Gå til innhold

Blåveis

Laina

Anbefalte innlegg

Blåveis er som kjent fredet, og jeg har sagt til min datter at det ikke er lov til å plukke blåveis. Det er hun forferdelig lei seg for, siden de er så fine. Men så vet jeg det er noen som sier at det er lov å plukke, bare man ikke tar med roten. Hva er riktig?

Kjære damer! Kan dere opplyse meg om hva som stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi blåveis bare sprer seg gjennom frø, er det viktig at ikke alle plantene blir plukket før frøene er modne og blomsten får spredd seg. Så huske plukk ikke mange blåveis på ett sted og grav den ikke opp med røttene for å plante den i hagen. En liten blå bukett i et kjøkkenglass er hyggelig, men det er ingen vits i å plukke så mange for blåveis visner fort..

Fant dette her: http://www.aktivioslo.no/blaveis.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Jeg synes at når planten først er fredet så skal man la den stå ifred! Den er sjelden og blir ikke akkurat mer vanlig heller. Tror du skal unngå gråsoner som å plukke bare blomsten. Mye enklere for datteren din å forholde seg til å ikke plukke den i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes at når planten først er fredet så skal man la den stå ifred! Den er sjelden og blir ikke akkurat mer vanlig heller. Tror du skal unngå gråsoner som å plukke bare blomsten. Mye enklere for datteren din å forholde seg til å ikke plukke den i det hele tatt!

Det er ingen gråsoner lovmessig sett. Det er lov å plukke den, men det er ulovlig å ta planten med røtter.

Men, jeg er enig: Den gjør seg mye bedre ute i naturen der alle kan få sett den. La den stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er enig med flere over her.

Hvorfor må vi på død og liv plukke blåveis selv om det kanskje er litt tillatt bare man ikke...osv.? (PS: Dessuten visner de fort inne så da er det litt bortkastet kan man si!).

Hvorfor ikke bare akseptere det, og heller benytte anledningen til å lære barnet litt om sårbar natur og hvor viktig det er at vi mennesker passer på og tar godt vare på naturen???

Og videreføre holdninger om at det kan være fint å nyte synet av blåveis i naturen uten å MÅTTE plukke med seg hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i linken at blåveisen sprer seg ved hjelp av frø. Noen som vet om dette stemmer?

Her hos oss er det ganske mye blåveis og de kommer opp på samme sted år etter år....derfor trodde jeg det var en staude.

(Visste dere forresten at det finnes rosa og hvit blåveis også?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Den sprer seg ved hjelp av frø, den er saamtidig en staude som overlever vinteren pga sin kraftige jordstengel og kan bli flere hundre år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forklart datteren min hvorfor man ikke skal plukke blåveis. Det som jeg egentlig føler er det største problemet, er om andre forteller henne at det er lov... Så kommer hun til meg og sier at jeg har tatt feil. Det er greit å vite hvordan det egentlig er. Slik at jeg har mitt på det rene når jeg skal forklare henne hvorfor de ikke burde plukkes.

Jeg er også enige med de fleste her om at de absolutt er finest ute i naturen. Og jeg har faktisk oppdratt datteren min til å ikke plukke alle blomstene hun ser. Selv om det er lov til å plukke dem. Fordi det kan være andre som vil plukke, og fordi mange mennesker syns det er fint å se på blomstene der de står. :wink:

Har en følelse av at noen tror at jeg brenner for å få en blåveisbukett av min bedårende datter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sprer seg ved hjelp av frø, den er saamtidig en staude som overlever vinteren pga sin kraftige jordstengel og kan bli flere hundre år gammel.

Oki, takk for info....fint med alt man lærer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Blåveisens rot er fredet, men det er lov å plukke blomstene. Jeg hadde en diskusjon om dette senest forrige helg, da ei gammel dame gikk løs på meg fordi jeg plukket blåveis. Jeg er sånn skapt at jeg plukke blomster. Det dama ikke visste var at jeg hadde plukket lenge, og bare en eller to fra hver tue... Men ja, det er forvirrende at en blomst er fredet, men at du kan plukke den, det syns jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har en følelse av at noen tror at jeg brenner for å få en blåveisbukett av min bedårende datter...

He He. Minner meg på at jeg et blitt fortalt av mine foreldre at første våren vi bodde i eget hus plukket jeg hagen ren for tulipaner og andre løkblomster og kom inn men en kjempebukett for å gi dem det Huffameg. De sier de klarte å holde masken og spille glade. Og litt morsomt var det sikkert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninakanin

faktisk så er blåveisen kompis med skogsmaur, som liker den søte saften som blåveisen legger utenpå frøene sine. Mauren tar med seg frøene på tur, og vips, blåveisen spres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andromeda

Det er vanlig tro at blåveis er en fredet art, men det stemmer ikke. Blåveis er kun fredet naturreservater og landskapsvernområder og på steder underlagt generell plantefredning - ikke ellers. (Å ta blåveis med rot på annenmanns eiendom er forresten forbudt og hjemlet i straffeloven - dette gjelder faktisk alle planter med rot.)

Se også artikkel på: http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljok...2-3/page16.html

Det er riktig at Blåveis kan spres med frø, og frøene spres med maur.

En morsom side for nysgjerrige: Spør en biologi på http://www.bio.no/

MVH

botanikern :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...