mannen) eiet en bolig, som ble solgt for å ordne hans gjeld (ja, jeg har vært dum). To tre år før mor døde så solgte vi den og leide istedenfor. Hadde ikke råd til eget (ja, jeg har vært dum), selv om JEG på det tidspunktet ikke hadde noe lån på meg. Da mor døde så flyttet vi til hennes leilighet og med den som sikkerhet tok jeg opp lån til å betale ut min bror. Når en av oss faller fra, så klarer jeg meg økonomisk, men han gjør ikke det, hvis jeg går først. Arver han leiligheten, så går den på tvangssalg for å dekke hans gjeld. 

Jeg prøver ikke finne ut ulovlige måter å utelukke kreditorene på, jeg vil bare ikke at mine barn risikerer å havne på gata, pga hans problemer. Jeg syns bare ikke at hans kreditorene skal gå etter min arvet leilighet, etter min død. Jeg eller mine barn skylder dem ingenting. De har ikke akkurat spurt meg før de kastet pengene etter han. 

Jeg tenker ikke på han i det heletatt. Han personlig er ikke mitt problem, det er mine barn.

Hvordan kan jeg få sjekket ut hvem som står som hjemmelshaver? For å dobbeltsjekke, mener jeg. 

Grunnbokshjemmelen kan sjekkes på seeiendom.no ved å søke opp adressen din. 

Så lenge du står oppført som hjemmelshaver og du i tillegg har betalt lånet på leiligheten med egne midler, skal det i utgangspunktet ikke være mulig for kreditorene hans å ta utlegg i leiligheten. 

For å sikre dine barn bør du tegne et testament. Din ektefelle har i utgangspunktet rett på 1/4 av arven etter deg, men dette kan gjennom testament begrenses til 4 G (dvs. fire ganger folketrygdens grunnbeløp) dersom du før din død gjør ektemannen din oppmerksom på det.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnbokshjemmelen kan sjekkes på seeiendom.no ved å søke opp adressen din. 

Så lenge du står oppført som hjemmelshaver og du i tillegg har betalt lånet på leiligheten med egne midler, skal det i utgangspunktet ikke være mulig for kreditorene hans å ta utlegg i leiligheten. 

For å sikre dine barn bør du tegne et testament. Din ektefelle har i utgangspunktet rett på 1/4 av arven etter deg, men dette kan gjennom testament begrenses til 4 G (dvs. fire ganger folketrygdens grunnbeløp) dersom du før din død gjør ektemannen din oppmerksom på det.

Nå har jeg sjekket med kartverket. Jeg står som hjemmelshaver 100%. Men kan jeg ved hjelp av ektepakt redusere dette til 0 kr. Altså skrive ektepakt nå på særeie. Da får han ingenting hvis vi går fra hverandre, eller en av oss skulle dø. Alt går til våre barn. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg sjekket med kartverket. Jeg står som hjemmelshaver 100%. Men kan jeg ved hjelp av ektepakt redusere dette til 0 kr. Altså skrive ektepakt nå påreie. Da får han ingenting hvis vi går fra hverandre, eller en av oss skulle dø. Alt går til våre barn. 

Du kan ikke redusere arven til 0 kr ettersom dette strider mot reglene i arveloven. Du og din mann kan derimot inngå og tinglyse en ektepakt om fullstendig særeie. Ved et eventuelt samlivsbrudd vil ikke leiligheten og dine øvrige verdier deles med din mann. Videre vil ektemannen din ikke ha rett å sitte i uskifte etter du faller fra, men han har likevel rett på 1/4 av arven (evt. 4G om du gjør som foreslått over). 

Det er viktig at ektepakten utformes korrekt (se ekteskapsloven § 54 for nærmere krav), samt tinglyses. Rettshjelpsordningene rundt omkring i landet (Rettsfordmidlingen i Bergen, Jusbuss i Oslo og Jusshjelpa i Nord-Norge) er ofte behjelpelig med utforming dersom du ikke har råd til advokat. 

Skrevet

I regelen skal ikke din mann ha rett på noe som er arv fra dine foreldre. Det som da er litt kinkig, er at du har kjøpt 1/2 av leiligheten av broren din. Dette kan hevdes er kjøpt for deres felles midler (inntekter i ekteskap er felles), og dermed inn i boet. Så for dine barn sin skyld, er de trygge for halve leiligheten, og så kan kreditorene begynne og pante ut av andre halvparten.

Tror jeg.

Derfor skal du ta deg en prat med en ekspert i arverett, og finne den best mulige vegen ut. For jeg er langt fra sikker på om det er så enkelt å gjøre dine barn skadesløse. 

Jo mer jeg tenker over det, jo mer begynner jeg å synes at opptak av kredittlån og forbrukslån bak ektefellens rygg er skilsmissegrunn bedre enn utroskap.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, draug 75 skrev:

I regelen skal ikke din mann ha rett på noe som er arv fra dine foreldre.

Dette stemmer ikke. Verdien av arv kan skjevdeles ved samlivsbrudd, men inngår i arven ved dødsfall.

Er for øvrig enig i at TS bør snakke med en advokat. Dette fordi små forskjeller i faktiske forhold kan gi store utslag i hvilke(n) løsning som er de(n) beste. Det kan eksempelvis være mulig å overdra leiligheten til barna, men også her gjør en lang rekke konkrete hensyn seg gjeldende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...