AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #1 Skrevet 14. mars 2019 Når en forelder har tatt opp så store lån at verdien på gjelden/lånene er større en arven fra den andre forelderen(som hadde særeie), hva skjer da med arven? Når det er trussel om tvangssalg, og noen i slekten kjøper det som er/var særeeie-arven? Er denne arven da tapt permanent, eller er det mulig å gå til søksmål innen et visst tidspunkt? Anonymkode: 125af...741
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #2 Skrevet 14. mars 2019 Advokatmat, ta kontakt med adovokat! Anonymkode: 36f31...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #3 Skrevet 14. mars 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Advokatmat, ta kontakt med adovokat! Anonymkode: 36f31...3c3 Før jeg kontakter advokat må jeg jo vite litt om det er absolutte tidsfrister og regler for dette, eller om det kan utvises skjønn o.l. Anonymkode: 125af...741
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #4 Skrevet 14. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Før jeg kontakter advokat må jeg jo vite litt om det er absolutte tidsfrister og regler for dette, eller om det kan utvises skjønn o.l. Anonymkode: 125af...741 Og for å få vite dét, behøver du en konsultasjonstime hos advokat fordi saken er såpass kompleks. Anonymkode: a6ea9...354 6
Vox_populi Skrevet 14. mars 2019 #5 Skrevet 14. mars 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: noen i slekten kjøper det som er/var særeeie-arven? Det går ikke an å kjøpe en arv. Derimot kan en selge eller gi bort en gjenstand som en eier. Og dermed blir verdien gjort om i penger (eller blir gitt bort). Når så vedkommende en dag dør, DA blir det som fins av verdier på dødstidspunktet ARV for arvingene. Kjøp og salg som er foretatt før dødsfallet, kan naturligvis ikke gjøres om. Det er veldig vanskelig å forstå hva du egentlig spør om. Forsøk igjen, og forklar først nøyaktig hvem som eier, selger og dør, og når. SÅ stiller du dine spørsmål. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 15 minutter siden, Vox_populi skrev: Det går ikke an å kjøpe en arv. Derimot kan en selge eller gi bort en gjenstand som en eier. Og dermed blir verdien gjort om i penger (eller blir gitt bort). Når så vedkommende en dag dør, DA blir det som fins av verdier på dødstidspunktet ARV for arvingene. Kjøp og salg som er foretatt før dødsfallet, kan naturligvis ikke gjøres om. Det er veldig vanskelig å forstå hva du egentlig spør om. Forsøk igjen, og forklar først nøyaktig hvem som eier, selger og dør, og når. SÅ stiller du dine spørsmål. Den ene forelderen har vært død i flere år. Det er gjenlevende ektefelle som har misbrukt uskifteboet ved å fradele eiendommer og ta opp store lån, og til sist solgte eiendommen til en i familien fordi den var belånt til over pipa. Det meste av det uskiftete boet var særeie til den avdøde ektefellen. Anonymkode: 125af...741
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #7 Skrevet 14. mars 2019 Din redegjørelse av de faktiske forhold er for knapp til å avgjøre spørsmålet. Generelt gjelder imidlertid: Gjenlevende ektefelle har som utgangspunkt ikke rett å sitte i uskifte med avdødes særeie. Unntak gjelder der arvingene samtykker eller adgang til uskifte følger av ektepakt. Der gjenlevende sitter i uskifte, råder vedkommende som eier over alt som tilhører boet. Det betyr at gjenlevende ektefelle står forholdsvis fritt mht. å disponere verdiene. H*n kan imidlertid ikke gi bort fast eiendom eller andre gaver som står i misforhold til boets størrelse. Videre kan arvingene kreve skifte når gjenlevende ektefelle "fer misleg" slik at boet "minskar unødig eller blir utsett for vesentlig minking", jf. arveloven § 24 annet ledd. Anonymkode: fb4cb...1e2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #8 Skrevet 14. mars 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din redegjørelse av de faktiske forhold er for knapp til å avgjøre spørsmålet. Generelt gjelder imidlertid: Gjenlevende ektefelle har som utgangspunkt ikke rett å sitte i uskifte med avdødes særeie. Unntak gjelder der arvingene samtykker eller adgang til uskifte følger av ektepakt. Der gjenlevende sitter i uskifte, råder vedkommende som eier over alt som tilhører boet. Det betyr at gjenlevende ektefelle står forholdsvis fritt mht. å disponere verdiene. H*n kan imidlertid ikke gi bort fast eiendom eller andre gaver som står i misforhold til boets størrelse. Videre kan arvingene kreve skifte når gjenlevende ektefelle "fer misleg" slik at boet "minskar unødig eller blir utsett for vesentlig minking", jf. arveloven § 24 annet ledd. Anonymkode: fb4cb...1e2 Ja, jeg vet at det ikke er adgang til å gi bort/selge fast eiendom. Men, er det 1 år som er fristen uavhengig av omstendigheter, eller om det er gjentatte ganger at fast eiendom er blitt solgt eller gitt bort? Anonymkode: 125af...741
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #9 Skrevet 14. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din redegjørelse av de faktiske forhold er for knapp til å avgjøre spørsmålet. Generelt gjelder imidlertid: Gjenlevende ektefelle har som utgangspunkt ikke rett å sitte i uskifte med avdødes særeie. Unntak gjelder der arvingene samtykker eller adgang til uskifte følger av ektepakt. Der gjenlevende sitter i uskifte, råder vedkommende som eier over alt som tilhører boet. Det betyr at gjenlevende ektefelle står forholdsvis fritt mht. å disponere verdiene. H*n kan imidlertid ikke gi bort fast eiendom eller andre gaver som står i misforhold til boets størrelse. Videre kan arvingene kreve skifte når gjenlevende ektefelle "fer misleg" slik at boet "minskar unødig eller blir utsett for vesentlig minking", jf. arveloven § 24 annet ledd. Anonymkode: fb4cb...1e2 Btw., eiendommen ble solgt før det ble foretatt noe som helst skifte av både særeie og felleseie. Anonymkode: 125af...741
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet at det ikke er adgang til å gi bort/selge fast eiendom. Men, er det 1 år som er fristen uavhengig av omstendigheter, eller om det er gjentatte ganger at fast eiendom er blitt solgt eller gitt bort? Anonymkode: 125af...741 Søksmålsfristen er ett år etter dere fikk kunnskap om den aktuelle gaven. Fristen regnes separat for hver enkelt gave. Videre er det et vilkår for omstøtelse at gavemottaker skjønte eller burde skjønne at gjenlevende ektefelle ikke hadde rett til å gi gaven. Merk deg at salg av eiendom til markedspris ikke omfattes av forbudet. Det er kun gaver, herunder gavesalg, som omfattes. 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Btw., eiendommen ble solgt før det ble foretatt noe som helst skifte av både særeie og felleseie. Anonymkode: 125af...741 Hva mener du med dette? Jeg forstår utsagnet som at salget av eiendommen skjedde mens gjenlevende ektefelle satt i uskifte, og at dette er et svar på mitt tidligere innlegg. Det jeg forsøkte å problematisere her, var hvorvidt gjenlevende ektefelle overhode hadde rett til å sitte i uskifte, noe som på ingen måte er en selvfølge der det er etablert særeie. Anonymkode: fb4cb...1e2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #11 Skrevet 14. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søksmålsfristen er ett år etter dere fikk kunnskap om den aktuelle gaven. Fristen regnes separat for hver enkelt gave. Videre er det et vilkår for omstøtelse at gavemottaker skjønte eller burde skjønne at gjenlevende ektefelle ikke hadde rett til å gi gaven. Merk deg at salg av eiendom til markedspris ikke omfattes av forbudet. Det er kun gaver, herunder gavesalg, som omfattes. Hva mener du med dette? Jeg forstår utsagnet som at salget av eiendommen skjedde mens gjenlevende ektefelle satt i uskifte, og at dette er et svar på mitt tidligere innlegg. Det jeg forsøkte å problematisere her, var hvorvidt gjenlevende ektefelle overhode hadde rett til å sitte i uskifte, noe som på ingen måte er en selvfølge der det er etablert særeie. Anonymkode: fb4cb...1e2 Kunnskapen om den aktuelle gaven må vel også måles mot hvorvidt vi visste at det var ulovlig, all den tid noen av disse gavene/salgene hendte mens jeg var mindreårig og min forelder ikke hadde noen verge for meg. Og ja, jeg mente som du forstod det som; salget av eiendommen skjedde mens gjenlevende ektefelle satt i uskifte. Spørsmålet er da om det er for sent å gjøre noe med det. Det var ikke markedspris, men ble solgt til takst - 500 000 kr. Anonymkode: 125af...741
Vox_populi Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 Som jeg forstår dette, så døde din far mens du var mindreårig, og din mor forsømte seg, krevde ikke skifte (eller godkjente at kona kunne sitte i uskifte). Så foretok kona et gavesalg, og din mor forsømte seg igjen, satt over fristen på ett år etter at hun fikk kunnskap om gaven. Er dette rett framstilt, så må vel løpet være kjørt. Fristen er ute. Du har grunn til å være forarget på din mor som forsømte seg på dine vegne, men du har ikke noen krav mot kona til din far. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #13 Skrevet 14. mars 2019 7 minutter siden, Vox_populi skrev: Som jeg forstår dette, så døde din far mens du var mindreårig, og din mor forsømte seg, krevde ikke skifte (eller godkjente at kona kunne sitte i uskifte). Så foretok kona et gavesalg, og din mor forsømte seg igjen, satt over fristen på ett år etter at hun fikk kunnskap om gaven. Er dette rett framstilt, så må vel løpet være kjørt. Fristen er ute. Du har grunn til å være forarget på din mor som forsømte seg på dine vegne, men du har ikke noen krav mot kona til din far. Jeg håper du tar feil. Men gjenlevende ektefelle er altså min mor, ikke en kvinne pappa giftet seg meg etter en skilsmisse. Gjenlevende ektefelle fikk ikke tillatelse fra meg til å sitte i uskiftet bo, da jeg var 7 år da pappa døde. Og verge påstår mamma at jeg ikke hadde mer enn et par år.....Det ble foretatt flere tomtesalg/gaver mens jeg var mindreårig, og altså salget av gården som var pappas særeie..... Anonymkode: 125af...741
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #14 Skrevet 14. mars 2019 Hvor gammel er du? Når døde din far? Arveloven ble endret en gang tidlig på 90-tallet, da kunne man sitte en boet uskiftet uten be om tilatelse. Ang særeie kan det være at det var særeie når faren din levde? Og gikk inn i felles ved død? Anonymkode: 36f31...3c3
Vox_populi Skrevet 14. mars 2019 #15 Skrevet 14. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: gjenlevende ektefelle er altså min mor, ikke en kvinne pappa giftet seg meg etter en skilsmisse. Gjenlevende ektefelle fikk ikke tillatelse fra meg til å sitte i uskiftet bo, da jeg var 7 år da pappa døde Nåvel. Du kunne jo ha gitt fulle opplysninger med en gang, i stedet for at alt må hales ut? Spesielt tungvint blir det å skrive om når ikke engang kjønnet opplyses om. En mor trenger ikke tillatelse fra sitt eget barn, enten det er mindreårig eller myndig, for å få sitte i uskifte. Det er farens særkullsbarn det trengs tillatelse fra. Uskifte betyr at lengstlevende kan benytte formuesgjenstander helt fram til sin død, selv om disse helt eller delvis eides av den avdøde. (Jfr. særeie). 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #16 Skrevet 14. mars 2019 5 minutter siden, Vox_populi skrev: Nåvel. Du kunne jo ha gitt fulle opplysninger med en gang, i stedet for at alt må hales ut? Spesielt tungvint blir det å skrive om når ikke engang kjønnet opplyses om. En mor trenger ikke tillatelse fra sitt eget barn, enten det er mindreårig eller myndig, for å få sitte i uskifte. Det er farens særkullsbarn det trengs tillatelse fra. Uskifte betyr at lengstlevende kan benytte formuesgjenstander helt fram til sin død, selv om disse helt eller delvis eides av den avdøde. (Jfr. særeie). Dette stemmer ikke helt. Lengstlevende ektefelle har ikke rett til å sitte i uskifte med avdødes særeie med mindre dette er fastsatt i ektepakt eller arvingene samtykker, se arveloven § 9 annet ledd forutsetningsvis. Anonymkode: fb4cb...1e2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #17 Skrevet 14. mars 2019 8 minutter siden, Vox_populi skrev: Nåvel. Du kunne jo ha gitt fulle opplysninger med en gang, i stedet for at alt må hales ut? Spesielt tungvint blir det å skrive om når ikke engang kjønnet opplyses om. En mor trenger ikke tillatelse fra sitt eget barn, enten det er mindreårig eller myndig, for å få sitte i uskifte. Det er farens særkullsbarn det trengs tillatelse fra. Uskifte betyr at lengstlevende kan benytte formuesgjenstander helt fram til sin død, selv om disse helt eller delvis eides av den avdøde. (Jfr. særeie). Ja, og jeg var min fars særkullsbarn. Anonymkode: 125af...741
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #18 Skrevet 14. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke helt. Lengstlevende ektefelle har ikke rett til å sitte i uskifte med avdødes særeie med mindre dette er fastsatt i ektepakt eller arvingene samtykker, se arveloven § 9 annet ledd forutsetningsvis. Anonymkode: fb4cb...1e2 Kan verge samtykke for arvingene? Anonymkode: 125af...741
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #19 Skrevet 14. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan verge samtykke for arvingene? Anonymkode: 125af...741 Etter någjeldende arvelov må både verge og Fylkesmannen samtykke. Barnet kan imidlertid kreve skifte når det har blitt myndig. Er dessverre usikker på hvordan regelverket var før. Anonymkode: fb4cb...1e2
Vox_populi Skrevet 14. mars 2019 #20 Skrevet 14. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, og jeg var min fars særkullsbarn. Da gir jeg opp! Du vil tydeligvis ikke gi alle relevante opplysninger, og jeg gidder ikke gjette flere gåter. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå